Un proiect bun, materiale de calitate şi tehnologie performanţă. Sunt ingrediente necesare pentru ca şoferii să circule în siguranţă pe drumurile naţionale. Starea infrastructurii rutiere s-a îmbunătăţit în ultimii ani, crede Tudor Bogdan, director general al Centrului de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică - CESTRIN, chiar dacă foarte multe drumuri şi poduri sunt în stand-by în proiectele de reabilitare şi modernizare.
Analiza lucrărilor de infrastructură
Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică, organismul tehnic al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, are ca scop asigurarea expertizei necesare rezolvării problemelor tehnice operaţionale de administrare şi exploatare a autostrăzilor şi drumurilor naţionale. "Mai exact, inspectăm toate lucrările care se fac pe drumurile naţionale, indiferent de fondurile din care sunt realizate - proprii sau europene. Noi intervenim la final, înainte de a se face recepţia, pentru că noi punem datele măsurătorilor la dispoziţia comisiei de recepţie", explică Tudor Bogdan, directorul centrului.
Chiar dacă centrul nu are ultimul cuvânt în decizia de a recepţiona sau nu o lucrare, investigaţiile realizate de specialişti cântăresc greu în decizia comisiei de recepţie. "Noi verificăm toţi indicatorii: suprafaţa de rulare, planeitatea drumului, rugozitatea, pentru siguranţa circulaţiei, capacitatea portantă, dacă rezistă traficului de lucru prognozat pentru drumul respectiv. Aceşti parametri sunt luaţi în calcul şi atunci când se proiectează drumul.", precizează Tudor Bogdan.
Testele sunt efectuate cu ajutorul unor echipamente performante. Unele investighează nedistructiv, fără să afecteze infrastructura, în timp ce altele sunt efectuate în laborator şi necesită prelevarea probelor din drum. La fiecare inspecţie, este verificată calitatea mixturii care s-a utilizat la realizarea lucrării pentru a se vedea dacă s-a respectat reţeta.
În majoritatea proiectelor, firmele contractate să realizeze infrastructura rutieră şi-au îmbunătăţit planul de lucru. Prin lege se cere un drum de o calitate foarte bună, susţinut de materiale şi tehnologie performante. Cu toate acestea, au fost situaţii când recepţia nu a mai fost făcută.
Este nevoie de bani penru reabilitarea podurilor
O situaţie mai puţin bună se întâlneşte la podurile rutiere, potrivit investigaţiilor efectuate de CESTRIN. România are în prezent 3.656 de poduri pe drumurile naţionale, toate fiind în acest moment introduse într-o bază de date în care sunt investigate conform normativului în vigoare şi sunt evidenţiate toate degradările care apar. "Podurile sunt foarte vechi şi toate au probleme. Situaţiile în care se găsesc fiecare sunt însă foarte diversificate. Nu se poate generaliza. Un pod lucrează altfel decât alt pod - au deschideri de diferite mărimi - nu există poduri unicat", spune domnul Tudor Bogdan.
Domnia sa mai spune: "Investigăm podurile rutiere pentru a determina gradul lor de uzură, însă nu realizăm o expertiză în ansamblu. Aici intervine un expert tehnic şi sunt alte procedee de investigare, conform standardelor de încercări. Se formează un convoi, să vadă dacă rezistă, la ce greutate. Noi doar vedem degradările care apar şi pot fi văzute şi investigăm doar clasa betonului, cu echipamente nedistructive ori în laborator".
Potrivit expertizei centrului, Compania Naţională de Drumuri are sarcina de a întocmi programe de întreţinere şi reparaţii ale drumurilor, în funcţie de prioritate şi buget. "Contează şi unde se află podul, dacă este pe drum european, drum naţional sau drum secundar. Au prioritate în funcţie de trafic", specifică domnul Tudor Bogdan.
Drumurile la control, la fiecare trei ani
Un alt capitol în activitatea Centrului de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică este cel care vizează "Structurile rutiere". Acesta vizează o serie de investigaţii pentru determinarea calităţii căii de rulare şi a portanţei drumului. "Nu facem aceste investigaţii doar pentru lucrările care trebuie recepţionate. Avem un program şi din trei în trei ani trebuie să raportăm starea tuturor drumurilor din România. Se face anual şi o prezentare cu starea tehnică a drumurilor - pentru programele de întreţinere, pentru reabilitare", spune directorul centrului. Datele colectate sunt puse la dispoziţia Companiei de Drumuri pentru a întocmi programele strategice.
Investigaţii pentru companiile private
CESTRIN are cel mai bun laborator de investigare drumuri din România, autorizat de Organismul Naţional de Acreditare (RENAR), cu echipamente unicat, spune domnul Tudor Bogdan. Laboratorul atestă calitatea agregatelor care se folosesc, a bitumului, cimentul, clasa betonului.
Pe bază de comandă, laboratorul poate efectua analize şi pentru companiile private care doresc un studiu individual. "De exemplu, prestăm servicii de verificare a mixturii folosite către companiile care doresc acest lucru. Realizăm investigaţii ale căii de rulare, a stratului rutier", spune reprezentantul centrului.