Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 7 / 2024

LUMINIŢA MIHAILOV, DIRECTOR GENERAL ADR SUD EST:"Judeţul Constanţa a excelat în atragerea fondurilor europene"

Investiţii /

"Judeţul Constanţa a excelat în atragerea fondurilor europene"
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Pentru perioada următoare, regiunea s-a pregătit cu proiecte de circa 6 miliarde de euro

    În judeţul Constanţa au fost contractate cele mai multe proiecte cu fonduri europene în perioada 2007-2013, ne-a declarat Luminiţa Mihailov, directorul general al Agenţiei de Dezvoltare Regională (ADR) Sud Est. "De exemplu, numai în cadrul Polului de Creştere s-au alocat aproximativ 90 milioane euro pentru Municipiul Constanţa şi cele 14 localităţi care alcătuiesc Zona Metropolitană Constanţa, sumă care în prezent este contractată aproape în totalitate", ne-a precizat domnia sa.

    Doamna Mihailov a ţinut să menţioneze că toate judeţele au accesat finanţări în cadrul domeniilor majore de intervenţie (DMI) din POR, interesul manifestat faţă de o categorie de investiţii sau alta, fiind diferit. Astfel, Brăila a excelat pe Axa Prioritară 3 a POR, în domeniul infrastructurii educaţionale şi de sănătate (DMI 3.4 şi DMI 3.1) şi Axa Prioritară 5, în domeniul reabilitării patrimoniului cultural (DMI 5.1).

    Buzăul s-a axat pe domeniul dezvoltării microîntreprinderilor (DMI 4.3) şi Axa Prioritară 5, în domeniul ce vizează dezvoltarea turismului (DMI 5.2).

    Judeţul Constanţa a pus accent pe domeniul serviciilor sociale (DMI 3.2), Axa Prioritară 4 - domeniul dezvoltării microîntreprinderilor (DMI 4.3) şi Axa Prioritară 5 - dezvoltarea turismului (DMI 5.1 şi DMI 5.2).

    Galaţiul a ales să se dezvolte mai mult în domeniul serviciilor sociale şi în domeniul infrastructurii educaţionale (DMI 3.2 şi DMI 3.4), dar a excelat şi pe Axa Prioritară 4, în domeniul realizării infrastructurii de afaceri şi al sprijinirii microîntreprinderilor (DMI 4.1 şi DMI 4.3).

    Tulcea a avut ca preocupare tot microîntreprinderile (DMI 4.3), dar a înregistrat o absorbţie bună şi pe Axa Prioritară 5 a POR, în domeniul dezvoltării turismului (DMI 5.1 şi DMI 5.2).

    Judeţul Vrancea a absorbit mai multe fonduri pe Axa Prioritară 3, în domeniul infrastructurii educaţionale (DMI 3.4) şi Axa Prioritară 5, în domeniul reabilitării patrimoniului cultural (DMI 5.1).

    Toate judeţele şi municipiile regiunii au pregătit un portofoliu de proiecte care a fost transmis către ADR Sud-Est, acest portofoliu făcând parte integrantă din Planul de Dezvoltare al Regiunii Sud-Est 2014-2020 (PDR), ne-a mai declarat Luminiţa Mihailov. Proiectele respective se aflau, la finele lunii octombrie, în diferite stadii de pregătire (unele au studii de fezabilitate, proiecte tehnice, iar altele sunt doar fişe de proiect).

    În anul 2014, ADR Sud-Est a organizat în fiecare judeţ întâlniri de lucru în vederea identificării portofoliului de proiecte pentru viitoarea perioadă de programare.

    Conform analizei necesităţilor de finanţare ale proiectelor de infrastructură, din cadrul fiecărei priorităţi de dezvoltare a PDR Sud-Est 2014-2020, valoarea totală estimată pentru Regiunea Sud-Est, este de aproximativ 6 miliarde de euro, ne-a menţionat doamna Mihailov.

    Patru proiecte mari cu risc de dezangajare

    În regiunea Sud Est Muntenia există patru proiecte mari de infrastructură, cu risc de nefinalizare până la 31 decembrie 2015, ceea ce conduce la pierderea fondurilor europene alocate, susţine Luminiţa Mihailov.

    Domnia sa ne-a explicat: "Cauzele sunt multiple: întârzieri înregistrate în adjudecarea contractelor de lucrări - două proiecte de valori mari, peste 10 milioane euro, din domeniul investiţiilor în infrastructura de drumuri şi în clădirile de patrimoniu; lipsa resurselor financiare ale beneficiarului - pentru un proiect de creare a unei structuri de agrement, solicitantul fiind autoritate publică locală a cărei contribuţie este de minim 50% din valoarea proiectului, dar şi producerea unor calamităţi naturale în anul 2014 care au afectat terenul pe care este amplasat obiectivul de investiţii, fapt ce a determinat schimbarea soluţiei tehnice propusă iniţial de către proiectant şi resurse financiare suplimentare pentru realizarea proiectului".

