Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 8 / 2024

ANUL TRECUT40% din panourile-sandwich produse de TeraSteel au mers la export

Companii /

40% din panourile-sandwich produse de TeraSteel au mers la export
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Grupul TeraPlast, unul dintre principalii jucători din piaţa construcţiilor, a înregistrat, în primul trimestru din 2018, o cifră de afaceri de 131 milioane lei, în creştere faţă de 67 milioane lei - cifra de afaceri din aceeaşi perioadă a lui 2017. Reprezentanţii Grupului au anunţat că principala contribuţie la această creştere au avut-o business-urile intrate în portofoliu în 2017: Depaco-Wetterbest, fabrica de panouri-sandwich din Serbia şi business-ul Politub.

    Grupul TeraPlast include societăţile TeraSteel România şi TeraSteel Serbia (producători de panouri- sandwich şi structuri metalice zincate), TeraPlast (producător de ţevi, granule şi profile din PVC), Depaco (producătorul ţiglei metalice marca Wetterbest), TeraGlass (producător de ferestre şi uşi din PVC), TeraPlast Logistic şi distribuitorul TeraPlast Ungaria. Divizia Steel, TeraSteel România, TeraSteel Serbia şi Depaco, a generat 56% din cifra de afaceri a grupului, din primul trimestru al acestui an.

    Cosmin Pătroiu, director general TeraSteel, ne-a vorbit, într-un interviu, despre rezultatele companiei pe care o conduce şi despre contextul din piaţă.

    Interviu cu domnul Cosmin Pătroiu, director general TeraSteel

    Reporter: Care este opinia dumneavoastră despre piaţa construcţiilor de la noi?

    Cosmin Pătroiu: Este o piaţă cu tendinţă de creştere constantă. Exis­tă o cerere susţinută atât în segmentul halelor industriale, cât şi în cel al spaţiilor logistice şi lucrărilor în agricultură.

    Reporter: Care este evoluţia segmentului pe care activaţi?

    Cosmin Pătroiu: Pe piaţa panourilor sandwich cu spumă poliureta­nică, în acest an se preconizează o creştere de 10%. În ceea ce priveşte profilele zincate, înregis­trăm o stag­nare, iar piaţa se menţine la 10.000-12.000 de tone anual, în România.

    Reporter: Ce rezultate financiare înregistrează compania pe care o reprezentaţi?

    Cosmin Pătroiu: Din 2007 şi până în prezent, TeraSteel a avut o ascensiune spectaculoasă în piaţa panourilor-sandwich cu spumă poliureta­nică, dintr-un jucător care ocupa poziţia a 11-a în sector, în anul 2007, devenind, în 2017, lider de piaţă la nivel naţional şi jucător important la nivel regional.

    Compania TeraSteel a investit constant în dezvoltarea tehnologică, iar, în acest moment, are capacitatea să producă profile zincate şi panouri termoizolante cu spumă poliuretanică PUR şi spumă poliuretanică ignifugată PIR, precum şi accesorii metalice. În plus, prin apartenenţa la Grupul Teraplast, TeraSteel şi-a completat sistemul cu produse realizate de compania-mamă, astfel că, în prezent, poate să ofere clienţilor soluţii complete de hale la cheie.

    Fabricile de producţie TeraSteel sunt situate în Parcul Industrial TeraPlast de la Sărăţel, judeţul Bistriţa-Năsăud (fabrică ce produce panouri termoizolante) şi în localitatea Bistriţa (unitate de producţie profile zincate).

    Fabricile sunt dotate cu linii tehnologice de ultimă generaţie, ce permit obţinerea unor produse calitative, atât din punct de vedere al performanţelor tehnice, cât şi din punct de vedere estetic.

    Mai mult decât atât, având structuri logistice şi informatice moderne care permit prelucrarea şi onorarea rapidă a comenzilor, am reuşit să ne dezvoltăm din punct de vedere comercial atât la nivel naţional, cât şi pe pieţe precum Ungaria, Cehia, Slovacia, Ucraina, Moldova, Austria, Ger­mania, Olanda, Slovenia, Croaţia, Elveţia.

