Graells & Llonch: La Turda a început construcţia unui parc industrial de 200 milioane de euro
F.A. Investiţii / 01 iunie 2012
Dezvoltatorul spaniol Graells & Llonch, în parteneriat cu fondul de investiţii Europa Capital, a început construcţia unui nou parc industrial la Turda, judeţul Cluj. Investiţia este estimată la 200 milioane de euro şi vizează construirea a 70 de hale destinate activităţilor logistice şi industriale, pe un teren de peste 50 de hectare.
Antonio Graells, partener şi asociat Graells & Llonch, ne-a spus că lucrările se vor derula etapizat pe parcursul următorilor cinci ani. În luna noiembrie va fi livrată prima hală, iar până la sfârşitul anului curent vor fi date în folosinţă spaţii de 25.000 mp.
Halele vor fi construite la cerere, în conformitate cu cerinţele specifice ale beneficiarului, pe structură metalică, din beton sau mixtă. Fiecare hală va reprezenta un proiect separat. Ritmul construcţiei va fi stabilit de piaţă. În principiu însă, o hală de 4.000 mp poate fi realizată în şase luni. Până la finalizarea proiectului suprafaţa închiriabilă a parcului va depăşi 400.000 mp, a adăugat Miquel Llonch, partener şi asociat în cadrul Graells & Llonch.
Beneficiarii vor avea posibilitatea să închirieze sau să cumpere hale sau, alternativ, să achiziţioneze parcele în cadrul parcului, conectate la toate utilităţile.
În iunie începe construcţia primei hale de la Turda
Graells & Llonch nu se află la prima investiţie din România. Acum patru ani, dezvoltatorul a început la Prejmer, judeţul Braşov, un parc industrial pe aproape 100 de hectare, în urma unei investiţii de aproximativ 350 milioane de euro. Acesta este în prezent vândut în proporţie de 65%, clădirile rămase fiind închiriate. 60 de companii îşi desfăşoară activitatea în cadrul parcului.
"Avem experienţa tuturor acestor ani în care am lucrat în România. Terenul din Turda va fi ocupat în foarte scurt timp cu centre logistice şi obiective de înaltă tehnologie, cu infrastructură şi servicii pentru peste 70 de companii. Alături de Europa Capital vom construi un parc industrial de referinţă pentru România", a declarat Miquel Llonch.
Proiectul va fi realizat preponderent cu capital propriu al Graells & Llonch. Terenul necesar proiectului a fost achiziţionat şi pus la dispoziţie de partenerii de la Europa Capital.
"Când am cumpărat acest teren am crezut că vom începe construcţiile imediat, dar, datorită recesiunii de la nivel european, a durat patru ani să ajungem unde suntem astăzi. Dar, trebuie să vină o zi în care şi austeritatea să se încheie, să uităm trecutul şi să privim spre viitor. Asta încercăm să facem aici, prin acest proiect. Sperăm ca experienţa şi succesul de la Prejmer să fie reluate", a afirmat Tim Norman, directorul executiv al Europa Capital.
În prezent sunt în derulare negocieri cu mai multe companii din domeniul logisticii şi industriei auto pentru închirierea spaţiilor din parc. De altfel, la mijlocul lunii mai era semnat un antecontract pentru închirierea a 35.000 mp, a precizat domnul Graells.
Lucrările de construcţie vor fi realizate de compania de construcţii din cadrul Graells & Llonch alături de subcontractori locali. Primele lucrări au fost iniţiate în luna mai şi vizează realizarea infrastructurii terenului. Construcţia propriu-zisă a primei hale va începe în luna iunie.
Proprietarii parcului mizează pe chirii şi taxe de administrare reduse
Proiectul dezvoltat de Graells & Llonch şi Europa Capital la Turda deţine titlul de parc industrial ceea ce conferă scutiri de taxe pe teren şi construcţie pe o durată de cinci ani. Politica de preţuri a companiei prevede acordarea unor chirii sub media pieţei. În plus, taxa de servicii percepută va fi de 12 ori mai mică decât în alte locaţii similare, respectiv de 0,7 euro pe mp pe an comparativ cu 0,5 - 0,7 euro mp pe lună, media pieţei, a precizat Josep Mateu, director de marketing şi vânzări al companiei Graells & Llonch.
De asemenea, parcul de la Turda va avea un acces direct la şoseaua de centură a Turzii, în curs de finalizare şi viitoarea autostradă A3 Bucureşti- Braşov-Oradea, care va trece prin apropiere. În plus, este prevăzut în cadrul proiectului şi un acces de cale ferată.
Dezvoltarea industrială va beneficia de toate dotările cerute de cele mai noi standarde utilizate la nivel european. Parcul va beneficia de toate utilităţile, precum şi de sistem de protecţie în caz de incendiu, de instalaţii de telecomunicaţie şi iluminare stradală. Va exista, de asemenea, o parcare specială pentru tiruri, a adăugat Josep Mateu.
Parcul industrial va fi branşat la reţeaua de electricitate, iar energia va fi distribuită printr-un inel de medie tensiune pe care vor fi montate transformatoare de 1600 kVA, în funcţie de necesităţi. De asemenea, vor fi realizate branşamente la reţele de alimentare cu apă şi la canalizarea oraşului Turda, precum şi la reţeaua locală de alimentare cu gaze. Va mai fi realizată o reţea de drumuri în cadrul complexului.
