Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 5 / 2024

ADR NORD-EST PRIMEŞTE CELE MAI MULTE FONDURI EUROPENEPeste un miliard de euro pentru Regiunea Nord-Est, în exerciţiul 2014-2020

Finanţare /

Peste un miliard de euro pentru Regiunea Nord-Est, în exerciţiul 2014-2020
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Agenţia de Dezvoltare Regională Nord-Est va avea la dispoziţie 1,049 miliarde euro din fonduri UE, în exerciţiul financiar 2014-2020, reprezentând 17,51% din alocarea naţională şi cea mai mare la nivel naţional, după cum ne-au spus reprezentanţii Agenţiei.

    La începutul lunii martie, aceştia ne-au oferit detalii despre proiectele pe care intenţionează să le implementeze şi despre dezvoltarea regiunii de Nord-Est.

    Reporter: Cum s-a dezvoltat regiunea în ultimul an?

    ADR NE: O preocupare constantă a ultimului an a fost aceea de a evalua oportunităţile şi de a construi o viziune de dezvoltare bazată pe implicarea administraţiei publice, a mediului academic, sectorului privat şi a societăţii civile, de a-i familiariza pe colaboratorii noştri cu conceptele de specializare inteligentă şi specializare sectorială, de a promova proiecte împreună cu parteneri din Europa.

    Astfel, deşi direcţiile de dezvoltare ale Regiunii Nord-Est sunt multiple, lanţurile valorice care au fost identificate ca fiind prioritare la nivelul Regiunii Nord-Est sunt următoarele: Agro-alimentar, Prevenirea generării de deşeuri, Colectarea si retenţia apei, Noile materiale, Obţinerea energiei durabile, Sănătate, Schimbări demografice, Stil de viaţă sănătos.

    Obiectivul nostru este să asigurăm o dezvoltare sustenabilă şi să valorificăm investiţiile făcute din fonduri europene. Daca e să cuantificăm în cifre munca de implementare a proiectelor finanţate din fonduri europene, putem menţiona că gradul de absorbţie a fondurilor pentru Regiunea Nord-Est a fost de 87% (deşi gradul de implementare a proiectelor este de peste 90%) pentru Programul Operaţional Regional 2007-2013, iar pe POS CCE, de 95%. Pentru perioada 2014-2020, avem deja depuse 415 proiecte, aflate în diferite etape de evaluare şi care se vor transpune în dezvoltare socio-economică a Regiunii.

    Reporter: Ce sumă a fost alocată din bugetul 2014-2020 regiunii pe care o reprezentaţi?

    ADR NE: Regiunea Nord-Est va avea la dispoziţie 1,049 miliarde euro, reprezentând 17,51 % din alocarea naţională şi cea mai mare la nivel naţional, totodată.

    Reporter: Ce proiecte vor fi derulate în exerciţiul 2014-2020?

    ADR NE: Programul Operaţional Regional 2014-2020 va continua să finanţeze investiţii din perioada 2007-2013: infrastructură socială, de sănătate şi educaţională, IMM-uri, drumuri judeţene şi turism în staţiuni, dar va finanţa şi noi categorii de proiecte faţă de programul precedent: reabilitare termică a clădirilor publice, incubatoare de afaceri şi centre de transfer tehnologic.

    Reporter: Ce planuri are Agenţia pe termen scurt, mediu şi lung?

    ADR NE: Ne propunem să continuăm, cu şi mai multă ambiţie şi motivare, munca în calitate de Organism Intermediar pentru Implementarea Programului Operaţional Regional 2014-2020, dar nu ne vom rezuma doar la acest aspect.

    Suntem conştienţi că, pentru a ne dezvolta, avem nevoie de o viziune modernă, o strategie coerentă şi un mecanism de implementare articulat. Trebuie să ne uităm cu atenţie la tendinţele lumii de astăzi, să ne depăşim limitele şi să acţionăm cu îndrăzneală şi profesionalism. Pentru început, ne concentrăm pe patru direcţii:

    - sprijinirea mediului antreprenorial şi a start-up-urilor;

    - analiza sectorială şi completarea lanţurilor valorice;

    - atragerea de investiţii;

    - sprijinul pentru internaţionalizarea afacerilor.

