PENTRU ACEST AN,Consiliul Judeţean Prahova a pregătit investiţii de peste 210 milioane de lei
Investiţii / 06 iunie 2014
Bugetul total de investiţii al Consiliului Judeţean (CJ) Prahova pentru anul 2014 este de circa 210 milioane de lei, respectiv 20,6 milioane de lei din fondurile proprii ale instituţiei şi 189,4 milioane lei din fonduri europene, ne-a declarat preşedintele instituţiei, Mircea Cosma.
Domnia sa ne-a precizat: "Pentru investiţiile noi, am alocat 31,3 milioane de lei (12,6 milioane de lei din bugetul propriu şi restul au fost fonduri europene), iar pentru cele aflate în derulare a fost repartizată suma de 192,67 milioane de lei (8 milioane de lei din bugetul local şi 184,6 milioane lei din finanţarea europeană). În acest an vom începe lucrări la multe obiective importante".
Astfel, CJ Prahova va reabilita sistemul microzonal de alimentare cu apă de la sursa Crasna, respectiv va înlocui conducta de transport a apei potabile şi va reabilita construcţiile hidrotehnice aferente, de la staţia de tratare Schiuleşti la rezervorul de înmagazinare Gogon (oraşul Slănic).
De asemenea, vor fi amenajate noduri rutiere la intersecţia autostrăzii A3 cu drumul judeţean DJ 100B (comuna Gherghiţa), la intersecţia DJ 102 cu DJ 155 (comuna Păuleşti) şi la intersecţia DJ 720 cu DJ 101I, în comuna Filipeştii de Pădure.
În acelaşi timp, Consiliul Judeţean Prahova va executa lucrări de consolidare a drumului judeţean DJ 100M (Păcureţi) şi de reabilitare a DJ 102 (Slănic-Izvoarele), precum şi lucrări de amenajare a unui sens giratoriu în comuna Blejoi, la intersecţia DN 1B cu DJ 236.
Aproape 9 milioane de lei pentru drumuri
Pentru întreţinerea infrastructurii rutiere din judeţ, în 2014, vor fi alocate 8,77 milioane de lei, ne-a mai declarat Mircea Cosma. Pe de altă parte, pentru lucrările de alimentare cu apă a fost alocată suma de 7,6 milioane de lei.
Referitor la investiţiile din fonduri europene, preşedintele CJ Prahova ne-a menţionat: "Vom face un pasaj rutier peste DN 1B, în continuare cu DJ 102, care să mărească accesibilitatea către partea de nord a Polului de Creştere Ploieşti, în special către Spitalul Judeţean Prahova. Vom construi centrul de afaceri multifuncţional Lumina Verde şi vom începe reabilitarea, modernizarea şi echiparea specifică a Centrului de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică pentru persoane adulte cu handicap din comuna Ariceşti Rahtivani (sat Nedelea). CJ Prahova va mai restaura şi consolida Muzeul Ceasului Nicolae Simache din Ploieşti, complexul de servicii comunitare Rază de Soare din Băicoi şi va mai restaura conacul Pană Filipescu. Tot cu bani europeni, vom moderniza reţeaua de apă şi canalizare din judeţul Prahova, respectiv vom realiza un sistem de management integrat al deşeurilor".
Consiliul Judeţean Prahova are ca obiectiv strategic general stimularea procesului de creştere economică durabilă, care să conducă la îmbunătăţirea calităţii vieţii pentru toţi locuitorii judeţului.
În acest context economico-social, un rol determinant îl au parcurile industriale, afirmă domnul Cosma. Acestea reprezintă poli ai competitivităţii economice pentru zonele în care funcţionează, punând accent pe stimularea investiţiilor directe autohtone şi străine în industrie, cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, apreciază domnia sa.
Noi locaţii în parcuri industriale
Consiliul Judeţean Prahova are continuitate în organizarea parcurilor industriale, cât şi iniţiative noi pentru stimularea mediului de afaceri.
