Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 5 / 2024

INFRASTRUCTURA FEROVIARĂCFR SA nu are bani pentru continuarea tuturor investiţiilor în derulare

F.A. Investiţii /

Noua linie Bucureşti-Otopeni

Noua linie Bucureşti-Otopeni

Ministerul Transporturilor a acordat CFR SA, pentru proiectele şi obiectivele de investiţii în infrastructura feroviară, un buget de investiţii în valoare totală de 1.094,9 milioane de lei (circa 260 de milioane de euro). Sursele de finanţare sunt investiţii ale agenţilor economici cu capital de stat - 170 milioane lei, intrări de credite externe - 194,97 milioane lei şi programe ISPA - 729,9 milioane de lei.

Potrivit datelor furnizate de minister, din suma totală repartizată pentru investiţiile din acest an, au fost efectuate plăţi, până la data de 12 martie, pentru facturi restante din anul 2008 şi pentru facturi cu scadenţă în lunile ianuarie şi februarie 2009.

Obiectivele de investiţii majore ale CFR SA în curs de execuţie sunt reabilitarea secţiunii Băneasa - Feteşti de pe linia de cale ferată Bucureşti - Constanţa, cu termen de finalizare 31 iulie 2010; reabilitarea liniei de cale ferată Bucureşti - Constanţa - secţiunile Bucureşti Nord - Băneasa şi Feteşti - Constanţa, cu termen de finalizare decembrie 2010; reabilitarea secţiunii de cale ferată Câmpina - Predeal de pe linia de cale ferată Bucureşti - Braşov, cu termen de finalizare decembrie 2010. La acestea se adaugă electrificarea liniei CF Doaga - Tecuci - Barboşi, inclusiv dispecer pentru coordonarea activităţii de exploatare a Complexului Feroviar Galaţi. Termenul de finalizare al investiţiei este decembrie 2011.

CFR SA a solicitat alocaţii suplimentare pe anul 2009 pentru continuarea şi finalizarea lucrărilor la proiectele de investiţii sau pentru promovarea unor obiective noi. Suplimentarea fondurilor este necesară pentru plata contractelor încheiate cu termen de finalizare 2009, elaborarea studiului de fezabilitate pentru modernizarea şi reabilitarea Complexului CF Bucureşti Nord, dar şi pentru elaborarea de documentaţii pentru lucrări de securizare a punctelor de acces frontieră pentru statele non UE (Moldova, Ucraina, Serbia). CFR mai are nevoie de bani pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru modernizarea reţelei de cale ferată în zona Bucureşti şi perspectiva de dezvoltare a reţelei existente pentru transportul de călători în zona metropolitană, dar şi pentru studiul necesar demarării lucrărilor de modernizare şi electrificare a liniei de cale ferată Constanţa - Mangalia, rectificare traseu pentru asigurarea vitezelor sporite.

CFR şi-a propus să realizeze şi studiul de fezabilitate pentru reabilitarea liniei de cale ferată Cluj - Oradea, inclusiv electrificarea ei; elaborarea documentaţiilor pentru continuarea întabulărilor domeniului public pentru obiectivul "Reabilitarea liniei CF Craiova - Drobeta Turnu Severin - Arad, componentă a Coridorului IV pan european (ramura sudică) pentru circulaţia trenurilor cu viteze de 160 km/h".

În plus, alocările bugetare trebuie suplimentate şi pentru asigurarea condiţiilor de obţinere a autorizaţiei de construcţie la obiectivul din POS-T 2007-2013 "Reabilitare poduri şi podeţe pe reţeaua TEN-T" şi pentru realizarea studiului de prefezabilitate pentru proiectul transnaţional "Linia de cale ferată de mare viteză Viena - Budapesta - Bucureşti - Constanţa", secţiunea Graniţa ungară - Bucureşti - Constanţa.

La finele lunii aprilie, CFR nu avea un calendar pentru organizarea de licitaţii noi întrucât aştepta alocarea sumelor solicitate pentru promovarea de investiţii noi.

"Metrorex" e mai norocoasă şi va contracta şi lucrări noi

"Metrorex" SA dispune, în acest an, de un buget total pentru investiţii în valoare de 209,4 milioane de lei (circa 50 de milioane de euro). Din această sumă, 208,4 milioane de lei este alocaţia bugetară (114,8 milioane lei investiţii ale agenţilor economici şi 93,6 milioane lei programe cu finanţare rambursabilă, respectiv creditul BEI şi componenta locală) şi 1,062 milioane de lei reprezintă creditul extern.

Reprezentanţii Ministerului Transportului ne-au declarat că "Metrorex" va cheltui, în acest an, 95,73 milioane lei pentru continuarea lucrărilor începute în anii trecuţi. Printre acestea se numără Magistrala 4, Racord 1 Nicolae Grigorescu - Linia de Centură (46,6 milioane lei). Termenul de finalizare este la finele semestrului I 2009 pentru lucrările care nu au condiţionat punerea în funcţiune cu călători. O altă lucrare în derulare este tot la Magistrala 4 pentru Racord 2 Tronson 1 Mai - Zarea (27,12 milioane lei). Termenul de finalizare este programat la finele semestrului II 2009 pentru lucrările de structură. Foarte importantă este şi finalizarea, tot în a doua jumătate a anului curent, a lucrării de compatibilizare instalaţii pe Magistralele 1, 2, 3. Obiectivul beneficiază de alocaţii bugetare în valoare de 21,9 milioane lei.

Ca obiective noi programate să fie începute în cursul anului, "Metrorex" şi-a propus realizarea de facilităţi pentru persoanele cu handicap (suma alocată pentru anul 2009 este de 28,5 milioane lei pentru achiziţia şi montajul de escalatoare şi lifturi), care are un termen de realizare de 36 de luni.

Tot lucrare nouă este şi modernizarea instalaţiilor pe Magistralele 1, 2 şi 3, cu o sumă alocată pentru anul 2009 de 42,05 milioane lei. Aceasta este necesară realizării instalaţiilor de automatizare a traficului, informare dinamică şi semnalistică şi are ca termen de finalizare anul 2009. Vor fi începute, în cadrul aceluiaşi obiectiv, lucrările de modernizare a instalaţiilor electrice de joasă tensiune cu termen de realizare 36 de luni.

"Metrorex" este o companie ambiţioasă şi deşi este criză economică, iar alocaţiile bugetare sunt foarte reduse, şi-a propus ca în 2009 să avanseze şi proiectul de realizare a Magistralei 5 Drumul Taberei - Pantelimon, Tronson Drumul Taberei - Universitate. Suma alocată acestui proiect în anul 2009 este de 12,06 milioane lei şi acoperă numai necesarul de fonduri pentru continuarea proiectelor tehnice preliminare şi pregătirea procedurilor de achiziţie a lucrărilor de structură.

"Metrorex" mai vrea să achiziţioneze încă 26 trenuri noi de metrou pentru care dispune de o alocaţie de 30 milioane de lei, care asigură demararea procedurilor de achiziţie.

Principalele licitaţii pe care "Metrorex" le va organiza

în 2009

-Contractarea lucrărilor de structură la tronsonul I al Magistralei 5;

-Achiziţionarea de lifturi şi montaj;

-Achiziţionarea de trenuri electrice de metrou.

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Amenajări

Materiale

Fotoreportaj

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Legea

Internaţional