Problema autostrăzilor reprezintă una dintre priorităţile actuale ale Guvernului. În vederea realizării unei reţele complete de autostrăzi, într-un timp şi în condiţii optime, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului (MTCT) a elaborat un nou program pentru perioada 2007-2013, care cuprinde estimări în ceea ce priveşte finanţarea, timpul de executare a lucrărilor aferente şi modalitatea în care vor fi construite autostrăzile din ţara noastră.
Astfel, până în anul 2013, este prevăzută realizarea unui număr de 1.800 de km de autostradă. Executarea lucrărilor presupune exproprierea a circa 9.000 de hectare de teren, potrivit lui Radu Berceanu, ministrul transporturilor. Necesarul investiţional este estimat la 12,8 miliarde de euro. Din acest total, 0,6 miliarde de euro vor proveni din împrumuturi contractate de la instituţiile financiare internaţionale. Alte aproximativ 1,5 miliarde de euro ar putea reprezenta fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeană, în măsura în care reprezentanţii acesteia vor fi interesaţi de respectivele tronsoane de autostradă.
Prin noua abordare, ministrul de resort intenţionează să concesioneze o parte din tronsoanele de autostradă care vor fi construite în anii următori. Astfel, circa 4,2 miliarde de euro vor fi asigurate de firmele care vor lua în concesiune aceste lucrări. Restul de aproximativ 6,5 miliarde de euro urmează să fie alocate de Executiv. Din această sumă, circa 3 miliarde de euro ar putea fi contractate pe 15-20 de ani de la diverse instituţii bancare, cu o perioadă de graţie de 5-7 ani, este de părere Radu Berceanu.
Pentru anul în curs, ministerul de resort beneficiază de peste 1,17 miliarde de lei, pentru realizarea de autostrăzi, reprezentând credite externe, fonduri nerambursabile şi bani de la bugetul de stat.
Ocolitoarea Sibiu a fost proiectată eronat
Ocolitoarea Municipiului Sibiu este în curs de execuţie şi urmează să fie scoasă la concesiune. Ministerul transporturilor a modificat proiectul aferent acestui obiectiv investiţional, întrucât, potrivit lui Radu Berceanu, proiectul iniţial a fost întocmit greşit, fapt care a condus la achiziţionarea unor terenuri în mod eronat şi la întârzierea executării lucrărilor. De aceea, antreprenorul solicită sume suplimentare de bani, ministerul de resort urmând să achite o parte din valoarea cerută. Finalizarea ocolitoarei este prevăzută pentru perioada 2009-2010.
Ocolitoarea Capitalei - concesionată şi ea
Ocolitoarea mare a Capitalei va fi construită la nivel de autostradă şi va asigura tranzitul între diversele trasee de autostradă. Şi această lucrare va fi concesionată unei firme de profil, care va realiza lucrările aferente şi va exploata obiectivul rutier. n
Ocolitoarea Piteşti măsoară peste 15 km
Varianta de ocolire a Muncipiului Piteşti are o lungime de 13,6 km profil de autostradă, 1,6 km reprezentând porţiunea din DN 7 care va fi reabilitată. Proiectul este în curs de execuţie, iar antreprenorul general este "Joint Venture Astaldi/Italstrade". Valoarea contractului se ridică la 66,67 milioane de euro, termenul de finalizare fiind luna octombrie 2007.