Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 5 / 2024

MARIAN PETRACHE, PREŞEDINTELE CONSILIULUI JUDEŢEAN ILFOV:"Avem proiecte de un miliard de euro pentru atragerea fondurilor europene"

Investiţii /

"Avem proiecte de un miliard de euro pentru atragerea fondurilor europene"
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Ilfovul are, începând din acest an, o strategie de dezvoltare până în 2020, prin care şi-a propus să atragă fonduri europene de circa un miliard de euro în următorii cinci ani, ne-a declarat, într-un interviu, Marian Petrache, preşedintele Consiliului Judeţean. Domnia sa susţine că autorităţile noastre ar fi trebuit să meargă la Bruxelles pentru negocierea bugetului din perioada 2014-2020 cu un plan de dezvoltare a ţării. Principalele direcţii de dezvoltare strategică a Judeţului Ilfov sunt consolidarea competitivităţii ilfovene în contextul vecinătăţii cu Municipiul Bucureşti, creşterea calităţii vieţii pentru rezidenţii judeţului, asigurarea unui grad de mobilitate şi accesibilitate ridicat pentru rezidenţi şi mediul de afaceri din Ilfov şi creşterea capacităţii instituţionale în vederea îmbunătăţirii calităţii şi promptitudinii procesului administrative. Până în prezent, Consiliul Judeţean Ilfov a atras circa 350 milioane de euro din fonduri europene, după cum ne-a mai spus domnul Petrache. Marian Petrache vrea să atragă finanţare pentru fonduri europene şi pentru un parc intermodal, care ar însemna mutarea unei părţi mici a portului Constanţa în Ilfov. Domnia sa apreciază că dacă în viitorul parc se va face schimbul de de mijloace de transport al mărfurilor, atunci acesta va fi cea mai importantă legătură cu portul Constanţa, care este legătură noastră cu Asia.

    Reporter: Ilfovul este unul dintre judeţele care au reuşit să atragă foarte multe fonduri europene în perioada 2007-2008. Ce ne puteţi spune despre această experienţă? Se conturează sau nu o strategie unitară de dezvoltare a ţării noastre cu ajutorul fondurilor europene?

    Marian Petrache: Polonezii au avut puterea să facă un proiect de ţară, care să se bazeze pe finanţare proprie, dar şi pe atragerea fondurilor europene.

    În România însă, acordul de parteneriat cu Uniunea Europeană 2014-2020 ţine loc de strategie de dezvoltare a ţării. Din păcate, noi nu am avut mai întâi un proiect de ţară cu care să ne ducem să negociem acordul de parteneriat. Mergem pe direcţiile strategice ale UE.

    Aşa că vom atrage fonduri greu, după ureche, aşa cum am făcut-o şi în perioada 2007-2013, în baza unor strategii locale sau a strategiei vreunui ministru. La noi, când se schimbă miniştrii se schimbă şi strategia, care uneori nu are legătură nici măcar cu programul de guvernare.

    Reporter: Autorităţile noastre abia au trimis programele operaţionale la Comisie pentru aprobare. Până se aprobă şi se contractează lucrările mai durează cel puţin un an, potrivit estimărilor din piaţă. Cum comentaţi?

    Marian Petrache: Mi s-a promis de la Ministerul Dezvoltării că ghidurile de finanţare pentru programe vor fi gata în scurt timp astfel încât să putem să dăm drumul la contractări rapid. Dar este evident că trebuie să folosim acest răstimp pentru a ne pregăti că să maximizam folosirea banilor europeni.

    Judeţul Ilfov are o strategie pentru nouă perioada de programare, dar, din păcate, aceasta nu este corelată cu cea a Bucureştiului. Această zona trebuie să aibă o strategie comună.

    Chiar în interiorul Ilfovului avem o dezvoltare dezechilibrată. Avem Voluntariul şi Otopeniul care sunt puternic dezvoltate, iar restul localităţilor se află mult în urmă. De aceea, un punct important al strategiei noastre până în 2020 este creşterea mobilităţii, care să asigure o dezvoltare uniformă, fără de care nu putem vorbi fără un transport public integrat Bucureşti-Ilfov.

    Reporter: Care este motivul pentru care nu există o strategie comună?

    Marian Petrache: Nu am vreo dispută cu domnul primar Oprescu. Singura problema este să reuşim să ne întâlnim ca să punem la punct o strategie comună. Până acum, domnul Oprescu nu a avut timp.

    Bucureştiului nu-i ajunge bugetul de un miliard de euro. Bugetul consolidat al Ilfovului este de vreo 40 milioane de euro. O strategie comună de dezvoltare şi atragere a fondurilor europene ne-ar fi adus finanţări suplimentare importante.

