"Vrem să facem performanţă în Timiş"
Investiţii / 10 martie

Consiliului Judeţean Timiş are stabilite, pentru următorii ani de mandat, obiective clare, prin care se doreşte creşterea ritmului investiţiilor derulate, dar şi continuarea proiectelor majore destinate mobilităţii urbane, modernizării infrastructurii rutiere şi de transport sau din domeniile sănătăţii şi educaţiei. "Ne-am propus să implementăm proiecte mari, de anvergură, iar pentru a reuşi acest lucru este nevoie de o bună relaţie între toţi partenerii implicaţi la nivel local, dar şi cu primăriile din judeţ. Pentru a ne putea dezvolta este obligatoriu să atragem fonduri europene. Asta va însemna şi că vom eficientiza cheltuielile în judeţ şi vom învăţa să gestionăm mai bine banii noştri. Am stabilit priorităţile şi ne vom bate pentru proiectele noastre, mai ales cele de infrastructură mare", ne-a transmis Alfred Simonis, preşedintele Consiliului Judeţean Timiş, într-un interviu, subliniind că autorităţile urmăresc să facă performanţă în Timiş.
(Interviu cu Alfred Simonis, preşedintele Consiliului Judeţean Timiş)
Reporter: Ce proiecte majore de investiţii aveţi pentru anul în curs şi ce licitaţii vor fi organizate în 2025?
Alfred Simonis: Printre cele mai importante proiecte de investiţii se numără "Modernizarea DJ 691 sector Nod de descărcare A1 - limită judeţ Arad", aflat în faza de implementare. Valoarea proiectului este de aproximativ 125,5 milioane de lei, intervenţia fiind una complexă. Este neapărată nevoie de reabilitarea şi consolidarea acestui drum, pentru a face faţă nivelului crescut de trafic pe care îl înregistrează.
DJ 691 conectează judeţele Timiş şi Arad, având punctul de plecare în municipiul Timişoara, la intersecţia cu DN 69, şi terminându-se în judeţul Arad, la intersecţia cu DJ 682, în apropierea localităţii Neudorf. Lungimea totală este de 42,84 km şi traversează localităţile Giarmata, Pişchia, Fibiş, Maşloc şi Alioş. Proiectul de modernizare, cu menţinerea unei benzi pe sens, vizează tronsonul cuprins între km 13+674 şi km 42+754,25, pe o lungime de 29,08 km.
Lucrările prevăzute vor include asigurarea accesului la proprietăţi, amenajarea intersecţiilor şi a sensurilor giratorii, construirea de staţii de autobuz şi parcări, reabilitarea podurilor şi podeţelor existente. Se vor amenaja, de asemenea, sistemele de colectare şi evacuare a apelor pluviale şi se vor instala elementele de siguranţă şi iluminatul public.
Astfel, aplicarea tuturor soluţiilor amintite va însemna creşterea siguranţei şi confortului participanţilor la trafic, reducerea timpilor de parcurs, dar şi stimularea dezvoltării economice şi sociale a localităţilor traversate şi a conexiunii cu reţeaua TEN-T.
Un alt proiect important este "Calea ferată de vis Szeged-Timişoara". Este deja în implementare şi se fac demersuri pentru achiziţionarea temei de proiectare şi a unora dintre echipamentele necesare. Principalul obiectiv este elaborarea documentaţiei, faza privind Studiul de fezabilitate (SF) şi a Documentaţiei de Avizare a Lucrărilor de Intervenţie (DALI). Proiectul, cu o valoarea de 1,8 milioane de euro, are un caracter transfrontalier şi va fi realizat în parteneriat între Consiliul Judeţean Timiş (România), Consiliul Judeţean Csongrad-Csanad (Ungaria) şi Agenţia de Dezvoltare Euroregională Dunăre-Criş- Mureş-Tisa (DKMT) (Ungaria).
Durata de implementare este de 36 luni, timp în care Consiliul Judeţean Timiş va elabora documentaţia de proiectare şi va obţine avizele necesare. Traseul propus pentru noua cale ferată include Timişoara, Dudeştii Noi, Becicherecu Mic, Biled, Şandra, Lovrin, Sânnicolau Mare, Cenad şi Szeged, cu posibila traversare a Mureşului la Cenad spre Apatfalva.