    Legăturile noastre cu parteneri internaţionali (SNN Olanda, EBS Spania, entităţi din Italia, Polonia, Spania) s-au întărit foarte mult în ultimul an şi, cu sprijinul Comisiei Europene, s-au concretizat şi proiecte de cooperare concrete, menite să conducă la dezvoltarea socio-economică a Regiunii.

    Avem, aşa cum am mai spus, o preocupare deosebită pentru sprijinirea mediului de afaceri, de la dezvoltarea ideii de business, consiliere, până la căutarea de surse de finanţare şi sprijin în accesarea lor. ADR Nord-Est îşi îndreaptă atenţia şi îşi canalizează forţele, acum mai mult ca oricând, asupra sprijinirii start-up-urilor şi dezvoltării ecosistemului antreprenorial regional şi lansează, astfel, iniţiativa Startup Activator. În curând, se va lansa la Piatra Neamţ, primul accelerator de afaceri din Regiunea Nord-Est, care va propulsa start-up-uri locale în competiţia economică globală.

    O altă prioritate a noastră concretizată anul acesta inclusiv din punct de vedere formal este dezvoltarea unei relaţii de colaborare mai strânse cu universităţile din Regiunea Nord-Est, în special pe topic-uri legate de dezvoltarea resursei umane, inovare şi transfer tehnologic.

    Reporter: Care este gradul de absorbţie, la nivel regional, a fondurilor alocate din bugetul precedent?

    ADR NE: Prin POR 2007-2013, au fost implementate 598 de contracte de finanţare, cu o valoare a finanţării nerambursabile solicitate de 784 de milioane de euro. Au fost proiecte de infrastructură importante, provenind atât din zona publică, cât şi din cea privată, ce au contribuit în mod complementar la dezvoltarea regiunii şi la creşterea nivelului de trai al locuitorilor săi.

    Gradul de absorbţie, raportat la alocarea regională, este de 87,08%, grad care ar putea creşte după finalizarea tuturor documentelor, întrucât gradul de implementare efectivă a proiectelor este de peste 90 %.

    Reporter: Care este valoarea fondurilor UE atrase în 2016?

    ADR NE: În anul 2016 nu am avut proiecte contractate care vizează exerciţiul financiar 2014-2020, dar, cu sprijinul Autorităţii de Management pentru POR, speram să contractăm o parte consistentă din fondurile alocate, până la finalul acestui an.

    Reporter: Ce proiecte sunt în desfăşurare şi care sunt proiectele prioritare?

    ADR NE: Până în acest moment, au fost lansate nouă apeluri de proiecte, după cum urmează:

    - Prioritate de investiţii 2.1. A - Microîntreprinderi;

    - Prioritatea de investiţii 2.2 - Sprijinirea creării şi extinderea capacităţilor avansate de producţie şi dezvoltarea serviciilor;

    - Prioritatea de Investiţii 3.1 - Operaţiunea A - Clădiri Rezidenţiale care vizează creşterea eficienţei energetice în blocurile de locuinţe construite în perioada 1950-1990;

    - Prioritatea de Investitii 3.1. Operaţiunea B - Clădiri publice;

    - Prioritatea de Investiţii 5.1 - Conservarea, protejarea, promovarea şi dezvoltarea patrimoniului natural şi cultural care are ca obiectiv specific impulsionarea dezvoltării locale prin conservarea, protejarea şi valorificarea patrimoniului cultural şi a identităţii culturale;

    - Prioritatea de Investiţii 5.2 - Realizarea de acţiuni destinate îmbunătăţirii mediului urban, revitalizării oraşelor, regenerării şi decontaminării terenurilor industriale dezafectate care vizează terenuri şi suprafeţe abandonate şi neutilizate din interiorul oraşelor şi transformarea lor în zone de agrement şi petrecere a timpului liber pentru comunitate;

