Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2024

AutostraziAvem nevoie de peste 944 milioane de euro pentru autostrăzi

F.A. Investiţii /

Avem nevoie de peste 944 milioane de euro pentru autostrăzi

12 etape de reabilitare a drumurilor naţionale

Necesarul de fonduri pentru construcţia de autostrăzi se ridică în acest an la 944,19 milioane de lei, limita de buget fiind de 538,63 milioane de lei, ne-au precizat surse oficiale din cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Prin ISPA si PHARE se aşteaptă mai mult de 1,4 miliarde de lei, limita de buget fiind de 894,9 milioane de lei.

Compania are nevoie, în acest an, de un buget total de aproximativ 14,8 miliarde de lei (9,88 miliarde de la bugetul de stat, 4,39 miliarde din credite rambursabile şi 526,45 milioane din credite nerambursabile), limita bugetară fiind de circa 4,94 miliarde de lei (3,76 miliarde de lei de la Guvern, 657,22 milioane din credite rambursabile şi 521,44 milioane de lei din împrumuturi ne­rambursabile).

Autorităţile şi-au propus să finalizeze 122 km de autostradă, în 2008

Strategia Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) pentru anul în curs, în ceea ce priveşte autostrăzile din ţara noastră, presupune exploatarea a 263 de km de autostradă din cadrul Coridorului IV (care are o lungime de 855,3 km), pregătirea unui număr de 259 de km din aceştia şi execuţia de lucrări pe 333,3 km.

Tronsonul pe care se lucrează deja şi face parte din Coridorul IV este secţiunea 4 a Autostrăzii Bucureşti-Constanţa (Drajna-Feteşti), sector care este în curs de finalizare. Nu există alte tronsoane aferente Coridorului IV la care va începe construcţia în acest an.

Din Coridorul IX (417 km), pentru anul în curs autorităţile şi-au propus să exploateze 35 de km, să pregătească 161 km, să desfăşoare lucrări pe 62 de km şi să realizeze 4 km de autostradă. De asemenea, vor fi pregătiţi pentru lucru cei 106,6 km din Autostrada Ploieşti - Braşov, precum şi cei 300 km de autostrada din Moldova. În ceea ce priveşte Autostrada Transilvania, care are o lungime de 415 km, potrivit strategiei ministerului de resort, în 2008 vor fi pregătiţi 105 km şi se vor afla în execuţie 192 de km, urmând să fie realizaţi 118 km de autostradă.

Anul viitor urmează să intre în exploatare 420 km de autostradă şi să fie realizaţi 108,5 km, aflându-se în execuţie un total de 1.415,1 km de autostradă.

Potrivit estimărilor făcute de Ministerul Transporturilor, în 2010 vor fi gata peste 500 km de autostradă, urmând ca, în 2011 şi 2012 să fie terminaţi 433 şi, respectiv, 280 km. În 2013 vor mai rămâne în pregătire doar 155 km de autostradă, restul de 146,3 km rămaşi în lucru din reţeaua noastră de autostrăzi urmând să fie finalizaţi, ne-au precizat surse oficiale din cadrul CNADNR.

O serie de autostrăzi vor fi concesionate

Un număr de obiective urmează să fie realizate prin concesiune, ne-a precizat Dorin Debucean, director general adjunct în cadrul CNADNR. Acestea sunt autostrăzile Ploieşti-Comarnic, Comarnic-Braşov, Sibiu-Piteşti, Ploieşti-Buzău-Focşani, Focşani-Albiţa, Iaşi-Roman-Tg. Mureş, Centura Bucureşti, precum şi drumurile expres Arad-Oradea, Craiova-Piteşti, Sebeş-Turda, Sibiu-Făgăraş, Petea-Baia Mare şi podul suspendat peste Dunăre, din zona Brăila.

De asemenea, serviciile de operare şi întreţinere pe autostrăzile Bucureşti-Piteşti şi Bucureşti-Constanţa vor fi scoase la concesiune.

12 etape de reabilitare a drumurilor naţionale

Pe termen mediu, CNADNR va derula, în etape, proiecte de refacere a drumurilor naţionale (DN) şi variantelor ocolitoare. Până în prezent au fost terminate trei etape de reabilitare a DN.

Din etapa a IV-a, a fost finalizat un tronson de drum naţional din totalul de 12, în valoare totală de aproape 140 milioane de euro. Sursa de finanţare este Banca Europeană de Investiţii (BEI).

Până anul viitor, vor fi gata lucrările de reabilitare a două drumuri naţionale cuprinse în etapa a V-a.

Drumurile naţionale reabilitate din fonduri BEI, cu co-finanţare de la bugetul de stat, care fac parte din cea de-a VI-a etapa, vor fi terminate în anul 2010. Lucrările aferente ajung la un total de circa 721,14 milioane de euro. În cadrul aceleiaşi etape sunt reabilitaţi 1.100 km de drumuri naţionale.

Etapa a VI este împărţită în 18 contracte de lucrări. Proiectul va include şi realizarea de studii de fezabilitate şi de evaluare a mediului pentru 142 km de noi scheme de drumuri în regiunile centrale, vestice şi nord-vestice ale ţării noastre. Noile drumuri includ variantele ocolitoare ale oraşelor Oradea, Baia Mare, Topliţa, Miercurea Ciuc, Ciceu şi Siculeni, drumul conector nord-vest la Arad şi lărgirea la patru benzi sau construcţia unei noi secţiuni de drum Târgu-Mureş - Reghin.

