Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 5 / 2024

PÂNĂ ÎN 2020,Două miliarde de euro - necesarul de finanţare a infrastructurii de transport din Regiunea Sud-Est

Finanţare /

Două miliarde de euro - necesarul de finanţare a infrastructurii de transport din Regiunea Sud-Est
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Strategia de Dezvoltare a Regiunii Sud-Est pentru perioada de programare 2014-2020 cuprinde, printre obiectivele prioritare, şi dezvoltarea infrastructurii de transport la nivel regional. Documentul precizează că necesarul de finanţare a regiunii la acest capitol este de două miliarde de euro, din care 1,7 miliarde euro din fonduri europene, 260 milioane euro - de la bugetul de stat şi 40 milioane euro din bugetul local.

    Autorităţile locale din Regiunea Sud-Est şi-au propus ca, până în 2020, să deruleze lucrări de construcţie, reabilitare, modernizare a infrastructurii de drumuri naţionale, judeţene, locale care fac legătura cu reţeaua TEN-T şi nodurile multimodale. Alte obiective vizează modernizarea şoselelor de centură, reabilitarea şi consolidarea reţelei de poduri şi podeţe pe reţeaua de drumuri judeţene, extinderea, modernizarea şi dezvoltarea altor noduri de transport multimodale, dezvoltarea infrastructurii de transport pentru traversarea Dunării pe cale rutieră şi feroviară şi conectarea polilor urbani la structurile multimodale de transport.

    Strategia mai prevede îmbunătăţirea condiţiilor de trecere a graniţelor, în special a celor externe cu Republica Moldova şi cu Ucraina şi Bulgaria, îmbunătăţirea infrastructurii la Marea Neagră şi dezvoltarea infrastructurii aeroportuare din regiune.

    Un punct important este şi dezvoltarea porturilor în scopul integrării lor în fluxurile logistice de mărfuri şi pasageri.

    O altă prioritate din strategie este dezvoltarea urbană durabilă. Necesarul de finanţare identificat la nivel regional este de două miliarde de euro, din care 1,7 miliarde euro pot fi atrase din fonduri europene.

    43 de proiecte prin POR cu risc de nefinalizare până la sfârşitul anului

    Reprezentanţii Agenţiei de Dezvoltare Regională Sud Est (ADR SE) ne-au declarat că, la începutul lunii septembrie, la nivelul regiunii, se afla într-un proces de monitorizare specială un număr de 43 de proiecte finanţate din Programul Operaţional Regional (POR) 2007-2013, care au risc de nefinalizare până la 31 decembrie 2015. Valoarea totală nerambursabilă a acestor investiţii este de aproximativ 800 milioane de lei.

    Ei ne-au explicat că termenul limită până la care beneficiarii pot plăti cheltuielile efectuate în cadrul proiectelor finanţate prin POR 2007-2013 este 31 decembrie 2015, dată până la care sumele achitate cu respectarea prevederilor contractuale pot fi considerate eligibile.

    Oficialii ADR SE au adăugat: "În perioada septembrie - octombrie 2015, vom face o analiză a proiectelor cu risc şi vom cuantifica valorile rămase de susţinut de către beneficiari din resurse proprii pentru aceste investiţii. Pentru aceste proiecte, perioada de implementare se va putea extinde până cel mult la data de 31 iulie 2016, prin încheierea, în perioada octombrie - decembrie 2015, de acte adiţionale la contractele de finanţare. Toate cheltuielile efectuate după 31 decembrie 2015 vor fi suportate de beneficiari".

    În situaţia în care un obiectiv nu va fi gata până pe 31 iulie 2016, acesta va deveni neeligibil şi se va solicita restituirea tuturor sumelor primite în cadrul proiectului, conform sursei citate.

