Anchor Grup: Peste 50 de milioane euro vor fi investiţi pentru înnoirea mall-urilor
F.A. Investiţii / 01 noiembrie 2012
Anchor caută chiriaşi pentru a finaliza al doilea proiect de birouri
Dezvoltatorul turc Anchor Grup, care a introdus în România conceptul de centru comercial modern prin inaugurarea Bucureşti Mall în anul 1999, reintră în joc. De această dată dezvoltatorul nu îşi propune iniţierea unor proiecte noi, ci înnoirea şi extinderea celor două centre comerciale pe care le deţine în Capitală, respectiv Plaza România (inaugurat în 2004) şi Bucureşti Mall. Pentru realizarea acestor investiţii, ce vor transforma în totalitate aspectul şi vor diversifica funcţionalitatea celor două centre comerciale, dezvoltatorul şi-a bugetat 50 milioane de euro (n.r. comparabil cu costul construirii de la zero a unui centru comercial mediu nou). În plus, suprafaţa închiriabilă a celor două centre comerciale (aproximativ 37.500 mp Bucureşti Mall şi aproape 47.000 mp Plaza România) va fi extinsă cu 20% respectiv în jur de 17.000 mp noi. Astfel, cele două cădiri vor ajunge la o suprafaţa cumulată de peste 100.000 mp închiriabili. De asemenea, în urma acestei investiţii, Anchor Grup va atinge o cotă de piaţă de aproximativ 25% din suprafaţa premium de retail din Bucureşti.
Ali Ergun Ergen, CEO Anchor Grup ne-a declarat: "Nu este vorba despre o simplă renovare, ci o reinventare. Vom avea practic două mall-uri noi în Bucureşti, deoarece ele vor fi total diferite".
Decizia Anchor Grup de a investi în repoziţionarea centrelor comerciale era aşteptată de specialiştii din piaţă, având în vedere relativa vechime a centrelor comerciale, dar şi intensificarea concurenţei prin inaugurarea AFI Palace Cotroceni în vecinătatea Plaza România, respectiv modernizarea centrelor comerciale Unirea Shopping Center şi Cocor din apropiere de Bucureşti Mall. În plus, revenirea lui Ali Ergun Ergen la conducerea Anchor Grup la începutul lui 2012 (după o absenţă de 7 ani), prefigura o nouă mutare pe piaţă, acesta fiind recunoscut pentru contribuţia avută la dezvoltarea iniţială a celor două centre comerciale.
De altfel, reprezentantul Anchor Grup mărturiseşte că investiţia era de mult timp prevăzută în planurile companiei. "Centrele noastre sunt încă de succes şi au avantajul de a fi foarte bine poziţionate, dar este timpul pentru o schimbare. Indiferent de criză, este un lucru ce trebuie făcut. Demersul face parte din strategia de dezvoltare a companiei pentru următorii 5-10 ani, pentru că vrem să fim cu un pas înainte şi să depăşim aşteptările".
Obiectivul investitorilor turci este unul foarte ambiţios, acela de a redeveni lider de piaţă. "Piaţa centrelor comerciale este fragmentată. Noi vrem să ne revendicăm poziţia de lider pe acest segment, prin design, dimensiune, echipă de management, înţelegerea pieţei şi a necesităţilor consumatorilor. Asta numim . Principalul nostru scop este să ne aliniem la tendinţele internaţionale şi să stabilim un nou standard pentru industria de retail locală", afirmă domnul Ergen.
Lucrările la centrele comerciale vor începe în 2013
Lucrările la Plaza România vor începe primăvara viitoare, iar pentru Bucureşti Mall cel mai probabil la vară. Centrele comerciale vor fi în continuare deschise pe toată durata lucrărilor.
În privinţa alocării celor 50 de milioane euro, nu s-a făcut o împărţire exactă pentru fiecare centru comercial în parte, însă puţin peste jumătate va reveni Plaza România, iar restul pentru Bucureşti Mall.
Constructorul va fi ales în urma unei licitaţii. În luna octombrie o echipă de arhitecţi şi desgineri lucra la elaborarea detaliilor de design interior. După această etapă va fi desemnat şi constructorul. "Vrem să ne asigurăm că toate detaliile sunt planificate cu grijă şi livrate antreprenorului pentru a avea un control strict al procesului", argumentează reprezentantul Anchor Grup.
