Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 8 / 2024

CNAIR estimează că, în 2024, vor fi deschişi circulaţiei 196,97 kilometri de drum de mare viteză

Companii /

Sursa fotografiilor: facebook / Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere

Sursa fotografiilor: facebook / Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere


  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) are în derulare proiecte pentru construcţia a 693,49 km de autostradă şi 60,28 km de drum expres, în total 753,77 km de drum de mare viteză pe teritoriul întregii ţări, după cum ne-au spus reprezentanţii societăţii de stat, într-un interviu.

    Aceştia ne-au transmis că, pentru 2024, se preconizează să fie deschişi circulaţiei 196,97 kilometri de drum de mare viteză. Anul trecut au fost daţi în circulaţie 80 de km de drum de mare viteză (autostradă - 48,25 km şi drum expres - 31,75 km), din 96 de km recepţionaţi.

    Reporter: Câţi kilometri de autostradă au fost daţi în folosinţă anul trecut şi în ce zone?

    CNAIR: Anul trecut (2023) au fost daţi în circulaţie 80 de km de drum de mare viteză (autostradă - 48,25 km şi drum expres - 31,75 km), din 96 de km recepţionaţi, după cum urmează:

    - Autostrada Transilvania (Nuşfalău-Suplacu de Barcău) - 13,55 km, deschişi circulaţiei în luna septembrie;

    - Autostrada Transilvania (Cheţani-Câmpia Turzii) - 15,70 km, deschişi circulaţiei în luna decembrie;

    - Autostrada A0 - Lotul 2 Sud (Vidra-Bragadiru) - 9 km între DN5 (1Decembrie/Jilava) şi DN6 (Cornetu/Bragadiru), deschişi circulaţiei în luna decembrie;

    - Autostrada A0 - Lotul 2 Nord (Corbeanca-Afumaţi) - 10 km de la nodul rutier DN1 până la nodul rutier cu A3, Bucureşti-Ploieşti, deschişi circulaţiei în luna noiembrie;

    - Drumul expres Craiova-Piteşti-Tronsonul 3 (Valea Mare-Coloneşti) - 31,75 km, deschişi circulaţiei în luna decembrie.

    De menţionat că media anuală a ultimilor 33 de ani a fost de 26,6 km de drum de mare viteză dat în folosinţă.

    Reporter: Câţi kilometri de drumuri naţionale au fost construiţi în 2023?

    CNAIR: În 2023 nu s-au construit drumuri naţionale noi, ultimul proiect de infrastructură construit la profil de drum naţional, respectiv VO Tecuci (6,9 km), fiind deschis traficului în data de 28 decembrie 2022.

    Menţionam că, în privinta drumurilor naţionale aflate în administrare, CNAIR derulează proiecte de modernizare şi reabilitare ale acestora, acolo unde şi când situaţia o impune. De asemenea, direcţiile regionale ale CNAIR execută în permanenţă lucrări de întreţinere a drumurilor naţionale din administrare.

    Reporter: Câţi kilometri de autostradă se află în lucru şi în ce zone şi câţi kilometri vor fi daţi în folosinţă în acest an?

    CNAIR: În prezent, CNAIR are în derulare proiecte pentru construcţia a 693,49 km de autostradă şi 60,28 km de drum expres, în total 753,77 km de drum de mare viteză pe teritoriul întregii ţări. În acest an (2024), preconizăm să fie deschişi circulaţiei 196,97 kilometri de drum de mare viteză (autostradă - 123,79 km şi drum expres - 73,18 km), după cum urmează:

    - Autostrada Transilvania (Secţiunea Zimbor-Poarta Sălajului) -12,24 km;

    - Lotul 1 A0 Sud (Glina-Vidra) - 16,93 km;

    - Lotul 2 A0 Sud (Vidra-Bragadiru) - 7,3 km;

    - Lotul 3 A0 Sud (Bragadiru-Joiţa) - 17,96 km (Antreprenorul grec şi-a luat angajamentul că se va mobiliza corespunzător pentru a finaliza lucrările anul acesta, deşi stadiul fizic actual este de doar 56,6%);

    - Lotul 4 A0 Nord (Pantelimon-Glina) - 4,47 km;

    - Autostrada Ploieşti (Buzău, Lotul 1, Dumbrava-Mizil) - 21 km;

    - Autostrada Ploieşti (Buzău, Lotul 2, Mizil-Pietroasele) - 28,35 km;

    - Autostrada Buzău (Focşani, Tronsonul 1, Buzău-Vadu Paşii) - 4,6 km;

    - Autostrada Buzău (Focşani, Tronsonul 4 Mândreşti Munteni-Focşani) - 10,94 km;

    - Drum expres Brăila-Galaţi (10,76 km);

    - Drum Expres Craiova-Piteşti, Tronsonul 4, Coloneşti-Oarja-Piteşti (31,82 km);

    - Drum Expres Craiova-Piteşti, Tronsonul 1, Craiova-Robăneşti (17,7 km) - Angajamentul constructorului;

    - Drum expres de legătură Oradea-A3 (12,9 km).

