Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2024

Infrastructura feroviaraCirca 1,25 miliarde lei - bugetul pe 2008 pentru reabilitarea infrastructurii feroviare

F.A. Investiţii /

Circa 1,25 miliarde lei - bugetul pe 2008 pentru reabilitarea infrastructurii feroviare

Continuă investiţiile din fondurile de preaderare

Cele mai importante obiective care se află în derulare, în acest an, în cadrul CFR sunt reprezentate de reabilitarea liniei de cale ferată pe tronsonul Bucureşti Băneasa - Feteşti, cu o lungime de 139 km. Obiectivul este realizat din fonduri ISPA şi co-finanţare de la bugetul de stat, cu o alocaţie pentru 2008 de 262.000 de lei. Din tronsonul menţionat, în anul în curs va fi pus în funcţiune sectorul Bucureşti Băneasa - Fundulea, cu o lungime de 35 km. Antreprenorii sunt societăţile "Arcada Company", "Vega "93" Galaţi, "Terna", IMSAT, ISAF, Siemens AG şi, AMEC SPIE RAIL.

Pentru sectorul Fundulea-Feteşti, cu o lungime de 104 km, termenul de finalizare a lucrărilor este anul 2010. Pe acest tronson de cale ferată desfăşoară lucrări de construcţii firmele "Astaldi", "Arcada Company", SC "Construcţii Feroviare" Oneşti, "Star", "Klerchos G. Routsis", "K Kourtidis", IMSAT, "Siemens" AG, "Siemens" SRL, "Powerlines".

Un alt obiectiv investiţional vizat să fie desfăşurat în acest an este reabilitarea liniei de cale ferată pe tronsonul Bucureşti Nord - Bucureşti Băneasa, linie simplă pe o lungime de 7 km, şi tronsonul Feteşti - Constanţa, linie dublă cu o lungime de 80 km. Lucrările, prevăzute să fie finalizate în 2008, sunt derulate dintr-un împrumut JBIC ROM, în valoare de 106.000 lei. În acest caz, antreprenorii lucrărilor sunt companiile JV "Leonard Weiss", "Taisei" "Heitkamp" Germania, "Swietelski", "Wiebe", "Takenaka", JV "Thales Rail Signalling Solutions" şi "Balfour Beatty Rail" GmbH Germania.

Reabilitarea liniei de cale ferată pe tronsonul Câmpina - Predeal este un proiect finanţat prin fonduri ISPA şi din bani de la buget, componentă a Coridorului IV Pan European şi are o lungime de 47,77 km. Valoarea lucrărilor este estimată la 273 milioane de euro. Pe această zonă de cale ferată vor fi derulate lucrări până în anul 2010, cu societăţile PORR, SPIE RAIL, ISAF şi ANSALDO.

De asemenea, "CFR Infrastructură" electrifică linia de cale ferată Doaga - Tecuci - Bărboşi, proiectul beneficiind de o alocaţie bugetară aprobată de 20 milioane de lei. Lucrarea este executată de ISAF Bucureşti, UNICOM Galaţi şi SC "Construcţii Complexe" Buzău.

Firma "Concefa" realizează lucrările la tunelul de pe linia de cale ferată Piatra Olt - Podu Olt, alocaţia bugetară aprobată fiind de 4,5 milioane de lei.

În 11 staţii de cale ferată (Lugoj, Caransebeş, Dr. Turnu Severin, Craiova, Chiajna, Buciumeni, Chitila, Focşani, Constanţa, Palas, Feteşti, Deva, Simeria, Alba Iulia, Sighişoara, Ploieşti Vest, Ploieşti Est şi Ram. Ploieşti Triaj) se află în derulare proiectul de centralizare electronică. Acesta este finanţat dintr-un credit bancar în valoare de 60 milioane de euro, având o perioadă de desfăşurare până în anul 2010. Antreprenorul este societatea "Alcatel SEL" AG Germania.

Centralizarea electronică va fi realizată şi în gările Deva, Simeria, Alba Iulia, Sighişoara, Ploieşti Vest, Ploieşti Est şi Ram. Ploieşti Triaj, contra valorii de 45 milioane de euro, bani împrumutaţi de la instituţii bancare. În acest caz, programul urmează să fie finalizat în 2008.

Reabilitarea a 15 staţii de cale ferată (Alba Iulia, Arad, Braşov, Bacău, Buzău, Tr. Severin, Feteşti, Focşani, Galaţi, Ploieşti Sud, Oradea, Sibiu, Sighişoara, Suceava, Tulcea reprezintă un alt proiect al CFR, finanţat de Credit Suisse First Boston, cu peste 45,74 milioane de dolari. O parte din staţiile amintite au fost deja terminate, urmând să fie finalizate în acest an gările Sibiu, Drobeta Tr. Severin, Feteşti şi Buzău. Investiţia urmăreşte îmbunătăţirea condiţiilor de exploatare a staţiilor şi asigurarea serviciilor pentru călători conform standardelor europene.

