Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 8 / 2024

IaşiPrimăria Iaşi derulează cea mai mare campanie de investiţii din istoria oraşului

F.A. Investiţii /

Gheorghe Nichita, primarul Iaşiului: "Municipalitatea srijină familiile tinere, prin demararea unui program vizând construirea de locuinţe proprietate personală. În program s-au înscris circa 750 familii de tineri sub 35 ani şi s-a demarat licitaţia de proiectare pentru 500 apartamente".

Gheorghe Nichita, primarul Iaşiului: "Municipalitatea srijină familiile tinere, prin demararea unui program vizând construirea de locuinţe proprietate personală. În program s-au înscris circa 750 familii de tineri sub 35 ani şi s-a demarat licitaţia de proiectare pentru 500 apartamente".

Municipalitatea a devenit cel mai mare antreprenor din zonă, cu sute de locuri de muncă menţinute în construcţii

După ultima rectificare bugetară, realizată la finele lunii iulie, bugetul local al Municipiului Iaşi pentru acest an a fost stabilit la 681,89 milioane lei, iar valoarea bugetului consolidat este de 974,76 milioane lei. Acesta este cel mai mare buget postrevoluţionar al Iaşiului.

O treime din bugetul general, respectiv 286 milioane de lei, este destinată investiţiilor noi şi a celor care trebuie continuate. Din suma destinată investiţiilor, 88,8 milioane de lei provin din surse proprii, 113 milioane de lei din împrumuturile de la Dexia Kommunalkredit şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), 72,7 milioane de lei sunt fonduri nerambursabile, iar peste 15 milioane de lei sunt bani din fondul de rulment şi depozite speciale.

Până în septembrie, programul inves-tiţional al Primăriei Municipiului Iaşi pentru anul în curs este realizat în proporţie de circa 75% şi va fi finalizat, cu siguranţă, până la sfârşitul anului.

Primarul Iaşiului, Gheorghe Nichita, ne-a declarat: "Am avut proiecte de investiţii începute încă din a doua jumătate a anului 2007, pe care le-am continuat până în acest an. Sunt proiecte importante legate de întreţinerea oraşului, pentru care, dacă nu le-am fi realizat, am fi cheltuit acum triplu. Din păcate, anul acesta, programul de inves-tiţii ne-a prins în plină criză, ceea ce a făcut ca primăria să devină un fel de antreprenor. Practic, a trebuit să susţinem investiţiile respective şi, implicit, o serie de locuri de muncă".

Domnia sa ne-a precizat că, pentru prima jumătate a anului viitor, primăria nu va mai dispune de atât de mulţi bani, dar în partea a doua vor începe proiectele cu fonduri europene. Tot atunci, primarul Nichita speră să obţină şi finanţare nerambursabilă pentru modernizarea sistemului de termoficare.

Reabilitarea liniilor de tramvai, cel mai ambiţios proiect investiţional

Municipalitatea ieşeană a continuat, în acest an, o serie de investiţii începute în 2008. Finalizarea lucrărilor de reabilitare a liniilor de tramvai a reprezentat, cu siguranţă, cel mai costisitor proiect al primăriei, fiind vizate zonele Gară, Canta, Alexandru cel Bun, Tătăraşi şi Târgu Cucu - Centru. Două contracte distincte, cu firma germană Martin Rose şi cu compania elenă Themeli, au scos din bugetul local peste 30 de milioane de lei. Aproape jumătate din această sumă, mai precis 13,5 milioane lei, a fost alocată la începutul lunii septembrie. Banii au provenit din creditul contractat de la Dexia Kommunalkredit şi aveau ca des-tinaţie iniţială realizarea cadastrului general al oraşului, construirea de locuinţe sociale şi reabilitarea străzilor incluse în etapele I şi II ale programului "Marea Asfaltare".

Modernizarea liniilor de tramvai este un proiect care va continua şi anul viitor.

Municipalitatea ieşeană şi-a propus ca, până la finalul acestui an, să iniţieze lucrările pe bulevardul Nicolae Iorga, efortul financiar estimat la 28,5 milioane lei urmând să fie susţinut din resurse locale, fonduri nerambursabile şi credite. Investiţia respectivă se afla, în septembrie, la stadiul de studiu de fezabilitate şi, din momentul semnării contractului de execuţie, este planificată să se încheie în termen de 12 luni.