    Reporter: În ce cantitate exportaţi?

    Cosmin Pătroiu: Anul trecut, 40% din producţia de panouri-sandwich TeraSteel a fost destinată exportului, în ţările din vecinătatea României, principalele pieţe la export fiind Ungaria (cu o cotă de piaţă de 14%) şi Bulgaria (cotă de piaţă 10,5%). Celelalte ţări amintite mai sus (Serbia , Cehia, Slovacia, Republica Moldova) au cote de piaţă în exporturile noas­tre de 4-5%.

    În prezent, compania TeraSteel exportă produsele în peste 20 de ţări.

    Grupul Teraplast a deschis, în 11 octombrie 2017, fabrica TeraSteel Serbia, specializată în producţia de panouri-sandwich şi tablă cutată autoportantă.

    Fabrica din Serbia are o capacitate de producţie similară celei care este subsidiara TeraSteel Bistriţa, unul dintre liderii pe piaţa de panouri sandwich, adică 2,2 milioane mp/an, dar şi în ceea ce priveşte utilajele similare.

    Anul acesta, în Serbia vom demara şi producţia de panouri sandwich cu vată minerală.

    TeraSteel Serbia va deservi în principal ţări precum Serbia, Bulgaria, Macedonia, Bosnia, Croaţia şi Muntenegru, dar şi pieţe secundare precum Ungaria, sudul României şi nordul Greciei. Panourile-sandwich cu spumă poliureta­nică sunt folosite în realizarea construcţiilor de tip industrial, precum hale, depozite, centre comerciale şi depozite frigorifice.

    Reporter: Să revenim la cifre...

    Cosmin Pătroiu: Da, TeraSteel a avut o cifră de afaceri, anul trecut, de 38,3 milioane euro şi un profit net de 2,8 milioane euro, cu o cotă de piaţă de aproximativ 20% şi un număr de 122 de salariaţi. În anul precedent, cifra de afaceri a companiei a fost de 27,9 milioane euro şi un profit net de 2,1 milioane de euro. Cota de piaţă a fost de circa 17%, iar efectivul de muncitori s-a ridicat la 109.

    TeraSteel DOO a înregistrat 2,3 milioane euro cifră de afaceri, având o cotă de piaţă de 5% şi un număr de 38 de salariaţi.

    Reporter: Ce investiţii aţi făcut în ultimul an?

    Cosmin Pătroiu: Anul 2017 a fost un an de referinţă în istoria Grupului, datorită faptului că am concretizat o serie de tranzacţii importante care schimbă complet business-ul Teraplast, atât prin diversificarea portofoliului de producţie, prin achiziţia Depaco, cât şi prin internaţionalizarea lui, prin pornirea TeraSteel Serbia.

    Una din direcţiile strategice urmate a constat în reducerea dependenţei afacerilor Grupului de politicile economice ale statului şi de investiţiile firmelor de stat. Politica investiţională şi de M&A a Grupului a urmărit realizarea acestui obiectiv strategic.

    Astfel, anul 2017 a fost un an al investiţiilor, marcând extinderea operaţiunilor grupului Teraplast în Europa Centrală şi de Est, prin deschiderea fabricii de panouri sandwich TeraSteel Serbia, investiţia fiind de 7 milioane de euro. Aceasta este prima fabrică din străinătate inaugurată după 1990 de o companie românească şi deţinută integral de o firma românească. Cu această investiţie avem în vedere o poziţie dominantă în piaţa de 160 milioane euro a Balcanilor.

    O altă etapă importantă o reprezintă achiziţia unui pachet majoritar de 67%, în valoare de 12,35 milioane de euro, în Depaco, al doilea jucător de pe piaţa de ţiglă metalică, prin brandul Wetterbest. Capabilităţile Teraplast pe segmentele industrial şi infrastructură se completează cu cele ale Depaco, ce este axat pe segmentul rezidenţial, un segment a cărui evoluţie a fost constant crescătoare în ultimii ani. Integrarea Depaco în Grupul Teraplast va genera sinergii importante atât în aprovizionarea cu materii prime, cât şi în domeniul comercial, prin facilitarea accesului Depaco în pieţele de desfacere unde Grupul Teraplast este lider.

