AKTOR, constructorul tronsonului Apaţa - Caţa al căii ferate Braşov-Sighişoara, a început forarea perechii de tuneluri nordice, numită Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, prin pornirea celei de-a treia maşini de foraj (TBM) pe şantierul aflat la doar 4 km vest de Racoş, potrivit unui comunicat al companiei, remis redacţiei.
Săptămâna trecută, Alexandra a început lucrările de străpungere a acestei a doua perechi de tuneluri în munţii din jurul Racoşului. La acest moment, TBM 3, Alexandra, a intrat deja parţial în munte.
Acestea este unul dintre puţinele proiecte din Europa în care patru TBM-uri sunt sapă tot atâtea tuneluri în acelaşi timp.
Tunelurile se află pe traseul viitoarei linii de cale ferată Braşov-Simeria, parte din Coridorul Rin-Dunăre, tronsonul Braşov-Sighişoara, subsecţiunea 2: Apaţa-Caţa. Proiectul este cofinanţat de Uniunea Europeană, iar contractul a fost semnat de Compania Naţională de Căi Ferate (CFR SA) cu consorţiul AKTOR SA - Alstom Transport SA - Compania Arcada.
"Suntem mândri să marcăm această etapă semnificativă în această parte critică a proiectului feroviar Braşov-Sighişoara. Acest progres subliniază angajamentul nostru de a livra proiecte de infrastructură de ultimă generaţie care îmbunătăţesc conectivitatea în România şi în întreaga regiune europeană. Prin utilizarea tehnologiilor avansate, cum ar fi maşinile de forat tuneluri, creştem eficienţa şi siguranţa şi minimizăm impactul extern. Aceste tuneluri vor juca un rol crucial în consolidarea coridorului Rin-Dunăre, contribuind la creşterea durabilă şi mobilitatea regiunii pentru generaţiile viitoare", a declarat Alexandros Exarchou, Preşedinte al Consiliului de Administraţie şi CEO al Aktor Group.
Primele două TBM-uri care forează în prezent perechea de tuneluri spre sud, cu o lungime de 6,9 km, pornind dinspre Racoş pe sens opus, spre Apaţa, sunt deja intrate adânc în munte. Ele au depăşit deja 1,2 kilometri în tuneluri: TBM1 Eleni, care a fost pornită la începutul lunii martie, e deja la 700 de metri de intrare, iar TBM2 Varvara, pornită la sfârşitul lunii mai, la 500 de metri. Eleni şi Varvara au fiecare o lungime remarcabilă: Eleni are aproximativ 105 de metri lungime, iar Varvara are aproximativ 84 de metri lungime, adică acum funcţionează în condiţii de întuneric absolut, în interiorul muntelui.
În tradiţia creată cu primele două TBM, al treilea TBM care a început forajul spre Homorod a fost botezat Alexandra. Alexandra are de asemenea o lungime impresionantă de 103,00 metri.
Pe măsură ce avansează în interiorul muntelui, TBM-urile montează în jurul lor segmente de beton prefabricat de 1,5 metri lăţime fiecare, ca un inel, pentru a crea forma circulară a tunelului.
"Procesul de instalare a unui TBM şi de începere a operaţiunii de foraj este complex şi necesită planificare, pregătire şi execuţie detaliată. Folosind TBM-uri, putem construi tuneluri cu o mai mare precizie, siguranţă şi protejare a mediului decât o permit metodele tradiţionale. Această abordare inovatoare a construcţiei de tuneluri deschide noi posibilităţi pentru dezvoltarea infrastructurii, minimizând în acelaşi timp impactul asupra zonei înconjurătoare", explică Sotirios Koropoulis, directorul de proiect al şantierului Lot 2, tronsonul Apaţa-Caţa.
Tunelurile vor fi legate prin galerii: 13 galerii de legătură, cu o lungime totală de 601 metri liniari pentru tunelul Ormeniş, respectiv 10 galerii de legătură, cu o lungime totală de 417 metri liniari pentru tunelul Homorod.
Pasajele subterane Ormeniş/Homorod vor consta fiecare din două tuneluri feroviare cu câte o linie de cale ferată. Distanţa dintre cele două tuneluri forate va fi variabilă şi este planificată să fie între 30m în apropierea zonelor de intrare şi 70m în apropierea zonei de suprasarcină înaltă.
Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorită căptuşelii din beton). Cele patru TBM folosite de Aktor au fost construite de compania HERREKNECHT. Un TBM poate fora tuneluri la scară mare cu o medie de 10-15 metri pe zi, timp de şase zile pe săptămână, după care necesită o zi de pauză de întreţinere.