Municipalitatea vrea un Bucureşti "smart"
.. Smart City / 06 octombrie 2017
Managementul traficului, transportul public, smart parking-ul şi iluminatul sunt domeniile în care Primăria Capitalei dezvoltă proiecte smart, care se află în diverse stadii de implementare.
Reprezentanţii Municipalităţii ne-au precizat, într-un interviu: "Pentru ca un oraş să devină "smart", au fost identificate şase domenii: guvernare smart, oameni smart, mobilitate smart, economie smart, mod de viaţă smart şi mediul înconjurător smart. Un oraş inteligent presupune îmbunătăţirea serviciilor publice, creşterea nivelului de confort al cetăţenilor, eficientizarea consumurilor de resurse şi reducerea cheltuielilor pe termen mediu şi lung".
Reporter: Bucureştiul este unul dintre oraşele de la noi care se află în proces de implementare a proiectelor "Smart City". Ce presupun, mai exact, aceste tipuri de proiecte? Cum caracterizaţi un oraş inteligent?
Primăria Capitalei: Metodele inteligente de administrare şi organizare a unui oraş se caracterizează prin interconectarea într-o singură reţea a persoanelor, a afacerilor, a infrastructurii, a resurselor, a energiei şi a spaţiilor. Astfel, creşte nivelul de trai, iar accesul la serviciile publice este mai facil.
Pentru ca un oraş să devină "smart", au fost identificate şase domenii: guvernare smart, oameni smart, mobilitate smart, economie smart, mod de viaţă smart şi mediul înconjurător smart.
Un oraş inteligent presupune îmbunătăţirea serviciilor publice, creşterea nivelului de confort al cetăţenilor, eficientizarea consumurilor de resurse şi reducerea cheltuielilor pe termen mediu şi lung.
Un oraş smart este un oraş care colectează informaţii şi foloseşte tehnologia modernă pentru fluidizarea traficului, îmbunătăţirea transportului public, reducerea poluării şi consumului de energie sau pentru îmbunătăţirea relaţiei cetăţenilor cu autoritatea.
Din această perspectivă, tehnologia IT&C este una dintre puţinele care poate ajuta cu adevărat oraşele să devină mai sustenabile, mai prietenoase şi mai eficiente, în acelaşi timp.
Reporter: Cât de mult creşte calitatea vieţii cetăţeanului într-un oraş inteligent?
Primăria Capitalei: Sunt capitale europene care au un avans în ceea ce priveşte implementarea unor sis-teme performante privind tehnologiile "Smart City". Din experienţa lor au reieşit următoarele aspecte:
- Reducerea emisiilor Co2;
- Consumul scăzut de energie;
- Accesul la informaţie centralizat;
- Spaţiile verzi rămân la nivelul actual de 50%;
- Reducerea consumului energetic cu 1% pe an şi unitate.
Reporter: Ce proiecte de tip "Smart City" dezvoltă Primăria Capitalei?
Primăria Capitalei: Primăria Capitalei a început procesul de implementare către zona de smart city începând cu decembrie 2016. Astfel, sunt tratate ca fiind prioritare, conform planului de dezvoltare, următoarele domenii:
- Managementul traficului;
- Transportul Public;
- Smart parking;
- Iluminatul.
În ceea ce priveşte managementul traficului, în luna iulie 2017, Primăria Capitalei a pus în funcţiune un nou centru de dispecerizare şi control trafic.
Următoarea etapă va fi update-ul şi upgrade-ul sistemelor software şi hardware care gestionează traficul. Interoperabilitatea între aplicaţiile care gestionează partea de semaforizare a oraşului cu transportul public va permite prioritizarea în regim adaptiv pentru bandă unică a transportului public, salvare, pompieri etc.
Etapa finală va fi cea de schimbare a automatelor de dirijare a intersecţiilor care nu au fost înrolate în managementul centralizat.
De asemenea, din luna iunie a acestui an, Primăria Capitalei testează tehnologia LoRaWAN.
Aceasta reprezintă un protocol de radio transmisii prin care se formează reţele de obiecte inteligente. Reţeaua constituită foloseşte o topologie star-of-stars, cu gateway-uri servind drept bridge-uri transparente, care transmit mesajele între senzori şi serverul central. Gateway-urile se conectează la reţea prin legături tradiţionale IP, iar dispozitivele cu senzori folosesc comunicaţia wireless de un singur hop către unul sau mai multe gateway-uri. Structura este similară unei reţele de telefonie mobilă, dar în loc de a avea o singură reţea interconectată, LoRa permite implementarea mai multor reţele independente peste aceeaşi infrastructură. Această tehnologie ne va permite citirea de informaţii din trafic (astăzi aceste informaţii se colectează cu ajutorul buclelor inductive), pentru corelarea semafoarelor. Costurile cu implementarea, mentenanţa şi consumurile de energie cu această tehnologie este de trei ori mai mic decât cel existent.
