DUMITRU BLAGA, DIRECTOR GENERAL ŞI ACŢIONAR MAJORITAR AL SIMEX ŞIMLEUL SILVANIEI:"Autorităţile ar trebui să facă mult mai mult pentru mobila românească"
Mobilier / 06 octombrie 2017
Reporter: Stimate domnule Dumitru Blaga, producătorul de mobilă Simex S.A. Şimleul Silvaniei, pe care îl reprezentaţi, este cunoscut ca fiind un brand exportat mai ales în Federaţia Rusă, întrucât realizaţi mobilier din lemn lucrat, foarte scump. Cât de mult vă afectează în activitate relaţiile reci dintre România şi Rusia?
Dumitru Blaga: Avem o problemă, pe care o sesizăm mai profund - transferul banilor din Rusia către România, care se face cu întârzieri mari, din cauza sancţiunilor impuse de către Uniunea Europeană Rusiei.
Ce am mai remarcat a fost faptul că, la Expoziţia Internaţională de Mobilă de la Moscova, de anul trecut, Simex nu a putut participa, întrucât guvernul României a refuzat să acorde subvenţii pentru această expoziţie. Totuşi, am mers personal acolo, fără stand, şi am remarcat că firmele din Germania şi Italia au primit subvenţie de la guvernele lor pentru prezenţa la Moscova, iar guvernul României nu a îndrăznit să participe din cauza sancţiunilor impuse de către Europa Federaţiei Ruse.
Trăim sub steagul UE, dar observăm că legislaţia se aplică diferit de către ţările membre, sau autorităţile noastre de la Bucureşti vor să fie mai catolice decât Papa.
Reporter: Ce mobilă cer ruşii?
Dumitru Blaga: Mobilă stil - clasică, brandul Simex fiind cunoscut pentru astfel de produse. Nu am exportat acolo mobilă modernă sau mobilă rustică. Pentru export, Simex produce mobilă bine lucrată, cu valoare adăugată mare. Cred că nu există grad de comparaţie între noi şi alte firme de mobilă din România, care au cifra de afaceri foarte mare, din rulajul materiei prime.
Reporter: Aţi primit vreun sprijin din partea autorităţilor române cu privire la participarea la târguri, în străinătate?
Dumitru Blaga: Am participat prin APMR (Asociaţia Producătorilor de Mobilă din România) la mai multe târguri internaţionale, la care am primit sponsorizare pentru cheltuielile cu organizarea şi chiria standului de expunere. Cu toate că, în 2017, s-a depus de către APMR documentaţia pentru Târgul de Mobilă de la Kiev, nu s-a organizat în timp util licitaţia la Ministerul Economiei şi am mers pe surse proprii de finanţare. Cred că autorităţile ar trebui să facă mult mai mult pentru mobila românească şi pe alte pieţe. Aici aş enumera Qatar, Emiratele Arabe, Israel, Arabia Saudită, S.U.A. Sperăm că, anul acesta, se va participa la târgul internaţional de mobilă de la Moscova, cu finanţare de la bugetul de stat.
Reporter: Ce aşteptări aveţi pentru cifra de afaceri în acest an?
Dumitru Blaga: Pentru anul acesta, ne-am propus o cifră de afaceri în creştere, care se apropie de 25 de milioane de lei. Sunt încrezător că vom reuşi în condiţiile în care avem o creştere de 37,5%, pe primele opt luni.
Ponderea pieţelor în cifra de afaceri este de 52% mobilă în brandul propriu Simex şi diferenţa o producem pentru alţi clienţi. Din 52%, în România vindem aproximativ 14%.
Producem şi mobilă unicat, specifică pieţelor din partea de Est a Europei, sau la propunerea clientului, ca exemplu, cu aceste produse unicate am crescut în vânzari, în România.
Reporter: Vă rugăm să ne prezentaţi, pe scurt, istoria fabricii de mobilă Simex S.A. Şimleul Silvaniei.
Dumitru Blaga: Brandul de mobilă Simex s-a născut acum 70 de ani, de prin 1947. Am găsit în arhiva societăţii statele de plată care atestă acest lucru.
Industria mobilei în oraşul Şimleul Silvaniei era constituită, la acea vreme, pe trei locaţii. În 1986, regimul comunist a reuşit să construiască o fabrică de mobilă pe aproximativ 7 hectare, cele trei secţii locale unindu-se în una singură. Este o fabrică bine gândită, bine proiectată de către specialiştii acelor vremuri, cu care putem spune, că ne mândrim şi acum.
Acea fabrică există astăzi sub numele Simex SA, denumire pe care a primit-o după 1989. Marca SIMEX este înregistrată la O.S.I.M., pe plan naţional şi internaţional, încă din anul 1992.
