Bugetul ADR Centru pentru proiectele finanţabile prin POR 2014-2020 depăşeşte 828 milioane euro
Finanţare / 10 iulie 2017

Bugetul ADR Centru pentru proiectele finanţabile prin POR 2014- 2020 depăşeşte 828 milioane euro.
Deşi au fost aduse modificări legislaţiei aplicabile în domeniul achiziţiilor publice, vor exista în continuare anumite disfuncţionalităţi în ceea ce priveşte clarificarea unor aspecte în procesul de absorbţie a fondurilor europene, este de părere Simion Creţu, Director General ADR Centru.
Domnia sa ne-a vorbit, într-un amplu interviu, despre obiectivele şi proiectele derulate la nivelul agenţiei pe care o reprezintă.
(Interviu cu Simion Creţu, Director General ADR Centru)
Reporter: Cum a decurs activitatea ADR Centru în ultima perioadă?
Simion Creţu: În cursul anului 2016, activitatea Agenţiei noastre privind dezvoltarea Regiunii Centru s-a axat pe activităţile de închidere a Programului Operaţional Regional (POR) 2007-2013 şi a Programului Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice (POSCCE) 2007-2013, pe demararea implementării Programului Operaţional Regional 2014- 2020, inclusiv lansarea priorităţilor de investiţii aferente acestui Program. De asemenea, în această perioadă au fost realizate studii regionale care să sprijine procesul de monitorizare a Planului de Dezvoltare Regional (PDR) 2014-2020 şi a fost elaborat Documentul Cadru Regional pentru Specializare Inteligentă (Concept Note), care va susţine implementarea Axei Prioritare 1 a POR 2014-2020 şi care va sprijini procesul de implementare şi actualizare a Strategiei de Specializare Inteligentă (RIS3).
În acelaşi timp, la nivelul ADR Centru a continuat implementarea proiectelor regionale de cooperare intra şi interregionale şi au fost semnate noi contracte de finanţare pe proiectele de cooperare europeană, pentru implementarea de proiecte la nivel regional. De asemenea, a fost demarată activitatea de promovare a mediului de afaceri regional şi de atragere de investiţii.
În esenţă, Agenţia pentru Dezvoltare Regională Centru este angajată în atingerea scopului său, stabilit încă de la înfiinţarea sa din 1998, respectiv de a susţine dezvoltarea Regiunii Centru printr-o gestionare corectă şi transparentă a fondurilor nerambursabile europene şi guvernamentale, alocate celor şase judeţe ce o constituie: Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu. De-a lungul timpului, am făcut şi facem în continuare tot ceea ce depinde de instituţia noastră ca să sprijinim potenţialii solicitanţi de fonduri să-şi pregătească proiecte bune, ce respectă condiţiile din ghidurile de finanţare.
Ca urmare a activităţii noastre, în toate judeţele Regiunii Centru se pot vedea acum proiectele de dezvoltare locală şi regională realizate cu finanţare europeană, de care beneficiem cu toţii, fie proiecte de îmbunătăţire a drumurilor, a infrastructurii şcolare, de sănătate sau turistică, fie proiecte de dezvoltare a oraşelor şi a mediului de afaceri, implementate prin ADR Centru. Aceste proiecte depăşesc, ca număr, cifra de 1300 şi au o valoare totală de peste 1,1 miliarde euro, fiind finanţate în principal pe POR 2007-2013, dar şi pe POSCCE 2007-2013.
Dar, dezvoltarea efectivă a regiunii se vede prin indicatorii realizaţi în urma activităţii ADR Centru din ultimii ani.
