Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 8 / 2024

PE FONDUL DEFICITULUI MARE DE LOCUINŢE ŞI A COSTURILOR DE CONSTRUCŢIE ECHILIBRATE,Aşteptări de creştere în domeniul construcţiilor civile

Companii /

Aşteptări de creştere în domeniul construcţiilor civile
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    TEMAD este una din cele mai importante companii de distribuţie din România, ce activează pe piaţă materialelor auxiliare pentru construcţii, amenajări şi decoraţiuni.

    Înfiinţată în 1994, compania TEMAD şi-a început activitatea de distribuţie într-un spaţiu modest cu doar 4 angajaţi. Printre primele mărci importate şi comercializate în România se numărau: Bison, Griffon, ATC, Varta, Steco, Osram.

    Interviu cu domnul Florin Madar, director general al TEMAD

    Reporter: Care a fost parcursul companiei?

    Florin Madar: După 1999, compania s-a dezvoltat puternic la nivel naţional, atât numărul angajaţilor, cât şi cifra de afaceri crescând spectaculos, astfel: de la 12 angajaţi în 1999, la 50 în 2002, la 170 în 2007, iar în 2013 deja numărul angajaţilor ajunsese la 220.

    În acelaşi timp, introducerea în portofoliu a unor mărci noi şi diversificarea mărcilor existente a determinat creşterea constantă a cifrei de afaceri în medie cu 50% de la an la an, de la 1,28 milioane euro în 1999, la 5,7 milioane euro în 2002, ajungând până la 25 milioane în 2008.

    În prezent, compania are 14 filiale cu depozite locale şi o gamă de produse de peste 3000 de articole, cuprinzând în total 20 de mărci internaţionale şi 7 mărci proprii.

    Activitatea companiei din perioada următoare a fost influenţată negativ de schimbările intervenite pe piaţă, în contextul scăderii puterii de cumpărare a populaţiei şi diminuării drastice a investiţiilor în construcţii, înregistrate începând cu 2009, după ce criza economică şi-a făcut simţită prezenţa în majoritatea domeniilor din Construcţii şi Industrie.

    Reporter: Cum aţi reuşit să faceţi faţă perioadei de criză?

    Florin Madar: Compania a reuşit să-şi menţină cifra de afaceri prin introducerea de game de produse noi şi prin intrarea pe noi pieţe chiar şi în condiţiile crizei economice care s-a accentuat de la an la an.

    Fiind într-o continuă analiză a cerinţelor pieţei, TEMAD a identificat oportunităţi de afaceri solide şi şi-a extins activitatea creându-şi mărci proprii ce au susţinut vânzările în perioada crizei economice: Rino - adezivi şi etanşeizanţi, Swordflex - abrazive, StarkBohrer - burghie, Karro - accesorii de baie şi bucătărie, Protek - echipamente de protecţie, iar mai târziu intrând în domeniul producţiei, deschizând în 2012 o linie de prelucrare a profilelor de trecere din Aluminiu.

    În anul 2013, compania TEMAD şi-a completat portofoliul cu o marcă nouă: Termico - plasa din fibră de sticlă şi alte accesorii pentru termosisteme.

    Crearea propriilor centre de producţie reprezintă o prioritate în strategia de dezvoltare a TEMAD, iar crearea Grupului de firme TEMAD a fost cea mai bună soluţie pentru punerea în practică a acestei strategii.

    Grupul de firme TEMAD cuprinde TEMAD Co - Importator şi distribuitor naţional de produse auxiliare pentru construcţii şi industrie, TEMAD Energie - Centrală fotovoltaică şi TEMAD Producţie - Fabrică de plasă de fibră de sticlă.

    Reporter: Cum aţi perceput mediul economic în care v-aţi desfăşurat activitatea pe parcusul acestor 20 de ani? Care perioadă a fost cea mai bună pentru dezvoltarea afacerii? Dar cea mai proastă?

    Florin Madar: Mediul economic în care compania îşi desfăşoară activitatea este impredictibil şi instabil. Cea mai bună perioadă a fost între 2000 şi 2007, iar cea mai nevaforabilă între 2009 şi 2010.

    Reporter: Ce cifră de afaceri şi ce profit a realizat, anul trecut, grupul TEMAD şi cum au fost aceste rezultate faţă de 2012?

    Florin Madar: Cifra de afaceri a companiei TEMAD în 2013 a fost de 25 milioane euro, iar profitul net de 1,4 milioane euro. Faţă de anul 2012, în 2013 am reuşit să înregistrăm o creştere de 2% în contextul în care piaţa construcţiilor a scăzut constant în ultimii ani.

    Celelalte companii din grupul TEMAD şi-au început activitatea în 2013 şi întrucât investiţiile sunt încă în derulare, acestea îşi vor atinge potenţialul maxim până în 2015.

    Reporter: Ce estimări aveţi pentru vânzările companiei din acest an?

    Florin Madar: Estimăm că vânzările pe TEMAD Grup vor fi aproximativ 30 milioane euro.

    Reporter: Care este produsul din portofoliul TEMAD care se vinde cel mai bine?

    Florin Madar: Cele mai vândute produse din portofoliu fac parte din brandul Bison şi desigur plasa din fibră de sticlă.

    Reporter: Ce planuri de dezvoltare aveţi pe termen scurt şi mediu?