Pe parcurs, vor avea loc consultări cu partenerii maghiari şi autorităţile naţionale din ambele ţări, pentru a stabili soluţia optimă de realizare a căii ferate. Proiectantul va propune şi detalia cel puţin două variante tehnice pentru investiţie, care vor fi analizate şi aprobate de ambele părţi.
În faza de contractare se află şi amenajarea unui "Pod verde peste Mureş", pentru care mai sunt câţiva paşi de parcurs înainte de semnarea Contractului de finanţare estimat pentru finalul acestei luni sau, cel mai târziu, în martie 2025.
Viitorul pod va avea un rol determinant în schimbarea structurii de transport în zona geografică arondată şi, în context mai larg, ar duce şi la regândirea configuraţiei de transport a întregului Banat.
O astfel de legătură nord-sud, ar face ca autostrada M43/A1 să fie mai accesibilă pentru mai multe oraşe de dimensiuni medii din regiune alături de Sânnicolau Mare şi Jimbolia, Zrenjanin sau Kikinda.
La capitolul modernizarea infrastructurii şcolare a clădirilor aflate în administrarea CJ Timiş se înscrie şi construirea unui nou imobil pentru Centrul Şcolar Pentru Educaţie Incluzivă "Dumitru Ciumăgeanu". În acest moment se aşteaptă ofertele pentru realizarea PT+execuţie, sumele alocate fiind de aproape 96 de milioane de lei.
Centrul face parte din programul pilot de şcoli verzi şi se va axa pe educaţia pentru protecţia mediului, dar şi pe promovarea unei reţele sustenabile de instituţii de învăţământ. Încurajăm, astfel, un mediu educaţional prielnic elevilor cu nevoi speciale, pentru a facilita adaptarea şi integrarea în societate".
Reporter: Ce investiţii de tip smart implementaţi?
Alfred Simonis: Investiţiile de tip smart sunt menite să sprijine judeţul în dezvoltarea şi în eforturile noastre de a economisi resurse, de a reduce poluarea şi de a îmbunătăţi serviciile urbane cu ajutorul tehnologiei şi nu numai. Proiectele finanţate au obţinut, în mare parte, realizările preconizate şi au dus la soluţii în domenii precum calitatea aerului, eficienţa energetică şi electromobilitatea.
Scopul nostru este de a accesa cât mai multe fonduri europene pentru judeţ, iar investiţiile de tip smart se află pe lista noastră cu priorităţi şi, ca atare, sunt în implementare, la acest capitol, mai multe iniţiative în domeniile medical, turistic, dar şi în sectorul activităţilor sportive.
Realizarea unor staţii de reîncărcare pentru vehicule electrice la nivelul judeţului Timiş a primit finanţare prin Administraţia fondului pentru mediu, valoarea fiind de 3,1 milioane de lei.
De asemenea, lunile aprilie-mai 2025 vor însemna lansarea unui proiect cu titulatura "Servicii de sănătate transfrontaliere reziliente, integrate şi accesibile", care se va întinde pe 36 de luni, valoarea lui fiind de 7 milioane de euro.
În zona iniţiativelor smart se pot înscrie şi programele de "Dotare cu mobilier, materiale didactice şi echipamente digitale a unităţilor de învăţământ preuniversitar din judeţul Timiş" , pentru care sunt alocate peste 17,3 milioane de lei, precum şi proiectul de achiziţionare a unor microbuze electrice, aproape 30 de mijloace de transport noi urmând să fie la dispoziţia şcolarilor timişeni, în baza unui contract de aproape 36 de milioane de lei.
Un alt sector important, cum este turismul, este inclus pe lista iniţiativelor smart, iar aici putem aminti nu mai puţin de 3 proiecte, a căror finanţare atinge aproape 197 de milioane de euro.
Este vorba despre proiectul "Inclusive Border Cycling - Social inclusion by valorising heritage along existing cycling routes in remote border areas", aflat în curs de implementare, alături de un altul, la fel de important - "Cu bicicleta prin vest - traseu cicloturistic", parte a unei ambiţioase iniţiative de realizare a unor piste de biciclete la nivel naţional, pe o distanţă de circa 3.000 de km. Anunţul pentru proiectare şi execuţie ar putea apărea în luna mai 2025.
Un alt proiect de anvergură este cel de "Restaurare, consolidare şi punere în valoare a monumentului istoric Castelul Huniade, azi Muzeul Banatului", pentru care administraţia judeţeană aşteaptă oferte de la potenţialii constructori până la începutul lunii aprilie 2025, licitaţia fiind deja lansată.
