Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 5 / 2024

Investiţiile Primăriei Iaşi au, în acest an, cel mai mare buget din istorie

F.A. Investiţii /

Primăria Municipiului Iaşi

Primăria Municipiului Iaşi

Iaşiul beneficiază, în acest an, de un buget de investiţii de 22,561 milioane de lei din fonduri proprii, la care se adaugă alte 151,455 milioane de lei din credite. Alocaţiile aferente investiţiilor sunt de aproape 3,5 ori mai mari decât cele de anul trecut, când la acest capitol a fost prevăzută o sumă de 50 milioane de lei. Această diferenţă este dată de faptul că, pentru prima dată, Iaşiul a apelat la împrumuturi bancare pentru susţinerea unora dintre marile proiecte investiţionale.

Marile proiecte se fac cu credite

Cele 22,561 milioane lei din venituri proprii sunt destinate iniţierii, susţinerii sau finalizării unor obiective mai vechi, dar pentru care nu s-au găsit până acum resurse: reabilitarea sediului primăriei, consolidarea versantului Tătăraşi, demararea proiectului de modernizare a Stadionului "Emil Alexandrescu", modernizarea spaţiilor de joacă pentru copii. La acestea se adaugă reabilitarea Plajei "Nicolina", restaurarea Podului de Piatră, a monumentului intitulat Crucea lui Ferenţ, realizarea unei statui a domnitorului Alexandru Lăpuşneanu şi reamenajarea completă a străzii cu acelaşi nume, modernizarea iluminatului public, semaforizări, diverse lucrări de folosinţă generală, proiecte, studii, expertize, asigurarea contribuţiei la o serie de proiecte care vor beneficia de finanţare europeană.

În schimb, marile proiecte investiţionale ale Iaşiului se sprijină pe finanţarea obţinută în urma contractării, la începutul acestui an, a unui credit de 200 de milioane de lei, de la "Dexia Komunal Credit". Conducerea primăriei şi-a planificat ca, în 2007, să utilizeze jumătate din această sumă pentru finanţarea unor lucrări de reabilitare a străzilor, cofinanţarea depozitului ecologic de deşeuri menajere, construirea de locuinţe sociale, construirea de parcări, realizarea sistemului informatic integrat, modernizarea iluminatului public, finalizarea pasajului subteran de la Hala Centrală, lucrări de cadastru general.

Peste 14 milioane de lei pentru o parcare modernă

Unul dintre obiectivele acestui an constă în construirea unei parcări moderne pe strada Agatha Bârsescu, în spatele Primăriei Iaşi. O primă licitaţie organizată pentru desemnarea executantulului acestei parcări a eşuat, din cauza lipsei ofertanţilor, licitaţia urmând să fie reluată în ultimul trimestru al anului.

Andrei Trofor, purtătorul de cuvânt al Primăriei Iaşi, ne-a declarat: "Pentru acest proiect există o prevedere bugetară de 14,28 milioane lei, fără TVA. Fiecare participant la licitaţie va veni cu un proiect propriu, singurele condiţii fiind ca viitoarea construcţie să cuprindă minim 200 de locuri de parcare, organizate într-o structură care să aibă maxim parter şi două etaje supraterane. Viitoarea parcare trebuie să fie construită în termen de 12 luni de la data semnării contractului".

Iniţial, şefii primăriei intenţionau să construiască acolo, pe un amplasament de 1.800 mp, o parcare automatizată, ultramodernă. Aceasta urma să fie ridicată pe o structură metalică, cu pereţi prevăzuţi cu o cortină specială, iar maşinile să fie depuse în locurile de parcare cu ajutorul unor lifturi interioare. Costurile acestui proiect ar fi fost cuprinse între 3,5 şi 6 milioane de euro, în funcţie de numărul de locuri de parcare şi tehnologiile utilizate pentru asigurarea automatizării. Opoziţia locală a replicat, afirmând că o investiţie de asemenea amploare nu poate fi susţinută financiar de Primărie, avansând drept soluţii concesionarea terenului către un investitor privat, sau asocierea municipalităţii cu un astfel de investitor.

În aceste condiţii, municipalitatea a decis să scoată proiectul obiectivului la licitaţie, dar fără a menţiona în anunţul aferent termenul "automatizare". Astfel, se va construi tot o parcare supraetajată, prevederea bugetară pentru acest obiectiv fiind aceeaşi cu cea estimată de conducerea municipalităţii pentru proiectul iniţial, cel al parcării automatizate.