    Riscul neabsorbţiei sumelor contractate din fonduri europene afectează doar aproximativ 25% din finanţarea nerambursabilă de 800 de milioane de lei din proiectele cu risc identificate, ne-au mai declarat reprezentanţii ADR SE, care au ţinut să ne precizeze: "Există riscul rezilierii finanţării pentru patru proiecte mari de infrastructură (transport şi turism), pentru care au fost înregistrate întârzieri în adjudecarea contractului de lucrări. Beneficiarii acestor investiţii nu dispun de resurse financiare pentru a acoperi din bugetul propriu sumele cheltuite după 31 decembrie 2015 şi nici nu pot fi încheiate lucrările până la 31 iulie 2016".

    39 de investiţii finanţate din POR pot fi gata până la 31 iulie 2016

    În cazul a 39 de proiecte pentru care ADR SE a identificat riscul nefinalizării la 31 decembrie 2015 (dar care pot fi gata până la 31 iulie 2016), suma rămasă de acoperit de către beneficiari pentru lucrările ce vor fi executate după data de 31 decembrie 2015 va fi de aproximativ 10% din valoarea acestora, conform estimărilor conducerii Agenţiei. "Nu am identificat niciun proiect cu lucrări deja demarate care să prezinte riscul de a nu fi gata până la jumătatea anului viitor", mai spun reprezentanţii ADR SE.

    Principalele cauze care au dus la întârzieri în implementarea proiectelor POR în regiune sunt problemele apărute în procedurile de achiziţii publice (contestaţii, neclarităţi ale documentaţiilor de achiziţii), realizarea unor proiecte tehnice de calitate foarte slabă, care au necesitat modificări în timpul execuţiei lucrărilor, ritm redus de execuţie şi lipsa resurselor financiare ale beneficiarilor.

    Caravana POR 2014-2020 a debutat pe 24 septembrie 2015, la Brăila, unde a avut loc prima sesiune de informare dintre cele opt care vor fi organizate în perioada septembrie-decembrie 2015, în fiecare regiune de dezvoltare, şi care sunt destinate potenţialilor beneficiari şi reprezentanţilor autorităţilor publice locale. Caravana este organizată de Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Regional (AM POR) din cadrul Ministerului Dezvoltării (MDRAP) şi are rolul să sprijine absorbţia fondurilor europene nerambursabile, prin creşterea gradului de informare cu privire la fondurile disponibile şi la alocarea lor, conform unui comunicat al ministerului.

    Gabriel Friptu, director general la Direcţia Generală Programe Europene din MDRAP, a declarat: "Noul POR este puţin diferit de logica programului anterior din 2007-2013. În primul rând, discutăm de un buget mult mai mare şi de mai multe axe prioritare: 12, faţă de 6 la vechiul program. De la aproximativ 4 miliarde de euro, cât a avut POR 2007 - 2013, noul program are o alocare de 8,25 miliarde euro, din care 6,7 miliarde euro reprezintă contribuţia din Fondul European de Dezvoltare Regională. În plus, noul program este mult mai concentrat pe anumite domenii sau sectoare, având în spate diverse strategii sau planuri de acţiune naţionale -în educaţie, sănătate, competitivitate- care creează o anumită concentrare a resurselor puse la dispoziţie".

    Participanţii la eveniment s-au interesat în mod special de noul instrument ITI - Investiţii teritoriale integrate. Domnul Friptu a precizat că ITI este un instrument care permite intervenţii concentrate şi corelate pe mai multe domenii dintr-o singură zonă, pentru dezvoltarea integrată a acesteia. "Practic, în funcţie de nevoile de dezvoltare dintr-un anumit teritoriu, finanţăm proiecte din domenii diferite, dar care se corelează şi, implementate împreună, duc la o dezvoltare mai consistentă a zonei respective", a completat domnia sa.

    În ţara noastră, ITI este utilizat pentru Delta Dunării şi are alocate 411,81 milioane de euro din POR 2014-2020 (din circa un miliard de euro alocat prin alte programe operaţionale), pentru un areal format din 38 de unităţi administrativ-teritoriale din cadrul Rezervaţiei Biosfera Delta Dunării, din judeţul Tulcea şi din nordul Judeţului Constanţa.

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Amenajări

    Materiale

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Legea

    Internaţional