DAVID HAY, AFI EUROPE ROMÂNIA:"Suntem interesaţi să intrăm pe piaţa rezidenţială autohtonă"
Investiţii / 09 iulie 2014
Piaţa imobiliară autohtonă va înregistra o creştere continuă, dar mai are nevoie de timp până să ajungă la maturitate, ne-a declarat David Hay, directorul executiv al AFI Europe România. Domnia sa susţine că, în viitorul apropiat, compania are în vedere extinderea pe segmentul rezidenţial, fiind o piaţă care se va îmbunătăţi în următorii ani. Pe segmentul de retail, planurile oficialilor AFI vizează construcţia parcului AFI Palace Arad (30.000 mp) şi a centrului comercial AFI Palace Bucureştii Noi (36.000), în sectorul 1 al Capitalei. David Hay ne-a precizat că, în prezent, compania se concentrează pe dezvoltarea proiectului AFI Park, prin construcţia clădirilor 4 şi 5 care vor adăuga 33.000 de metri pătraţi la stocul existent de spaţii de birouri. Referitor la avertismentul lansat de FMI cu privire la posibilitatea unui nou crash imobiliar mondial, directorul executiv al AFI Europe România apreciază că ţara noastră nu înregistrează o accelerare rapidă a preţurilor la locuinţe, ci o creştere treptată, solidă, a preţurilor care oferă încredere într-o piaţă mai matură.
Reporter: Cum estimaţi că va evolua piaţa imobiliară din România pe termen scurt şi mediu?
David Hay: Ne aşteptăm la o creştere continuă, pe termen scurt şi mediu, a pieţei imobiliare, care, însă, necesită timp pentru a ajunge la maturitate. Cred că vom asista şi de acum înainte la deschiderea de noi proiecte bune, atât de retail, cât şi de birouri. Calitatea şi locaţia rămân elementele diferenţiatoare când discutăm despre proiecte imobiliare.
De asemenea, mall-urile existente îşi vor concentra eforturile pentru a-şi consolida poziţia pe piaţă, motiv pentru care, anul acesta, nu vor fi livrate multe proiecte. Mixul de chiriaşi este esenţial în atragerea de vizitatori. În prezent, centrele comerciale nu sunt doar o destinaţie de cumpărături, ci şi o opţiune de divertisment şi de petrecere a timpului liber. Clienţii trebuie să găsească în proiectul tău numeroase posibilităţi de divertisment, începând cu cinema, bowling, patinoar şi continuând cu opţiuni ideale de a lua masa de prânz sau cina. Cu toate acestea, brandurile de modă sunt şi ele un factor important atunci când consumatorii aleg să viziteze un anumit mall. Noi încercăm întotdeauna să aducem cele mai renumite branduri locale şi internaţionale şi să oferim varietate. Atunci când construim mixul de chiriaşi analizăm cu atenţie părerile şi reacţiile clienţilor noştri.
Reporter: Care este strategia de dezvoltare a AFI Europe România?
David Hay: Credem cu tărie în potenţialul României şi suntem întotdeauna deschişi la noi oportunităţi de dezvoltare. Aşa cum am menţionat anterior, avem o serie de noi proiecte de retail şi birouri în dezvoltare. De asemenea, ne îmbunătăţim constant planurile curente pentru a integra nevoile şi dorinţele clienţilor şi chiriaşilor.
De altfel, avem în vedere, în viitorul apropiat, extinderea pe segmentul rezidenţial, fiind o piaţă care credem că se va îmbunătăţi în următorii ani, făcând loc unor proiecte rezidenţiale noi şi de calitate.
Reporter: Mai este ţara noastră un El-Dorado imobiliar?
David Hay: România este o ţară cu un mare potenţial şi o piaţă pe care trebuie să fii prezent în acest moment. Multe companii sunt interesate să-şi dezvolte afacerile în ţară şi acest lucru ne face foarte încrezători în viitorul său, chiar şi atunci când facem referire la segmentul imobiliar. Încă mai este loc pentru proiecte de calitate şi există multe oportunităţi pentru dezvoltatori de a construi clădiri de retail şi de birouri. Dar trebuie să avem în vedere că piaţa imobiliară este strâns legată de creşterea economică.