73 de străzi sunt în curs de modernizare

Un alt proiect ambiţios este cel care vizează reabilitarea infrastructurii a 73 de străzi din Iaşi. Lucrările au demarat în această vară, fiind executate de un consorţiu de patru firme, condus de "Citadin" SA, societate specializată a primăriei, la concurenţă cu compania germană "Kirchhoff Strassenbau" GmbH & Co. Firma germană a depus o ofertă de 40.565.000 lei, cu o perioadă de valabilitate de 90 de zile, termenul de execuţie al lucrărilor, pentru care se acorda o garanţie a calităţii de 24 de luni, fiind estimat la zece luni.

La rândul său, asociaţia de firme condusă de "Citadin" şi-a apreciat eforturile la 33.174.507,75 lei, valabilitatea ofertei fiind de nouă luni, iar timpul de execuţie garantat de şase luni.

Pe lângă "Citadin", din asociaţie mai fac parte SC "Euroconstruct Grup" SRL Iaşi, "Construcţii Feroviare Grup Colas" SA Iaşi şi SC "Căi Ferate Câmpulung Moldovenesc". Alocaţia bugetară pentru acest obiect de investiţii se ridică la 41,3 milioane lei, fără TVA.

În prima fază, municipalitatea ieşeană intenţiona să modernizeze cu această sumă 180 de străzi, cu un total de 55 km, dar programul a fost defalcat. Andrei Trofor ne-a explicat: "Străzile care nu au fost cuprinse în această etapă vor fi scoase la licitaţie ulterior, dar nu în acest an. Pentru 2007, ne-am propus modernizarea a 20 de străzi din cartierul Aviaţiei, 5 din zona Nicolina, 3 din Manta Roşie, 18 din Smârdan, 21 din Moara de Vânt - Tudor Vladimires-cu şi 6 din zona centrală. Lungimea totală a acestora este de circa 30 km. O mare parte dintre aceste străzi sunt considerate ca având ultima clasă tehnică, iar lucrările vor fi diferite, în func-ţie de obiectiv. Astfel, dacă pe unele străzi sunt necesare doar operaţiuni de consolidare şi ranforsare, pentru altele este nevoie de refacerea totală a infrastructurii".

Lucrările se aflau, la finele lunii septembrie, în plină desfăşurare. Dar o parte dintre respectivele străzi nu au o reţea proprie de utilităţi, iar unele nici nu fac parte din programul de investiţii pentru acest an al regiilor sau societăţilor de profil. Responsabilii municipalităţii ieşene au solicitat furnizorilor de utilităţi să realizeze în cel mai scurt timp lucrările specifice pe străzile cuprinse în programul de modernizare, astfel încât să nu se ajungă în situaţia de a le repara, ca ulterior acestea să fie afectate de săpături.

Încep lucrările la depozitul ecologic de deşeuri menajere

Pentru ultima parte a acestui an sunt planificate să înceapă lucrările la viitorul depozit ecologic de deşeuri menajere al Iaşiului. Licitaţia pentru executarea acestui obiectiv a fost câştigată de un consorţiu de firme, format din "Iridex Group, Hidroconstruct şi Romair", din Bucureşti, care a solicitat pentru realizarea acestui proiect 21,85 milioane de euro. Această ofertă a fost mai bună cu două milioane de euro decât cea avansată de către grupul de asociaţi "Petromservice Bucureşti şi Hidroedil Iaşi". Prevederea bugetară pentru acest obiectiv de investiţii era de 29,24 milioane de euro, inclusiv TVA. O treime din costurile lucrărilor va fi suportată de bugetul municipalităţii ieşene, iar diferenţa de circa 14 milioane de euro va fi susţinută din fondurile Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile. "Termenul de finalizare a proiectului, care include atât neutralizarea actualei gropi de gunoi de la Tomeşti, cât şi construirea depozitului ecologic de la Ţuţora, este anul 2010. Noul obiectiv va fi complet izolat şi nu va afecta calitatea aerului, a apei sau a solului", ne-a precizat purtătorul de cuvânt al Primăriei Iaşi.

Fondurile alocate acestui proiect urmează să fie utilizate pentru amenajarea noului depozit, punerea la punct a sistemului de selectare a deşeurilor şi neutralizarea actualei vărsători a oraşului. Investiţia va fi amenajată pe un teren de 50 de hectare, situat în comuna Ţuţora. Noul depozit de la Ţuţora va avea caracter zonal, aici urmând să fie aduse deşeurile din întreg judeţul Iaşi, ca urmare a închiderii vărsătorilor existente acum şi care nu îndeplinesc normele europene de mediu. În fiecare centru urban al judeţului, inclusiv în preajma depozitului ecologic de la Ţuţora, în cazul municipiului Iaşi, vor fi realizate staţii de sortare a deşeurilor, urmând ca resturile inerte, care rămân după selectare, să fie depozitate la Ţuţora.

