"Anul acesta a fost atipic, greu de previzionat şi de gestionat"
Materiale / 17 octombrie
Anul 2024 a fost unul atipic, greu de previzionat şi de gestionat de către oamenii de afaceri, indiferent dacă aceştia au un business consacrat sau unul de tip antreprenorial, este de părere Dragoş Vlagali, directorul general al Bauindustry DC. Acesta ne-a spus că, pe piaţa materialelor de construcţii, 2024 a avut o dinamică diferită faţă de cea de anul trecut, pe parcursul anului curent compania pe care o reprezintă înregistrând atât creşteri, dar şi scăderi de vânzări, în comparaţie cu 2023.
(Interviu cu Dragoş Vlagali, directorul general al Bauindustry DC)
Reporter: Cum arată piaţa materialelor de construcţii faţă de anul trecut în aceeaşi perioadă?
Dragoş Vlagali: Analizând piaţa vânzărilor de materiale de construcţii, până în acest moment observ o dinamică total diferită comparativ cu 2023. Semnalele primelor luni din an ne-au pus pe gânduri şi în acelaşi timp ne-au forţat să căutăm soluţii, să întărim strategia de vânzări şi să căutăm să investim resurse în toate diviziile de business ale Bauindustry DC. O surpriză plăcută a fost luna aprilie, când vânzările pe amblele noastre canale, atât pe segmentul de B2B, cât şi pe cel de B2C (magazinul nostru online www.platformadeconstructii.ro) au înregistrat o creştere de 10% faţă de anul trecut. Luna mai a fost la nivelul anului 2023, dar şocul pe care l-am avut atât noi, cât şi cei din piaţa materialelor de construcţii, a fost luna iunie, când, în mod neaşteptat, am înregistrat o scădere de 7% comparativ cu 2023. Sceptic că vor mai avea loc creşteri recunosc, eram permanent în căutare de soluţii, dar luna iulie, august şi septembrie s-au dovedit a fi revelaţia anului, când am înregistrăm creşteri de 13% comparativ cu anul trecut şi sper ca finalul de an să păstreze trendul de creştere. Impresia mea este că 2024 a fost un an atipic, greu de previzionat şi de gestionat indiferent dacă ai un business consacrat sau unul de tip antreprenorial, cum este al nostru.
În timp ce pe plan intern rezidenţialele au scăzut, noi ne-am concentrat pe zona de renovări, pe reabilitările de spitale, şcoli, grădiniţe, am livrat şi pe zona de retail. Strategia noastră a fost să devoltăm oferta de produse şi sperăm ca anul să îl încheiem cu noi produse private label, marca Bauindustry DC, în portofoliul nostru. Dacă stăm să judecăm la rece, observ că partenerii noştri, dezvoltatori imobiliari din Capitală, au reprezentat, în pofida statistiilor pesimiste, un segment important în vânzările noastre în primele nouă luni, fapt care mă determină să nu îmi pierd speranţa că domeniul rezidenţial îşi va reveni pe final de an. Nu cred că România va pune pe hold zona rezidenţială, cred că trecem printr-un moment delicat motivat de atât de mulţi factori (credite ipotecare discutabile, legislaţie schimbată, instabilitate internaţională , autorizatii de constructie etc).
Reporter: Din ce domenii au venit proiectele de business în acest an?
Dragoş Vlagali: Analizând piaţa, consider că business-ul din domeniul nostru s-a bazat pe proiectele de infrastructură susţinute de bugetul de stat sau din fonduri europene, fapt care a păstrat oarecum un echilibru în piaţă. În acelaşi timp, finalizarea proiectelor rezidenţiale şi de retail, începute în anul trecut, au stabilizat-o, renovările şi reabilitările de blocuri, şcoli, grădiniţe, obiective culturale şi turistice au avut de asemenea un rol important. De cealaltă parte, din perspectiva Bauindustry DC, la noi în companie topul arată diferit. Pe primul loc au fost vânzările pentru dezvoltările rezidenţiale lansate în 2023, urmează vânzările către persoanele fizice, prin magazinul nostru online (www.platformadeconstructii.ro), zona de retail, reabilitările şi renovările prin fonduri PNRR sau de la stat au contat în economia vânzărilor noastre. Noutatea anului a venit din faptul că am reuşit să intrăm în lanţuri de retail din ţară cu produsele noastre private label, fapt care ne-a stabilizat bugetul, iar acest trend sperăm să se păstreze şi în 2025.
