Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2024

BOGDAN FĂLCESCU, TRANSPORT URBAN SINAIA:"Investim 6 milioane de euro într-un sistem artificial de înzăpezire pe toate pârtiile de la cota 2000"

Investiţii /

"Investim 6 milioane de euro într-un sistem artificial de înzăpezire pe toate pârtiile de la cota 2000"
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Sinaia va beneficia de un sistem artificial de înzăpezire pe toate pârtiile de la cota 2000, ne-a declarat Bogdan Fălcescu, directorul general al Transport Urban Sinaia (TUS), compania care administrează domeniul schiabil, transportul public, parcările şi bazele sportive ale staţiunii. Domnia sa ne-a explicat că proiectul va costa 6 milioane de euro şi presupune crearea unui lac artificial, care să alimenteze tunurile de zăpadă. Bogdan Fălcescu ne-a precizat că proiectul este deja în implementare, iar autorităţile locale vor să-l finalizeze până la sfârşitul acestui an.

    În următorii 2-3 ani, Sinaia va deveni domeniul schiabil numărul 1 din ţară, la nivelul turiştilor şi popularităţii, după cum estimează reprezentantul TUS. Domnia sa îşi doreşte ca, în următoarele 12-15 luni, să nu mai existe probleme în domeniul transportului pe cablu şi intenţionează să creeze, în Sinaia, un sistem integrat şi modern, care să se ridice la standardele din staţiunile de peste hotare.

    Totuşi, Bogdan Fălcescu acuză lipsa de viziune pe termen a lung a investitorilor şi autorităţilor, care ne-a adus în punctul în care ţara noastră se află cu mult în urma altor state similare, în privinţa serviciilor pentru domeniul schiabil. Domnia sa susţine că investitorii privaţi şi autorităţile publice locale nu înţeleg să ajungă la un acord privind crearea unui sistem integrat de transport pe cablu, care să vină în beneficiul direct al turiştilor.

    "Vrem ca Sinaia să devină domeniul schiabil numărul 1 din ţară"

    "Piaţa de transport pe cablu din ţară este departe de ceea ce se întâmplă în staţiunile civilizate din Europa de Vest"

    Reporter: Care a fost parcursul Transport Urban Sinaia, după înfiinţare?

    Bogdan Fălcescu: Compania Transport Urban Sinaia (TUS) a fost înfiinţată în 2007 şi are Consiliul Local Sinaia drept acţionar unic şi majoritar. Este o companie publică şi funcţionează după principii comerciale, dar am văzut că s-au produs unele confuzii cu privire la modul nostru de finanţare. Nu ne finanţăm în niciun fel de la buget, ci ne autofinanţăm în proporţie de 100%. Nu beneficiem de infuzii de capital, precum alte regii de transport din marile oraşe.

    TUS este o companie creată, în primul rând, pentru a satisface nevoia de transport public local a călătorilor şi cu gândul de a investi în domeniul schiabil. Cel mai mare proiect al nostru, care a lansat cumva compania pe piaţa locală, a fost construirea gondolei de la Cota 1000 la Cota 1400. Proiectul a fost finanţat atât cu bani de la bugetul local, cât şi din fonduri guvernamentale.

    În 2007, compania avea în administrare 3 parcări, o telegondolă şi transportul public de călători. În primii doi ani, evident că lucrurile au mers bine, pentru că totul era nou, atât flota auto care era formată din 6 microbuze - 3 autobuze şi un autocar - cât şi gondola. Eu am venit la conducerea companiei în septembrie 2010, iar situaţia la Transport Urban Sinaia nu era tocmai bună, întrucât compania înregistra pierderi de 100.000 de lei la finele anului respectiv. Acest lucru nu era normal, în condiţiile în care, Transport Urban Sinaia deţinea monopolul pe piaţa de transport public local de călători.

    Evoluţia a fost una foarte bună din 2010 pentru că eu mi-am dorit dintotdeauna să cresc afacerile companiei şi nu doar să administrez ceea ce deja avea în patrimoniu. Astfel, în momentul de faţă avem în administrare 8 parcări publice, 3 instalaţii de transport pe cablu, o gondolă, un babyski şi telescaunul de la Cota 2000, din Valea Soarelui.

    Telescaunul este o investiţie în valoare de 5 milioane de euro, fiind cea mai modernă instalaţie de transport pe cablu de pe Valea Prahovei. A fost dat în folosinţă în decembrie 2010, iar finanţarea a fost asigurată din fonduri europene.

    În plus, Transport Urban Sinaia administrează întreg domeniul schiabil din Sinaia, instalaţia de înzăpezire de pe Pârtia Nouă şi două baze sportive. Pot spune că ne-am triplat portofoliul în ultimii patru ani.

