EFECTELE CRIZEI ÎN RÂNDUL FIRMELOR CARE COMERCIALIZEAZĂ MOBILĂ DE BIROU:"Concurenţă mai acerbă şi o politică de preţuri mult mai agresivă"
Mobilier / 05 mai 2015
Criza economică a determinat o concurenţă mai acerbă şi o politică de preţuri mult mai agresivă în rândul companiilor care oferă soluţii complete pentru amenajarea spaţiilor de birouri, este de părere Iuliana Carata, General Manager Techno Office.
Domnia sa ne-a spus, în cadrul unui interviu, că o schimbare a putut fi observată şi în rândul clienţilor: "Comparativ cu anii de boom, tot mai multe companii aleg acum mai atent mobilierul şi optează pentru produse de calitate, deşi bugetele alocate nu mai sunt la fel de mari. Tot mai multe firme împrumută elemente moderne din design-ul de interior al companiilor de peste hotare şi solicită din ce în ce mai des amenajarea unui spaţiu special de recreere".
Doamna Carata ne-a vorbit atât despre evoluţia şi tendinţele pieţei de profil, cât şi despre activitatea companiei pe care o conduce.
(Interviu cu Iuliana Carata, General Manager Techno Office)
Reporter: Cum a evoluat piaţa mobilierului pentru birouri, anul trecut comparativ cu 2013?
Iuliana Carata: Anul trecut, am observat o stabilizare a pieţei de mobilier special pentru segmentul office la o valoare de aproximativ 50-60 de milioane de euro, după ce, începând cu 2008, când valora aproximativ 90 de milioane de euro, a scăzut substanţial.
Reporter: Ce perspective are această piaţă, în 2015?
Iuliana Carata: Pentru anul în curs mizăm pe o creştere uşoară a pieţei de profil, cu câteva procente. Motivele care stau la baza acestei estimări sunt legate de trendul ascendent care se observă şi pe piaţa imobiliară. În plus, companiile au analizat foarte atent piaţa în ultimii ani şi, după o perioadă de criză economică, a venit momentul să reinvestească în confortul angajaţilor.
Reporter: Ce produse noi au apărut pe piaţă şi ce estimări sunt în acest sens pentru anul în curs?
Iuliana Carata: Piaţa de mobilier trebuie să ţină pasul cu evoluţia tehnologiei şi trebuie să răspundă constant nevoii de comunicare. Producătorii s-au aliniat rapid la nevoile pieţei şi au lansat sau au îmbunătăţit rapid produsele necesare unei astfel de amenajări.
Reporter: Ce tendinţe sunt în acest an, atât legate de modele, cât şi de culori şi materia primă utilizată?
Iuliana Carata: Tendinţele anului sunt caracterizate de nevoia de integrare profesională a noilor tehnologii de vizualizare şi multimedia în sălile de întâlnire. Practic, acest lucru devine din ce în ce mai important. Soluţii de instalare standardizare pentru cablare, prezentare şi networking (reţele interne) sunt state-of-the-art.
În ceea ce priveşte culorile, acestea nu sunt alese la întâmplare, ele vin să completeze amenajările şi îşi aduc contribuţia ca elemente de design, ca parte a identităţii de brand, răspunzând nevoii de stimulare sau de calmare a spaţiului, în funcţie de destinaţia lor. Variate şi distinctive, dar fără tendinţe clare, culorile alese în amenajările office sunt, arhitectural, accentuate şi primitoare. Sunt importante combinaţiile de culori care stimulează sau calmează starea de spirit în funcţie de scopul fiecărui spaţiu, fără a-l încărca şi transforma într-un spaţiu prea sofisticat.
Reporter: Ce buget alocă clienţii pentru amenajarea biroului?
Iuliana Carata: Costul mediu este diferit de la birou la birou, însă putem vorbi de un cost pe metrul pătrat situat între 80 de euro şi 350 de euro (amenajare full-fit out, dar fără instalaţii).
