Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 5 / 2024

Fonduri europene pentru infrastructura de transport157 milioane de lei, plăţi realizate din fondurile europene pentru infrastructura de transport

F.A. Finanţare /

157 milioane de lei, plăţi realizate din fondurile europene pentru infrastructura de transport

Până în martie, proiectele contractate şi aprobate totalizau 4,8 miliarde de lei

Fondurile europene puse la dis-poziţia României prin Programul Operaţional Sectorial Transport (POS-T) sunt în valoare totală de 2,037 miliarde de euro (circa 8,4 miliarde de lei) pentru perioada 2007 - 2013. Conducerea Ministerului Transporturilor ne-a declarat că, la începutul lunii martie, POS-T avea proiecte depuse în valoare totală de 15,7 miliarde de lei (din care 8,6 miliarde de lei reprezintă contribuţia solicitată din fonduri europene).

Proiectele respinse totalizează 1,1 miliarde de lei, iar cele aflate în evaluare la nivelul lunii martie - 9,7 miliarde de lei. Valoarea totală a proiectelor contractate şi aprobate este de 4,8 miliarde de lei (1,6 miliarde de lei fonduri europene, 575,6 milioane de lei buget naţional, 2,6 miliarde de lei cheltuieli neeligibile, care trebuie acoperite tot din bugetul naţional). Plăţile din fonduri europene către beneficiari erau, în martie, în sumă totală de 157,5 milioane de lei.

Până la finele lunii martie, au fost organizate 42 de licitaţii pentru proiectele contractate prin POS-T. Din aceste licitaţii, 25 au fost atribuite, iar 17 încă erau în desfăşurare. Valoarea totală a lucrărilor contractate prin licitaţie era, în perioada menţionată, de 1,66 miliarde lei lei.

Pe Axa 1, vin mulţi bani pentru autostrăzi

În cadrul Axei 1 a POS-T, domeniul major de intervenţie (DMI) 1.1 Modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii rutiere de-a lungul Axei prioritare de transport TEN-T7 are o alocare totală de 713,83 milioane de euro (2,94 miliarde de lei) pentru perioada 2007 - 2013. Valoarea totală a proiectelor depuse este de 11,29 miliarde de lei.

Potrivit datelor furnizate de Ministerul Transporturilor, proiectele depuse sunt construcţia autostrăzii Arad - Timişoara - Lugoj, tronsonul Timişoara - Lugoj (1,013 miliarde de lei); construcţia autostrăzii Cernavodă - Constanţa (1,73 miliarde de lei); construcţia variantei de ocolire a Municipiului Constanţa (803,9 milioane de lei); construcţia autostrăzii Orăştie - Sibiu (4,5 miliarde de lei); construcţia autostrăzii Nădlac - Arad (1,68 miliarde de lei) şi construcţia autostrăzii Arad - Timişoara, inclusiv varianta de ocolire Arad (1,54 miliarde de lei).

Din aceste proiecte depuse, a fost res-pins cel privind construirea tronsonului Timişoara - Lugoj. În curs de evaluare, sunt proiectele de construire a autostrăzilor Orăştie - Sibiu, Nădlac - Arad şi Arad - Timişoara, inclusiv varianta de ocolire Arad. Până la finele lunii martie, au fost aprobate proiectele de construire a tronsonului Cernavodă - Constanţa şi a variantei de ocolire a Municipiului Constanţa. Pentru aceste două proiecte au şi fost făcute rambursări din fondurile europene de 113,5 milioane de lei pentru Cernavodă - Constanţa şi de 42,9 milioane de lei pentru centura Constanţei.

DMI 1.2 Modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii feroviare de-a lungul Axei prioritare TEN-T22 are o alocare de 684,6 milioane de euro (2,8 miliarde de lei). La acest domeniu a fost depus şi se afla, la finele lunii martie, în evaluare, proiectul pilot operaţional pentru o aplicaţie ECTS/ERMS, în valoare de 258,6 milioane de lei.