    Reporter: Ce proiecte aveţi în derulare/urmează să demaraţi din fonduri europene şi pe ce programe?

    CNAIR: Toate proiectele de infrastructură rutieră mare derulate de CNAIR beneficiază de finanţare europeană prin diverse programe (POIM, PT, PNRR, etc.). În acest context, amintim faptul că, până în anul 2027, România va beneficia de fonduri europene de 14,3 miliarde euro pentru investiţii în infrastructura de transport rutier, din care 5,4 miliarde euro vor proveni din Programul Transport (PT) 2021-2027, 5,1 miliarde euro din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), 3,8 miliarde euro din Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) şi 200 de milioane de euro din Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF).

    Toate obiectivele de infrastructură rutieră ce vor fi demarcate în România vor beneficia de finanţare europeană prin programele existente la momentul lansării, având în vedere că suntem parte a Uniunii Europene.

    Reporter: Ce buget aveţi alocat de la stat pentru infrastructura rutieră în acest an?

    CNAIR: Creditele aprobate la capitolul buget de stat pentru infrastructura rutieră în anul în curs sunt în valoare de 12.306.576.000 lei, conform Legii bugetului de stat pe anul 2024 nr. 421/2023, faţă de cele aprobate în anul 2023 potrivit Legii bugetului de stat pe anul 2023 nr. 386/2022, în sumă de 11.474.824.000 lei, respectiv 12.635.367.000 lei, valoare aprobată la finele anului trecut.

    Reporter: Ce strategie pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere are compania pe termen mediu şi lung? De ce buget ar fi nevoie pentru ca infrastructura noastră rutieră să fie la nivel euroopean?

    CNAIR: Toate obiectivele CNAIR derivă din legea de înfiinţare şi din acte normative emise de managementul CNAIR. Important este obiectivul evocat, astfel încât, în anii următori, media de kilometri de autostradă şi drum expres, pe care îi vom da în circulaţie să fie de minimum 100 pe an.

    Dezvoltarea armonioasă a infrastructurii rutiere naţionale este un obiectiv primordial al companiei şi, în acelaşi timp, o datorie istorică faţă de cetăţeni. Infrastructura rutieră din România se construieşte la nivel european şi beneficiază de un buget relevant în acest sens.

    Pe viitor, vor spori costurile lucrărilor de întreţinere ale companiei, având în vedere noile proiecte de infrastructură construite şi, astfel, vom intra în logica alcătuirii unui nou buget, care să deservească şi aceste nevoi de întreţinere, precum şi a necesităţilor curente de reparaţii, consolidări şi reabilitări, deja iniţiate de CNAIR pentru o serie de proiecte deja construite şi date în trafic de mai mult timp.

    Reporter: Care este stadiul lucrărilor privind Autostrada Moldovei, ce va lega Bucureşti de Iaşi şi care este calendarul desfăşurării lucrărilor aferente acestui proiect de investiţii?

    CNAIR: Autostrada Moldovei (A7) se împarte în următoarele secţiuni:

    - Autostrada Ploieşti-Buzău (63,25 km): Lotul 1 Dumbrava-Mizil (21 km), stadiu actual - 43%, termen deschidere - octombrie 2024; Lotul 2 Mizil-Pietroasele (28,35 km), stadiu actual - 41,5%, termen deschidere - octombrie 2024; Lotul 3 Pietroasele-Municipiul Buzău (13,9 km): stadiu actual - în data de 22.11.2023 s-a semnat contractul cu Asocierea Nurol Inşaat Ve Ticaret AS-Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret AS;