    Şeful ADR Sud Est speră că aceste proiecte se vor putea finaliza până în decembrie 2015, cu condiţia ca toţi actorii implicaţi, proiectant, constructor, beneficiar să colaboreze în vederea respectării graficelor de execuţie a lucrărilor de construcţii.

    Derulare greoaie a licitaţiilor

    De-a lungul implementării POR 2007-2013 au fost numeroase cazuri de proiecte în care constructorii au avut un ritm mai lent de lucru faţă de estimarea iniţială. Acest lucru a dus la prelungirea perioadelor de implementare ale proiectelor, fapt ce a influenţat negativ gradul de absorbţie în primii ani ai perioadei de implementare a programului, apreciază doamna Mihailov.

    De asemenea, acelaşi rezultat l-a avut prelungirea procedurilor de achiziţii din diferite motive, precum contestaţii, neclarităţi ale documentaţiilor, etc., fapt ce a condus deseori la anulări de proceduri şi reluări ale acestora.

    Domnia sa ne-a spus că împotriva acestor neajunsuri beneficiarii proiectelor pot lua măsuri precum supravegherea atentă şi permanentă a ritmului de lucru şi a calităţii lucrărilor, celeritate în rezolvarea situaţiilor deosebite ce pot apărea pe şantier (lucrări suplimentare neprevăzute datorate unor situaţii care nu puteau fi anticipate de către proiectant sau în urma producerii unor calamităţi naturale). La acestea se adaugă acceptarea unor proiecte tehnice de calitate, care vor putea fi puse imediat în execuţie, fără a necesita modificări pe parcursul derulării contractului de lucrări, dar şi elaborarea unor documentaţii de atribuire, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

    Directorul general al ADR Sud Est consideră că, în continuare, contestaţiile din achiziţiile publice afectează unele proiecte cu finanţare din POR în regiune. În ultima vreme, numărul contestaţiilor a mai scăzut, reducându-se perioada de adjudecare a contractelor de lucrări/servicii/furnizare bunuri, ne-a mai declarat domnia sa.

    Cu precădere în ultimii doi ani, de când a fost introdus sistemul cererilor de plată, nu au mai fost înregistrate probleme majore la beneficiari cu asigurarea cash-flow-lui necesar implementării proiectelor POR, ne-a precizat Luminiţa Mihailov. Mai sunt câteva cazuri de proiecte cu valori mari ale cheltuielilor neeligibile, dar şi cu o co-finanţare proprie mare, pentru care autorităţile locale întâmpină dificultăţi în a asigura resursele financiare respective, a conchis domnia sa.

    Cum se pregăteşte ADR pentru a ajuta la o mai bună absorbţie a fondurilor europene 2014-2020:

    - continuarea procesului de consultare a partenerilor din regiune, prin organizarea de întâlniri de lucru la nivel judeţean şi regional, în vederea finalizării portofoliului de proiecte eligibile pentru a fi finanţate în cadrul POR 2014-2020;

    - identificarea proiectelor prioritare ale autorităţilor locale şi pregătirea acestora

    - prezentarea oportunităţilor de finanţare din cadrul viitorului POR 2014-2020 către beneficiarii din sectorul privat

    - organizarea punctelor de help-desk pentru potenţialii beneficiari care vor funcţiona în cadrul birourilor judeţene.

    Proiecte cuprinse în Planul de Dezvoltare a Regiunii Sud Est

    - Construcţia, reabilitarea, modernizarea infrastructurii de drumuri naţionale, judeţene, locale care fac legătură cu reţeaua TEN-T şi nodurile multimodale;

    - Construcţia, modernizarea şoselelor de centură/drumuri de ocolire pentru eliminarea blocajelor rutiere,

    - Construcţia, reabilitarea şi consolidarea reţelei de poduri şi podeţe pe reţeaua de drumuri judeţene;

    - Extinderea, modernizarea şi dezvoltarea altor noduri de transport multimodale;

    - Stimularea mobilităţii regionale prin conectarea legăturilor rutiere la reţelele de transport pan-european;

    - Dezvoltarea infrastructurii de transport pentru traversarea Dunării pe cale rutieră şi feroviară şi conectarea polilor urbani/metropolitani la structurile multi-modale de transport;

    - Dezvoltarea/îmbunătăţirea transportului cu emisii scăzute de dioxid de carbon şi promovarea unei mobilităţi locale şi regionale;

    - Îmbunătăţirea condiţiilor de trecere a graniţelor, în special a celor externe cu Republica Moldova şi cu Ucraina şi cu Bulgaria;

    - Asigurarea accesibilităţii în zonele rurale/montane, pentru a îmbunătăţi condiţiile de viaţă în mediul rural şi de munte şi pentru a susţine activităţile economice (inclusiv activităţile turistice) în acele zonele;

    - Îmbunătăţirea infrastructurii la Marea Neagră, graniţa de Sud-Est a Europei;

    - Dezvoltarea infrastructurii aeroportuare.

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Proiecte

    Amenajări

    Materiale

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Perspective

    Internaţional