DMI 1.3 Modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii de transport naval de-a lungul Axei prioritare TEN-T18 are o alocare de 88,3 milioane de euro (364,3 milioane de lei). Pe acest domeniu, nu a fost depus niciun proiect până în luna martie a acestui an.

Fonduri pentru drumurile naţionale pe Axa 2

În cadrul Axei 2, DMI 2.1 Modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii rutiere naţionale are o alocare de 158 milioane de euro (652,16 milioane de lei). Valoarea totală a proiectelor depuse până în luna martie este de 3,15 miliarde de lei. În curs de evaluare la nivelul lunii martie erau proiectele de construire a centurii Municipiului Alexandria (173 milioane de lei), reabilitarea DN6 Alexandria - Craiova (982,8 milioane de lei), construirea centurii Municipiului Caracal (138,7 milioane de lei), modernizarea DN5 pe sectorul Bucureşti - Adunaţii Copăceni (305,3 milioane de lei).

Aprobate şi contractate sunt proiectele de reabilitare DN1H Zalău - Aleşd (488 milioane de lei), pregătirea pachetului 1 de proiecte pentru completarea variantei ocolitoare pentru localităţile Bistriţa, Ştei, Gheorghieni, Miercurea Ciuc, Huşi Aleşd (123,6 milioane de lei), pregătirea pachetului 2 de proiecte pentru completări variante ocolitoare pentru localităţile Topliţa, Tuşnad, Sighişoara, Făgăraş, Huedin, Bârlad şi Timişoara sud (128,6 milioane de lei), pregătire pachet 3 proiecte completare variante ocolitoare pentru localităţile Paşcani, Roman, Roşiorii de Vede, Târgovişte, Titu, Câmpulung Moldovenesc şi Vatra Dornei (60,3 milioane de lei), dar şi reabilitarea DN24 limita de judeţ Galaţi - Vaslui - Crasna şi DN24B Crasna - Albiţa (633 milioane de lei). Până în luna martie, nu fuseseră efectuate plăţi pentru aceste proiecte contractate.

DMI 2.2 Modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii feroviare naţionale şi a serviciilor pentru călători are alocate, pentru perioada 2007 - 2013, suma de 169 milioane de euro (700,3 milioane de lei). În cadrul acestui domeniu, până în luna martie, nu a fost niciun proiect depus.

DMI 2.3 Modernizarea şi dezvoltarea porturilor dunărene şi maritime are un buget total de circa 61 milioane de euro (252 milioane de lei). Proiectele care au fost aprobate şi contractate până în luna martie sunt Pod rutier pe Canalul Dunăre - Marea Neagră şi lucrări aferente infrastructurii rutiere şi de acces în Portul Constanţa (150,3 milioane de lei) şi finalizarea digului de larg în Portul Constanţa (616,1 milioane de lei). În curs de evaluare la nivelul lunii martie mai era proiectul de dezvoltare a capacităţii feroviare în zona fluvio-maritimă a Portului Constanţa (77,4 milioane de lei).

DMI 2.4 modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii de transport aerian are o alocare de 17 milioane de euro (70,1 milioane de lei). Acest domeniu nu avea, în martie, niciun proiect depus.

Puţine proiecte depuse pe Axa 3

Axa 3 - DMI 3.1 Promovarea transportului inter-modal are un buget total de 5,2 milioane de euro (21,77 milioane de lei). Din păcate, nici acest domeniu nu avea, în martie, niciun proiect depus.

DMI 3.2 Îmbunătăţirea siguranţei traficului pe toate modurile de transport are un buget total de 91,4 milioane de euro (377,4 milioane de lei). Proiectele depuse au o valoare totală de 119,1 milioane de lei. Au fost aprobate şi contractate, până în martie, trei proiecte de management al traficului de nave pe Dunăre, canalele Dunăre - Marea Neagră şi Poarta Albă - Midia Năvodari, în valoare totală de 72 milioane de lei. În evaluare mai sunt două proiecte de modernizare a sistemului de semnalizări de navigaţie, în valoare totală de aproape 35 milioane de lei. În cadrul acestui domeniu, au fost realizate plăţi din fonduri europene de circa 582.000 de lei.