    Reporter: Ce estimări aveţi pentru anul în curs?

    Cosmin Pătroiu: Pentru anul în curs estimăm o creştere a pieţei panourilor sandwich din România de 10%. În 2017, piaţa totală a panourilor sandwich cu spumă poliureta­nică din ţara noastră a fost evaluată la 110 milioane euro.

    Reporter: Cum colaboraţi cu sistemul bancar?

    Cosmin Pătroiu: Băncile cu care colaborăm ne înţeleg strategia, priorităţile şi abordarea antreprenorială. Am făcut investiţii importante, în 2017, pentru care am avut sprijinul băncilor. Am accesat credite, cu dobândă fixă, într-o perioadă potrivită, respectiv înainte ca dobânzile să crească.

    Reporter: Cum caracterizaţi fiscalitatea din România?

    Cosmin Pătroiu: Una din nevoile unui business este previzibilitatea mediului economic şi politic - stabilitatea face posibilă implementarea unei strategii pe termen mediu. Schimbările frecvente în fiscalitate ne obligă să ne ajustăm bugetele. Nu comentez regimul fiscal, ci volatilitatea acestuia, pentru că ne adaptăm. Dar avem nevoie de vizibilitate pe un orizont de cel puţin un an.

    Reporter: Vă mulţumesc!

    Începând cu anul 2018, situaţiile financiare ale grupului includ Depaco, societate aflată sub controlul TeraPlast din ianuarie. Depaco a înregistrat o cifră de afaceri de 25,54 milioane lei, în primele trei luni ale acestui an, în creştere cu 13% faţă de aceeaşi perioadă din 2017. Datorită sinergiilor cu TeraSteel, Depaco a accesat inclusiv proiecte de construcţii industriale, pentru care a furnizat tablă cutată, înregistrând o creştere cu 65% a vânzărilor pe acest segment, subliniază reprezentanţii Grupului.

    Aceştia arată că, pe o piaţă a construcţiilor rezidenţiale în creştere, Wetterbest îşi continuă strategia de majorare a cotei de piaţă.

    Segmentul de panouri-sandwich cu spumă poliureta­nică a generat o cifră de afaceri de 47,79 milioane lei (mai mare cu 80% faţă de primul trimestru al anului trecut). În 2018, TeraSteel Serbia a încheiat contracte importante cu clienţi din Serbia, Kosovo, Muntenegru, Macedonia şi Croaţia, urmându-şi strategia de a deveni un jucător regional semnificativ.

    Divizia de mase plastice a înregistrat o cifră de afaceri de 58 milioane lei, în perioada analizată, în creştere cu 44%, contribuţia segmentului de polietilenă (prin brandul Politub) în cifra de afaceri fiind de 5 milioane de lei. În prezent, divizia se află în curs de implementare a strategiei de creştere a competitivităţii pe piaţa de sisteme de infrastructură pentru apă şi gaz.

    "Din perspectiva echipei de management a Grupului TeraPlast, 2018 a inceput ca un an volatil şi nu avem motive să credem că aceasta volatilitate se va reduce în trimestrele următoare", au menţionat, recent, sursele citate. Acestea subliniază că motorul de creştere al pieţei de construcţii va fi în continuare sectorul privat, pentru sectorul de infrastructură, care reprezintă 12% din cifra de afaceri bugetată de grup pentru 2018, neexistând previziuni clare.

    Una dintre direcţiile strategice ale Grupului TeraPlast a vizat reducerea impactului politicilor economice ale statului şi a investiţiilor în sectorul public, obiectiv realizat prin strategia investiţională şi prin operaţiunile de fuziuni şi achiziţii.

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Proiecte

    Amenajări

    Smart City

    Materiale

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Perspective

    Companii

    Internaţional