Punctual, rezultatele atinse sunt următoarele:
- S-au pregătit şi implementat 7 Planuri Integrate de Dezvoltare Urbană, în 7 centre urbane importante din Regiunea Centru, prin care au fost derulate 56 de proiecte finanţate din Programul REGIO 2007-2013, destinate direct unui număr de peste 900.000 locuitori;
- Au fost realizate 3 sisteme urbane complexe de management informatizat, pentru transportul în comun, pentru siguranţa cetăţenilor şi pentru telegestiunea iluminatului public. Peste 350.000 locuitori beneficiază direct de aceste investiţii urbane;
- Au fost reabilitate termic 3740 apartamente, în 3 municipii reşedinţă de judeţ, de aceste investiţii beneficiind direct peste 10.000 locuitori;
- S-au reabilitat peste 170 de străzi urbane, în lungime totală de peste 130 km;
- S-au modernizat peste 236 km de drumuri judeţene şi şosele ocolitoare ale oraşelor, de care beneficiază direct peste 1,5 milioane locuitori ai Regiunii;
- S-au realizat şi amenajat peste 2.600 locuri de parcare în zonele urbane;
- S-au realizat, modernizat şi reabilitat peste 1,105 milioane mp spaţii publice urbane (degradate şi neutilizate), fiind realizate căi de acces, pasaje, sisteme pietonale şi piste de biciclete;
- S-au modernizat, reabilitat şi dotat 35 de centre sociale şi centre de plasament rezidenţial, pentru copii şi tineri, pentru vârstnici, persoane cu dizabilităţi, dar şi pentru recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică. Conform estimărilor celor care au implementat efectiv aceste proiecte, peste 30.000 de persoane beneficiază, în ultimii ani, de servicii sociale de calitate.
- A fost finanţată crearea/construirea a 12 centre de afaceri, sau structuri distincte (parcuri logistice, incubatoare) pentru îmbunătăţirea mediului de afaceri local şi regional, inclusiv prin transformarea unor vechi structuri industriale;
- 199 de microîntreprinderi au beneficiat de finanţare pentru modernizarea şi dezvoltarea afacerilor, prin POR 2007-2013 şi încă 664 de IMM şi ONG au derulat proiecte pentru investiţii, dotate cu echipamente şi tehnologii prin POSCCE 2007-2013;
- Peste 8000 de noi locuri de muncă au fost create prin proiectele implementate, alte peste 20.000 fiind menţinute, ca urmare a investiţiilor susţinute din resurse financiare europene;
- S-au derulat investiţii semnificative în 79 de unităţi de învăţământ, dintre care 60 au fost reabilitate şi dotate, iar pentru 19 şcoli s-au amplasat sisteme integrate de securitate şi control. Peste 22.500 elevi beneficiază direct de rezultatele acestor finanţări;
- În cele 6 judeţe ale Regiunii au fost dotate cu echipamente şi autospeciale, în total, 90 de unităţi mobile ale Inspectoratelor judeţene pentru Intervenţii în Situaţii de Urgenţă, fiind realizat şi un centru de comandă şi control pentru intervenţii în situaţii de calamitate, fiind instruite în mod corespunzător peste 600 de persoane pentru a utiliza noile echipamente în vederea salvării vieţilor umane;
- Au fost reabilitate 26 de obiective de patrimoniu - centre istorice, cetăţi, biserici fortificate, o catedrală şi un muzeu al artei ţărăneşti;
- Au fost derulate investiţii de modernizare şi reabilitare în 4 staţiuni turistice, dar şi pentru crearea a 4 parcuri tematice şi a unui centru de agrement;
- Au fost modernizate 23 de structuri de primire turistică, la care se adaugă şi construirea unei facilităţi de agrement complet nouă (pentru schi).
- Au fost construite 3 noi puncte Salvamont, iar încă unul a fost modernizat.
Astfel, putem concluziona acţiunile principale după cum urmează:
- Derularea activităţilor de închidere ale POR 2007-2013 şi POS CCE 2007-2013, care au constat în verificarea cererilor de rambursare finale depuse de beneficiari la finele anului 2015, realizarea vizitelor de monitorizare şi urmărirea proiectelor cu probleme. Ca atare, putem sublinia că, pentru POR 2007-2013 avem în regiune 432 proiecte finalizate cu o sumă rambursată de la Program de 342,91 milioane euro, având un grad de absorbţie de 82,51% la nivelul Regiunii Centru. În cadrul Programului POS CCE 2007-2013 sunt 664 proiecte finalizate, cu o sumă rambursată de la Program de 549,83 milioane lei, având un grad de absorbţie de 93,1%, la nivelul Regiunii Centru.
- Demararea implementării POR 2014-2020: elaborarea manualelor de proceduri, lansarea spre depunere de proiecte a 9 apeluri de proiecte în cadrul a 7 priorităţi de investiţi, organizarea de evenimente de lansare la nivel regional la care au participat în total peste 600 de persoane, participarea la întâlniri de lucru şi şedinţe CMPOR, demararea procesului de evaluare şi selecţie a proiectelor depuse.
