Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 5 / 2024

CFR Infrastructură: Necesarul pentru investiţiile în infrastructura feroviară publică - aproape 7,5 miliarde lei

Companii /

Sursa foto: facebook / CFR Infrastructura

Sursa foto: facebook / CFR Infrastructura


  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Suma alocată de la Bugetul de Stat pentru anul 2024, prin Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, ca urmare a Legii nr.421/28.12.2023, este de 3.428.087.000 lei, pentru întreţinerea, funcţionarea şi reparaţia infrastructurii feroviare publice şi pentru investiţii aferente proiectelor de infrastructură feroviară publică, necesarul prognozat de către CNCF C.F.R. S.A. fiind de 7.473.670.000 lei, după cum ne-au spus, într-un inyterviu, reprezentanţii CFR Infrastructură.

    Reporter: Câţi km de cale ferată se află în reabilitare/constructie şi câţi km vor fi daţi în folosinţă în acest an?

    CFR Infrastructură: La acest moment sunt în derulare lucrări de reabilitare/modernizare a căii ferate pe o distanţă de circa 581 km. Pentru anul 2024 se estimează efectuarea recepţiilor pentru următoarele tronsoane de cale ferată:

    ‣ Subtronsonul Km 614 - Bârzava;

    ‣ Subtronsonul Bârzava - Ilteu, fără interval Vărădia - Bârzava (zona tunel Bata);

    ‣ Subtronsonul Ilteu - Gurasada fără interval Ilteu - Câmpuri Surduc (zona cu 2 tuneluri şi o polată);

    ‣ Tronson 3 : Gurasada - Simeria fără interval Mintia - Ilia şi staţia Deva;

    ‣ Bucureşti Nord - Giurgiu Nord Frontieră - Lotul 1: Redeschiderea circulaţiei feroviare pe pod peste râul Argeş, între Vidra şi Comana (Pod Grădiştea).

    Reporter: Câti km de cale ferată au fost reabilitaţi/construiţi anul trecut şi pe ce rute?

    CFR Infrastructură: În anul 2023, pe tronsonul de cale ferată 2: Km 614-Gurasada şi tronsonul 3: Gurasada - Simeria, au fost daţi în exploatare, cu asigurarea vitezelor la paramerii proiectaţi, următoarele secţiuni:

    ‣ Subtronson 2a: Km 614 - Bârzava

    -Interval Bârzava Nouă - Milova - Radna (varianta nouă);

    -Linii deschise: Milova - liniile 1 şi II, în staţia Radna - liniile 1 şi 2;

    ‣ Subtronson 2b: Bârzava - Ilteu

    -Linii deschise: Săvârşin - liniile 1 şi II

    ‣ Subtronson 2c: Ilteu - Gurasada

    -Linii deschise: Ilteu - liniile 1 şi II şi în staţia Câmpuri Surduc - liniile 1 şi 2

    ‣ Tronson 3: Gurasada - Simeria

    -Interval Ilia - Gurasada - Câmpuri Surduc fir 2;

    -Linii deschise: Mintia - liniile 1, 2 şi III, în staţia Ilia - liniile 1 şi 2.

    Menţionăm faptul că au fost demarate acţiuni pentru realizarea recepţiilor, care se vor executa în conformitate cu Regulamentul privind recepţia construcţiilor din domeniul infrastructurii rutiere şi feroviare de interes naţional, aprobat prin HG nr. 845/2018 cu modificările şi completările ulterioare.

    Reporter: Ce proiecte aveţi în derulare/urmează să demaraţi din fonduri europene şi pe ce programe?

    CFR Infrastructură: La momentul actual sunt în derulare următoarele proiecte finanţate prin POIM, CEF, PNRR şi PT:

    - Proiecte aflate în diferite etape de implementare/derulare:

    ‣ Finalizare lot de lucrări ERTMS pe secţiunea Simeria - Sighişoara;

    ‣ Reabilitare linie de cale ferată Km 614- Simeria;

    ‣ Reabilitare linie de cale ferată Braşov - Sighişoara;

    ‣ Electrificare şi reabilitare linie CF Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor;

    ‣ Modernizare linie CF Caransebeş - Timişoara - Arad;

    ‣ Modernizare linie CF Buc Nord - Jilava - Giurgiu Nord Frontiera, Lot 1, Redeschiderea circulaţiei feroviare pe pod, peste râul Argeş între Vidra şi Comana;

    ‣ Lucrări de reabilitare în staţiile CF Feteşti şi Ciulniţa;

    ‣ Modernizare staţiile CF Videle şi Ploieşti Vest;

    ‣ Lucrări de reaparaţii tip Quick Wins pe segmente de linii CF aflate pe raza SRCF Timişoara, Braşov, Cluj, Bucureşti, Craiova, Galaţi, Iaşi;

    ‣ Lucrări de reînnoire a liniei CF Linia CF Bucureşti - Piteşti.