    Politica mea a fost una de expansiune şi de investiţii, chiar şi în perioada de criză. Chiar dacă nu au fost investiţii majore, sunt adeptul ideii că trebuie să oferim servicii de calitate, cum nu prea există pe Valea Prahovei. Turiştii beneficiază de internet Wi-Fi la Gondolă şi au posibilitatea de a plăti serviciile cu cardul, fără comision. De asemenea, l-am convins pe primarul oraşului Sinaia să construim o parcare lângă gondolă, pe un teren care se inunda la fiecare ploaie. În termeni financiari, vorbim de 3 ani consecutivi de profitabilitate pentru Transport Urban Sinaia.

    Reporter: Ce cifră de afaceri, ce profit aţi avut anul trecut şi ce estimări aveţi pentru 2015, în acest sens?

    Bogdan Fălcescu: Anul trecut, am atins un vârf de profit de 350.000 lei şi o cifră de afaceri de aproximativ 900.000 de euro. În 2015, vreau să atingem afaceri de cel puţin un milion de euro, poate chiar 1,2 milioane euro. Profitul nu mai este un obiectiv, pentru că vreau să investim mai mult, dar sperăm, totuşi, la un profit de circa 100.000 - 150.000 lei.

    Am demonstrat, în ultimii ani, că putem face performanţă publică fără mari probleme şi ne îndreptăm spre obiectivul nostru, acela ca Sinaia să redevină staţiunea montană numărul 1 din ţara noastră.

    Reporter: Vă rog să ne prezentaţi proiectele pe care le derulează Transport Urban Sinaia.

    Bogdan Fălcescu: Avem mai multe proiecte în derulare. În primul rând, menţionez un proiect major pentru mine şi pentru oraş - noua gondolă, care va face legătura între Cotele 1400 şi 2000. Există deja două instalaţii private pe acest tronson, dar sunt vechi, neperformante şi nesigure. Telecabina este fabricată în anii "70 şi are capacităţi de transport de doar 200 de persoane pe oră. Pe de altă parte, noi avem o capacitate de transport de 1800-1900 de persoane pe oră la Gondola Sinaia, între Cotele 1000-1400, şi vrem să investim aproximativ 8,5 milioane de euro pentru telegondola cea nouă.

    Acest proiect este important în strategia noastră, pentru crearea unui sistem integrat de transport cu o capacitate foarte mare, prin instalaţii ultramoderne şi foarte sigure. Dacă nu îl realizăm, riscăm să pierdem şi turiştii care vin în prezent în Sinaia.

    Un alt proiect important, de această dată realizat de Primăria Sinaia, dar care are un impact direct asupra activităţii noastre, este un sistem artificial de înzăpezire pe toate pârtiile de la Cota 2000. Este un proiect grandios, de circa 6 milioane de euro, ce presupune crearea unui lac artificial, care să alimenteze toate tunurile de zăpadă. În acest fel, vom avea zăpadă 6-7 luni pe an la Cota 2000.

    Proiectul este deja în implementare şi facem eforturi susţinute pentru a-l finaliza până la sfârşitul acestui an.

    Reporter: Care sunt modalităţile de finanţare pentru aceste proiecte?

    Bogdan Fălcescu: Pentru telegondolă am apelat la finanţarea prin credit. Este vorba de un credit pe zece ani, pe care l-am contractat de la Bancpost, în urma unei proceduri de licitaţie publică, şi o să plătim rate în consecinţă. Însă, am realizat un studiu de impact şi estimăm o creştere a traficului de călători de 2,5-3 ori într-un sezon, astfel că este o investiţie sustenabilă. Într-un sezon normal de iarnă, în perioada decembrie-mai, avem aproximativ 70.000-80.000 de tichete vândute, adică undeva la 100.000 de turişti, întrucât tichetul poate fi folosit de mai multe ori sau de mai mulţi turişti, iar marja de eroare este mai mare.

    Un alt proiect pe care îl avem în implementare reprezintă o investiţie de aproape 20.000 de euro, prin care vom monta în toată zona centrală a staţiunii panouri informative LED cu harta şi tarifele domeniului schiabil, aşa cum se întâmplă în toate oraşele civilizate. La nivelul zonei de entertainment, am lansat în 2013 Bike Resort Sinaia, unde avem 7 kilometri de piste de bicicletă în pădurea dintre cele două staţii ale Gondolei Sinaia. Aceste trasee sunt de nivel mediu şi avansat, fiind destinate celor care deţin biciclete specializate de downhill.