Foto Castel Huniade
Reporter: Care sunt domeniile prioritare de investiţii?
Alfred Simonis: Prin prisma atribuţiilor care îi revin şi a domeniilor de competenţă, dar şi ca urmare a semnalelor venite din partea timişenilor, actuala conducere a Consiliului Judeţean Timiş a stabilit ca domenii prioritare de investiţii dezvoltarea coordonată a infrastructurii rutiere, de sănătate şi educaţională. În acelaşi timp, vor fi susţinute şi domeniile cultural şi al iniţiativelor sportive, dar şi proiecte de dezvoltare în sfera turismului şi de promovare a patrimoniului cultural pe care judeţul îl are.
Reporter: Ce strategie de dezvoltare aveţi pe termen scurt, mediu şi lung?
Alfred Simonis: La orice început de drum, fiecare administraţie îşi stabileşte direcţiile de urmat pe durata mandatului. În cazul echipei actuale s-a decis ca acele proiecte benefice pentru judeţ care au fost deja începute să fie continuate, iar lor li se vor adăuga şi altele noi. Astfel, dincolo de proiectele prioritare anunţate pentru 2025, strategia de dezvoltare pe termen mediu va implica şi îmbunătăţirea accesului la servicii de sănătate a populaţiei (în care pot fi încadrate Institutul Regional de Oncologie din Timişoara, operaţionalizarea primului Centru de Mari Arşi sau viitoarea extindere a Spitalului Judeţean "Pius Brînzeu").
La acestea se mai adaugă demolarea şi, respectiv, construirea viitorului stadion "Dan Păltinişanu" şi proiectul de ridicare a unei Săli Polivalente în Timişoara, atât de necesară pentru organizarea unor evenimente sportive de anvergură.
Construirea de noi bazine de înot în judeţul Timiş, facilitarea accesului la educaţie a elevilor din unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţul Timiş sunt, la rândul lor, în vizorul autorităţilor.
O altă componentă deosebit de importantă este asigurarea unui cadru favorabil de sprijinire a grupurilor vulnerabile şi promovare a unor condiţii decente de viaţă pentru persoanele cu dizabilităţi.
Pe termen lung, se doreşte parcurgerea paşilor necesari pentru asigurarea coeziunii economice, sociale, teritoriale şi a echilibrului în dezvoltarea economică şi socială a diferitelor zone ale judeţului Timiş. Reducerea disparităţilor la nivelul judeţului, creşterea rolului culturii şi turismului sustenabil în dezvoltarea economică, incluziunea şi inovarea socială, valorificarea resurselor comunitare sau protejarea mediului şi îmbunătăţirea calităţii aerului sunt printre dezideratele administraţiei judeţene.
Reporter: Care sunt cele mai mari lucrări de investiţii pe care le veţi scoate la licitaţie în acest an?
Alfred Simonis: Anul 2025 a început, încă din prima lună, cu câteva licitaţii importante, aflate în diverse etape de desfăşurare. A fost desemnat constructorul care se va ocupa de demolarea Stadionului "Dan Păltinişanu" şi s-a încheiat perioada depunerii ofertelor pentru reabilitarea tronsonului de dincolo de Autostrada A1 a DJ 691 până la limita cu judeţul Arad.
De asemenea, a fost lansată licitaţia pentru restaurarea "Castelului Huniade" şi vor urma, în luniile viitoare, cele pentru proiectele "Cu bicicleta prin vest" şi "Servicii de sănătate transfrontaliere reziliente, integrate şi accesibile".
Lista nu este, însă, încheiată şi ea va fi completată pe măsură ce se vor materializa şi alte idei de investiţii.
Ca surse de finanţare, pe lângă veniturile proprii şi cote din impozitul pe venit, i s-au repartizat judeţului Timiş, prin Legea nr. 9/2025, a bugetului de stat pe anul 2025, sume defalcate din taxa pe valoare adăugată pentru cheltuieli descentralizate. La acestea se adaugă şi subvenţii de la bugetul de stat, ori alte administraţii şi fonduri guvernamentale, dar şi subvenţii şi fonduri de la Uniunea Europeană pentru proiectele din fonduri externe nerambursabile.
Reporter: Mulţumesc!