Pe segmentul transportului public, Primăria Capitalei a lansat, în luna iulie a acestui an, licitaţia pentru achiziţia a 400 de autobuze noi, Euro6. În paralel cu derularea acestei licitaţii, au fost finalizate caietele de sarcini pentru achiziţionarea a 100 de tramvaie şi 100 de troleibuze noi, iar RATB se pregăteşte pentru achiziţionarea a 100 de autobuze electrice. Parcul auto existent, împreună cu cele noi vor fi dotate cu WIFI gratuit pentru cetăţeni. RATB este în procedura de achiziţie a unor aplicaţii pentru informarea călătorilor. Aceştia vor putea afla care este timpul de aşteptare, precum şi informaţii despre traseul vehiculului în trafic. Aceste informaţii vor fi disponibile în staţiile de aşteptare şi către sistemele de operare aflate pe smartphone.
De asemenea, va fi introdus biletul unic de călătorie, valabil atât pe mijloacele de transport de suprafaţă, cât şi pentru metrou. Biletul unic va putea fi achiziţionat nu doar de la punctele clasice de vânzare a legitimaţiilor de călătorie, ci şi online.
Totodată, Municipalitatea are în vedere implementarea unui sistem de informare în ceea ce priveşte locurile de parcare şi disponibilitatea acestora prin informare printr-un portal, monitorizarea locurilor disponibile, plata parcării prin SMS, card, voucher, webshop abonamente etc.
Pe segmentul iluminatului public, proiectele pilot de tip smart city prevăd, ca măsuri pasive, aparate de iluminat cu consum energetic redus (cu tehnologie LED), precum şi îmbunătăţirea calităţii energiei prin utilizarea de echipamente de compensare a factorului de putere poziţionate local sau la interfaţa cu distribuitorul de energie electrică sau prin întreţinerea corectă a instalaţiilor existente. Măsurile active sunt contorizarea instalaţiilor pentru identificarea zonelor în care pot fi reduse consumurile de energie, implementarea de soluţii software pentru analiza consumurilor şi comanda instalaţiei de iluminat electric prin utilizarea unor sisteme de acţionare centralizate sau locale.
Reporter: Ce alte proiecte urmează să mai lansaţi, în perioada următoare?
Primăria Capitalei: Unul din punctele centrale pentru informarea cetăţenilor este noul portal al Primăriei Municipiului Bucureşti. Procedura pentru un nou portal al PMB va fi lansată în perioada imediat următoare. Obiectivul general al proiectului urmăreşte dezvoltarea unei platforme noi, centralizate, care să permită integrarea de servicii informatice dedicate cetăţenilor şi care să permită, în acelaşi timp, şi integrarea aplicaţiilor existente, în vederea expunerii serviciilor electronice publice disponibile.
În luna iulie 2017, Primăria Capitalei a pus în funcţiune un nou centru de dispecerizare şi control trafic.
Update-ul şi upgrade-ul sistemelor software şi hardware care gestionează traficul va fi implementat în 2018 şi se află în stadiul de elaborare a caietului de sarcini.
Sistemul de informare asupra locurilor de parcare şi a disponibilităţii acestora prin informare se află în faza de testare.
Pentru transportul în comun, informaţii despre timpul de aşteptare, wi-fi, precum şi informaţii despre traseul vehiculului în trafic, se află în stadiul de elaborare a caietelor de sarcini.
Se fac evaluări în acest moment pentru implementarea biletului unic pentru transportul în comun, la nivel de integrare a bazelor de date.
Reporter: Cât de expus este un oraş "smart" atacurilor cibernetice?
Primăria Capitalei: Urmare a faptului că acest concept de oraş "smart" nu este unul standardizat, fiind într-o continuă modificare şi evoluţie, este foarte important ca aceste tehnologii care se implementează să beneficieze de soluţii testate. Realizarea unui asemenea sistem implică un control facil, interoperabilitatea tuturor componentelor, analiză în timp real, securitatea tuturor informaţiilor procesate şi o bază mare de resurse pentru calcul.
Reporter: Cum pot fi contracarate atacurile cibernetice asupra sistemelor "smart"?
Primăria Capitalei: Una dintre condiţii este crearea unor reţele de comunicaţii modulare, având grade de redundanţă la nivelul nodurilor critice. De asemenea, este necesară implementarea de strategii tip "firewall" pe mai multe paliere. O altă condiţie importantă este crearea unei reţele proprietar, la care accesul din exterior să fie bazat doar pe protocoale stricte.
Reporter: Mulţumesc!