    - Autostrada Buzău-Focşani (82,44 km): Tronsonul 1 Buzău-Vadu Paşii (4,6 km): stadiu actual - 26%, termen deschidere - 2024; Tronsonul 2 Vadu Paşii-Râmnicu Sărat (30,8 km): stadiu actual - 27%, termen deschidere: 2025; Tronsonul 3 Râmnicu Sărat-Mândreşti Munteni (36,1 km): stadiu actual - 27%, termen deschidere - 2025; Tronsonul 4 Mândreşti Munteni-Focşani (10,94 km): stadiu actual - 29%, termen deschidere - 2024;

    - Autostrada Focşani-Bacău (95,9 km): Lotul 1 Focşani-Domneşti Târg (35,6 km): stadiu actual - 16%, termen deschidere - 2025; Lotul 2 Domneşti Târg-Răcăciuni (38,78 km): stadiu actual - 4%, termen deschidere - 2025; Lotul 3 Răcăciuni-Bacău (21,52 km): stadiu actual - 2%, termen deschidere - 2025;

    - Autostrada Bacău-Paşcani (77,38 km): Lotul 1 Săuceşti-Trifeşti (30,3 km): stadiu actual - 4,9%, termen deschidere - 2025; Lotul 2 Trifeşti-Gherăeşti (18,99 km): stadiu actual - 2,9%, termen deschidere - 2025; Lotul 3 Mirceşti-Paşcani (28,09 km): stadiu fizic - 3,8%, termen deschidere - 2025;

    - Drum de Mare Viteză Paşcani-Siret (118,03 km): Paşcani-Suceava (61,86 km): stadiu actual - Acord de Mediu obţinut în noiembrie 2023, contractul cuprinde cinci noduri rutiere, 37 de poduri şi pasaje, cinci parcări, 2 CIC;

    - Suceava-Siret (56,17 km): stadiu actual - studiul geotehnic a ajuns la 93%, contractul cuprinde cinci noduri rutiere, 35 poduri şi pasaje, cinci parcări, 1 CIC.

    Pentru legătura dintre Bucureşti şi Iaşi a început deja construcţia unui nod turbion, primul de acest tip din România, în zona localităţii Paşcani, care va asigura legătura între A7, Ploieşti - Paşcani şi A8, Târgu Mureş - Iaşi - Ungheni.

    Reporter: Autostrada A0, din jurul Capitalei, este un obiectiv important pentru decongestionarea traficului pe şoseaua de centură. Care este stadiul actual al acestui proiect şi ce tronsoane estimaţi că vor fi date în folosinţă până la finalul anului 2024?

    CNAIR: Autostrada A0 se împarte în două sectoare: Sector Sud (în lungime de 51,19 km) şi Sector Nord (în lungime de 49, 57 km).

    A0 Sud - Lotul 1 Glina-Vidra (lungime 16,93 km), stadium - 83,94%; Lotul 2 Vidra-Bragadiru (lungime 16,30 km), stadium - au fost daţi în circulaţie 9 km (sectorul DN 5 - DN 6) în decembrie 2023; Lotul 3 Bragadiru-Joiţa (lungime 17,965 km), stadium - 56,60%.

    A0 Nord - Lotul 1 Joiţa-Corbeanca (lungime 17,5 km), stadium - proiectare (în data de 16.10.2023 s-a emis ordinul de începere al proiectării); Lotul 2 Corbeanca-Afumaţi (lungime 19 km), stadium - obiectiv deschis circulaţiei rutiere în data de 29 noiembrie 2023 pe 10 km (sectorul DN1-A3); Lotul 3 Afumaţi-Pantelimon (8,60 km), stadium - proiectare, termen de deschidere - 2025; Lotul 4: Pantelimon-Glina (4,47 km), stadiu - 14%, termen deschidere - 2024

    Anul acesta, conform angajamentelor antreprenorilor, urmează să fie finalizate cele trei loturi ale A0 Sud. În momentul de faţă, pe cei 16,93 de km ai Lotului 1 (Glina-Vidra) lucrările executate de antreprenorul turc au ajuns la un stadiu fizic de aproximativ 84%. În funcţie de ritmul de lucru şi de condiţiile meteorologice, se va putea deschide în luna martie circulaţia pe 7 km din acest lot. Astfel, se va asigura legătura şi cu DN4.

    După finalizarea lucrărilor de construcţie ale loturilor 1 şi 3 se va circula în regim de autostradă pe toţi cei 51,19 km, între A1, Piteşti-Bucureşti şi A2, Bucureşti-Constanţa.

