Implementarea propunerii guvernului de majorare a cotei unice de impozitare de la 16 la 22% ar avea efecte nefaste asupra competitivitatii Romaniei in general si asupra pietei imobiliare in particular, sustin consultantii Jones Lang LaSalle.
Eforturile pentru mentinerea unui nivel stabil si scazut de impozitare a contribuit la construirea unei imagini pozitive a Romaniei, ca destinatie pentru investitii. Acum, o eventuala majorare a cotei unice ar produce un recul.
"Pe partea de investitii, companiile realizeaza analize complexe pentru a determina unde sa isi plaseze sau sa isi mute o noua unitate. Romania este astfel analizata cu restul tarilor din CEE. Un criteriu foarte important de decizie pentru companii este impozitarea. Impozitarea este evaluata in functie de nivelul absolut de impozitare, capacitatea de a repatria profiturile si predictibilitatea mediului fiscal. Cresterea propusa a cotei unice va afecta in mod clar pozitia competitiva a Romaniei", afirma Gijs Klomp, directorul Jones Lang LaSalle in Romania.
In opinia sa, posibilele consecinte ale practicarii ratelor de impozitare mai ridicate ar putea fi: scaderea veniturilor fiscale in termeni absoluti in timp ce investitiile realizate de companiile straine nu se vor materializa, iar evaziunea fiscala ar putea creste in continuare.
Domnul Klomp adauga: "In ceea ce priveste piata imobiliara, sectorul de birouri si industriale vor fi probabil cele mai afectate in timp ce afacerile chirasilor si, cu siguranta, strategiile lor viitoare de dezvoltare vor fi afectate. De asemenea, va fi afectata lichiditatea, deoarece investitorii imobiliari care monitorizeaza Romania nu vor aprecia mediul fiscal imprevizibil si ar putea amana intoarcerea lor / intrarea pe piata romaneasca. Fara o strategie clara de vanzare (exit), dezvoltatorii imobiliari nu pot reinvesti capitalul lor in noi proiecte".
In ceea ce priveste sectorul de retail al pietei imobiliare, in ciuda unei posibile scaderi compensatorii de 2% a TVA-ului, cresterea impozitului pe venitul personal este de natura sa conduca la o scadere a vanzarilor cu amanuntul. "Multe companii nu vor fi dispuse sau capabile sa creasca salariile brute pentru a compensa majorarea cotei unice. Venitul disponibil al consumatorilor va fi serios afectat. Increderea consumatorilor va fi oricum afectata de aceasta disputa, indiferent daca majorarea impozitelor se va materializa. Avand in vedere ca, in trecut, cresterea TVA-ului nu a fost (in totalitate) resimtita de consumatori, ar fi logic sa presupunem aceeasi reactie cu scaderea planificata a TVA-ului. In realitate, scaderea ratei de TVA, care ar trebui sa aduca beneficii consumatorilor, s-ar putea sa nu isi indeplineasca scopul ", a mai declarat domnul Klomp.