Reporter: Cum a fost cumpărată de la statul român, după Revoluţie?
Dumitru Blaga: În 1989 în fabrică lucrau aproximativ 950 de persoane, iar privatizarea companiei a avut loc în anul 1994, prin cumpărarea unui pachet de acţiuni de către Asociaţia Salariaţilor (41%) şi o parte erau cupoane tranzacţionabile. De asemenea, la acea vreme, firma internaţională Proexim a achiziţionat 10% din Simex S.A.
După anul 2000, Simex S.A. a cumpărat sau a înfiinţat şi alte societăţi comerciale: Cesimob SRL (fosta fabrica de mobilă din Cehu Silvaniei, care a dat faliment şi pe care am cumpărat-o la lichidare, ulterior a fost numită Cesimex); în Zalău, Simex a cumpărat o locaţie cu hale provenite de la o fermă, fiind denumită Eurosimex SRL; la Satu Mare, Simex a achiziţionat o cooperativă de prelucrare a lemnului - Nord Simex, iar Simex Plus este o fostă fabrică de robineţi la Şimleul Silvaniei.
Din 1996 am intrat pe piaţa Rusiei, exportul de mobilă crescând vertiginos până în 2010. De la vreo 4 milioane am ajuns la 18 milioane de euro, vânzări efective.
Toate aceste capacităţi enumerate mai sus s-au utilat şi s-au specializat pe diverse tipuri de mobilier pe care îl vindeam pe piaţa Rusiei. Toate aceste firme s-au constituit în SIMEX GRUP SRL, care avea ca scop comerţul centralizat pentru piaţa fostului URSS. Baza constituirii grupului Simex, cu fabricile menţionate, a fost SIMEX S.A., care a fost şi a rămas cea mai dotată fabrică de mobilă din fostul grup Simex.
Reporter: Ce s-a întâmplat în 2010?
Dumitru Blaga: În anul 2010, am intrat într-o criză comercială din cauza scăderii puterii de cumpărare în fosta Uniune Sovietică - Rusia, Ucraina, Kazakstan, Azerbaidjan, Turkmenistan, Uzbekistan, Georgia.
În 2014, din pricina problemelor din fosta URSS, unitatea de grup SIMEX s-a oprit şi fiecare firmă, din cele enumerate, şi-a rezolvat problema comercială independent. Brandul SIMEX a rămas cu activitatea de producţie, de la Simex S.A. şi MICRO S.R.L.
La acea vreme, problemele financiare ne apăsau foarte tare, băncile îşi puneau mari semne de întrebare de ce a scăzut cifra de afaceri, de ce am diminuat numărul de personal care, în 2014, a ajuns la 130 de salariaţi, pe platforma SIMEX. Activitatea societăţii a mai fost perturbată şi de creanţele sociale neîncasate, din zona Rusiei şi Ucrainei.
După acel moment, am luat măsuri clare de restructurare, de reducere a cheltuielilor, şi de găsire a altor pieţe în paralel cu cea a fostului URSS. Astfel, am găsit desfacere în Germania, Belgia, Olanda şi, printr-o firmă parteneră, chiar şi în America.
Lucrez din 1996 în Simex SA. Am trecut prin toate etapele profesionale şi în 2008 am investit în acţiuni Simex S.A. aproximativ 600.000 de euro, iar în 2014 am mai cumpărat încă un pachet ca să devin majoritar. Astfel, am ajuns la un pachet de 43% în nume personal şi cu alte persoane am reuşit să avem un vot în Adunarea Generală de aproximativ 62-63%.
De la 130 de persoane, am ajuns la 280 de salariaţi în prezent, de la o cifră de afaceri de aproximativ 12 milioane de lei, în 2014, am înregistrat anul trecut 16 milioane de lei.
În cursul anului 2017, după aprobarea în adunarea generală din noiembrie 2016, Simex S.A. a fost delistată de la BVB.
Reporter: Cum aţi descrie clientul Simex?
Dumitru Blaga: În cea mai mare parte, clienţii noştri sunt sofisticaţi, având venituri de la mediu în sus. Avem, însă, şi produse care se adresează celor care îşi doresc o mobilă de calitate şi au venituri reduse.
Paleta de produse Simex acoperă aproape orice venit pe care îl are un cetăţean din România.
Prin ceea ce face, Simex dă valoare adăugată mare lemnului care intră în compoziţia mobilei produsă. Lucrăm nu doar cu lemn masiv, ci utilizăm toate componentele din care se face mobilă.
Reporter: Cât costă, de exemplu, un dormitor SIMEX?
Dumitru Blaga: Avem dormitoare care costă 1300 de euro plus TVA, dar unele ajung chiar şi la 20.000 de euro.