De asemenea, este în curs de elaborare documentaţia aferentă modernizării liniei de tramvai de pe tronsonul Nicolina - CUG, proiect estimat la 30 milioane de lei. Lucrările sunt planificate să demareze anul viitor şi să fie realizate în termen de 20 de luni.

Etapa a doua din programul de reabilitări stradale, realizată în proporţie de 50%

Bugetul propus în primăvară de către şefii municipalităţii ieşene pentru modernizarea infrastructurii rutiere viza alocarea a 5,9 milioane lei pentru străzile cuprinse în etapa I de asfaltare şi 29,9 milioane lei pentru străzile din etapa a II-a. Dumitru Tomorug, directorul de investiţii al Primăriei Iaşi, a subliniat: "Etapa I de asfaltare am rezolvat-o aproape în totalitate. La etapa a II-a am cheltuit în jur de 50% din suma alocată la începutul anului. Chiar dacă o parte din fondurile obţinute de la Dexia Kommunalkredit pentru aceste investiţii au fost redirecţionate către liniile de tramvai, sumele respective vor fi prevăzute în bugetul anului viitor".

Programul de modernizare a străzilor din municipiul Iaşi are o valoare totală estimată de 222 milioane lei şi a fost iniţiat anul trecut, fiind susţinut din credite externe şi fonduri nerambursabile. Acest program ar urma să se finalizeze anul viitor. "La nivelul lunii septembrie, sunt în reabilitare completă peste 20 de km de cale de rulare pentru tramvai, concomitent cu 60 km de străzi asfaltate integral, ceea ce înseamnă investiţii majore în infrastructura de transport", apreciază primarul Gheorghe Nichita.

La capitolul infrastructură rutieră, primăria a mai prevăzut o serie de proiecte investiţionale planificate pentru a fi începute în acest an. Cele mai importante dintre acestea vizează construirea unor pasaje subterane care să decongestioneze circulaţia în cele mai aglomerate intersecţii ieşene. Documentaţia era, la finele lunii septembrie, în curs de elaborare, bugetul de 67 milioane de lei estimat pentru lucrările specifice urmând să fie susţinut din resurse locale şi fonduri nerambursabile.

Un alt proiect constă în iniţierea lucrărilor la Pasajul "Octav Băncilă", aflat, în septembrie, la stadiul de realizare a proiectului tehnic şi de stabilire a detaliilor de execuţie. Cele aproape 74 milioane de lei necesare acestui proiect vor fi asigurate din resurse locale şi fonduri externe.

De asemenea, la începutul anului, municipalitatea şi-a constituit un fond de rezervă de 28 milioane de lei. Din această sumă, 15,4 milioane de lei au fost direcţionaţi pentru suplimentarea valorii lucrărilor de la Pasajul Hala Centrală.

Încă 5.000 de noi locuri de parcare

Reabilitarea termică a blocurilor, cons-truirea de fântâni arteziene în Piaţa Voievozilor, modernizarea zonelor Cuza Vodă, Târgu Cucu, Baş Ceauş şi a Esplanadei Oancea, extinderea Ştrandului Municipal din strada Cicoarei, modernizarea sistemului de transport şi distribuţie a energiei termice reprezintă alte obiective pentru care au fost prevăzute fonduri importante în acest an. Astfel, 950.000 lei au fost folosiţi pentru mansardarea clădirii de pe strada Sf. Sava nr. 19, iar 1,3 milioane lei au fost alocaţi pentru lucrările de consolidare a imobilului de pe strada Agatha Bârsescu.

În plus, 1,7 milioane lei au fost cheltuiţi pentru construcţia celui de-al treilea bazin la Ştrandul Municipal, încă un milion de lei pentru reabilitarea Esplanadei Oancea şi tot un milion de lei pentru achiziţia de hale metalice la viitorul Bazar. De asemenea, 350.000 lei vor fi plătiţi pentru construcţia ansamblului arhitectural Alexandru cel Bun.

