Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 8 / 2024

INFRASTRUCTURA RUTIERĂUn miliard de euro pentru continuarea lucrărilor la infrastructura rutieră

F.A. Investiţii /

Autostrada Transilvania în construcţie

Autostrada Transilvania în construcţie

Suma totală alocată Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) pentru investiţiile din acest an este de 4.598 milioane lei (peste un miliard de euro). Din aceasta, 3.919 milioane lei provin din bugetul de stat, 113,9 milioane lei din credite externe şi 565,1 milioane lei din fonduri externe de preaderare. Conducerea CNADNR ne-a declarat că suma totală alocată în anul 2009 pentru proiectele de investiţii în continuare este de 4.206,1 milioane lei, respectiv circa 90% din totalul bugetului.

Cele mai mari sume merg pe autostrăzi

Potrivit datelor furnizate de companie, printre cele mai mari obiective investiţionale în curs de execuţie sunt autostrada Braşov - Cluj - Borş, cu o alocaţie pentru 2009 de 1.310 milioane lei, autostrada Bucureşti - Braşov, cu o alocaţie anuală de 410 milioane lei, Autostrada Arad - Timişoara - Lugoj, inclusiv centura Aradului - 166,1 milioane lei.

La acestea se adaugă Autostrada Cernavodă - Constanţa 114,8 milioane lei, ocolitoarea municipiului Constanţa - 157,8 milioane lei, construcţia drumului rapid Deva - Orăştie la standard de autostradă - 284,2 milioane lei, Centura ocolitoare Cluj Est - 150 milioane lei şi reabilitarea DN6 Drobeta Turnu Severin - Lugoj 153,9 milioane lei alocaţie pentru lucrările aferente acestui an.

Alte lucrări multianuale ce vor fi continuate în acest an sunt drumul de centură al Oradei - etapa II, cu o alocare de 50 milioane lei, sporirea capacităţii de circulaţie pe centura Ploieşti Vest - 70 milioane lei, fluidizarea traficului pe DN1 - 87,9 milioane lei şi proiectul de reabilitare a drumurilor naţionale etapa III, finanţat de JBIC (n.r.-Banca Japoneză pentru Cooperare Internaţională)- 94,1 milioane lei. La acest obiectiv investiţional, lucrările ce au mai rămas de finalizat sunt tronsonul Timişoara - Lugoj pe DN6 şi varianta de ocolire a municipiului Timişoara. Ambele proiecte trebuie recepţionate chiar în luna octombrie a acestui an.

Continuă programele multianuale de reabilitare a drumurilor naţionale

Sume relativ mari de bani vor fi cheltuite de CNADNR, în acest an, şi pentru continuarea lucrărilor în cadrul proiectelor multianuale de reabilitare a drumurilor naţionale. Etapa IV va primi, în 2009, 236 milioane lei pentru derularea a nouă contracte de lucrări cu finalizare până la sfârşitul primului semestru. Întreaga etapă va fi închisă în septembrie 2011.

Etapa V de reabilitare include alocaţii pentru continuarea a 13 contracte de lucrări. Valoarea totală a sumei repartizate pentru 2009 este de 197,8 milioane lei. Cinci contracte erau în luna aprilie în curs de atribuire prin licitaţie, iar restul trebuie finalizate până în vară. Întreaga etapă va fi închisă în 2013.

Etapa VI beneficiază, în acest an, de 133,4 milioane lei şi trebuie încheiată tot în 2013. Cele 12 lucrări în continuare au ca termen de execuţie anul 2011.

Proiectul de restructurare a transporturilor etapa III, finanţat dintr-un credit BIRD, beneficiază de 128,3 milioane lei în acest an. Finalizarea programului este estimată pentru anul 2015. Cele cinci obiective din proiect care vizează reabilitarea de poduri trebuie încheiate în vara anului 2009.