    Însă, în 2015 ne dorim să schimbăm un pic registrul şi să ajungem la cel puţin 10 km de piste, iar unele trasee să fie accesibile pentru întreaga familie. Vom realiza investiţii în continuare, pentru a le asigura turiştilor toate facilităţile de care au nevoie în staţiune. Vom investi foarte mult în promovare şi comunicare, pentru că nu am făcut rebrandingul doar de dragul de a-l face. Când ai o imagine foarte bună, trebuie să te ridici cu serviciile la standardele ei şi, cu siguranţă, vom creşte şi noi calitatea serviciilor turistice în Sinaia.

    Reporter: Aveţi proiecte şi pe partea de parcări şi baze sportive?

    Bogdan Fălcescu: În cazul parcărilor, lucrurile sunt relativ simple, pentru că le marcăm în fiecare an, dar nu sunt investiţii de mare impact. Pe de altă parte, anul trecut am finalizat un proiect de 70.000 de euro, prin care am refăcut în totalitate baza sportivă de la Colegiul Cantacuzino din Sinaia. Acum avem o bază sportivă multifuncţională, cu teren de fotbal, teren de baschet, un teren de volei, pistă de alergat, dar şi terenuri de tenis de câmp. Baza sportivă este 100% funcţională şi ne dorim să promovăm intens acest proiect, pentru că anul trecut a venit imediat sezonul rece şi nu prea am avut timp să-l facem cunoscut. Practic, în acest an să venim cu o ofertă integrată a tuturor serviciilor, ceea ce nu am făcut până acum.

    La Transport Urban Sinaia poţi să mergi cu bicicleta, poţi să urci cu gondola, o să creăm şi o linie de transport special pentru schiori, tarifele fiind incluse în preţul skypass-ului. Vom face mişcări importante. În perioada următoare lansăm şi site-ul nou pentru domeniul schiabil şi mai avem în plan lansarea unei aplicaţii mobile, prin care să oferim informaţii turiştilor în timp real.

    Reporter: Cât valorează investiţia în noul site şi în aplicaţia mobilă?

    Bogdan Fălcescu: În mod normal, aplicaţia ar trebui să ne coste aproximativ 5.000 de euro, iar dacă adunăm şi investiţia în site n-ar trebui să depăşim 7.000 de euro. Conceperea noului site a intrat în procesul de rebranding al companiei. Am negociat atent contractul şi am obţinut un cost total de 20.000 de euro pentru întreg procesul de rebranding. Consider că preţul este rezonabil, în condiţiile în care noi administrăm şase tipuri de activităţi în Sinaia.

    Reporter: Care sunt obiectivele companiei pe termen scurt şi mediu?

    Bogdan Fălcescu: În următorii 2-3 ani, vrem ca Sinaia să devină domeniul schiabil numărul 1 din ţară, la nivelul turiştilor şi popularităţii. De asemenea, ne dorim ca în următoarele 12-15 luni să nu mai avem probleme în domeniul transportului pe cablu, în sensul creării unui sistem integrat şi modern, care să se ridice la standardele din staţiunile pe care cu toţii le apreciem peste hotare.

    Reporter: Cum caracterizaţi serviciile oferite de staţiunile turistice montane de la noi, în ceea ce priveşte transportul pe cablu?

    Bogdan Fălcescu: Cert este că, după anii "90, au existat la noi nişte băieţi deştepţi, care au achiziţionat o parte din instalaţiile de transport pe cablu, în special cele de pe Valea Prahovei, la preţuri foarte mici. Ei nu au acceptat niciodată că piaţa şi tehnologia se schimbă şi nu au înţeles că trebuie să investească. Din păcate, această lipsă de viziune pe termen lung ne-a adus în punctul în care ţara noastră se află cu mult în urma altor ţări de nivelul ei, care oferă servicii pentru domeniul schiabil mult mai performante şi la costuri mult mai avantajoase. Mă refer aici la Bulgaria sau la Slovacia. Cred că cei mai mulţi proprietari ai acestor instalaţii de transport nu au înţeles că trebuie să investească o parte din banii pe care îi câştigă din această industrie. Dacă ne uităm în piaţă, vedem că destui investitori privaţi nu şi-au creat un brand, aşa cum este normal să se întâmple cu un domeniu schiabil. Nu există site-uri oficiale care să ofere turiştilor informaţiile de care au nevoie. Domneşte lipsa transparenţei. Nu este normal ca oamenii să fie dezinformaţi şi să fie nevoiţi să plătească preţuri exorbitante pentru serviciile primite sau să nu aibă posibilitatea să achite cu cardul. Din punctul meu de vedere, această piaţă pe care activăm este în urma vremurilor de astăzi, din cauza lipsei investiţiilor.