Gheorghe Nichita a adăugat: "Lipsa locurilor de parcare este una din principalele probleme cu care ne confruntăm. În evidenţa Direcţiei pentru Administrarea Patrimoniului Public şi Privat, există un număr de circa 10.000 de locuri de parcare amenajate. În strategia noastră este prevăzută, până în 2012, crearea a 5.000 de noi locuri de parcare, din care jumătate în zona centrală. Facem eforturi să ţinem pasul cu ritmul de creştere a numărului de maşini, însă ne confruntăm în principal cu problema lipsei de spaţiu necesar, o problemă pe care o au toate marile oraşe".

224 de locuinţe sociale vor fi date în folosinţă în zona Grădinari

În septembrie, pe locul fostelor sere Grădinari, erau în execuţie 224 de locuinţe sociale, finanţarea fiind asigurată de Primăria Iaşi, printr-un împrumut contractat la Dexia Kommunalkredit. Investiţia se realizează pe o arie des-făşurată totală de două hectare, cuprinzând 11 blocuri, cu un total de 224 de apartamente, din care jumătate cu o cameră, iar cealaltă jumătate cu două camere.

Din cele 224 de apartamente, 96 vor fi repartizate către familiile evacuate din casele retrocedate, iar celelalte către familiile defavorizate aflate pe lista de priorităţi pentru obţinerea unei locuinţe sociale. Cele 224 de apartamente ar urma să fie date în folosinţă până la finalul anului în curs.

Pentru realizarea racordurilor şi a aleilor de acces la blocurile de locuinţe sociale respective, municipalitatea a alocat peste 4 milioane lei.

De asemenea, în septembrie, se aflau în diverse faze de execuţie doar 76 de apartamente ANL, toate în două tronsoane ale blocului 1004 din CUG. Primăria mai are o propunere pentru construcţia altor 76 de apartamente în acelaşi bloc, tot prin ANL. Chiar dacă ar fi acceptate spre finanţare toate solicitările, apartamentele nu ar acoperi nici măcar 10% din necesarul existent.

Ca atare, municipalitatea ieşeană a iniţiat demersurile pentru construirea, tot în zona Grădinari, a altor 240 de locuinţe, solicitând, în acest sens, fonduri şi de la ANL. "Municipalitatea sprijină familiile tinere, prin demararea unui program vizând construirea de locuinţe proprietate personală. În program, s-au înscris circa 750 familii de tineri sub 35 ani şi s-a demarat licitaţia de proiectare pentru 500 apartamente", ne-a mai spus primarul Iaşiului.

12 milioane de euro pentru modernizarea zonei de agrement Ciric

Municipalitatea ieşeană va iniţia, în acest an, un proiect de modernizare a zonei de agrement Ciric. Proiectul a primit toate avizele necesare de la Agenţia de Dezvoltare Regională de Nord-Est, astfel încât, în perioada imediat următoare, va fi semnat contractul de finanţare. Proiectul municipalităţii ieşene a obţinut avizul de principiu pentru finanţare europeană prin Programul Operaţional Regional Axa 5, ce vizează dezvoltarea turismului.

Modernizarea completă a infrastructurii din zonă, reamenajarea peisagistică şi de agrement ar urma să fie definitivată în 24 de luni. Aceste lucrări sunt doar prima etapă din cadrul planului de transformare a zonei lacurilor Ciric I şi II. În cadrul acestei etape sunt planificate toate acţiunile ce pot fi incluse pe axa de turism. Astfel, Ciricul ar putea beneficia de activităţi dintre cele mai diverse, de la simulator de paraşutism sau teleschi nautic, până la amenajarea unui Aquaparc care, conform estimărilor, ar putea costa până la 7 milioane de euro.

În baza de agrement Ciric mai sunt prevăzute a fi amenajate zone de joacă pentru copii, locuri speciale pentru mini-golf, zone de picnic sau pentru paintball şi terenuri de sport pentru tenis, handbal, baschet sau volei. Valoarea totală a amenajărilor prevăzute pentru această etapă se ridică la 12 milioane de euro, din care şase milioane urmează a fi asigurate de la bugetul local. Durata de execuţie a proiectului este de 24 luni.