    - Proiecte aflate în diferite etape de achiziţie:

    ‣ Modernizare linie CF Craiova - Caransebeş;

    ‣ Modernizare infrastructură în Port Constanţa - etapa I Valul lui Traian;

    ‣ Modernizare infrastructură în Port Constanţa - etapa II;

    ‣ Electrificare liniei CF Dărmăneşti - Vicşani;

    ‣ Modernizare liniei CF Bucureşti Progresu - Giurgiu Nord - Giurgiu Nord Frontieră;

    ‣ Modernizare staţii CF Gara de Nord, Sinaia, Buşteni, Ciulniţa, Costineşti Tabără, Neptun hc, Paşcani, Beclean pe Someş, Dej Călători;

    ‣Modernizare treceri la nivel cu calea ferată din România;

    ‣ Reabilitare poduri, podeţe şi tuneluri de cale ferată - etapa II;

    ‣ Electrificare linie CF Constanţa - Mangalia;

    ‣ Electrificarea linie CF Răduleşti - Giurgiu.

    Totodată, sunt în etapa de elaborare a studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice, documentaţiile pentru următoarele obiective de investiţii:

    ‣ Reabilitare linie de cale ferată Focşani - Roman;

    ‣ Reabilitare linie de cale ferată Roman - Iaşi - Frontieră;

    ‣ Reabilitare linie de cale ferată Paşcani - Dărmăneşti;

    ‣ Modernizare secţiune feroviară Predeal - Braşov;

    ‣ Modernizare linie de cale ferată Bucureşti - Craiova;

    ‣ Modernizare tronson de cale ferată Apahida - Suceava;

    ‣ Modernizare tronson de cale ferată Coşlariu - Cluj Napoca;

    ‣ Modernizare linii şi instalaţii din Complexul Feroviar Bucureşti;

    ‣ DALI-uri pentru modernizare CED-uri.

    Reporter: Ce buget aveţi alocat pentru acest an de la stat pentru infrastructura de cale ferată?

    CFR Infrastructură: Suma alocată de la Bugetul de Stat pentru anul 2024, prin Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, urmare apariţiei Legii nr.421/28.12.2023, este de 3.428.087.000 lei, pentru întreţinerea, funcţionarea şi reparaţia infrastructurii feroviare publice, aflată în proprietatea statului şi în administrarea CNCF C.F.R. S.A. şi pentru investiţii aferente proiectelor de infrastructură feroviară publică, necesarul prognozat de către CNCF C.F.R. S.A. fiind de 7.473.670.000 lei.

    Sumele alocate Sectorului Exploatare din cadrul CFR SA, pentru anul 2024, sunt:

    ‣ 480.000.000 lei, cu TVA, pentru întreţinerea şi exploatarea/functionarea infrastructurii feroviare;

    ‣ 47.727.000 lei cu TVA, pentru reparaţii curente la infrastructura feroviară.

    Menţionăm faptul că alocaţiile de la Bugetul de Stat reprezintă contribuţia pentru:

    ‣ finanţarea cheltuielilor pentru întreţinerea, funcţionarea şi reparaţia infrastructurii feroviare publice, aflată în proprietatea statului şi în administrarea CNCF C.F.R. S.A., conform prevederilor O.U.G. nr.12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, cu modificările şi completările ulterioare şi ale Legii nr.202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spaţiul feroviar unic european, cu modificările şi completările ulterioare;

    ‣ finanţarea cheltuielilor de investiţii aferente proiectelor de infrastructură feroviară publică.

    Reporter: Când vom avea o infrastructură care să permită rularea trenurilor de mare viteză?

    CFR Infrastructură: Prin proiectele de modernizare a căii ferate din reţeaua TEN-T, aflate în derulare, cât şi prin cele care urmează a fi demarate în perioada 2024-2030, se urmăreşte atingerea principalului obiectiv de creştere a vitezei de circulaţie de până la 160 km/h pentru trenurile de călători şi 120 km/h pentru trenurile de marfă.

    Reporter: Când preconizaţi că vor fi finalizate lucrările pe tronsonul Oradea - Cluj-Napoca, tronson pe care în acest moment traficul feroviar este suspendat, iar călătorii sunt obligaţi să se deplaseze cu autocare sau microbuze?

    CFR Infrastructură: Pentru tronsonul de cale ferată Oradea - Cluj Napoca, data de finalizare estimată a execuţiei lucrărilor este până la finalul anului 2026.