Reporter: Alţi producători de mobilă se plâng că marja de profit este mică în această industrie, iar promoţiile sunt mari şi dese.
Dumitru Blaga: Acelaşi lucru îl percepem şi noi. Rata rentabilităţii se situează undeva între 3 şi 7%. Dacă ne încadrăm în această marjă, atunci ne simţim bine şi noi şi clienţii noştri.
Legat de promoţii, în România acest sistem de vânzări funcţionează şi îi practicăm şi noi, mai ales la lichidare de capete şi de stocuri, la expoziţii, pentru a vinde produsele care au o anumită uzură, ca să nu le transformăm în stocuri, şi când dorim să forţăm promovarea unui produs.
Pentru brandul Simex, piaţa din România, în ultimii trei ani, este într-o ascensiune continuă. Chiar în acest an avem creşteri acceptabile. Poate acest lucru se datorează şi modului în care interacţionăm cu clientul, îi răspundem solicitărilor, îi facem produsul în dimensiuni speciale, cu design special, îl transportăm şi îl montăm în casa omului fără să cerem costuri suplimentare.
Reporter: Dacă astăzi cineva comandă un dormitor la Simex, în cât timp îi ajunge acasă?
Dumitru Blaga: Termenul de livrare ar putea să fie între două săptămâni şi maxim 2 luni pentru produsele de serie.
Pe pieţele externe se lucrează, însă, pe bază de comenzi.
De asemenea, lucrăm în regim de depozit angro pentru client.
Produsele finite ale brandului Simex sunt aproximativ în sumă de 4 milioane de euro, unde este inclusă şi producţia neterminată. Tot acest stoc stă la dispoziţia oricărui client.
Reporter: Care sunt principalele probleme pe care le întâmpinaţi în activitate?
Dumitru Blaga: Simex S.A. şi celelalte companii pe care le coordonez nu mai intră în cadrul IMM-urilor, ci facem parte din categoria întreprinderi mari. Aici ne lovim de un obstacol în ceea ce priveşte finanţarea.
Nu mai putem să accesăm fondurile destinate IMM-urilor.
Investiţiile la care ne gândim s-ar putea realiza cu ajutorul unui program cu componentă nerambursabilă, în care să punem şi noi o parte din bani, dar să ne vină şi din alte surse, cu fonduri nerambursabile, însă nu ne încadrăm, pentru că suntem consideraţi întreprindere mare.
Pe partea de producţie, am văzut că se dau fonduri europene de circa 1 milion de euro, prin tot felul de programe. De exemplu, la cel mai recent program pe care îl cunoaştem se dau bani inclusiv pentru IMM-uri nou create.
Dar nu se dau bani celor care ştiu să facă mobilă sau care au istorie în mobilă. Compar acest fapt cu ceea ce s-a întâmplat în România, după anii 90, când s-a fărâmiţat agricultura prin parcelarea terenurilor, date proprietarilor după Revoluţie.
În economie sau în industrie, observ că este aplicată aceeaşi metodă: îi dai bani unuia care nu ştie să facă mare lucru şi nu-l finanţezi şi nu-l ajuţi cu nimic pe cel care are o istorie în spate şi cu care ar trebui să te mândreşti pentru că este un brand autohton si care mai şi promovează România în străinătate.
Din acest punct de vedere SIMEX SA este suferind, însă avem intenţia să abordăm orice fond cu componente nerambursabile sau chiar un împrumut bancar.
Reporter: Ce investiţii aţi făcut în ultimii trei ani?
Dumitru Blaga: Sunt foarte mulţumit că am reuşit să depăşim momentul de criză din 2014, de când am preluat SIMEX SA.
Am făcut investiţii în linii de producţie: presă încleit panouri, circulare cu avans mecanic, circular cu comandă numerică debitat panouri, maşină de cantuit, uscătoare de cherestea, pompe de pulverizat lac, izolaţie termică la hala de producţie şi la pavilionul administrativ, dar şi asfaltarea căilor de acces şi depozitul de cherestea. Într-un cuvânt, am refăcut tot ce înseamnă infrastructura din fabrică.
Reporter: Din ce bani aţi făcut investiţiile?
Dumitru Blaga: Din economii, dar anul trecut am mai accesat şi un împrumut bancar de aproximativ 150.000 de euro. Investiţiile înglobează 600.000 de euro în ultimii trei ani. Am utilizat banii obţinuţi din reducerea cheltuielilor, din profitul realizat şi din valoarea amortizării contabile.
Reporter: Ce investiţii vreţi să mai faceţi?
Dumitru Blaga: Avem un plan, trebuie doar să găsim finanţarea. M-aş aştepta să ne ajute cineva chiar de la Ministerul Finanţelor, aşa cum a făcut-o şi cu alte firme, atât româneşti cât şi străine. Mă refer la ajutoare de stat. Nu ştiu dacă va fi realizabil, dacă se va materializa vreodată, dar sperăm.