    România a ratat un ciclu financiar al UE. Nu am atras suficienţi bani şi nici pentru ce trebuie. Mi-e teamă că păţim acelaşi lucru şi în noua programare din cauza lipsei strategiilor.

    Reporter: Care sunt proiectele pe care aţi reuşit să le implementaţi împreună cu Primăria Capitalei?

    Marian Petrache: Până în prezent, au fost demarate proiecte în parteneriat, cum ar fi "Dezvoltarea şi dotarea serviciilor profesioniste pentru intervenţii în situaţii de urgenţă în regiunea Bucureşti - Ilfov - ISU 1", cu valoarea de circa 45 de milioane de lei. În cadrul acestui proiect, care a fost finalizat, au fost achiziţionate un număr de 38 de echipamente, dintre care 24 pentru ISU Bucureşti şi 14 pentru ISU Ilfov.

    În momentul de faţă, se află în implementare un al doilea proiect, "Dezvoltarea şi dotarea serviciilor specializate pentru intervenţii în situaţii de urgenţă în regiunea Bucureşti - Ilfov - ISU 2", cu valoare de circa 18 milioane de lei. Astfel, vor fi achiziţionate 14 mijloace speciale de transport, din care 8 distribuite către ISU Bucureşti şi 6 către ISU Ilfov.

    A mai fost depus un proiect care se află pe lista de rezervă, respectiv "Dezvoltarea şi dotarea cu echipamente a bazelor operaţionale pentru intervenţii în situaţii de urgenţă în regiunea Bucureşti - Ilfov - ISU 3", în valoare de circa 17 milioane de lei. În cadrul acestui proiect, vor fi cumpărate 17 echipamente, din care 9 pentru ISU Bucureşti, 6 pentru ISU Ilfov şi 2 pentru serviciile voluntare ISU din judeţul Ilfov.

    În prezent, lucrăm la dezvoltarea altor proiecte în parteneriat, printre care crearea unui centru de excelenţă, cu scopul de a promova potenţialul de inovare şi realizarea unui Plan de mobilitate, care va sta la baza planificării în mod durabil a transportului, ce va satisface nevoile de mobilitate ale locuitorilor Regiunii Bucureşti-Ilfov şi ale sectorului economic.

    Reporter: Câte fonduri europene aţi reuşit să atrageţi pentru drumuri?

    Marian Petrache: Pentru drumuri am reuşit să atragem în jur de 50 de milioane de euro. Practic, noi am modernizat drumurile existente şi nu am creat rute noi.

    Am ratat însă perioada cea mai bună pentru dezvoltarea parcurilor industriale şi tehologice. Suntem între doi poli puternici de dezvoltare economică, respectiv Bucureşti şi Prahova-Braşov. Când hectarul de teren costa, în Ilfov, un milion de euro şi când toate terenurile administraţiilor locale totalizau vreo 2000 de hectare, am fi putut pune la dispoziţie circa 100 de hectare pentru un astfel de parc în spatele Philip Morris.

    Încercăm acum să punem la punct un astfel de proiect, dar nu în această locaţie. Suntem în tratative cu UE pentru finanţarea studiului de fezabilitate necesar construirii unui spaţiu intermodal în afara Capitalei. Studiul costă două milioane de euro, iar investiţia în proiect este în jur de 100-150 milioane euro.

    Reporter: Continuă şi investiţiile în reţeaua de apă şi canalizare?

    Marian Petrache: Da. Pe apă şi canalizare avem lucrări de 80 milioane de euro pe 8 localităţi din 40. Mergem în ciclul următor de finanţare din fonduri europene cu proiecte de 180-200 milioane euro pentru 27 de localităţi. Suntem printre primele judeţe cu proiectele de extindere şi modernizare a reţelei de apă şi canalizare pregătite. Avem aplicaţia de licitaţie pe SEAP ca să selectăm proiectantul şi de la anul să începem lucrările pe noile finanţări care vor veni de la Uniunea Europeană.

    Pe segmentul de asistenţă socială, toate centrele sunt reabilitate cu fonduri europene. Cea mai mare investiţie este la Spitalul Judeţean Ilfov. Avem o provocare întrucât proiectul de modernizare şi dotare a spitalului trebuia executat în 24 de luni, dar acum trebuie să finalizăm lucrările în 17 luni pentru că 3 ani am stat pe loc cu licitaţia blocată din cauza contestaţiilor.