- Elaborarea a două studii regionale: Studiul privind forţa de muncă de la nivel regional şi Studiul privind efectul schimbărilor climatice asupra regiunii;
- Dezvoltarea structurilor parteneriale de la nivel regional - a grupurilor de lucru pe domenii de specializare inteligentă şi Consorţiul Regional de Inovare - structuri care au contribuit la elaborarea Concept Note-ului regional, document care va fundamenta implementarea Axei prioritare 1 - Promovarea transferului tehnologic şi la implementarea RIS3 la nivel regional.
- Identificarea la nivel european a posibilităţilor de cooperare în ce priveşte identificarea şi dezvoltarea de proiecte care să sprijine implementarea RIS3 la nivel regional.
- Asigurarea de consultanţă şi asistenţă acordată potenţialilor solicitanţi de fonduri, în cadrul POR 2014-2020, prin cele 1303 cereri de informaţii rezolvate.
- Realizarea de activităţi în cadrul a 8 proiecte regionale din domeniul serviciilor de sprijin pentru IMM-uri şi al inovării, precum şi în domeniile bioenergie, IT şi industrii creative, instrumente de descoperire antreprenorială, dezvoltarea transportului durabil, inovarea în lanţurile valorice forestiere şi informare politici europene. Aceste proiecte sunt implementate la nivel regional de către ADR Centru şi au o valoare totală de 782.998 euro.
Având în vedere rezultatele bune obţinute în ultimii ani, ADR Centru a beneficiat de sprijinul Reprezentanţei Comisiei Europene, care a organizat în Regiunea Centru pentru al doilea an consecutiv vizita ambasadorilor din ţările UE sub deviza "Yes, we care!". De asemenea, ADR Centru a participat în calitate de partener, la elaborarea şi transmiterea a 4 cereri de finanţare în cadrul Programului HORIZONT 2020 şi Programul Operaţional Capital Uman, cereri care vizează domenii ca: specializarea inteligentă, inovarea şi sprijinirea mediului antreprenorial, dezvoltarea de noi afaceri la nivel regional şi care sunt în curs de evaluare în prezent în cadrul programelor respective.
În acelaşi timp au fost demarate activităţile pentru dezvoltarea competitivă a Regiunii Centru, prin sprijinirea mediului de afaceri şi atragerea de investiţii. În acest sens, s-au realizat activităţi de identificare a zonelor de investiţii, a creării bazelor de date, al prezentării avantajelor regionale în ce priveşte atragerea investiţiilor şi a surselor de finanţare neconvenţionale pentru antreprenori.
Reporter: Ce sumă a fost alocată din bugetul 2014-2020 regiunii pe care o reprezentaţi?
Simion Creţu: În cadrul şedinţei Comitetului de Monitorizare a POR 2014-2020 din data de 10 septembrie 2015, a fost aprobată repartizarea alocărilor financiare orientative, la nivel regional, astfel că procentul ce revine Regiunii Centru este de 13,82%, rezultând un buget total de 690.376.689 euro din FEDR, la care se adaugă cofinanţarea naţională, rezultând un buget total de 828.186.306 euro, disponibil pentru proiectele finanţabile prin POR 2014-2020. Prin Programul Operaţional Regional 2014- 2020, fondurile nerambursabile vor fi investite în proiecte de reabilitare termică şi eficienţă energetică, proiecte de finanţare a firmelor private, de dezvoltare a infrastructurii rutiere, de regenerare şi dezvoltare a obiectivelor istorice şi a staţiunilor turistice, dar şi proiecte ce vizează dezvoltarea oraşelor, de modernizare a infrastructurii sanitare şi sociale, proiecte pentru susţinerea dezvoltării comunităţilor marginalizate şi a infrastructurii educaţionale.
Programul Operaţional Regional 2014-2020 mai are fonduri alocate pe încă 2 axe, respectiv Axa 11 şi Axa 12, care sunt gestionate la nivel naţional, direct de către Agenţia Naţională de Castru şi Publicitate Imobiliară, respectiv de Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene.