Reporter: Având în vedere că actuala guvernare spune că preţuieşte firmele autohtone, nu ar trebui să le ajute mai mult, nu doar să rămână promisiunile la nivel declarativ?
Dumitru Blaga: Ar trebui, dar nu ştim la ce uşi batem, cine să ne ajute, poate ar trebui să vină ei către noi. Am văzut că se schimbă de la o zi la alta deciziile politice, iar guvernele României din 1990 până astăzi numai împotriva noastră au fost.
Reporter: Câte magazine proprii aveţi?
Dumitru Blaga: În România, distribuţia este organizată prin S.C. CASA MOBILA SIMEX S.R.L., care este o firmă separată de SIMEX S.A. În România, avem 8 magazine, unde funcţionăm, şi patru parteneri.
Reporter: Ce zonă merge cel mai bine, din punct de vedere al vânzărilor ?
Dumitru Blaga: Bucureştiul, cu magazinul din Pipera, şi Sibiul.
Reporter: Brandul Simex are o imagine foarte bună, dar este considerat un brand scump. Vreţi să rămâneţi pe acest segment?
Dumitru Blaga: Da. La Târgul BIFE din această toamnă am prezentat un designer cu care vom colabora în perioada următoare şi vom crea Select Wood by Simex. Acest brand va produce tot mobilier bine lucrat. Linia Select Wood se va axa pe lemn masiv de stejar, cer, fag, dar va fi o linie rustică şi modernă, care vor fi în completarea paletei de mobilă SIMEX.
Reporter: De unde luaţi lemnul?
Dumitru Blaga: Din România şi din Ucraina, dar ucrainenii nu sunt stabili în calitate şi seriozitate.
Reporter: Şi-a revenit piaţa rusească?
Dumitru Blaga: Noi am observat în 2017, că este într-o creştere, există interes mai mare pentru mobila românească, ceea ce s-a şi materializat în cifra noastră de afaceri.
Reporter: Vă mulţumesc.
În momentul de faţă România se află pe locul 13 în lume la exportul de mobilă, pe locul 28 la producţie şi pe locul 48 la consumul de mobilier. Valoarea importurilor de mobilă este de 351,2 milioane de euro, în timp ce valoarea exporturilor se ridică la 1,421 miliarde de euro pe an. Industria mobilei duce brandul "made în România" în peste 40 de ţări. Industria mobilei din România reprezintă peste 3.000 de firme, cu o cifră de afaceri de 2.025 milioane de euro, în acest sector fiind angajate aproximativ 56.500 de persoane. Volumul producţiei de mobilă a depăşit 2,2 miliarde de euro în anul 2014 şi se estimează o creştere de peste 8% pe anul 2016. (Simex SA)
Simex România, premiată la Expoziţia Internaţională de Mobilă de la Kiev
Producătorul de mobilă Simex, din Şimleul Silvaniei, a primit, în luna martie 2017, Diploma de excelenţă pentru cea mai bună prezentare de mobile, în cadrul Expoziţiei Internaţionale de Mobilă "Forum Kiff" din Kiev, Ucraina.
Gabriel Antoniu Lavrincic, directorul comercial al Simex România, a declarat: "În ţările din spaţiul ex-URSS, mobila românească este cotată, percepută şi vândută că fiind cea mai bună şi elegantă mobilă din lume. Producătorul român trebuie susţinut să-şi expună mobila în ţările unde mobila românească este cotată, percepută şi vândută că fiind cea mai bună şi elegantă mobilă din lume. Dacă fabricile româneşti de mobilă nu vor fi susţinute să participe la următoarea expoziţie de mobilă din Moscova noiembrie 2017, riscăm să pierdem definitiv piaţă rusă, respectiv URSS. Acest lucru ar fi o mare pierdere pentru România. În viziunea cumpărătorului de mobilă din spaţiul ex-URSS, brandul SIMEX este «mercedesul românesc». Brandul de mobilă românească s-a născut în perioada Uniunii Sovietice, când erau cozi imense la mărfurile fabricate în România şi nu degeaba se spune că fiecare copil sovietic a fost «conceput» într-un pat pe care scria «Fabricat în România».
Piaţa din zona ex-URSS a fost, este şi va fi o alternativă stabilă şi de viitor pentru România, nu numai în sfera producţiei de mobilă, ci şi în domeniul produselor textile, alimentare, încălţăminte, tot ce cuprinde industria uşoară şi grea etc. Relansarea relaţiilor comerciale dintre România şi spaţiul ex-URSS pentru România ar însemna relansarea economiei naţionale".