Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 8 / 2024

Teraplast a înregistrat o cifră de afaceri de 428 de milioane de lei în primul semestru al anului

S.B. Ştirile Zilei /

Teraplast a înregistrat o cifră de afaceri de 428 de milioane de lei în primul semestru al anului

Grupul TeraPlast a obţinut în primul semestru al anului un avans de 34% a cifrei de afaceri comparativ cu perioada similară din anul 2023, până la 428 milioane de lei, în timp ce EBITDA, de aproape 27 milioane de lei, este peste nivelul previzionat, potrivit unui comunicat al companiei.

Această evoluţie vine pe fondul accelerării pieţei de instalaţii, precum şi a contribuţiei foliilor stretch Opal şi a achiziţiilor recente - Grupul Wolfgang Freiler (Polytech & Pro-Moulding) şi Palplast Moldova.

Din perspectivă cantitativă, Grupul TeraPlast a înregistrat o creştere robustă a volumelor, cu 57%, de la 34.483 tone în S1/2023 la 54.009 tone în S1/2024.

Strategia de extindere a amprentei geografice a Grupului TeraPlast a avut ca rezultat dublarea vânzărilor în afara României în S1/2024 faţă de S1/2023. Ponderea acestora în cifra de afaceri consolidată a ajuns la 23,5% în primul semestru din 2024, faţă de 15% în S1/2023. Activitatea susţinută a Grupului pe pieţele din Europa creşte rezilienţa afacerilor şi ajută la reducerea dependenţei de piaţa din România.

EBITDA a cunoscut o îmbunătăţire în primul semestru din 2024 şi a ajuns la 26,9 milioane de lei, cu +15% mai mult decât în S1/2023, pe fondul creşterii volumelor. Marja EBITDA este de 6,3% în S1/2024 versus 7,3% în S1/2023, în uşoară diminuare din cauza presiunilor pe preţuri resimţite din piaţă şi a efortului de a creşte cotele de piaţă. În acelaşi timp, marja brută a depăşit 150 de milioane de lei, în creştere cu 29% faţă de S1/2023, ceea ce arată soliditatea strategiei de concentrare pe cota de piaţă.

Rezultatul net negativ este cu 1,7 milioane de lei mai mare decât cel preconizat, pe fondul cheltuielilor nerecurente de 3,8 milioane de lei şi a ramp-up-ului accelerat al business-ului de folie stretch Opal. În acord cu ţintele bugetate, se aşteaptă intrarea în teritoriu pozitiv a rezultatului net începând cu trimestrul al treilea.

"Investiţiile recente în extinderea portofoliului de business-uri şi achiziţiile Grupului Wolfgang Freiler şi a Palplast Moldova, împreună cu creşterile organice au adus rezultate robuste în primul semestru din 2024 pentru Grupul TeraPlast. Acestea reflectă eficienţa strategiei de extindere şi întărire a afacerilor noastre. Suntem pe drumul cel bun spre a ne transforma dintr-un lider regional, în unul european, în acord cu viziunea noastră pe termen lung." a afirmat Alexandru Stânean, director general al Grupului TeraPlast. "Contextul economic nu este ideal, iar pieţele pe care activăm resimt acest lucru şi manifestă un mix de tendinţe: construcţiile inginereşti avansează în timp ce sectorul rezidenţial este în contracţie, iar inflaţia afectează puterea de cumpărare pe retail. În plus, rezultatele firmelor nou achiziţionate sunt influenţate de evoluţia sub aşteptări a pieţelor vestice. Abordarea noastră orientată spre extindere geografică, reducerea dependenţei de o singură piaţă, agilitatea în adaptarea la contextul pieţei şi identificarea de oportunităţi sunt principalele avantaje competitive care reduc semnificativ impactul negativ pe care perioadele volatile îl pot avea asupra performanţei Grupului TeraPlast." a mai adăugat domnul Stânean.

Segmentul de Instalaţii a avut o creştere a cifrei de afaceri cu 33% faţă de S1/2023, până la 307 milioane de lei, şi un avans de 15% a EBITDA faţă de prima jumătate a anului trecut, până la 27 milioane de lei, în timp ce marja EBITDA este de aproape 9%. Evoluţia segmentului reflectă atât contribuţia activităţii Grupului Wolfgang Freiler şi Palplast, cât şi cererea venită din sectorul lucrărilor de infrastructură din România. Deşi evoluţia este pozitivă, există în continuare neajunsuri precum întârzieri în emiterea ordinelor de începere a lucrărilor pentru contractele finanţate prin programele mari (atât europene cât şi Anghel Saligny). Accelerarea lucrărilor finanţate prin programul Anghel Saligny observată în T2/2024 se va tempera în trimestrul al treilea, în contextul în care sumele disponibile au fost alocate aproape integral.

Contracţia consumului privat de materiale de construcţii a determinat încetinirea lucrărilor de reparaţii curente şi de întreţinere. În acelaşi timp, construcţiile rezidenţiale au cunoscut o scădere de 21,6% în intervalul ianuarie-mai comparativ cu aceeaşi perioadă din 2023. În astfel de condiţii, cererea de la distribuitori şi reţele de bricolaj stagnează sau se reduce, aşadar pentru moment, motorul cererii pentru segmentul de Instalaţii rămân lucrările publice de infrastructură.