După cum am precizat, sunt deja stabilite cele 10 domenii majore cu priorităţile punctuale de investiţii pe care vor fi finanţate proiectele de la nivelul Regiunii Centru, din fondurile Programului Operaţional Regional. Proiectele depuse, ce vor fi contractate, vor urmări atingerea obiectivului fiecărei axe şi priorităţi de investiţie prin derularea activităţilor finanţate. Locaţia şi indicatorii pentru fiecare proiect în parte momentan sunt imposibil de precizat, fiindcă la acest moment avem doar proiecte depuse şi aflate în diverse etape de evaluare, nu şi contractate. Practic, însă, scopul nostru este ca până la finalizarea perioadei de depunere, contractare, implementare şi monitorizare proiecte POR 2014-2020, respectiv până în anul 2023, să urmărim ca proiectele depuse de către autorităţile publice locale sau centrale, din mediul local sau urban, ONG-urile, unităţile de cult, universităţile, furnizorii de servicii sociale şi IMM-urile să contracteze pe fiecare prioritate circa 135% din bugetul alocat la nivelul Regiunii Centru, în aşa fel încât să fie acoperit bugetul inclusiv dacă se vor face economii la proiectele în derulare, iar apoi, în final, vom încerca alături de beneficiari să atingem un grad de absorbţie cât mai mare, peste cel atins în perioada precedentă.
Reporter: Ce planuri are Agenţia pe termen scurt, mediu şi lung?
Simion Creţu: Consecvenţi menirii noastre, ne vom continua activitatea de coordonare a procesului de dezvoltare regională, gestionând fondurile europene. De asemenea, vom promova toate acţiunile Uniunii Europene, vom implementa proiecte europene, inclusiv pentru susţinerea mediului de afaceri, desfăşurând şi participând la evenimente regionale sau europene pentru atingerea obiectivelor propuse. Chiar dacă în cursul anului trecut au fost unele sincope procedurale, considerăm că în acest moment ele sunt depăşite şi lucrăm într-un cadru clar, orientat spre beneficiari. Există o întârziere în demararea finanţărilor, dar în regiunea noastră avem deja depuse peste 400 de cereri de finanţare pe 10 Priorităţi de Investiţii ale POR 2014-2020, a căror valoare totală este de peste 2.433 milioane lei.
ADR Centru va desfăşura în continuare activităţi de implementare a proiectelor aflate în derulare prin programele europene COSME, HORIZON 2020 şi InterReg Europe, precum şi pentru dezvoltarea de noi idei de proiecte şi participarea ca partener în proiecte de cooperare interregională, transnaţională şi în domeniul educaţiei şi tineretului; dar şi desfăşurarea de activităţi în colaborare cu organizaţii din regiuni partenere, susţinerea mediului de afaceri şi căutarea de parteneri europeni.
La nivel naţional, PIB-ul României ar trebui să ajungă în 2017 la 807 miliarde lei (peste 180 miliarde de euro), ceea ce înseamnă o creştere reală cu 4,3% faţă de anul trecut. Pe cap de locuitor, produsul intern brut ar urma să urce de la 8.572 euro la 9.237 euro.
Specialiştii în macroeconomie se aşteaptă la o creştere de 7,3% a exporturilor, până la 61,8 miliarde euro. Prognozele lor văd pe plus şi piaţa muncii: la sfârşitul anului ar trebui să avem 4,88 milioane de salariaţi, faţă de 4,75 milioane în decembrie 2016 şi o rată a şomajului de 4,6%, în scădere de la 4,8%. Se estimează şi o creştere a salariul mediu net, de la 2.047 de lei la 2.176 de lei, adică o majorare de 4,3% la nivelul salariului real.
Concret, previziunile sunt optimiste, dar urmează să vedem efectul măsurilor publice de sprijinire a investiţiilor, deoarece experienţa noastră de cetăţeni europeni ne demonstrează deja că nu neapărat fondurile care au venit direct din Europa au făcut diferenţa, ci schimbarea mentalităţii noastre, creşterea responsabilităţii administrative şi conştientizarea apartenenţei noastre la spaţiul comun european.
Reporter: Care este gradul de absorbţie, la nivel regional, a fondurilor alocate din bugetul precedent?