Reporter: Cum staţi la nivelul vânzărilor online în domeniul în care activaţi?
Dragoş Vlagali: Am lansat magazinul online de materiale de constructie la începutul anului 2022. În aceşti doi ani de activitate ponderea vânzărilor online-offline s-a schimbat şi fluctuează în funcţie de sezon, de campaniile de vânzări şi de ofertele speciale pe care le facem. În acest moment, pentru noi, vânzările online reprezintă 25% din cifra de afaceri, restul venind încă din zona de offline. Noi credem foarte mult în comerţul online şi dorim ca românii să devină cumpărători şi pe acest segment, nu doar pe zona de vestimentaţie, mâncare, cosmetice, electrocasnice, domenii consacrate în acest tip de vânzări.
Reporter: Care au fost produsele care s-au scumpit cel mai mult şi, dacă este cazul, care s-au ieftinit cel mai mult, în prima parte a anului?
Dragoş Vlagali: Anul 2023 a fost unul recunoscut pentru fluctuaţii mari în zona preţurilor materialelor de construcţii, comparativ cu anul anterior, dar 2024 este mult mai echilibrat. În timp ce anul trecut a fost măcinat de evenimente sociale şi economice, interne şi mai ales internaţionale, extreme, care şi-au pus amprenta pe piaţa materiei prime, în 2024 am observat creşteri moderate de 3-4% la materialele de constructii pe care le vindem noi. Producătorii s-au ferit să crească preţurile în contextul creşterilor accelerate din celelalte domenii. Cât despre scăderi de preţuri, nu îmi vine în minte o astfel de situaţie în acest an, anii 2022 si 2023 fiind recunoscuţi atât pentru creşteri foarte mari - polistirenul a crescut cu cel putin 15-20% -, cât şi pentru scăderi ocazionale, dar pentru perioade scurte de timp.
Reporter: Care sunt cele mai căutate produse şi care este valoarea medie a comenzilor?
Dragoş Vlagali: Ţinând cont că noi nu comercializăm materiale de construcţii grele cum ar fi fier, ciment, cărămidă, BCA etc., materiale care ridică mult costurile, atunci putem observa că, pentru segmentul de vânzări către persoane fizice, valoarea coşului mediu este de aproximativ 800 de lei, care vine preponderent din zona vânzarilor online. De cealaltă parte, pentru zona B2B valoarea medie a unei comenzi este de 10.000-15.000 de lei şi provine din vânzări offline, tradiţionale, prin echipa noastră de vânzări.
Cât despre cele mai vândute şi căutate produse pe care le comercializăm, enumerăm tencuielile decorative, vopselele lavabile, sistemul de nivelare a plăcilor ceramice, hidroizolaţiile, adezivii pentru placări ceramice etc. Cea mai spectaculoasă creştere în vânzări până în acest moment o înregistrăm la sistemul de termoizolaţie, şi anume 20% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.
Reporter: Care sunt canalele principale de vânzare?
Dragoş Vlagali: Aşa cum menţionam mai sus, Bauindustry DC livrează materiale de construcţie atât pe segmentul de B2B, prin contractele pe care le avem cu dezvoltatorii imobiliari, cu constructorii, cu arhitecţii, meseriaşii, proiectanţii, dar nu diminuam energia pe care o alocăm ca echipă segmentului de B2C pe care îl avem conturat prin magazinul nostru online ce se dezvoltă pe orizontală, corect şi echilibrat, dar şi în zona magazinelor de profil, parteneri pe care îi avem în mai multe oraşe din România, unde am intrat cu produsele noastre, fabricate de companii puternice din Europa, sub brand personal.
Reporter: Mulţumesc!