Lucrările prevăd o reconfigurare a spaţiilor, dar şi o îmbunătăţire substanţială a ofertei de spaţii şi servicii, amenajarea de zone exclusiv pentru socializare, cu terase în aer liber, grădini şi cafenele în consolă. "Mall-ul închis necesită o schimbare! Direcţia abordată acum de liderii din piaţă de retail este de trecere de la un simplu punct de vânzare la statutul de showroom, cu un set complet de servicii încorporate. Noi ne vom adapta structura şi designul pentru a răspunde tendinţelor de dezvoltare urbanistică şi peisagistică şi nevoii de spaţii publice. Extragem mall-ul din structura monolitică şi îl transformăm într-o clădire vibrantă.", explică domnul Ergen.
Noul concept pentru Bucureşti Mall pune în prim-plan spaţiile verzi şi zonele deschise, pentru relaxarea clienţilor. În paralel, în Plaza România va fi inaugurat unul dintre cele mai mari parcuri de distracţii indoor din Europa de Est. Centrele comerciale vor deveni, de asemenea, mai eficiente energetic. "Ţinta noastră nu este să avem o ofertă identică sau similară cu ce oferă alte centre, ci să venim cu altceva", subliniază Ali Ergun Ergen.
Având în vedere că noua investiţie va presupune şi extinderea suprafeţelor închiriabile, la începutul lunii octombrie dezvoltatorul purta discuţii avansate cu mai mulţi potenţiali chiriaşi. Până cel târziu la sfârşitul lunii noiembrie urma să înceapă procesul de închiriere, a precizat domnul Ergen.
Fondurile necesare investiţiei provin din surse proprii. De altfel, Anchor Grup are şi marele avantaj de a face parte din grupul Fiba. Acesta este recunoscut în Turcia şi în plan internaţional pentru serviciile financiar-bancare, la care se adaugă activităţi de retail, imobiliare, investiţii în energie şi construcţii navale. În România, Fiba controlează de asemenea banca Credit Europe.
Obţinerea finanţării pentru investiţii imobiliare este astăzi dificilă, chiar şi pentru o companie care are în spate sprijinul grupului Fiba. "Da, este greu să obţii finanţare astăzi, dar nu am vrut să amânăm planurile. Cu acest exerciţiu nu ne uităm la câţiva ani înainte, ci la următorii 10 ani. Din acest motiv am venit cu multe idei noi. La început de an luam în considerare schimbări mai mici, apoi am dezvoltat planul", mărturiseşte domnul Ergen.
Investiţia de 50 milioane de euro se adaugă celorlalte 300 milioane euro investite până acum de Anchor Grup în România.
Anchor caută chiriaşi pentru a finaliza al doilea proiect de birouri
Anchor Grup nu îşi propune să înceapă noi proiecte imobiliare în România în perioada următoare. "Avem deja un portofoliu mare aici şi ne vom axa acum pe retail. Vom vedea ce facem cu celelalte segmente pe parcurs", afirmă domnul Ergen.
Compania a demarat în 2008 proiectul de birouri Anchor Plaza Metropol, de pe Bd. Timişoara, tot în vecinătatea Plaza România. Clădirea cu 12 nivele urma să aibă o suprafaţă închiriabilă de 36.600 mp, dar lucrările au fost oprite la nivelul structurii de rezistenţă. Potrivit reprezentantului Anchor Grup, proiectul este acum în stadiul de planificare şi sunt purtate discuţii cu potenţiali clienţi, însă deocamdată nu s-a concretizat nimic. Lucrările vor fi reluate în momentul în care vor exista suficiente preînchirieri care să justifice obţinerea finanţării necesare continuării lucrărilor.
Pe lângă cele două centre comerciale, dezvoltatorul a construit în Bucureşti şi ansamblul rezidenţial InCity Residences, de pe Calea Dudeşti, în apropiere de Bucureşti Mall. Complexul rezidenţial cuprinde patru blocuri cu câte 18 nivele, respectiv aproximativ 500 de apartamente. În luna octombrie mai erau disponibile în jur de 20% din unităţi, procesul de vânzare continuând, adaugă domnul Ergen.
Dezvoltatorul dispune de o rezervă de terenuri în România, însă nu intenţionează să se axeze în următorii doi ani pe alte proiecte în afara investiţiei în cele două centre comerciale. Ulterior, investitorul turc se declară deschis spre noi oportunităţi.
În Bucureşti ar mai putea fi loc pentru centre comerciale, dar mici
În opinia domnului Ergen, piaţa de retail din România este atractivă prin prisma dimensiunii. Aici se remarcă Bucureştiul, de altfel şi singura locaţie din România în care dezvoltatorul a investit sau intenţionează să investească. În continuare există oportunităţi pentru noi centre comerciale, însă ar fi vorba mai curând de centre mai mici, de cartier. Deocamdată dificultăţile financiare blochează lansarea de noi proiecte.