Simion Creţu: În cadrul Programului Operaţional Regional REGIO 2007-2013, situaţia proiectelor implementate la nivelul Regiunii Centru (ce include şi proiectele de Asistenţă tehnică) a fost următoarea: un număr de 1200 proiecte au fost depuse, din care 499 proiecte au fost contractate şi un număr de 76 proiecte au rămas în lista de rezervă. La sfârşitul lunii decembrie 2016, un număr de 5 proiecte au mai rămas în implementare, având ca termen de finalizare al activităţilor data de 31.12.2018. Din totalul proiectelor contractate, 432 de proiecte au fost finalizate, iar un număr de 62 proiecte, majoritatea depuse de microîntreprinderi, au fost reziliate. La nivelul Regiunii Centru, din cele peste 470 de milioane de euro disponibili spre finanţare nerambursabilă, a fost decontată beneficiarilor pentru investiţiile realizate suma de 394,75 milioane euro. Gradul de absorbţie la nivel regional prin POR 2007-2013 este de peste 82%, la finele anului 2016.
În cazul fondurilor europene care au putut fi accesate de România după 2007, principiul de bază al alocării de fonduri nerambursabile constă în faptul că fiecare beneficiar îşi realizează obiectivul propus printr-un proiect care a fost contractat spre finanţare (modernizare, construire, achiziţie echipamente) cu resurse proprii şi abia apoi primeşte fondurile cheltuite în urma unei cereri de plată sau de rambursare. Ţinând cont de numărul de proiecte depuse pe axele şi priorităţile deja lansate, considerăm că în cursul acestui an, 2017, vom avea primele contracte semnate şi spre finalul anului vor apărea şi rezultatele acestora. Prin faptul că în anul 2016 nu s-a contractat nici un proiect spre finanţare prin POR 2014-2020, practic nu au existat cheltuieli ale beneficiarilor pe proiecte europene.
Referitor la prioritatea unor proiecte, dorim să facem precizarea că au relevanţă şi prioritate toate, indiferent de buget sau de cine va obţine finanţarea, mai ales dacă luăm în considerare timpul deja scurs din perioada de derulare a acestui program de finanţare.
Reporter: Cum apreciaţi legislaţia din domeniu şi ce lipsuri are aceasta?
Simion Creţu: În ceea ce priveşte procedurile de lucru dintre ADR Centru şi beneficiari în implementarea proiectelor, acestea sunt clare şi feed-back-ul beneficiarilor este pozitiv, referitor la modul de colaborare pentru susţinerea implementării proiectelor. Considerăm că, în continuare, mari probleme în implementarea proiectelor se vor datora, ca şi în perioada precedentă 2007-2013, abordării necorespunzătoare a aspectelor privind achiziţiile publice. Deşi au fost aduse modificări legislaţiei aplicabile în domeniul achiziţiilor publice, considerăm că există în continuare anumite disfuncţionalităţi în ceea ce priveşte clarificarea unor aspecte şi un exces realizat prin cerinţele legale. Dar suntem siguri că fiecare beneficiar va respecta legea, va încerca să se încadreze în timp, ne va solicita puncte de vedere şi vom încerca să clarificăm cât mai multe aspecte, în aşa fel încât să facilităm procesul de implementare al unui proiect. De asemenea, am realizat o centralizare a problematicii apărute în procesul de pregătire a cererilor de finanţare, referitoare la regimul proprietăţii şi al eligibilităţii cheltuielilor şi am menţinut o corespondenţă activă cu AMPOR pentru soluţionarea problemelor sau pentru simplificarea procedurilor, unde a fost posibil.
Raportându-ne la perioada 2007-2013, principalele probleme identificate la proiectele depuse spre finanţare prin Programul Operaţional Regional au fost:
- Întârzieri în derularea procedurilor de achiziţii şi încheierea contractelor;
- Modificări ale proiectelor tehnice datorate neconcordanţelor cu realitatea din teren;
- Întârzieri în execuţie datorate neînţelegerilor dintre firma de construcţii şi proiectant respectiv beneficiar;
- Firmă de construcţii aflată în procedura de insolvenţă sau faliment;
- Întârzieri în depunerea Cererilor de Rambursare/Cererilor de Plată ca urmare a întârzierilor în depunerea facturilor la beneficiari.
Pentru actuala perioadă de finanţare, 2014-2020, principalele probleme pe care le putem menţiona pentru etapele derulate din implementarea programului sunt întârzierile datorate lansărilor tardive a depunerilor de proiecte pe axe şi priorităţi, dar şi un sistem electronic de depunere MySMIS, care încă nu este funcţional pe toate modulele, îngreunează procesul de depunere, evaluare şi nu corelează toate datele. În plus, aşa cum am menţionat, intervin şi probleme generate de regimul de proprietate, pentru proiectele din sectorul public.