O a doua etapă va avea în vedere amenajările de protecţie a mediului, lucrări finanţabile prin programe guvernamentale. A treia etapă de amenajare a zonei presupune crearea de parteneriate public-privat cu ajutorul cărora să fie construite spaţii de cazare şi restaurante. Cele trei etape ale proiectului ar putea totaliza costuri de 32 de milioane de euro.

Opt proiecte pentru finanţări europene de 114,8 milioane de euro

Primăria municipiului Iaşi a stabilit opt proiecte prioritare incluse în Planul Integrat de Dezvoltare a Polului de Creştere Iaşi (PIDPCI), cu care va încerca să acceseze fonduri europene în valoare totală de 114,8 milioane de euro, pe Axa I a Programului Operaţional Regional. Acestea sunt cele mai mari proiecte ale PIDPCI care vor intra pe finanţare de pe Axa I.

Unul dintre aceste proiecte, Pasajul "Octav Băncilă", care va fi îngustat la două benzi, va avea nevoie de 21 de milioane de euro. Dezvoltarea arterei Sud (Podu Roş - Nicolina - CUG) este al doilea proiect, evaluat tot la 21 de milioane de euro. Pentru acesta, primăria trebuie să realizeze caietul de sarcini necesar pentru elaborarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic. Se urmăreşte reabilitarea totală a carosabilului din Podu Roş până la ieşirea din oraş, precum şi schimbarea liniei de tramvai pe acest traseu, linie care este abandonată de mai mulţi ani.

O altă axă de transport, Est - Vest, care va cuprinde reabilitarea traseului Păcurari - Elena Doamna - Tudor Vladimires-cu, va avea nevoie de 6,3 milioane euro. Proiectul este complet, dar necesită revizuirea documentaţiei.

Dezvoltarea reţelei rutiere a străzilor şi bulevardelor istorice este un alt proiect complet, evaluat la 17,8 milioane euro. Reabilitarea centrului istoric va necesita 21 de milioane de euro, proiectul fiind în faza elaborării studiului de fezabilitate. Alt proiect, estimat la 18,7 milioane euro, vizează construcţia unei autogări moderne la Iaşi.

Opt milioane de euro este necesarul financiar pentru înfiinţarea Centrului Tehnologic, iar un milion de euro urmează să fie atras pentru reabilitarea şi modernizarea Centrului de bătrâni "Sf. Parascheva" din Copou. "Din toate proiectele, cel mai stringent este Centrul Tehnologic, care va trebui să fie funcţional în 2012. În Nicolina vrem să reabilităm toată infrastructura rutieră, inclusiv să redăm în folosinţă linia de tramvai Podu Roş - CUG", a mai declarat primarul Nichita.

Ansamblul Palas, cel mai spectaculos model de parteneriat public-privat

Poate cea mai spectaculoasă investiţie din zona Moldovei este ansamblul urbanistic şi arhitectonic Palas, realizat în urma unui parteneriat între compania Iulius Group şi Consiliul Local Municipal Iaşi. Proiectul se desfăşoară pe o suprafaţă de 119.392 mp, cuprinsă între străzile Palat, Sf. Constantin şi Sf. Lazăr, teren construit şi neconstruit. Conform proiectului, Palas, va avea o suprafaţă construită totală de 320.710 mp, circa 3.000 de locuri în parcare subterană, un parc de 50.000 mp, o zonă comercială de 57.000 mp suprafaţă desfăşurată, clădiri de birouri clasa A în suprafaţă totală de 13.500 mp, hoteluri de 4 şi 5 stele cu peste 350 de camere, spaţii pietonale de 31.000 mp şi o zonă rezidenţială cu 600 de apartamente.

Lucrările la complexul Palas au debutat în vara anului 2007 şi erau programate să se finalizeze în 2010. În urma unei recente etapizări a proiectului, noul termen avansat pentru finalizarea acestuia a devenit anul 2011. Valoarea totală estimată a investiţiei, la care municipalitatea participă cu terenul, depăşeşte 250 de milioane de euro.

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Proiecte

Amenajări

Smart City

Materiale

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Perspective

Companii

Internaţional