Din perspectiva portofoliului de produse, în semestrul 1 din 2024 TeraDuct by TeraPlast - sistemul pentru protecţie fibră optică - şi-a extins gama de configuraţii, iar Neoter by TeraPlast - sistemul pentru încălzire prin pardoseală - îşi va extinde gama de produse din trimestrul 3 cu ţeava PE-RT.

Pentru segmentul de Granule, cifra de afaceri a avansat cu 14% faţă de S1/2023, iar marja EBITDA a fost cea mai mare din cadrul Grupului, de 9,7%. Astfel, cifra de afaceri a crescut pentru acest segment până la 48 milioane de lei, în timp ce EBITDA este de 4,7 milioane de lei. Aceste rezultate indică o evoluţie similară primului trimestru şi conservarea poziţiei TeraPlast în piaţă, în contextul unui climat mai degrabă nefavorabil. Industria producătorilor de cabluri, unde TeraPlast este principalul furnizor, se contractă pe fondul scăderii cererii pe lanţul valoric şi a creşterii preţurilor pentru alte materii prime, cum ar fi cuprul. În acest context, producătorii s-au orientat spre acoperirea cererii din stocurile existente pentru a evita internalizarea acestor majorări de preţuri.

Business-ul de reciclare PVC rigid, consolidat în rezultatele segmentelor de Instalaţii (reciclat micronizat) şi Granule (reciclat regranulat), are în continuare o evoluţie liniară, pe fondul preţurilor scăzute ale materiilor prime virgine.

Segmentul de Ambalaje flexibile a avut o contribuţie de aproape 50 de milioane de lei la cifra de afaceri consolidată a Grupului în primul semestru al anului curent, însă înregistrează în continuare EBITDA negativă. Zona de focus în semestrul 1 din 2024 a fost creşterea amprentei geografice care a atras inclusiv câştigarea de licitaţii noi. Cererea pentru ambalaje este afectată de scăderea puterii de cumpărare, ceea ce pune presiune suplimentară pe eficienţa măsurilor de rentabilizare implementate.

Rezultatele segmentului includ şi evoluţia foliilor stretch Opal - cel mai nou business din portofoliul Grupului, aflat în faza de ramp-up şi creştere a cotei de piaţă. Volumele produse cresc constant ca urmare a extinderii portofoliului de clienţi atât din România, cât şi din străinătate. Pentru impulsionarea exporturilor, au fost demarate mai multe parteneriate care vor adăuga tracţiune suplimentară distribuţiei produselor Opal în Europa Centrală. Primele comenzi pe noile canale vor fi livrate în trimestrul al treilea al anului curent. Totodată, produsele nou dezvoltate, inclusiv cu material reciclat, sunt în curs de certificare internaţională şi vor contribui suplimentar la extinderea ofertei de folie stretch şi, implicit, a atractivităţii Opal în special pe pieţele externe.

Linia de business Ferestre şi Uşi a avut o evoluţie similară cu primul semestru al anului trecut, cu o cifră de afaceri cu 6% mai mică decât în S1/2023, de 23 milioane de lei, şi EBITDA în teritoriu pozitiv, de 901 mii de lei, pe măsură ce strategia este reorientată către segmentul non-retail, iar segmentul rezidenţial este în scădere. În S1/2024, cifra de afaceri provenită din contractele cu clienţi non-retail a crescut cu 38%, în timp ce ponderea acestor contracte a ajuns la 33% în cifra de afaceri, cu 10pp mai mult decât în 2023.

Volumele de vânzări sunt în linie cu cele bugetate, însă există un ecart între execuţia unora dintre lucrări şi încasarea efectivă, pe fondul termenelor mai lungi de decontare ale contractelor finanţate din fonduri publice. Un alt factor pozitiv de influenţă care va fi vizibil şi în T3/2024 este reprezentat de proiectele speciale cu tâmplărie din aluminiu, aflate în desfăşurare.

Grupul Wolfgang Freiler, consolidat în rezultatele Grupului TeraPlast începând cu T2/2024, a avut în primul semestru volume similare cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Marjele produselor Polytech şi Pro-Moulding - fabricile Grupului Wolfgang Freiler - sunt sub potenţial din cauza presiunii resimţite pe preţuri din sectorul construcţiilor central- şi vest-european. Pe piaţa din Ungaria, cele mai importante oportunităţi apar din zona proiectelor de irigaţii. Pe această piaţă concurenţa este reprezentată în special de produsele din import, aşadar producţia locală este un avantaj competitiv semnificativ. În această perioadă este în implementare integrarea proceselor Grupului Wolfgang Freiler în cadrul Grupului TeraPlast şi a demarării proceselor de vânzare încrucişată, care vor începe să arate rezultate în trimestrele următoare.

Palplast Moldova are o evoluţie bună în special ca urmare a dezvoltării accelerate a proiectelor dezvoltatorilor rezidenţiali şi mai puţin a lucrărilor publice, segment în reaşezare după anul electoral 2023. Un potenţial trend de accelerare a proiectelor publice e posibil să fie vizibil spre finalul anului curent odată cu activarea proiectelor finanţate din fonduri pre-aderare.

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Proiecte

Amenajări

Smart City

Materiale

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Perspective

Companii

Internaţional