DMI 3.3. minimizarea efectelor adverse ale transporturilor asupra mediului are un buget total de 6,1 milioane de euro (25,5 milioane de lei). În cadrul acestui domeniu, la nivelul lunii martie, era un proiect contractat şi două în evaluare. Valoarea totală a acestor proiecte este de 76,5 milioane de lei. La nivelul acestui domeniu, plăţile efectuate din fonduri europene până în luna martie au fost de circa 350.000 de lei.

Axa 4 - DMI 4.1 Sprijin pentru managementul, implementarea, monitorizarea şi controlul POS-T are o alocare totală de 37,2 milioane de euro (153,5 milioane de lei). Valoarea totală a proiectelor depuse era, în martie, de 6,8 milioane de lei, cea a proiectelor aprobate - 1,4 milioane de lei, iar cea a proiectelor contractate - 1,3 milioane de lei. Totalul plăţilor din fonduri europene era, în perioada menţionată, de 68.900 de lei în cadrul acestui domeniu.

Încă cinci contracte vor fi semnate în perioada aprilie - iunie

Oficialii Ministerului Transporturilor ne-au spus că estimează semnarea unui număr de 5 contracte până la finele primului semestru al acestui an. Este vorba despre construcţia variantei de ocolire a Municipiului Alexandria; modernizarea sistemului de semnalizări de navigaţie pe canalul Poarta Albă - Midia Năvodari; modernizarea sistemului de semnalizări de navigaţie pe canalul Dunăre - Marea Neagră; sistem de preluare de reziduuri de la nave şi intervenţie în caz de poluare pe sectorul Dunării administrat de către Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Fluviale SA Giurgiu; sistem de colectare a deşeurilor generate de nave în porturile de pe Dunărea maritimă administrată de către Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Maritime SA Galaţi.

Probleme şi soluţii

Autoritatea de Management (AM POS-T) a identificat o serie de probleme în implementarea programului. Reprezentanţii AM POS-T ne-au menţionat lipsa de personal şi expertiză, accentuată de disponibilizările din cauza crizei financiare, întârzierile în procesul de pregătire a proiectelor, dar şi birocraţia obţinerii avizelor şi autorizaţiilor pentru lansarea proiectelor de la diverse autorităţi locale, centrale de mediu etc.

Alte probleme identificate în implementare sunt durata mare a exproprierilor şi relocărilor de utilităţi, contestaţiile permanente în procesul de licitare a serviciilor şi lucrărilor ce conduc la întârzieri în lansarea proiectelor, dar şi calitatea slabă a cererilor de finanţare.

Pentru aceste probleme, AM POS-T a identificat soluţii precum utilizarea Asis-tenţei Tehnice din cadrul POS-T pentru angajarea de experţi pe termen scurt, urmată de angajări şi transfer de experienţă pentru personal nou (tânăr), ca o soluţie pe termen lung, dar şi creşterea calităţii documentaţiei de licitaţie.

Pe lângă angajarea de experţi, se va utiliza sprijinul oferit de asistenţa JASPERS (Joint Assistance to Support Projects in European Regions), vor fi utilizate instrumentele de urmărire în dezvoltare a proiectelor elaborate de AM POST pentru uzul beneficiarilor, iar Ministerul Transporturilor va oferi un sprijin puternic pentru intervenţia pe lângă autorităţile locale/centrale pentru accelerarea obţinerii informaţiilor privind loturile/reţelele de utilităţi.

AM POS-T a elaborat instrucţiuni de completare a secţiunilor critice din cadrul cererilor de finanţare, a organizat sesiuni de consultare cu beneficiarii, pe diverse probleme ridicate de aceştia.

Beneficiarii POS-T sunt companii şi regii, deţinute de statul român şi îşi asigură co-finanţarea de la bugetul de stat. Deşi în perioada de criză veniturile la bugetul de stat sunt mai mici, în cazul fondurilor structurale, co-finanţarea se va asigura cu prioritate, a promis ministrul Transporturilor Radu Berceanu.

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Amenajări

Materiale

Fotoreportaj

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Legea

Internaţional