    Din cauza lipsei de dialog, am pierdut banii pe gestionarea deşeurilor. Ilfovul şi Bucureştiul au o mare problema la acest capitol. Sperăm să implementăm proiectul comun cu Bucureştiul ca să facem incineratorul de gunoi pe noul ciclu financiar.

    Reporter: Care sunt cele mai mari proiecte de infrastructură din Ilfov aflate în execuţie în momentul de faţă şi finanţate din fonduri europene?

    Marian Petrache: Avem în implementare proiecte de infrastructură în domeniul social şi de sănătate în judeţul Ilfov, finanţate din fonduri europene prin Programul Operaţional Regional 2007-2013. Printre acestea se numără reabilitarea, modernizarea şi echiparea Spitalului Clinic de Urgenţă Ilfov, proiect în valoare totală de circa 87 milioane de lei.

    Un alt proiect important este reabilitarea, modernizarea, dezvoltarea, extinderea şi echiparea Centrului de Plasament nr 5 Periş, în valoare totală de circa 4 milioane de lei, la care se adaugă reabilitarea, modernizarea, dezvoltarea, extinderea şi echiparea infrastructurii sociale la Centrul Maternal Săftica, de aproximativ 3,5 milioane de lei. Lucrări similare sunt derulate şi la Centrul Medico Social Domneşti (4 milioane de lei).

    Reporter: Câte fonduri europene a reuşit să atragă, în total, Consiliul Judeţean Ilfov în perioada 2007-2013?

    Marian Petrache: Am semnat contracte de finanţare în valoare totală de circa 1,4 miliarde de lei, reprezentând în principal investiţii în infrastructura rutieră de drumuri judeţene, infrastructura de apă şi apă uzată, infrastructura serviciilor de sănătate şi serviciilor sociale, cât şi pentru creşterea capacităţii administrative a Consiliului Judeţean şi a unităţilor administrative teritoriale (oraşe şi comune ale judeţului Ilfov).

    Reporter: Cât la sută din aceste fonduri au mers către drumuri, apă şi canalizare?

    Marian Petrache: Din totalul fondurilor accesate, un procent de aproximativ 15% a fost utilizat pentru reabilitarea şi modernizarea a mai bine de 100 km de drumuri judeţene, iar un procent de circa 29% a revenit proiectelor de apă şi canalizare.

    Reporter: Care este strategia CJ Ilfov de accesare a fondurilor europene în perioada 2014-2020? Care sunt principalele direcţii de acţiune din strategie?

    Marian Petrache: Prin Strategia de Dezvoltare a Judeţului Ilfov, au fost stabilite patru obiective strategice, respectiv consolidarea competitivităţii ilfovene în contextul vecinătăţii cu Municipiul Bucureşti, creşterea calităţii vieţii pentru rezidenţii judeţului, asigurarea unui grad de mobilitate şi accesibilitate ridicat pentru rezidenţi şi mediul de afaceri din Ilfov şi creşterea capacităţii instituţionale în vederea îmbunătăţirii calităţii şi promptitudinii procesului administrative.

    Aceste obiective vor fi atinse prin implementarea unei serii de proiecte finanţate prin fonduri europene, în domenii precum transport, cercetare-dezvoltare-inovare, dezvoltarea mediului de afaceri, protecţia mediului.

    Reporter: CJ Ilfov a lansat, în 2014, această strategie de dezvoltare până în 2020. Cum v-aţi propus să atingeţi ţintele propuse?

    Marian Petrache: Cele mai importante proiecte propuse pentru perioada imediat următoare vizează creşterea competitivităţii economice a judeţului, că motor de dezvoltare a celorlalte sectoare de activitate. Printre proiectele prioritare se numără dezvoltarea a cel puţin unui cluster funcţional conectat de proiectul ELI NP, a unui parc industrial, dar şi a unor parcuri tehnico-ştiinţifice şi logistice. Vrem să dezvoltăm un Centru expoziţional şi de afaceri al judeţului Ilfov, dar şi nodulul intermodal de transport marfă şi pasageri Otopeni - Tunari - Moară Vlăsiei.

    Profilul acestor proiecte le recomandă pentru finanţare din Fondurile Structurale puse la dispoziţie de Uniunea Europeană. Totodată, am identificat şi surse alternative de finanţare, cum sunt fondurile Mecanismului Financiar al Spaţiului Economic European şi fondurile Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, inclusiv dezvoltarea unor parteneriate public-private.

    Reporter: Cum va beneficia mediul de afaceri din Ilfov de dezvoltarea acestei strategii?

    Marian Petrache: În ceea ce priveşte mediul de afaceri din Ilfov, urmărim implementarea unor proiecte care să vizeze atragerea investitorilor şi capitalului, sprijinirea mediului antreprenorial, susţinerea unui cadru atractiv pe plan internaţional în cercetare, dezvoltare şi inovare, precum şi dezvoltarea ofertei de agrement a judeţului.