Doar 107 milioane de lei pentru investiţii noi

În ceea ce priveşte obiectivele de investiţii noi, suma totală alocată CNADNR pentru anul 2009 este de 107 milioane lei. Investiţiile programate sunt modernizarea centurii Bucureştiului între autostrada către Piteşti şi DN7 şi între autostrada către Constanţa şi DN2 (46,1 milioane lei), modernizarea DN72 Găeşti - Ploieşti (30 milioane lei) şi lărgirea la patru benzi a centurii de sud a Capitalei între autostrăzile Bucureşti - Piteşti şi Bucureşti - Constanţa (10 milioane lei). La acestea se adaugă realizarea unui pod pe DN61 la Ioneşti (10 milioane lei).

Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a anunţat, încă de la începutul anului, că bugetul pe 2009 va fi grevat nu numai de criza economică ce a redus considerabil veniturile bugetare ci şi de datoriile "moştenite" de la fosta conducere a ministerului. Aceste datorii au fost estimate la circa 700 milioane de euro. Situaţia a făcut ca 2009 să fie un an cu foarte puţine investiţii noi în infrastructură. Obligaţiile de plată ale CNADNR înregistrate la data de 31 decembrie 2008, în valoare de 1.200 milioane lei, au fost plătite antreprenorilor generali în proporţie de peste 90%, până la data de 15 aprilie.

Principalele obiective care vor fi licitate

Conducerea CNADNR ne-a pus la dispoziţie şi lista principalelor obiective de investiţii în infrastructura rutieră ce vor fi licitate în cursul acestui an. Printre acestea se numărăr contractele de lucrări de proiectare şi execuţie a unor tronsoane din drumurile expres Arad - Oradea, Petea - Satu Mare - Baia Mare, Craiova - Piteşti, Sebeş - Turda, Brăila - Galaţi şi legătura rapidă la Drumul Nordului.

Alte obiective importante sunt lucrările de construire la centurile oraşelor Braşov, Bacău, Reghin, Târgu Mureş, Mediaş şi Sibiu (secţiunea II la standard de autostradă cu reabilitarea DJ 106B). Vor fi organizate licitaţii şi pentru construirea autostrăzilor Timişoara - Lugoj, Nădlac - Arad, Orăştie - Sibiu, Lugoj - Deva.

O altă lucrare costisitoare este reabilitarea şi extinderea la patru benzi a centurii Bucureştiului între DN1A - DN1 şi DN2. Separat, va fi licitată şi modernizarea centurii între autostrada Bucureşti - Piteşti şi DN7. Cel de-al treilea sector din centură ce va fi scos la licitaţie este între autostrada Bucureşti - Piteşti - DN7 şi DN2 - Autostrada Bucureşti - Constanţa. O altă licitaţie va fi organizată pentru etapa II a centurii Oradei, construcţia podului rutier peste râul Crişul Repede.

Licitaţii pentru concesiunea de autostrăzi

Lipsa surselor de finanţare bugetare a determinat noua conducere a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii să propună concesiunea ca formă de parteneriat public-privat pentru construcţia de autostrăzi. Potrivit CNADNR, autorităţile vor căuta, în acest an, investitori pentru Autostrada de Centură a Municipiului Bucureşti - Tranzit, Sector Nord, 48 km; Autostrada de Centură a Municipiului Bucureşti - Tranzit, Sector Sud de 52,77 km; Autostrada Bucureşti - Braşov, Sector Ploieşti - Comarnic de 48,6 km; Autostrada Ploieşti - Buzău - Focşani de 133 km; Autostrada Sibiu - Piteşti de 117 km; Autostrada Târgu Mureş - Iaşi - Ungheni de 307 km.

În prima jumătate a anului curent vor fi lansate anunţurile de participare la procedurile de atribuire a contractelor de concesiune pentru proiectele: Autostrada de Centură a Municipiului Bucureşti - Tranzit, Nord şi Sud.

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Proiecte

Amenajări

Smart City

Materiale

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Perspective

Companii

Internaţional