    Florin Madar: Pe termen scurt, obiectivele noastre sunt creşterea rentabilităţii fabricii prin atingerea capacităţii maxime de producţie, reducerea cheltuielilor operaţionale prin dezvoltarea şi perfecţionarea sistemului informatic şi de gestiune, creşterea cifrei de afaceri TEMAD în concordanţă cu evoluţia pieţei şi în consecinţă, creşterea cotei de piaţă, consolidarea afacerii pe domeniile noi în care compania şi-a extins activitatea.

    Reporter: În ce zone ale ţării aţi înregistrat cea mai mare creştere a vânzărilor?

    Florin Madar: Creşteri semnificative s-au înregistrat în ultimii ani în zona de nord, Moldova şi centru.

    Reporter: Ce prognoze aveţi pentru sectorul construcţiilor şi creşterea economică în acest an?

    Florin Madar: În sectorul construcţiilor noi se va înregistra o creştere atât în domeniul construcţiilor civile, datorită deficitului foarte mare de locuinţe şi a costurilor de construcţie echilibrate comparativ cu cheltuielile cu un apartament vechi, cât şi în domeniul construcţiilor industriale datorită relansării timide a investiţiilor şi a creditării recente.

    În sectorul amenajărilor şi renovărilor/reabilitărilor se va înregistra, de asemenea, o creştere semnificativă ce va avea un impact pozitiv în vânzările de materiale auxiliare pentru construcţii şi amenajări.

    Estimăm o creştere economică în perioada următoare datorită apetitului pentru consum specific ţării şi a reînceperii programelor de finanţare.

    Reporter: Care este opinia dumneavoastră privind accesul companiilor la finanţare? Dar despre costurile de finanţare?

    Florin Madar: În ultimii ani, există oferte constante pe piaţă finanţatorilor, aceştia propunând soluţii ce ar putea veni în ajutorul companiillor. Accesul la finanţare este facil atunci când indicatorii financiari relevă rezultate favorabile, necesitatea reală a finanţării şi o utilizare raţională a acesteia. Principalele inconveniente rămân nivelul dobânzilor, condiţiile generale, cerinţele de garantare şi timpul consumat pentru analiză şi întocmirea dosarului.

    Costurile au un nivel constant în ultimii doi ani, acestea fiind asumate odată cu contractarea finanţării. Un factor important este reprezentat de moneda finanţării. Astfel, costurile de finanţare sunt influenţate negativ de volatilitatea şi evoluţia cursului de schimb.

    Pentru multe companii, nivelul ridicat al dobânzilor şi comisioanelor perceput de instituţiile financiare rămâne o barieră greu de trecut.

    Chiar dacă pentru TEMAD şi multe alte companii, accesul la finanţare este un drum relativ drept, pentru o parte din clienţii noştri este dificil să obţină credite, ceea ce face dificilă dezvoltarea lor viitoare.

    Reporter: Când credeţi că se va relua construcţia de locuinţe noi în ţară noastră?

    Florin Madar: Construcţia de locuinţe noi a înregistrat o scădere drastică în ultimii ani. Ieşirea din criză, creşterea economică estimată pentru perioada următoare şi relansarea creditelor vor fi factorii care vor favoriza începerea altor proiecte imobiliare.

    Reporter: TEMAD a accesat fonduri europene? A fost greu sau uşor? Cu ce probleme v-aţi confruntat în procesul de accesare şi implementare?

    Florin Madar: Accesul la finanţările din fonduri europene nu este tocmai facil. Am accesat în 2009 fonduri prin Programul Operaţional Sectorial "Creşterea Competitivităţii Economice" pentru realizarea unei secţii de prelucrare a profilelor din aluminiu, în valoare totală de 199.505 euro. La mijlocul anului 2013 am primit finanţarea de 96.343 euro pentru investiţiile realizate în perioada 2009 - 2012. În acest an urmează să accesăm un nou proiect cu titlul "Valoare prin performanţă", în valoare de 296.211 lei, în acest moment având scrisoarea de acceptare a conformităţii şi a eligibilităţii. A fost greu pentru că de la idee la finalizarea proiectului este cale lungă de mai mulţi ani şi trebuie parcursă o serie de etape complexe şi greoaie, descurajante pentru cei interesaţi.

    Autorităţile naţionale fac reguli mai multe decât este nevoie, ce conduc astfel la o birocraţie excesivă.

    Problema principală cu care ne-am confruntat o reprezintă procedura de achiziţie complicată şi greoaie dată şi de o formularistică extrem de stufoasă.

    Reporter: Câţi angajaţi aveţi în acest moment? Veţi continua angajările în 2014? Câte locuri de muncă noi intenţionaţi să creaţi?

    Florin Madar: 267 de angajaţi pe Grupul TEMAD. Anul trecut s-au creat 50 de noi locuri de muncă. În perioada următoare nu intenţionăm să facem angajări, ci ne îndreptăm spre eficientizarea resurselor umane existente.

    Reporter: Ce clienţi importanţi aveţi?

    Florin Madar: Suntem prezenţi în toate reţelele moderne de tip DIY (n.r. do it yourself - bricolaj), în peste 80% din celelalte reţele: supermarketuri, hipermaketuri, discounteri, în peste 4000 de magazine tradiţionale: depozite de materiale de construcţii, magazine de obiecte sanitare, piese auto, universale, metalo-chimice, decoraţiuni, instalaţii şi în peste 1000 de fabrici, şantiere, ateliere, service-uri auto, etc.

    "Considerăm că prima etapă în drumul nostru spre succes a fost deja parcursă, oferind clienţilor noştri un parteneriat durabil şi de încredere."

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Proiecte

    Amenajări

    Smart City

    Materiale

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Perspective

    Companii

    Internaţional