Dacă ne referim la spaţiile de recreere, care sunt tot mai des întâlnite în amenajarea office, companiile sunt dispuse să aloce până la 5.000 de euro în vederea implementării unei astfel de zone pentru angajaţii lor. Bugetul diferă în funcţie de suprafaţa ce urmează să fie amenajată, de numărul de angajaţi, precum şi de dotările spaţiului respectiv. Aceste spaţii au ca principal scop încurajarea cumunicării între angajaţi, dar sunt destinate şi brainstorming-urilor sau discuţiilor informale.
Reporter: Ce stă la baza deciziei de a aloca un buget mai mare pentru amenajarea spaţiilor de birouri?
Iuliana Carata: Indiferent de cultura oganizaţională promovată şi de domeniul de activitate, în ultimii ani, companiile au început să conştientizeze faptul că spaţiul influenţează productivitatea şi fac eforturi ca să-şi cucerească angajaţii cu spaţii de lucru eficiente şi cu un design inovativ.
Reporter: Cum au evoluat preţurile în acest domeniu?
Iuliana Carata: Dincolo de scăderea pieţei de mobilier office cu peste 30%, criza economică a determinat, în rândul companiilor de profil, o concurenţă mai acerbă şi o politică de preţuri mult mai agresivă.
Reporter: Cum s-au educat consumatorii, în aceşti ani de criză?
Iuliana Carata: O schimbare s-a putut observa şi în rândul clienţilor. Astfel, comparativ cu anii de boom, tot mai multe companii aleg acum mai atent mobilierul şi optează pentru produse de calitate, deşi bugetele alocate nu mai sunt la fel de mari.
Tot mai multe firme împrumută elemente moderne din design-ul de interior al companiilor de peste hotare şi solicită din ce în ce mai des amenajarea unui spaţiu special de recreere.
Reporter: Care este raportul cerere/ofertă pe piaţă de mobilier office?
Iuliana Carata: Există un trend ascendent care se observă şi pe piaţa imobiliară, unde nevoia de noi investiţii este impulsionată de pătrunderea pe piaţă a companiilor multinaţionale şi de extinderea celor deja existente, care influenţează în acest moment cererea de mobilier office.
Reporter: Ce produse oferă Techno Office ca să se diferenţieze de ceilalţi producători din domeniu?
Iuliana Carata: Techno Office este importator exclusiv al brand-ului Haworth, unul dintre cei mai importanţi producători de mobilier pentru birouri şi un pionier în proiectarea conceptelor moderne pentru spaţiile de lucru. Compania pune la dispoziţia clienţilor săi spaţii în care angajaţii acestora să-şi poată maximiza creativitatea şi productivitatea şi care pot fi integrate în fiecare unitate organizaţională.
Reporter: Ce strategie a abordat compania ca să depăşească perioada de criză?
Iuliana Carata: Am intrat în acest business la începutul crizei. Nu putem să facem comparaţii cu perioada anterioară. Am fost avantajaţi de faptul că am putut controla costurile. Deşi suntem interesaţi şi de alte pieţe, deocamdată obiectivul nostru este să ne consolidăm poziţia dobândită.
Reporter: Ce cifră de afaceri aţi realizat anul trecut faţă de 2013?
Iuliana Carata: Ceea ce vă putem spune despre business-ul nostru este că pentru anul în curs estimăm o creştere de 30% a vânzărilor, până la peste trei milioane de euro, comparativ cu 2014.
Reporter: Câţi angajaţi are compania?
Iuliana Carata: Societatea are 18 angajaţi şi lucrează cu mai mulţi colaboratori pe partea de design şi arhitectură.
Reporter: Ce servicii conexe oferiţi?
Iuliana Carata: Techno Office oferă soluţii complete pentru amenajarea spaţiilor de birouri - de la consultanţă până la amenajarea efectivă a spaţiului de lucru. Practic, clienţii noştri ne solicită o idee de amenajare a spaţiului, noi venim cu propuneri şi, în funcţie de alegerile lor, implementăm de la zero întregul spaţiu.
Reporter: Mulţumesc!