"Contra curentului, am făcut pasul din online către offline"
Amenajări / 13 noiembrie 2023
Nişa de e-commerce, mai ales la secţiunea home & deco, a înregistrat o creştere în acest an, ne-a spus, într-un interviú, Laura Sardescu, directorul general al firmei Neakaisa.ro, care activează în domeniu şi care, contra curentului, a făcut pasul dinspre online către offline.
(Interviu cu Laura Sardescu, directorul general al firmei Neakaisa.ro)
Reporter: Cum caracterizaţi piaţa pe care activaţi?
Laura Sardescu: Începând cu acest an, am remarcat o creştere în ceea ce priveşte nişa de e-commerce, mai ales la secţiunea home & deco, un canal tot mai important pe piaţa materialelor pentru amenajări interioare, în ciuda contextului economic dificil care a afectat industria de imobiliare şi construcţii. Credem că asta se datorează şi gradului accelerat de adopţie atât al tehnologiei, cât şi al retail-ului online, pe acest segment. Există, de asemenea, şi o creştere a cererilor din partea arhitecţilor, ceea ce se traduce într-o preferinţă crescută pentru proiecte de renovare realizate sustenabil, atât pentru confort, cât şi pentru utilizarea îndelungată.
În ceea ce priveşte evoluţia e-commerce-ului, zona de home & deco cu siguranţă va continua să crească. Iar la această evoluţie contribuie, cum spuneam, rata de adopţie a tehnologiei, dar şi obiceiul de consum deja format şi accelerarea penetrării comerţului electronic în rutina consumatorului. Asta înseamnă clienţi din ce în ce mai obişnuiţi cu navigarea online, cu alegerea produselor direct dintr-o platformă şi cu metodele de plată digitale. Iar cu fiecare an care trece, nevoia de servicii calitative este din ce în ce mai mare.
Tocmai de aceea, La Neakaisa.ro am dublat departamentul de customer care, pentru a veni în întâmpinarea clienţilor cu informaţii relevante şi consultanţă pre şi post vânzare. Credem cu tărie că, într-un viitor cât mai apropiat, online-ul şi offline-ul vor ajunge să se completeze foarte bine şi nu vom mai vorbi atât de segregat despre cele două canale, ci despre omnichannel, o abordare optimă pentru consumatori.
Reporter: Cum au evoluat preţurile din domeniu?
Laura Sardescu: Preţurile din domeniu au înregistrat o evoluţie semnificativă în ultima vreme. Această evoluţie a fost influenţată de factori precum inflaţia, dar şi de schimbările în preferinţele consumatorilor, ceea ce a însemnat o majorare de preţ de aproximativ 10-12% la finalul anului trecut. Ulterior, preţurile au intrat pe un platou şi se anticipează că vor rămâne relativ constante cel puţin până la finalul anului curent.
Pentru a sublinia această evoluţie, putem compara preţurile de acum şase ani cu cele din prezent la cele mai vândute produse din portofoliul nostru. Cu şase ani în urmă, majoritatea vaselor de toaletă cumpărate se situau într-o plajă de preţ de 200-300 de lei. În prezent, preţul mediu al celor mai vândute vase de toaletă se ridică la aproximativ 600-700 de lei, ceea ce reprezintă o creştere semnificativă în acest interval de timp.
De asemenea, important de menţionat este că, în cazul nostru, comanda medie a atins nivelul de 1.750 de lei şi ne aşteptăm ca această cifră să crească la peste 1.800 de lei până la finalul anului. Această tendinţă indică faptul că există un interes crescut pentru produse mai calitative, iar consumatorii sunt dispuşi să investească mai mult în articolele home & deco.
Reporter: Ce produse noi aveţi în ofertă?
Laura Sardescu: În primul semestru din 2023, am extins considerabil oferta Neakaisa.ro pentru a răspunde mai bine preferinţelor clienţilor noştri. În acest sens, am adăugat produse noi precum corpuri de iluminat, riflaje, tapet, mobilier pentru grădină, respectiv şi alte tipuri de mobilier şi decoraţiuni pentru casă. Am inclus categorii noi de obiecte în vederea satisfacerii nevoilor clienţilor, atât pentru amenajarea băii, cât şi a altor camere ale casei. Această extindere a gamei a avut un impact semnificativ, iar compania a comercializat cu circa 45% mai multe produse faţă de primele şase luni ale anului trecut.
În prezent, magazinul nostru online oferă un portofoliu de peste 20.000 de produse de la 60 de branduri diferite, iar eforturile noastre de a diversifica gama de produse continuă. Scopul nostru este să avem produse variate, pentru a acoperi toate tipurile de nevoi ale clienţilor Neakaisa.ro.
Reporter: Care sunt tendinţele din piaţă?
Laura Sardescu: Tendinţele şi preferinţele în materie de design al băilor de pe plan local încep să se alinieze cu cele din străinătate, iar românii încep să vadă şi beneficiile funcţionale ale anumitor produse, nu doar pe cele estetice. Noi am observat că baia începe să fie tot mai apreciată şi în România, iar acest lucru începe să se resimtă şi în ceea ce priveşte investiţiile. Oamenii au început să caute nu neapărat produse scumpe, ci produse la un preţ corect. În final, vor să aibă încredere că rezistenţa produselor achiziţionate va fi echivalentă, în timp, cu investiţia făcută.
