Investiţiile în infrastructura urbană: ce lecţii poate învăţa România de la oraşele europene
EDUARD DUMITRAŞCU Preşedintele Asociaţiei Române pentru Smart City Smart City / 10 martie

Dezvoltarea urbană inteligentă este o necesitate, nu un lux, pentru oraşele care doresc să rămână competitive economic şi să ofere un standard de viaţă ridicat. În Europa, metropolele care au investit strategic în infrastructură au reuşit să transforme peisajul urban şi să atragă capital, turişti şi talente - mai ales cele bine pregătite. România, în schimb, se confruntă cu investiţii fragmentate, proiecte insuficient planificate şi o birocratizare excesivă care încetineşte modernizarea.
Pentru a ieşi din acest cerc vicios, România trebuie să adopte o abordare mai coerentă, inspirată de exemplele europene de succes. Nu de fiecare dată trebuie să inventăm noi metode care sunt deja funcţionale în alte spaţii geografice. Vă prezentăm cinci oraşe care au reuşit să îşi redefinească infrastructura urbană şi, mai ales, lecţiile pe care România le poate învăţa.
1. Regenerarea urbană în Bilbao, Spania - cum să transformi declinul în oportunitate
În anii "90, Bilbao era un oraş industrial în colaps economic. Decizia strategică de a investi în regenerare urbană a fost susţinută printr-o combinaţie de fonduri publice şi private. Muzeul Guggenheim, inaugurat în 1997, nu a fost doar un proiect cultural, ci un catalizator pentru transformarea întregului oraş, generând creştere economică prin turism şi noi investiţii. În paralel, s-au modernizat infrastructura de transport şi spaţiile publice, schimbând complet percepţia asupra oraşului.
Lecţie pentru România: O viziune pe termen lung şi o strategie coerentă pot revitaliza oraşe aflate în declin. Spre deosebire de Bilbao, multe oraşe româneşti alocă fonduri pentru proiecte disparate, fără un plan de ansamblu. România are nevoie de o strategie naţională de regenerare urbană, cu obiective clare şi surse de finanţare bine definite. Iar autorităţile locale (excepţie cele care deja excelează) să înveţe cum să atragă fonduri în comunităţile lor.
2. Mobilitatea urbană în Copenhaga, Danemarca - de ce investiţiile în biciclete sunt mai profitabile decât în autostrăzi
Copenhaga a făcut un pariu strategic pe mobilitatea sustenabilă, iar rezultatele sunt impresionante: 49% dintre locuitorii oraşului folosesc bicicleta zilnic pentru deplasare. Infrastructura dedicată, de peste 350 km, a fost dezvoltată prin investiţii constante, oferind rute sigure şi eficiente. Rezultatul? Mai puţin trafic, aer mai curat şi o populaţie mai sănătoasă.
Lecţie pentru România: Poate că autorităţile centrale şi cele locale ar trebui să aloce mai multe fonduri pentru infrastructura alternativă. Bucureştiul, Clujul şi Timişoara au încercat timid să implementeze astfel de măsuri, dar fără o strategie clară şi o finanţare consistentă. În cele din urmă, acestea ar trebui să înţelegă şi să prioritizeze ce solicită călătorii.
3. Parteneriate public-private în Hamburg, Germania - cum să atragi capital privat în dezvoltarea urbană
Hamburg a demonstrat că investiţiile în infrastructura urbană nu trebuie să depindă exclusiv de bugetele publice. Proiectul HafenCity, cea mai mare iniţiativă de regenerare urbană din Europa, a transformat o zonă portuară într-un cartier modern, incluzând birouri, locuinţe şi spaţii verzi. Modelul de finanţare a combinat investiţii publice cu fonduri private, creând un ecosistem urban eficient şi profitabil.
Lecţie pentru România: Bucureştiul şi marile oraşe ar putea folosi un model similar pentru dezvoltarea de zone urbane noi. Problema principală este lipsa de încredere între administraţie şi sectorul privat, precum şi reglementările birocratice care îngreunează astfel de parteneriate. Nu uitaţi, avem o lege a parteneriatului public-privat din 2019. Lipsesc normele de aplicare!
4. Infrastructura verde în Viena, Austria - de ce oraşele au nevoie de mai mult decât de beton şi asfalt
Viena este clasată constant printre oraşele cu cea mai bună calitate a vieţii din lume. Apare în topul primelor trei oraşe, indiferent de clasament - transport, calitate viaţă, acces la resursele oraşului etc. Unul dintre motive este integrarea inteligentă a spaţiilor verzi în structura urbană. Oraşul dispune de peste 1.000 de parcuri, iar 50% din suprafaţa totală a oraşului este formată din spaţii verzi. Această abordare nu doar îmbunătăţeşte estetica oraşului, ci contribuie şi la reducerea efectelor schimbărilor climatice.
Lecţie pentru România: În timp ce multe oraşe româneşti defrişează spaţiile verzi pentru dezvoltări imobiliare, Viena demonstrează că infrastructura verde trebuie să fie o prioritate, nu un gând frumos. Politicile urbanistice trebuie să includă obligaţii pentru dezvoltatori de a integra spaţii verzi în proiectele lor.
5. Finanţarea inovatoare în Lyon, Franţa - cum să deblochezi fonduri pentru proiecte urbane
Lyon a devenit un model de referinţă în finanţarea infrastructurii urbane. Printr-o combinaţie de fonduri europene, taxe locale direcţionate inteligent şi parteneriate private, oraşul a reuşit să dezvolte reţele de transport public eficiente şi să modernizeze cartierele defavorizate.
Lecţie pentru România: O gestionare eficientă a resurselor financiare este esenţială. România are acces la miliarde de euro prin fondurile UE (doar pentru acest an, avem peste 12 miliarde euro la dispoziţie în 435 de apeluri), dar multe proiecte rămân blocate din cauza lipsei de capacitate administrativă şi a unor strategii coerente.
Va învăţa România ceva din aceste exemple?
Toate oraşele analizate au demonstrat că o strategie bine gândită, finanţată inteligent şi implementată eficient poate transforma complet un spaţiu urban. România nu duce lipsă de fonduri, ci de planificare strategică, viziune pe termen lung şi o administraţie publică mai eficientă.
Dacă oraşele româneşti vor să ţină pasul cu restul Europei, trebuie să treacă de la iniţiative punctuale la proiecte integrate, sustenabile şi coerente. Lecţiile există. Întrebarea este dacă vor fi puse în practică.
Surse consultate pentru informaţiile din acest articol:
- Bilbao: Guggenheim Bilbao"s Economic Impact Study - Guggenheim Bilbao
- Copenhaga: The City of Copenhagen Bicycle Account - Copenhagen Municipality
- Hamburg: HafenCity Hamburg Official Report - HafenCity Hamburg
- Viena: Vienna Green City Planning - Wien.gv.at
- Lyon: Métropole de Lyon Economic Report - Grand Lyon