    Pentru atingerea acestor obiective, prin Strategia de Dezvoltare, au fost propuse o serie de proiecte specifice, printre care am menţionat deja dezvoltarea unui parc industrial, înfiinţarea unui incubator de afaceri, precum şi facilitarea interacţiunii dintre mediul universitar şi cel de afaceri, prin implicarea activă în dezvoltarea de clustere.

    Reporter: Care este valoarea totală a proiectelor pe care le-aţi pregătit pentru atragerea fondurilor europene până în 2020?

    Marian Petrache: Avem proiecte pregătite a căror valoare este în jur de un miliard de euro. Ne dezavantajează că ieşim din zona fondurilor de coeziune pentru că suntem, împreună cu Bucureştiul, singura regiune dezvoltată din ţară care depăşeşte media europeană.

    Reporter: Cum va descurcaţi cu cofinanţarea proiectelor europene?

    Marian Petrache: Nu avem un un grad ridicat de îndatorare. În plus avem o rezervă importantă de bani pentru că am încasat penalităţi de la firmele cu care am executat proiecte europene.

    Astfel că sper să rezolvăm, în perioada următoare, trei mari probleme, respectiv deşeurile, apă şi canalizarea, dar şi transportul public. Cu ajutorul fondurilor europene vom rezolva problema deşeurilor şi a reţelelor de apă şi canal. Dar nu văd o rezolvare rapidă pentru transportul public ce trebuie interconectat cu cel al Bucureştiului.

    Reporter: De ce?

    Marian Petrache: Există o înţelegere între privaţi şi RATB. 70% din cei care au nevoie să ajungă în Bucureşti sunt în prima linie de localităţi situată în apropierea Capitalei. Regia bucureşteană de transport - RATB - poate să asigure transportul lor fără probleme. Dar RATB nu vrea în timp ce firmele private se bat pe licenţele de transpot pentru aceste trasee.

    Reporter: Ce feed-back aveţi în urmă dezbaterii strategiei de dezvoltare a judeţului?

    Marian Petrache: Cu regret spun că poate trebuia să facem o pregătire mai mare înainte să licităm elaborarea strategiei. Participarea mediului privat şi a administraţiilor locale la dezbatere a fost slabă. Regret acest lucru pentru că am vrut să venim în sprijinul oamenilor de afaceri şi am dorit să le cunoaştem mai bine doleanţele. Vroiam să ştim cum să dezvoltam serviciile pentru poluaţie şi infrastructură.

    Dar avem linii directoare ale strategiei pe care lucrăm şi sperăm că acest dialog să apară în timp. Poate nu am depus suficiente eforturi că să aducem mediul de afaceri şi societatea civilă în aceste dezbateri. Oamenii şi companiile nu mai au încredere în administraţia publică şi în clasa politică.

    Reporter: Care este investiţia realizată cu care va mândriţi cel mai mult?

    Marian Petrache: Am luat o societate aflată în faliment - cea de apă şi canal - şi am adus-o pe linia de plutire. Vă spuneam că de la cele 70-80 milioane de euro atrase pe fonduri europene sărim la 180 milioane de euro în următorii 4-5 ani.

    Reporter: Aveţi şi un proiect de suflet?

    Marian Petrache: Da. Este acel parc intermodal, care înseamnă mutarea unei părţi mici a portului Constanţa în Ilfov. Dacă în viitorul parc se va face schimbul de mijloace de transport al mărfurilor, atunci acesta va fi cea mai importantă legătură cu portul Constanţa, care este legătură noastră cu Asia. Parcul este proiectat pe 100 de hectare de teren.

    Reporter: Care sunt primele obiective ale strategiei de dezvoltare a Ilfovului ce pot fi implementate din acest an?

    Marian Petrache: După aprobarea strategiei, din luna ianuarie a acestui an şi până în prezent, au fost depuse spre finanţare o serie de proiecte, în scopul atingerii obiectivelor de dezvoltare a judeţului Ilfov.

    Astfel, am reuşit să depunem proiectul "The BIMH - Bucharest Ilfov Multimodal Hub", finanţat prin Programul Anual al Trans - European Transport Network (TEN - T), care are în vedere realizarea studiului de fezabilitate şi a altor studii tehnice specifice, dar şi proiectul "SOCEC.NET - reţeaua economiei sociale", finanţat prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 - un proiect inter-regional care îşi propune înfiinţarea unui număr de 11 structuri de economie socială la nivelul judeţelor Ilfov şi Călăraşi, din care 7 în judeţul Ilfov, care vor genera un număr de circa 55 de locuri de muncă.