    Una dintre frustrările noastre, la Transport Urban Sinaia, este că autorităţile au făcut investiţii în zone care nu sunt turistice, precum Piatra Neamţ sau Vulcan. Este inadmisibil ca Executivul să nu aloce bani pentru o staţiune de interes naţional, cum este Sinaia.

    Piaţa de transport pe cablu din România este departe de ceea ce se întâmplă în staţiunile civilizate din Europa de Vest şi chiar şi din Bulgaria.

    Din păcate, unii investitori privaţi nu înţeleg să ajungă la un acord cu autorităţile publice locale, prin care să realizeze un sistem integrat de transport pe cablu, în beneficiul direct al turiştilor. Cred că la Sinaia putem face paşi importanţi în direcţia bună, astfel încât toată industria să-şi dea seama că trebuie să ieşim din amorţeala care ne-a cuprins în ultimii ani.

    Eu şi edilul staţiunii Sinaia credem în transparenţă, iar oamenii trebuie să-şi schimbe într-o oarecare măsură percepţia faţă de instituţiile publice. Nu toţi suntem corupţi, nu toţi facem abuzuri şi nu toţi suntem lipsiţi de viziune. Vrem, de fapt, o normalizare. Nu cerem nimic ieşit din comun. Noi nu avem nimic de ascuns. De când am venit la conducerea Transport Urban Sinaia, au fost peste 30 de controale din partea autorităţilor, care şi-au dat seama că totul este în regulă. Au fost destule abuzuri, multe controale politice, dar aceste lucruri te întăresc şi îţi dau puterea să mergi mai departe.

    Reporter: Ce aşteptări aveţi din partea autorităţilor?

    Bogdan Fălcescu: Cred că Sinaia trebuie să facă parte din orice strategie de turism şi orice strategie guvernamentală de dezvoltare turistică şi să se afle în topul priorităţilor de investiţii pentru orice Guvern. Evident dezvoltarea turistică trebuie să fie susţinută şi de proiectele de infrastructură, unde, din păcate, suntem deficitari. Degeaba investim masiv fonduri proprii, dacă nu dispunem de o infrastructură adecvată pentru turişti. Cred că oricine vine la guvernare trebuie să aibă Sinaia pe harta priorităţilor de investiţii.

    Reporter: Mulţi turişti s-au plâns că nu există locuri de joacă pentru copii când merg pe pârtie. Ce soluţii aveţi pentru această problemă?

    Bogdan Fălcescu: Există câteva proiecte în acest sens, iar cel mai important dintre ele este un joint-venture, pe care Primăria îl are în vedere pentru construirea unui Aqua Land în apropierea Gondolei Sinaia. Primăria a iniţiat deja discuţiile cu un posibil investitor străin şi cred că, într-un viitor apropiat, vom avea un proiect de 5 milioane de euro, sumă estimată deja de administraţia locală. Documentaţia este aprobată, iar Consiliul Local şi-a dat acordul pentru proiect. Probabil că Primăria Sinaia va concesiona terenul pentru viitorul investitor.

    Reporter: Cum aţi trecut peste perioada de criză?

    Bogdan Fălcescu: În primul rând, am considerat că nu trebuie să oprim investiţiile în niciun caz, chiar şi investiţiile mărunte care au creat plusvaloare la nivelul serviciilor şi la nivelul companiei. Pe de altă parte, am adoptat o politică foarte clară de reducere masivă a cheltuielilor. Vă dau un exemplu de la nivelul personalului: în 2008-2010, compania lucra cu 16-18 şoferi pe aceleaşi rute pe care eu le-am eficientizat şi, astfel, acum lucrăm cu 8 şoferi.

    Am redus foarte mult costurile la nivelul personalului şi costurile de exploatare, în general. Dacă vă uitaţi pe cifrele noastre, veţi observa că nivelul cifrei de afaceri a fost constant între anii 2012-2014, cu un vârf în 2013, atunci când varietatea noastră de activităţi s-a mărit.

    În acest an, scenariul este foarte fericit. O bancă ne-a spus că suntem performanţi şi ne-a aprobat un credit pe 10 ani. Cu siguranţă ne vom continua această politică de investiţii majore pentru creşterea cifrei de afaceri şi sporirea satisfacţiei turiştilor.

    Reporter: Aveţi în plan să accesaţi fonduri europene pentru proiectele viitoare?

    Bogdan Fălcescu: În principiu, vizăm să atragem fonduri pentru înnoirea parcului auto şi să înlocuim microbuzele actuale. Începe un nou program operaţional 2014-2020 şi evident că ne gândim la posibilitatea accesării de fonduri structurale.

    Reporter: Vă mulţumesc!

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Amenajări

    Smart City

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Consilier

    Companii

    Internaţional