    Pe sectorul de nord estimăm construcţia primilor 2 km din lotul 3, astfel încât să se circule pe autostradă de la Corbeanca până la nodul rutier cu DN2 (21 km). Tot pe partea de nord a A0 estimăm că anul acesta se va putea circula şi pe cei 4,47 km de autostradă dintre Pantelimon şi Glina

    Reporter: Care este stadiul modernizării podurilor rutiere ce se află în administrarea CNAIR? Câte poduri rutiere necesită reparaţii urgente, în ce zone se află şi pentru câte dintre podurile respective au fost contractate lucrări de întreţinere?

    CNAIR: Compania are în administrare 4482 de poduri, încadrate în cinci clase tehnice, astfel: Clasa I - 1387 (30,95%), Clasa II - 659 (14,70%), Clasa III - 1683 (37,55%), Clasa IV - 700 (15,62%), Clasa V - 53 (1,18%).

    Direcţiile regionale ale companiei verifică periodic starea podurilor şi acolo unde se impune intervine rapid cu diverse măsuri şi contractează servicii de modernizare şi reabilitare a acestora. În cazul în care există suspiciuni de neîndeplinire a minimelor criterii de siguranţă a unui pod, compania poate merge până la închiderea totală a circulaţiei pe acesta.

    De asemenea, compania are în derulare şi alte proiecte pentru un număr de 353 de noi poduri, aflate în diferite stadii de implementare, după cum urmează:

    -11 poduri sunt în execuţie;

    -pentru un număr de 147 de poduri sunt încheiate contracte de prestări servicii de proiectare fazele SF/DALI, aflate în diferite stadii de implementare;

    -pentru un număr de 122 de poduri sunt întocmite documentaţiile în vederea lansării procedurilor de licitaţie pentru achiziţia serviciilor de proiectare SF/DALI, respectiv a lucrărilor de execuţie;

    -pentru 48 de lucrări de artă este finalizată procedura de licitaţie şi va urma semnarea contractelor de prestări servicii de proiectare SF/DALI;

    -pentru 30 de poduri aflate în programul Mobilitate Militară, documentaţiile sunt în diferite stadii de realizare.

    Precizăm faptul că podurile din administrarea CNAIR sunt distribuite pe toată reţeaua de drumuri naţionale.

    Reporter: Când va fi finalizată autostrada care leagă Transilvania de Moldova?

    CNAIR: Prima autostradă care va lega Transilvania de Moldova va fi A8, Târgu Mureş- Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni. Stadiul actual al acestui obiectiv de infrastructură rutieră este următorul:

    -Autostrada Târgu Mureş-Târgu Neamţ (211,1 km):

    ♦ Secţiunea Târgu Mureş-Miercurea Nirajului (24,4 km): durată contract - 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni execuţie), valoare contract - 2,46 miliarde lei, fără TVA, sursă de finanţare - Programul Naţional De Redresare şi Rezilienţă (PNRR), în curs de semnare contractul de proiectare şi execuţie cu Nurol Insaat VE Ticaret A.S.;

    ♦ Secţiunea Miercurea Nirajului-Leghin (156,8 km): sursă de finanţare - programul Transport (PT), stadiu actual - elaborare studiu de fezabilitate;

    ♦ Secţiunea Leghin-Târgu Neamţ (29,9 km): durată contract - 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni execuţie), valoare contract - 1,56 miliarde de lei, fără TVA, sursă de finanţare - Programul Naţional De Redresare Şi Rezilienţă (PNRR), stadiu actual - Contract semnat cu Asocierea SA&PE Construct SRL-Spedition UMB SRL-Tehnostrade SRL în data de 20.09.2023.

    - Autostrada Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni (93 km): Antreprenor - SC Consitrans SRL, durată contract - 25 de luni (40 de luni conform Act Adiţional), valoare contract - 58,83 milioane de lei, fără TVA, sursă de finanţare - Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) (elaborare SF + PT), Programul Transport (PT) (execuţie), termen finalizare - 2024.

    Al doilea proiect pentru construcţia unei autostrăzi care să facă legătura rutieră între cele două regiuni istorice ale României este Autostrada Nordului (A14), care va asigura legătura Bucovinei cu frontiera de vest a României pe ruta Suceava-Vatra Dornei-Bistriţa-Dej-Baia Mare-Satu Mare-Petea (frontiera cu Ungaria).

    Reporter: Mulţumesc!

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Proiecte

    Amenajări

    Smart City

    Materiale

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Perspective

    Companii

    Internaţional