19 milioane de lei pentru construirea a 224 de locuinţe sociale

Tot în ultimul trimestru al anului, vor demara lucrările la unul dintre cele mai ambiţioase proiecte ale municipalităţii ieşene: construirea a 224 de locuinţe sociale, în zona Grădinari. Licitaţia pentru executarea lucrărilor a fost câştigată de către două societăţi locale de construcţii. Astfel, SC "Construcţii 1" SA Iaşi va ridica imobilele din primul lot, câştigând licitaţia cu o ofertă de 10,539 milioane lei, fără TVA. Lotul al doilea va fi realizat de către SC "Iasicon" SA Iaşi, care şi-a adjudecat această comandă cu o ofertă de 8,612 milioane de lei, fără TVA.

Pentru a urgenta finalizarea apartamentelor respective, primăria a scos la licitaţie această investiţie pe două loturi. Primul lot cuprinde cinci blocuri, dintre care trei vor avea câte două tronsoane. "Construcţii 1" SA şi-a asumat obligaţia de a preda la cheie apartamentele în termen de 20 de luni. Cel de-al doilea lot, format din şase blocuri, fiecare cu câte un tronson, va fi finalizat în termen de 14 luni de la data demarării lucrărilor, conform angajamentelor asumate de "Iasicon". "La adjudecarea acestei licitaţii s-a ţinut cont nu numai de oferta financiară, dar şi de experienţa dovedită şi termenul avansat pentru execuţie", ne-a mai spus Andrei Trofor.

Investiţia se va realiza pe o arie totală de două hectare, din care aria des-făşurată este de peste 18.300 mp, iar aria construită de 3.640 mp. Cartierul cuprinde 11 blocuri, cu un total de 224 de apartamente, din care jumătate cu o cameră, iar cealaltă jumătate cu două camere. În proiectul privind lucrările de folosinţă generală sunt prevăzute asigurarea cu utilităţi, sistematizarea verticală, amenajările exterioare, aleile carosabile, parcajele, platformele gospodăreşti, echiparea punctelor termice etc. Conform indicatorilor tehnico-economici, valoarea totală a investiţiei se putea ridica la 35,172 milioane lei (inclusiv TVA), din care lucrările de construcţii-montaj ar fi necesitat 33,223 milioane lei.

BERD creditează cu 15 milioane de euro reabilitarea căii de rulare

a tramvaielor

Primăria estimează ca, în ultima parte a acestui an sau cel mai târziu la începutul anului viitor, să înceapă lucrările de reabilitare a căii de rulare a tramvaielor din Iaşi. Incertitudinea privind data iniţierii investiţiilor ţine de adjudecarea licitaţiei pentru desemnarea executantului. La finele lunii septembrie, comisia de licitaţie studia ofertele firmelor care şi-au depus candidatura. Cele patru firme, două din Austria şi câte una din Franţa şi Germania, au solicitat pentru executarea acestui proiect sume cuprinse între 17 şi 24 de milioane de euro, fără TVA, în timp ce alocaţia bugetară era de doar 15 milioane de euro. Banii provin dintr-un împrumut contractat de municipalitatea ieşeană şi Regia Autonomă de Transport Public Iaşi de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD).

Proiectul vizează reabilitarea a 16,4 km de cale dublă de rulare a tramvaielor, precum şi a reţelei de fir-contact. În programul de reabilitare au fost incluse tronsoanele: Gară - Arcu - Bacinschi - Silvestru, Petru Rareş - Hotel Continental - Filarmonică, Moara de Foc - Gară, Târgu Cucu - Hotel Europa, Gară - Podu de Piatră, Pasaj Alexandru cel Bun - Podu de Piatră, Piaţa Chirilă - Piaţa Doi Băieţi, Elena Doamna - Palatul Culturii. Strategia prevede abordarea acestor fronturi de lucru în mai multe etape, astfel încât traficul din Iaşi să fie cât mai puţin perturbat de şantierele RATP. Pe toată perioada derulării investiţiei, regia ieşeană va beneficia de asistenţă din partea companiei franceze "Sistra", care lucrează împreună cu firma românească "Metroul" SA.

De asemenea, lucrările vor fi monitorizate strict de către municipalitatea ieşeană, dar şi de reprezentanţii BERD, graficul prevăzând finalizarea acestora în cel mult un an şi jumătate. Conducerea RATP apreciază că prin modernizarea tronsoanelor respective, efortul financiar al regiei destinat segmentului de întreţinere se va diminua cu circa 60-70%, în timp ce cheltuielile cu personalul vor fi mai reduse cu 15%, ca urmare a reducerii frecvenţei defecţiunilor generate de starea precară a căii de rulare.

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Amenajări

Materiale

Fotoreportaj

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Legea

Internaţional