În cadrul etapei a VII-a, care va fi desfăşurată în perioada 2008-2010, vor fi reparaţi, potrivit strategiei ministerului de resort, peste 1.520 km de drumuri naţionale, contra valorii de 1,88 miliarde de euro, finanţarea provenind atât din fonduri interne, cât şi din surse externe.

Etapa a VIII-a presupune lucrări de reparaţii pe 599 de drumuri şi construcţia a nouă variante ocolitoare, toate acestea urmând să fie terminate peste doi ani. Valoarea investiţională ajunge la 1,23 miliarde şi, respectiv 1,48 miliarde de euro. Proiectarea este asigurată din bani de la buget, iar lucrările propriu-zise de execuţie nu au, încă, finanţare.

Etapele a IX-a şi a X-a de refacere a DN au ca termen de finalizare anul 2011. Suma necesară se ridică la 435 milioane şi, respectiv, 620 milioane de euro, lungimea drumurilor ce urmează să fie reabilitate fiind de circa 598, respectiv 630 km. Nici în acest caz, execuţia lucrărilor nu are bugetul asigurat.

Ultimele două etape presupun repararea a 662,25 şi, respectiv 702,418 km, fiind nevoie de peste 600 milioane, respectiv 613 milioane de euro. Termenul de finalizare a lucrărilor aferente a fost estimat pentru anul 2012.

Contractele de lucrări pentru centurile Bucureşti Nord şi Sud vor fi semnate în acest an

Printre variantele ocolitoare care se află în construcţie sau urmează să intre în lucrări se află şi centura Aradului, cu profil de autostradă. Finanţată de BEI şi Guvernul ţării, varianta costă circa 139 milioane de euro şi are o lungime de 12 km. Lucrările vor fi terminate anul viitor.

Proiectarea şi execuţia variantei ocolitoare a Constanţei este finanţată de BERD şi din bugetul de stat, cu 167,35 milioane de euro şi va fi finalizată tot în 2009. De asemenea, urmează să fie terminate lucrările la centurile Sibiu şi Deva-Orăştie.

În acest an vor fi semnate contractele de lucrări pentru centurile Bucureşti Nord şi Bucureşti Sud, în prezent fiind în derulare procedura de evaluare şi selecţie a antreprenorului. Investiţiile vor dura până în 2011.

Printre altele, în 2008 vor fi terminate variantele ocolitoare Braşov, Bacău, Reghin, Mediaş, Târgu Mureş, Arad, Timişoara, Constanţa. Centurile de la Adunaţii Copăceni, Sibiu şi Lugoj vor fi realizate din fonduri ISPA.

Fondurile necesare pe 2008 pentru realizarea autostrăzii Bucureşti-Braşov se ridică la peste 1 miliard de lei, limita financiară fiind de 214,14 milioane de lei. Pe tronsonul Bucureşti-Ploieşti, km 19+500-62+000, proiectul tehnic este în curs de elaborare de către asociaţia alcătuită din firmele "Spedition UMB", "PA&CO International", "Euroconstruct Tading 98" şi "Com-Axa" - antreprenorul lucrării. Preţul contractului de servicii şi lucrări se ridică la 702,58 milioane de lei, fără TVA şi va fi achitat din Fondul Naţional de Dezvoltare. Investiţia va fi finalizată în luna iunie 2010.

Pentru tronsonul Bucureşti - Moara Vlasiei durata lucrărilor a fost estimată la 60 de luni de la data intrării în vigoare, dintre care 30 de luni de garanţie - data intrării în vigoare fiind considerat momentul de înmânare a certificatului de începere a lucrărilor, care nu a fost dat încă, potrivit surselor oficiale din minister.

Pentru sectorul Moara Vlasiei - Ploieşti durata investiţiei a fost estimată la 72 de luni de la data intrării în vigoare, dintre care 36 de luni de garanţie, certificatul de începere a lucrărilor fiind dat în luna iunie 2007.

"Joint Venture Pizzarotti Tirrena Scavi" lucra, la jumătatea lunii februarie, la ultimele detalii legate de execuţia tronsonului Bucureşti-Ploieşti, km 0+000-19+500. Valoarea investiţiei este de 514,62 milioane de lei.

Lucrările de construire a autostrăzii Braşov-Borş necesită peste 1,87 miliarde de lei, limita cifrându-se la 514,9 milioane de lei. În acest an, firma "Bechtel", antreprenorul investiţiei, urmează să termine lucrările pe tronsoanele Suplacu de Barcău-Borş, Mihăileşti-Suplacu de Barcău şi Gilău-Câmpia Turzii, Gilău - Mihăileşti.

Restul tronsoanelor vor fi finalizate în etape, până în anul 2013. Strategia aprobată de Guvern ne arată că, în următorii ani, se vor afla în execuţie 197 km din această autostradă. În perioada 2010-2013 vor fi în diferite stadii de realizare toate cele opt sectoare. La jumătatea lunii februarie, se aflau în faza de actualizare a studiului de fezabilitate, realizare a proiectului tehnic şi detaliilor de execuţie un număr de cinci tronsoane din Autostrada Transilvaniei.

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Amenajări

Smart City

Fotoreportaj

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Consilier

Companii

Internaţional