Un ultim obiectiv pe care Oana Brânzan, şeful biroului de presă din cadrul "CFR Infrastructură", ni l-a menţionat este modernizarea activităţii comerciale şi reducerea costurilor de întreţinere în cinci staţii de cale ferată (Craiova, Timişoara, Cluj, Iaşi, Constanţa). Derulat din fonduri BERD, proiectul are o valoare de aproximativ 13,67 milioane de euro şi va fi terminat în 2008.

În acest an vor fi puşi în funcţiune 122 km de cale ferată, şi anume tronsoanele Bucureşti Nord-Fundulea şi linia Feteşti-Constanţa.

Pentru reabilitarea infrastructurii feroviare avem nevoie de peste

17 miliarde de euro

Strategia căii ferate române vizează modernizarea liniei la parametrii de viteză de 160 km/h pentru coridorul IV, aripa Nord: Frontiera - Curtici - Arad - Simeria -Sighişoara - Braşov - Bucureşti - Constanţa şi aripa Sud: Arad - Timişoara - Caransebeş - Turnu Severin - Craiova - Calafat - Frontiera (Lungimea Coridorului IV Pan European pe teritoriul României este de 1.395 km) şi Coridorul IX: Giurgiu -Bucureşti şi Giurgiu - Videle - Bucureşti - Ploieşti - Buzău - Focşani -Bacău - Paşcani - Iaşi - Frontiera. (Lungimea Coridorului IX Pan European pe teritoriul ţării noastre este de 590 km).

Strategia CFR mai presupune realizarea, în viitor, a liniei de mare viteză pe tronsonul Budapesta - Bucureşti - Constanţa, iar viteza preconizată este de 300 - 350 km/h pentru trenuri de călători.

În conformitate cu strategia menţionată, necesarul estimat pentru modernizarea infrastructurii feroviare se ridică la peste 17 miliarde de euro, perioada de implementare fiind 2008 - 2020.

Sumele repartizate potrivit Programului Operaţional Sectorial pentru Transporturi (POS-T) sunt următoarele: fonduri de coeziune (FC) 2007-2013 - peste 1,77 milioane de euro şi fonduri europene de dezvoltare regională (FDER) 2007-2013 - aproximativ 308,74 milioane de euro

Fondurile de coeziune sunt necesare pentru reabilitarea tronsonului de cale ferată Radna - Simeria şi pentru modernizarea liniei pe tronsonul Simeria - Sighişoara - Coslariu - Braşov - Predeal, iar banii din FDER sunt destinaţi refacerii podurilor şi tunelelor şi a staţiilor de cale ferată, precum şi pentru îmbunătăţirea siguranţei traficului, prin lucrările efectuate la trecerile la nivel, instalaţiile detectoare de osie supraîncălzită şi înlocuirea sistemelor de centralizare electromecanică.

Pe lângă investiţiile de mai sus, din fondurile de preaderare (ISPA) şi din bugetul de stat se pregătesc şi se elaborează revizuirea studiului de fezabilitate, a proiectului tehnic şi caietului de sarcini pentru realizarea lucrărilor la tronsonul Braşov - Simeria, precum şi revizuirea studiului de fezabilitate pe tronsonul Predeal - Braşov şi revizuirea SF pentru Craiova - Calafat, urmând ca lucrările să fie finalizate din Fonduri de Coeziune până în anul 2013.

Din credite externe BEI şi din bani de la Guvern se realizează proiectul tehnic pentru reabilitarea liniei de cale ferată pe sectorul Frontiera - Curtici - Arad - Simeria şi vor fi executate lucrări pe tronsonul Frontiera - Curtici - Radna, urmând ca lucrările pe Radna -Simeria să fie derulate din Fonduri de Coeziune şi de la buget, până în 2013.

Pentru accesarea fondurilor de postaderare, proiectele se află în faze avansate de elaborare a studiului de fezabilitate şi proiectului tehnic.

Serviciile feroviare din ţara noastră necesită intervenţii majore de reabilitare şi modernizare. Pentru refacerea infrastructurii feroviare este nevoie atât de realizarea lucrărilor de întreţinere, reparaţii curente şi reparaţii capitale la mijloacele fixe existente şi la volumul necesar impus de starea tehnică actuală, cât şi de modernizarea liniilor de cale ferată. În acest sens, Compania de Căi Ferate derulează un program de investiţii, pentru care au fost alocate fonduri aferente anului în curs de 1,25 miliarde de lei, ne-a precizat Oana Brânzan, şeful biroului de presă din cadrul CFR Infrastructură.

Pentru reabilitarea şi modernizarea liniei de cale ferată, banii provin de la bugetul de stat, din fonduri nerambursabile şi din credite externe. Astfel, Guvernul a alocat o sumă de circa 410,28 milioane de lei. Prin credite externe au fost contractate peste 186,74 milioane de lei, în timp ce fondurile nerambursabile (PHARE, ISPA, FEDR, FC) reprezintă 659,27 milioane de lei.

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Amenajări

Smart City

Fotoreportaj

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Consilier

Companii

Internaţional