Reporter: Fondul Monetar Internaţional a lansat recent, prin vocea directorului adjunct Min Zhu, un avertisment cu privire la posibilitatea unui nou crash imobiliar global. Care este opinia dumneavoastră cu privire la acest aspect şi cum ar putea afecta piaţa românească?
David Hay: Piaţa rezidenţială din România dă semne pozitive că îşi revine după criză, dar încă mai trebuie să-i acordăm timp. Presupunem că directorul adjunct al FMI făcea referire la pieţe precum Statele Unite ale Americii, China sau Anglia. În prezent, România nu înregistrează o accelerare rapidă a preţurilor la locuinţe, ci o creştere treptată, solidă, a preţurilor care oferă încredere într-o piaţă mai matură. Proiecte precum Prima Casă sau Noua Casă vin în sprijinul acestui segment imobiliar, dar ele nu sunt suficiente. Totuşi, trebuie să ne uităm la trendul pozitiv pe care piaţa se află în acest moment.
AFI Europe România este, de asemenea, interesată de dezvoltarea unor proiecte pe segmentul rezidenţial la momentul potrivit şi când piaţa va fi pregătită pentru noi dezvoltări de calitate.
Reporter: Vă rog să ne oferiţi o descriere a proiectelor pe care le derulaţi în ţara noastră.
David Hay: După ce am dezvoltat cel de-al doilea proiect de retail din România, AFI Palace Ploieşti, situat în centrul oraşului Ploieşti, ne concentrăm acum pe proiectul nostru de birouri AFI Park, un parc de afaceri de clasa A. După livrarea primei şi celei de-a doua clădiri, care oferă împreună 24.450 mp şi am atins pentru ambele un grad de ocupare de 100%, ne focusăm pe finalizarea AFI Park 3 până în decembrie 2014. Clădirea este deja închiriată în proporţie de 40% de către compania Endava România.
Datorită cererii ridicate, mai ales din partea companiilor din industria IT&C, care au găsit în proiectul nostru cea mai bună soluţie pentru afacerea lor, am început deja construcţia AFI Park 4&5, care va oferi 33.000 de metri pătraţi adiţionali proiectului de birouri. Clădirea este planificată pentru a fi livrată în primul trimestru din 2015.
De asemenea, dezvoltăm AFI Business Park Bucureşti, un proiect de 50.000 de metri pătraţi, amplasat în imediata apropiere a J.W. Marriott Hotel şi a Parlamentului României. Noul parc de afaceri va include două clădiri de birouri de înălţime redusă şi un turn de birouri, cu ample zone verzi.
În ceea ce priveşte segmentul de retail, am semnat, recent, refinanţarea AFI Palace Cotroceni, în valoare de 220 de milioane de euro. Proiectul este cel mai mare şi cel mai important activ al companiei şi continuă să îşi îmbunătăţească performanţele în fiecare an. În primul trimestru al anului 2014, venitul operaţional net (NOI) al centrului comercial a atins 7,3 milioane euro, reprezentând o creştere de 6,7%, în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut. De asemenea, în primele trei luni, o medie de 55.000 de clienţi pe zi au vizitat mall-ul nostru.
AFI Palace Ploieşti, inaugurat în octombrie 2013, a reuşit să-şi crească valoarea în ultimele luni cu alte 6,2 milioane de euro, până la 64,2 milioane de euro. Mall-ul a fost vizitat de 15.000 vizitatori pe zi, în timp ce gradul de ocupare a atins în aprilie 99%, lună în care a fost inaugurat Cinema City. Acest eveniment a fost urmat de lansarea Zappa, un complex de divertisment unic de 1.500 mp.
Planurile noastre viitoare pe segmentul retail includ două proiecte: AFI Palace Arad, un parc de retail de 30.000 mp GLA (n.r. Suprafaţă brută închiriabilă), ce va fi construit în centrul oraşului Arad pe un spaţiu de 80.000 mp şi AFI Palace Bucureştii Noi, un centru comercial de 36.000 mp GLA ce va fi dezvoltat în Bucureştii Noi din sectorul 1 al Capitalei.
Reporter: Vă mulţumesc!