Reporter: Care credeţi că ar fi soluţiile pentru rezolvarea acestor probleme?
Simion Creţu: Pe parcursul implementării POR 2007-2013, au fost adoptate o serie de măsuri pentru fluidizarea programului. Au existat unele probleme în ceea ce priveşte graficul de lucrări ce trebuie executat de către constructori, însă beneficiarii au recuperat o mare parte din decalaje. Acestea au fost remediate fie prin recuperarea întârzierilor semnalate, fie prin prelungirea perioadei de implementare şi implicit a duratei de execuţie a lucrărilor, fie prin prelungirea perioadei contractelor de finanţare. ADR Centru a coordonat mai multe reuniuni de lucru cu beneficiarii de finanţare şi constructori, pentru fluidizarea blocajelor de lucru. În ceea ce priveşte licitaţiile, datorită modificărilor legislative aduse în 2011 şi, ulterior, în 2016, în domeniul achiziţiilor publice, în special prin stabilirea termenului maxim de 14 zile în care ANAP va emite acceptul asupra unei documentaţii depuse în SEAP, s-a încercat soluţionarea acestor probleme prin accelerarea procedurii de atribuire.
Din păcate, există încă blocaje şi disfuncţionalităţi, semnalate de partenerii noştri şi de către autorităţile contractante care derulează proceduri de atribuire. În principal, aceste blocaje apar ca urmare a faptului că, la nivel naţional, nicio autoritate nu răspunde în mod unitar şi predictibil la întrebările operatorilor sau ale autorităţilor contractante, apărând astfel interpretări aleatorii ale legii, iar răspunsurile nu au caracter obligatoriu pentru toate părţile implicate în procesul de achiziţii, nici pentru autorităţile cu rol de control. Încă există cazuri de nerespectare a termenelor limită de răspuns pentru verificarea documentaţiilor de atribuire şi s-au adâncit neconcordanţele în procedurile de achiziţie directă, existând inclusiv diferenţe între cerinţele legale şi facilităţile efective oferite de sistemul electronic SEAP. Astfel, modul cum se derulează proiectele, bazat pe procedurile de achiziţii publice, are în continuare de suferit.
Au mai existat anumite blocaje în ceea ce priveşte rambursarea cheltuielilor efectuate de către beneficiari, în special în cazul proiectelor cu valori mari. Însă, în 2013 a fost adoptată implementarea sistemului de decontare a cheltuielilor prin cereri de plată, benefică tuturor celor care nu dispuneau de lichidităţi pentru achitarea facturilor. Practic, prin acest sistem, în termen de maxim 15 zile lucrătoare de la data depunerii unei cereri de plată se efectuau plăţile, deblocând astfel sistemul şi asigurând fondurile necesare pentru plata serviciilor şi a echipamentelor furnizorilor. Datorită acestui sistem de plată, efectele imediate au fost vizibile, lucrările fiind realizate mult mai repede sau asigurându-se fondurile necesare pentru avansarea mai eficientă a proiectelor. Aceste soluţii se vor menţine şi pentru această perioadă de finanţare. În rest, pentru întârzierile lansărilor şi problemele sistemului electronic, doar corectarea lor prin respectarea unui calendar şi funcţionalitatea deplină a sistemului electronic ar putea accelera procesul de depunere, contractare, implementare proiecte şi absorbţie fonduri.
În esenţă, la nivel global, Regiunea Centru a luat o serioasă opţiune pentru a deveni una dintre cele mai avansate regiuni româneşti, în cei zece ani scurşi de la aderarea la Uniunea Europeană, aspect demonstrat inclusiv prin faptul că prin toate programele operaţionale de finanţare europeană nerambursabilă, derulate la nivel regional în perioada 2007-2013, au fost implementate peste 12.000 de proiecte, a căror valoare totală este de peste 6 miliarde euro, din care au fost atrase fonduri nerambursabile de peste 3,7 miliarde euro, diferenţa fiind reprezentată de contribuţiile proprii ale beneficiarilor de proiecte. Acestea au adus creştere economică şi au contribuit la stabilizarea climatului socio-economic, în special după depăşirea crizei economice din anii precedenţi.
Reporter: Mulţumesc!