    - Prioritatea de Investiţii 6.1 - Stimularea mobilităţii regionale prin conectarea nodurilor secundare şi terţiare la infrastructura ten-t, inclusiv a nodurilor multimodale;

    - Prioritatea de Investiţii 7.1 - Sprijinirea unei creşteri favorabile ocupării forţei de muncă, prin dezvoltarea potenţialului endogen ca parte a unei strategii teritoriale pentru anumite zone, care să includă reconversia regiunilor industriale aflate în declin, precum şi sporirea accesibilităţii şi dezvoltarea resurselor naturale şi culturale specifice;

    - Prioritatea de Investiţii 8.1 - Obiectiv specific 8.3 - Creşterea gradului de acoperire cu servicii sociale - persoane vârstnice.

    Reporter: Cum apreciaţi legislaţia din domeniu şi ce lipsuri are aceasta?

    ADR NE: Lipsurile pe care noi le-am semnalat, în mod sistematic, au fost cele legate de legislaţia în domeniul achiziţiilor publice, aspecte legate de dreptul de proprietate sau de dreptul de execuţie a lucrărilor de construcţie, unele necorelări între diferite acte normative. În domeniul achiziţiilor, noul pachet legislativ, care a transpus directiva europeană în domeniu şi a intrat anul trecut în vigoare, asigură premisele unui cadru de implementare a proiectelor mai flexibil.

    De asemenea, reglementările privind elaborarea documentaţiei tehnico-economice (HG 28/2008) au fost revizuite, iar noile normative (HG 907/2016) au luat în calcul necorelările pe care le-am semnalat de-a lungul timpului.

    Reporter: Care este problematica sectorului?

    ADR NE: Primele probleme întâmpinate au fost cele legate de întârzierea publicării ghidurilor solicitantului, dar şi a operaţionalizării sistemului electronic MySMIS.

    Dificultăţile întâmpinate de beneficiari pe parcursul implementării proiectelor au fost generate cu precădere de:

    - prelungirea duratelor procedurilor de achiziţie publică, urmare a înregistrării de contestaţii, cu perioade foarte mari de timp (în unele cazuri acestea depăşind un an);

    - întârzierile în execuţia contractelor de lucrări, ca urmare a

    -- identificării, în implementare, a necesităţii executării unor categorii de lucrări neprevăzute în proiectele tehnice;

    -- descoperirilor arheologice, în cazul proiectelor ce vizează obiecte de patrimoniu;

    -- utilizării de către antreprenori a unor resurse insuficiente în raport cu graficul de execuţie asumat prin contract (din cauza scăderii capacităţii acestora, pe fondul adâncirii efectelor crizei economice);

    - întârzierea datorată rezilierii unor contracte de lucrări, ca urmare a incapacităţii antreprenorilor de a continua execuţia lucrărilor (determinată de insolvenţa/falimentul acestora) şi, în consecinţă, prelungirea cu durata necesară organizării unor noi proceduri de achiziţie de contracte de lucrări, pentru restul de executat;

    Reporter: Care credeţi că ar fi soluţiile pentru rezolvarea acestora?

    ADR NE: În privinţa documentelor informative şi a sistemului MySMIS, în timp, am ajuns la o cadenţă rezonabilă a lansărilor, dar şi a funcţionării optime a aplicaţiei electronice. Autoritatea de Management din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene face eforturi permanente pentru îmbunătăţirea acestor documente şi adaptează sistemul de Implementare, pentru ca măcar o parte din problemele enunţate mai sus să fie evitate.

    Un aspect extrem de important este reprezentat de gradul de experienţă şi pregătire profesională a salariaţilor. Nivelul tot mai crescut de complexitate a intervenţiilor, schimbările rapide de metode, tehnologii etc. fac absolut necesare cunoştinţele profesionale temeinice, învăţarea continuă, construcţia şi menţinerea unor echipe de implementare performante.

    Reporter: Mulţumesc!

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Amenajări

    Materiale

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Legea

    Internaţional