Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 8 / 2024

România - o destinaţie importantă pentru reţelele internaţionale de retail

Piaţa Imobiliară /

România - o destinaţie importantă pentru reţelele internaţionale de retail
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Cushman & Wakefield Echinox: Circa 600.000 mp de spaţii de retail se află în diferite stadii de construcţie, urmând să fie livraţi în 2023-2025

    România rămâne o destinaţie importantă şi pentru reţelele de retail internaţionale, astfel că, pe lângă extinderea la nivel naţional a celor existente deja pe piaţa locală, anul 2022 a marcat şi intrarea în Romania a mai multor branduri noi, cum ar fi Primark, Tedi sau Halfprice, ne-au transmis reprezentanţii Cushman & Wakefield Echinox.

    Potrivit specialiştilor citaţi, aproape 600.000 de metri pătraţi de spaţii de retail se află în diferite stadii de construcţie, acestea urmând să fie livraţi în perioada 2023-2025. Aproximativ 40% din această suprafaţă ar putea fi construită până la finalul anului, conform datelor comunicate de dezvoltatori. Prime Kapital - MAS Real Estate, NEPI Rockcastle, Scallier, AFI Europe sau Oasis rămân printre cei mai activi dezvoltatori de astfel de proprietăţi pe termen scurt şi mediu, fapt ce arată că piaţa locală rămâne atractivă chiar şi în condiţiile presiunilor macroeconomice.

    Apetitul general pentru consum al românilor a încurajat noi retaileri precum Primark, Popeyes, TEDi sau HalfPrice să intre în România şi să-şi deschidă primele magazine în 2022.

    Reprezentanţii Cushman & Wakefield Echinox sublinază că au fost livraţi anul trecut aproximativ 100.000 de metri pătraţi de spaţii de retail, 80% reprezentând parcuri de retail, Bucureşti, Timişoara, Piteşti, Turda, Baia Mare, Slatina, Miercurea Ciuc fiind printre oraşele care au beneficiat de astfel de investiţii. Livrările vor creşte semnificativ în 2023, în condiţiile în care, în present, peste 230.000 de metri de pătraţi spaţii de retail aflaţi în construcţie au ca termen de livrare finalul anului, reprezentând un maxim al ultimilor şase ani. Potrivit datelor companiei de consultanţă imobiliară, în ultimul trimestru din 2022 au fost livrate proiecte de retail cu o suprafaţă cumulată de 20.000 de metri pătraţi. Stocul de spaţii de retail la nivel naţional se situa la finalul anului trecut la nivelul de 4,2 milioane mp, din care 56% reprezintă facilităţi de tip mall, 38% parcuri de retail şi 6% galerii comerciale.

    După o perioadă de câţiva ani în care atenţia dezvoltatorilor a fost către parcurile de retail, acestea din urmă cumulând peste 80% din noile livrări, în următorii trei ani activitatea de dezvoltare va fi dominată de proiectele de tip mall, ce reprezintă mai mult de 60% din totalul spaţiilor noi estimate a fi construite până în 2025 la nivel naţional.

    Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox, arată: "Anul 2022, dar şi planurile pe care dezvoltatorii le au pentru următorii trei ani, reprezintă încă o dovadă că retailul tradiţional va continua să ocupe un loc esenţial în peisajul imobiliar, în primul rând pentru că mall-urile, parcurile de retail sau galeriile comerciale nu mai înseamnă doar un loc în care poţi face cumpărăturile. Acestea asigură ecosistemul perfect pentru brandurile noi care doresc să intre pe piaţă, dar şi pentru ca cele prezente deja să îşi adapteze politicile de vânzări la modificările de consum ale clienţilor. De asemenea, clienţii au acces imediat la produsele pe care şi le doresc, în timp ce dezvoltările de astfel de proiecte contribuie direct şi indirect la bunăstarea comunităţii prin investiţiile în infrastructură realizate, prin crearea de locuri de muncă, dar şi prin taxe şi impozite."

    Potrivit consultanţilor de la JLL, stocul de centre comerciale si parcuri de retail din România se ridică la 3.887.800 mp, din care 1.245.800 mp în Bucureşti-Ilfov. În trimestrul al patrulea din 2022, yield-urile pentru centrele comerciale s-au menţinut.

    CBRE: România - printre cele mai competitive ţări din Europa Centrală şi de Est în ceea ce priveşte piaţa de retail

    România se numără printre cele mai competitive ţări din Europa Centrală şi de Est în ceea ce priveşte piaţa de retail, susţin analiştii din cadrul CBRE. Dezvoltarea amplă a spaţiilor comperciale, dar şi apetitul crescut al românilor pentru cumpărături au încurajat noi companii din diverse industrii să se extindă sau să intre pe piaţa locală, potrivit CBRE România.

    Anul trecut, 17 noi branduri au intrat pe piaţa din România, iar cei mai mulţi au ales Bucureştiul ca primă locaţie din ţară, pentru deschiderea magazinelor. Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE, menţionează: " După un an 2022 extrem de bun pentru retail, cu rezultate care depăşesc nivelul înregistrat în 2019, an de referinţă pentru industrie, piaţa îşi continuă evoluţia firească şi intră în planurile unor retaileri internaţionali, dar şi noi dezvoltatori pe piaţă, aceştia fiind însă nişaţi pe segmentul de parcuri de retail. În plus, apar noi oportunităţi pe piaţă şi pentru dezvoltatori, ţinând cont că spaţiile comerciale disponibile sunt în marea majoritate închiriate, rata de neocupare fiind de 3% în malluri şi chiar mai mică în parcurile de retail".

    În acest an, jucătorii din retail sunt sfătuiţi să aibă în vedere trei factori principali, potrivit CBRE:

    - Integrarea standardelor ESG în proiecte noi sau renovate;

    - Extindere strategică bazată pe analiză;

    - Tehnologia şi strategia omnichannel cresc cifra de afaceri .

    "Două tendinţe care sunt deja în plină desfăşurare trebuie, de asemenea, să fie luate în calcul. În primul rând, dezvoltarea oraşelor mai mici, regional, care merge mână în mână cu dezvoltarea parcurilor de retail, un produs foarte apreciat de investitori şi dezvoltatori. În al doilea rând, reducerea suprafeţelor hipermarketurilor care îşi propun să devină mai eficiente pe spaţiul ocupat, o oportunitate şi pentru proprietarii de centre comerciale, care dispun de spaţiu liber extrem de limitat, şi care astfel pot obţine GLA (suprafaţa brută închiriabilă) suplimentară pentru noi chiriaşi", a adăugat Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE.

    Stocul spaţiilor moderne de retail din România au înregistrat, anul trecut, un volum total de aproximativ 4,08 milioane mp, după ce anul trecut au fost inaugurate 11 noi parcuri de retail. Livrările anuale se ridică la 86.700 mp închiriabili, din care Bucureştiul a atras 41%, cu trei spaţii de retail nou construite, în timp ce marea majoritate a spaţiilor au fost dezvoltate în oraşe mici, dar plasate strategic în apropierea capitalelor de judeţ precum Iaşi, Timişoara sau Craiova.

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Proiecte

    Amenajări

    Smart City

    Materiale

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Perspective

    Companii

    Internaţional