Un alt aspect important pe care l-am observat este igiena. Pentru consumator, acest aspect începe să fie un punct esenţial de cumpărare, mai ales în prezent, când au apărut tot felul de sisteme şi tehnologii noi, care ajută la menţinerea curăţeniei în baie, prin reducerea numărului de microbi. Există un trend global de perfecţionare a igienei şi, din fericire, România se aliniază la acesta.
În continuare, la Neakaisa.ro, cele mai căutate categorii rămân vasele de toaletă, urmate de lavoare, căzi, paravane de duş şi baterii. De exemplu, cel mai vândut produs al nostru este un vas de toaletă care are capacitatea de auto-curăţare.
Reporter: Din ce zona vine cererea cu preponderenţă?
Laura Sardescu: Am resimţit o creştere semnificativă care vine din segmentul B2B, pe care ne-am concentrat în ultima vreme, în special datorită colaborării cu arhitecţi şi designeri de interior. În 2022 am lucrat cu aproximativ 30 de arhitecţi şi designeri de interior, iar în prezent numărul lor a crescut la peste 150. Inclusiv pentru amenajarea celor 11 camere ale showroom-ului nostru deschis anul acesta, am colaborat cu 11 designeri diferiţi. Astfel că fiecare a adus propria sa viziune în ceea ce priveşte amenajarea băii şi s-a folosit de o varietate de produse din portofoliul Neakaisa.ro, de la obiecte sanitare, pardoseli, tapet, riflaje până la obiecte de design.
Mai mult, din decembrie anul trecut, ne-am dezvoltat foarte mult pe partea de proiecte şi avem câteva proiecte rezidenţiale şi HoReCa cu care colaborăm pentru amenajarea băilor. În prezent lucrăm cu ansambluri mai mici de 5-6 case şi suntem în discuţii şi cu ansambluri mai mari. Iar, uşor-uşor, dorim să extindem cât mai mult şi aceste verticale.
Reporter: Cum apreciaţi profilul cumpărătorului?
Laura Sardescu: Profilul cumpărătorului Neakaisa.ro este destul de variat. Noi ne adresăm unui public ţintă cu interese în domeniul designului interior şi amenajării locuinţei, iar aici includem pasionaţi de design interior, arhitecţi şi designeri profesionişti, dar şi persoane care au nevoie de obiecte sanitare pentru amenajarea băii şi pentru decorarea casei. În acest sens, punem la dispoziţia clienţilor noştri o gamă variată de produse, de la obiecte pentru un design excentric până la minimalism. Lucrăm cu producători renumiţi pentru a oferi opţiuni complexe şi diversificate pentru orice preferinţe de amenajare sau proiecte de design interior.
Una dintre misiunile noastre este şi educarea cumpărătorului, iar în această direcţie ne ajută mult şi profilul consumatorilor care ne accesează platforma. Avem useri informaţi, maturi, care ştiu ce fel de produse îşi doresc sau ştiu să ceară consultanţă specializată echipei Neakaisa.ro, iar aceste lucruri eficientizează mult procesul de vânzare.
Reporter: Ce cifră de afaceri estimaţi că veţi avea în acest an?
Laura Sardescu: Am încheiat anul 2022 cu o cifră de afaceri de 5,7 milioane de euro, iar pentru anul în curs am estimat o creştere de circa 20%, însă contextul recent - inflaţie ridicată, lipsa de predictibilitate şi provocările din pieţele conexe - ne determină să fim mai precauţi în estimări.
Anul acesta a fost unul foarte important pentru business-ul Neakaisa.ro, pentru că am făcut pasul din online spre offline. Am ales cumva să mergem contra curentului, deoarece pe nişa în care activăm, de regulă, începi cu un spaţiu fizic şi după scalezi cu e-tail-ul. Însă noi am luat această decizie de a face lucrurile uşor diferit şi suntem foarte încântaţi. Showroom-ul pe care l-am lansat anul acesta, în luna mai, scrie un nou capitol pentru business-ul Neakaisa.ro.
Deschiderea showroom-ului a fost o mişcare strategică care, în final, ne-a completat foarte bine povestea. Este piesa care ne lipsea pentru a funcţiona într-un sistem omnichannel eficient, ce ne permite să fim mai aproape de nevoile şi de preferinţele clienţilor şi de a le îmbunătăţi experienţa de cumpărare.
În privinţa extinderii, suntem mulţumiţi de showroom-ul din Capitală şi evaluăm posibilitatea deschiderii unui al doilea, în alt oraş din ţară. Acesta va fi tot un showroom concept, fără posibilitatea de ridicare imediată a produselor. Momentan, nu planificăm deschiderea de magazine fizice tradiţionale. Suntem, în esenţă, un retailer online, iar retailul tradiţional este un cu totul alt domeniu de activitate. Nu cred că suntem pregătiţi să operăm cu magazine şi puncte fizice de vânzare în viitorul apropiat.
Reporter: Cum caracterizaţi piata construcţiilor?
Laura Sardescu: Anul 2023 a fost unul cu provocări destul de mari în e-commerce, dar şi în industria construcţiilor şi a imobiliarelor. După anii de pandemie şi războiul din Ucraina, comportamentul consumatorului s-a modificat foarte mult, iar majoritatea business-urilor a trebuit să se adapteze la noua ordine din piaţă, ceea ce s-a adăugat eforturilor tuturor de a continua dezvoltarea business-urilor. Noi credem că 2023 este un an de tranziţie, atât pentru piaţă, cât şi pentru noi ca afacere de la nivel local.
Reporter: Mulţumesc!