    Un alt proiect vizează valorificarea resurselor de apă geotermală pentru termoficarea spitalului clinic de urgenţă Prof. Dr. Agrippa Ionescu, finanţat prin Mecanismul Financiar al Spaţiului Economic European 2009-2014, Programul RO06 Energie Regenerabilă. Investiţia îşi propune utilizarea rezervelor de apă geotermală din perimetrul Balotest.

    Proiectul "Legacy from the past to the future", finanţat prin Mecanismul Financiar al Spaţiului Economic European 2009-2014, Programul PĂ16/RO12 Conservarea şi revitalizarea patrimoniului cultural şi natural cuprinde elaborarea studiilor tehnice ce vor stă la baza reabilitării, conservării şi promovării turistice a Fortului 13 Jilava.

    Am reuşit să depunem şi proiectul "Sports bring us together", finanţat prin Erasmus+, care îşi propune realizarea unui eveniment sportiv de anvergură europeană, care să atragă atenţia asupra potenţialului de dezvoltare al judeţului.

    De asemenea, au fost depuse şi finanţate, prin POR 2007-2013, un număr de 8 proiecte de reabilitare a unor şcoli din Ilfov.

    Am demarat activităţile necesare pentru constituirea, la nivelul Judeţului Ilfov, a patru Grupuri de Acţiune Locală în vederea depunerii de proiecte prin care se urmăreşte dezvoltarea comunităţii locale.

    Reporter: Care este bugetul total de investiţii de care dispune CJ Ilfov în acest an?

    Marian Petrache: Pentru anul 2014, bugetul total de investiţii al Consiliului este de circa 174 milioane de lei.

    Reporter: Care sunt cele mai mari lucrări de investiţii pe care le veţi scoate la licitaţie până la finalul anului?

    Marian Petrache: Avem licitaţii pentru Proiect Tehnic şi modernizare Pavilion S al Consiliului Judeţean Ilfov - aproximativ 2,5 milioane de lei; Proiect Tehnic şi reparaţii capitale la Cămin P+1 Voluntari - aproximativ 1,1 milioane de lei; reabilitarea, modernizarea, dezvoltarea, extinderea şi echiparea infrastructurii sociale la Centrul Maternal Săftica, judeţul Ilfov - circa 2 milioane de lei; reabilitare şi modernizare reţele de drumuri judeţene din judeţul Ilfov, DJ 401A, km. 0+000 (Vidra) - km. 28+209 (Domneşti) - circa 66 milioane de lei.

    Reporter: Ilfovul este unul din judeţele care încă mai atrage investiţii imobiliare. Care este strategia de dezvoltare urbană a judeţului prin care va propuneţi atragerea a noi investitori imobiliari?

    Marian Petrache: Judeţul Ilfov are un potenţial deosebit în ceea ce priveşte atragerea de investitori şi capital, în contextul proximităţii municipiului Bucureşti şi a disponibilităţii unor spaţii şi terenuri.

    Astfel, una din priorităţile Consiliului Judeţean Ilfov este de a dezvoltă infrastructură de acces şi a reţelelor de utilităţi necesare realizării unor investiţii, inclusiv investiţii imobiliare, cu rolul de a crea un fond de locuinţe modern la nivel judeţean.

    Totodată, CJ Ilfov va colabora cu primăriile ilfovene în vederea îmbunătăţirii evidenţei terenurilor disponibile prin coordonarea dezvoltării infrastructurii şi utilităţilor publice, pentru dezvoltarea armonioasă a localităţilor şi în concordanţă cu legislaţia în vigoare.

    De asemenea, sprijinim unităţile administrative din judeţul Ilfov în întocmirea documentaţiilor de urbanism pentru reactualizarea zonificării funcţionale şi a planurilor de dezvoltare locală, fapt ce va susţine investiţiile.

    Reporter: Care sunt localităţile din Ilfov cu cele mai multe investiţii în construcţii noi în acest an?

    Marian Petrache: Ţinând cont de faptul că în judeţul Ilfov există o diversitate a zonelor în ceea ce priveşte tipul de dezvoltare, pot spune că, în general, întregul judeţ are o dezvoltare armonioasă, iar diferenţele dintre localităţile componente se poate face doar la nivel funcţional.

    În acest an, am eliberat 270 de avize la certificate de urbanism şi 246 de avize de autorizaţii de construcţii.

    Reporter: Vă mulţumesc!

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Amenajări

    Materiale

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Legea

    Internaţional