Pentru creşterea eficienţei energetice a clădirilor dezvoltatorul are în vedere utilizarea de soluţii de automatizare pentru instalaţiile interioare, adaptate la cerinţele beneficiarilor şi folosirea surselor regenerabile de energie, de exemplu prin amplasarea de panouri solare pe acoperişurile halelor, a explicat Vasile Postolache, inginer în cadrul Graells & Llonch.
Graells & Llonch mai vrea încă un parc în România
Graells & Llonch nu intenţionează să se oprească aici cu proiectele pentru piaţa din România, întrucât strategia dezvoltatorului presupune realizarea de investiţii pe termen lung în pieţele pe care intră. Astfel, peste aproximativ doi ani, compania îşi propune să înceapă în România un al treilea parc industrial. Locaţia nu a fost încă stabilită, a menţionat Antonio Graells.
Turda a devenit punctul fierbinte al dezvoltării logistice
Prin proiectul Graells & Llonch - Europa Capital, Turda a devenit cel mai fierbinte loc din ţară pentru piaţa de spaţii logistice şi industriale, fiind avantajat de cererea mare din zonă, a declarat Gabriel Sfetcu, directorul departamenteului industrial din cadrul Cushman & Wakefield.
Chiria în parcul industrial de la Turda se va situa sub media pieţei de 3,8 euro pe mp şi vor fi practicate reduceri în funcţie de suprafaţa închiriată şi lungimea contractului, durata minimă fiind de trei ani, precizează Gabriel Sfetcu.
Cele mai mici module disponibile spre închiriere vor avea 2.300 mp. Alternativ, acestea ar putea fi divizate, ajungându-se astfel la 1.150 mp. Suprafaţa maximă închiriabilă va fi de 77.000 mp de spaţii logistice.
Parcurile industriale din judeţul Cluj sunt axate pe sectorul de producţie, prin urmare zona nu a oferit până acum spaţii logistice. În fapt, parcul de la Turda va fi complementar celorlalte obiective industriale din judeţ, putând atrage furnizori pentru producătorii industriali din judeţ. Pe de altă parte, parcul de la Turda va oferi companiilor o mai mare flexibilitate, făcând posibilă derularea unui plan de afaceri pe doar trei-cinci ani, argumentează Gabriel Sfetcu.
În prezent, cam trei sferturi din companiile cu care sunt derulate negocieri provin din sectorul de logistică britanic, german şi austriac. La acestea se adaugă producători italieni.
Ritmul construcţiei va fi determinat de cererea existentă. În principiu, la orice moment va trebui să fie disponibilă în parc o suprafaţă cel puţin dublă faţă de intenţia fermă de închiriere manifestată de companii, explică reprezentantul Cushman & Wakefield.
Atractivitatea pieţei logistice este în creştere
Piaţa logistică a început să fie atractivă în ultima lună şi jumătate - două luni, în opinia domnului Sfetcu, de când au început să apară companii noi care au nevoie de spaţii logistice.
În continuare vestul ţării reprezintă zona cu cel mai mare potenţial pentru proiecte industriale şi logistice, respectiv oraşe precum Timişoara, Oradea şi Arad.
Chiriile în plan naţional au rămas constante de la jumătatea anului trecut, iar piaţa funcţionează destul de bine la acest nivel. Astfel, chiriile practicate pentru suprafeţe de 2.000-3.000 mp variază între 3,7 şi 4 euro pe mp pe lună, în funcţie de diponibilitatea de spaţii dintr-o anumită zonă şi calitatea clădirilor.
Există în prezent spaţii libere în Bucureşti, Ploieşti, Timişoara, prin urmare sunt improbabile majorări ale chiriilor în perioada următoare. Punctual, ar putea exista chiar unele reduceri, apreciază Gabriel Sfetcu.
Pentru potenţialii clienţi contează în principal flexibilitatea şi calitatea spaţiilor logistice. Eficienţa energetică este un alt subiect de interes pentru chiriaşi însă de aici şi până la clădiri logistice "verzi" drumul este destul de lung. Companiile nu sunt dispuse să plătească suplimentar pentru ca o clădire pe care o ocupă să fie "verde". Pe de altă parte, legislaţia actuală nu acordă înlesniri fiscale pentru aplicarea soluţiilor "verzi", care altfel generează nişte costuri foarte mari. Însă, uzual, dezvoltatorii de spaţii logistice utilizează cele mai recente tehnologii, cu scopul de a asigura chiriaşilor costuri de operare mai mici, de exemplu în ceea ce priveşte sistemele de încălzire şi climatizare. "Vorbim de o tehnologie verde la nivel incipient", consideră domnul Sfetcu.
Dezvoltarea de noi proiecte logistice poate fi favorizată de existenţa unor suprafeţe mari de teren comasate, dar şi de investiţiile realizate de autorităţi în extinderea infrastructurii de transport şi îndeosebi a reţelei de autostrăzi, adaugă directorul departamentului industrial din cadrul Cushman & Wakefield.
Graells & Llonch este o companie specializată pe dezvoltarea de parcuri industriale, înfiinţată în anul 1999 prin fuziunea companiei Tallers Graells, companie cu o istorie de peste 90 de ani în producţia şi asamblarea de structuri metalice şi acordarea de servicii pentru sectorul industrial, cu Miquel Llonch SL Engineering, companie cu mai mult de 20 de ani de experienţă în dezvoltări industriale şi logistice la cheie, cu lucrări realizate în Spania, Italia, China şi Ecuador.
În prezent, Graells & Llonch mai are în curs de dezvoltare un parc industrial de 100 ha în Wuhu, China, reprezentând o investiţie de 50 milioane de dolari.