    Reporter: Construcţia unei linii de cale ferată între portul Gdansk şi Portul Constanţa, cale ferată ce va traversa patru ţări - Polonia, Slovacia, Ungaria şi România -, reprezintă un proiect important al Iniţiativei celor Trei Mări, în actual context geopolitic şi de securitate de pe Flancul estic al NATO. Care este stadiul modernizării şi reabilitării liniilor de cale ferată de pe cele patru tronsoane ale Rail2Sea (Episcopia Bihor - Constanţa; Arad - Braşov - Bucureşti - Constanţa; Oradea - Cluj - Suceava - Bacău - Constanţa; Arad - Timişoara - Caransebeş - Craiova - Bucureşti - Constanţa) din ţara noastră şi când estimaţi că proiectul respectiv va fi finalizat pentru a asigura o bună mobilitate feroviară în această zonă?

    CFR Infrastructură: Proiectele de modernizare de cale ferată de pe tronsoanele care fac parte din Rail2Sea sunt în diverse stadii de execuţie, pregătire, achiziţii sau finalizate (exemplu Frontieră Curtici - Km 614, Predeal - Bucureşti- Constanţa).

    Stadiul secţiunilor de cale ferată care fac parte din tronsoanele incluse în Rail2Sea poate fi consultat pe site-ul companiei www.cf.ro, la linkul https://cfr.ro/monitorizare-proiecte-fonduri-ue/

    Implementarea proiectelor pe care CFR SA le are în pregătire şi în derulare este în directă corelare cu sumele alocate companiei în scopul dezvoltării şi implementării acestora.

    Reporter: Câte restricţii de circulaţie feroviară mai sunt în vigoare în anul 2024?

    CFR Infrastructură: În anumite situaţii, starea infrastructurii şi suprastructurii căii implică introducerea restricţiilor de viteză, în vederea menţinerii siguranţei circulaţiei feroviare. În prezent sunt 445 de restricţii de viteză pe întreaga reţea feroviară.

    Reporter: Care este situaţia podurilor şi tunelelor feroviare care ar fi trebuit să intre în reparaţii conform Strategiei feroviare? Câte dintre aceste obiective se află în modernizare şi reabilitare?

    CFR Infrastructură: Pe reţeaua feroviară administrată de CFR SA sunt 17.694 de poduri şi podeţe, cu o lungime totală de circa 190,698 km. Din numărul total de poduri şi podeţe aflate în evidenţă, circa 52% au durata normală de funcţionare expirată conform HG 2139/2004, iar aproximativ 28% au durata de viaţă proiectată expirată.

    Prin POIM 2014-2020, au fost în derulare, la nivel de Sucursale Regionale CF, contracte pentru elaborarea studiilor de fezabilitate, după cum urmează:

    - SRCF Craiova - 58 de obiective (34 poduri, 12 podeţe, 12 tuneluri);

    - SRCF Timişoara - 15 obiective (7 poduri, 8 podeţe);

    - SRCF Cluj - 22 obiective (9 poduri, 10 podeţe, 3 tuneluri);

    - SRCF Braşov - 15 obiective (8 poduri, 5 podeţe, 2 tuneluri).

    Sunt în diferite etape de aprobare studii de fezabilitate pentru:

    - SRCF Iaşi - 21 obiective (9 poduri, 12 podeţe);

    - SRCF Galaţi - 18 obiective (17 poduri, 1 podeţ).

    Urmare a finalizării acestora (SRCF Iaşi şi SRCF Galaţi), la sfârşitul anului 2023 au fost parcurse etape de aprobare a indicatorilor Tehnico-Economici, conform legislaţiei în vigoare. Implementarea obiectivelor este prevăzută a se realiza în cadrul Programului Transport 2021 -2027, în limita sumelor disponibile în program.

    Reporter: Când va fi reluată circulaţia feroviară între Bucureşti şi Giurgiu?

    CFR Infrastructură: Lucrările la podul feroviar care traversează râul Argeş, situat între Vidra şi Comana, se vor finaliza în trimestrul al doilea al anului în curs. În ceea ce priveşte finalizarea lucrărilor de modernizare a liniei CF Bucureşti Progresu - Giurgiu, CFR SA are în pregătire documentaţia pentru lansarea procedurii de achiziţie a lucrărilor de proiectare şi execuţie.

    Reporter: Care este stadiul centurii feroviare a Capitalei din proiectul privind mobilitatea urbană în zona metropolitană Bucureşti-Ilfov?

    CFR Infrastructură: La momentul actual este în curs de elaborare studiul de fezabilitate pentru modernizarea liniilor şi instalaţiilor din Complexul Feroviar Bucureşti, care include şi modernizarea infrastructurii pe Inelul Feroviar, termenul estimat de finalizare a SF fiind 09.08.2024.

    Reporter: Mulţumesc!

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Amenajări

    Materiale

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Legea

    Internaţional