Astfel, instituţia a pus la dispoziţia investitorilor Ploieşti Industrial Parc SA, cu două noi locaţii: 31 de hectare la Mizil şi 45 de hectare la Ciorani. Aceste locaţii propun investiţii preponderent în domeniul agroalimentar (având în vedere profilul zonei), dar şi în alte domenii industriale şi de servicii.
În Brazi Industrial Parc SA, sunt 5 hectare disponibile unde pot fi mai eficient utilizate infrastructura existentă (accesul rutier foarte bun, calea ferată de uz industrial) şi utilităţile (energia electrică, emergia termică şi gazele naturale).
Mircea Cosma a amintit şi de Parcul Industrial Bărcăneşti, recent înfiinţat, pe o suprafaţă de 89 hectare de teren, fiind de tip greenfield. "Amplasarea lui la intersecţia unora dintre cele mai circulate artere rutiere (Autostrada A3, DN1 şi DN1A), accesul la calea ferată şi existenţa utilităţilor publice (energie electrică, apă, gaze naturale), precum şi apartenenţa teritorială la Polul de Creştere Ploieşti - Prahova conferă acestui parc un grad ridicat de atractivitate pentru investitorii interesaţi", susţine domnul Cosma. CJ Prahova intenţionează profilarea parcului pe industrii nepoluante, prioritar din sfera alimentară, dar şi din alte industrii, precum tehnologia informaţiilor, cercetare-dezvoltare, având în vedere că în proximitate funcţionează Universitatea Petrol-Gaze Ploieşti.
Dezvoltare durabilă de sute de milioane de euro cu fonduri europene
Consiliul Judeţean Prahova are un plan propriu de dezvoltare pentru perioada 2014-2020, aprobat la finele anului trecut. Investiţiile propuse sunt de sute de milioane de euro, majoritatea fiind propuse pentru atragerea de fonduri europene.
Mircea Cosma ne-a precizat: "Obiectivul strategic al planului se înscrie în politica promovată de Uniunea Europeană prin Strategia Europa 2020, judeţul Prahova propunându-şi îmbunătăţirea capacităţii inovatoare şi a competitivităţii, crearea oportunităţilor de dezvoltare pentru comunităţile dezavantajate, protejarea şi ameliorarea condiţiilor de mediu şi a biodiversităţii, optimizarea folosirii resurselor naturale. Au fost identificate, astfel, 7 priorităţi, respectiv dezvoltarea durabilă a infrastructurii judeţene şi locale, inclusiv a infrastructurii turistice, dezvoltarea urbană durabilă, dezvoltarea infrastructurii de sprijinire a afacerilor, creştere a competitivităţii economice, protecţia mediului şi creşterea eficienţei energetice, dezvoltarea resurselor umane, susţinerea educaţiei şi ocupării forţei de muncă, susţinerea sănătăţii şi asistenţei sociale şi dezvoltarea rurală".
Printre cele mai ambiţioase obiective privind infrastructura este amenajarea rutei Transbaiul, proiect promovat de administraţiile locale din Buşteni, Azuga şi Valea Doftanei. Traficul deosebit de intens înregistrat pe DN 1, cu momente de dificultate şi chiar cu blocaje pe Valea Prahovei, reclamă cu acuitate demararea, cât mai curând posibil, a lucrărilor la tronsonul de autostradă Comarnic-Braşov, precum şi a tronsonului Ploieşti-Comarnic, părţi componente ale autostrăzii Transilvania, precum şi amenajarea traseului Transbaiul, consideră domnul Cosma.
"Deşi pentru aceste lucrări segmentele de autostradă sunt de competenţă guvernamentală, CJ Prahova îşi asumă responsabilitatea soluţionării, prin variante alternative, a problemelor complicate de circulaţie pe durata execuţiei lor, fapt ce implică un ansamblu de operaţiuni tehnice, administrative şi financiare. Astfel, propunem soluţia amenajării drumului Transbaiul, care va avea o dublă vocaţie: rolul de traseu alternativ la DN 1 şi oportunitate deosebită pentru punerea în valoare a potenţialului turistic al munţilor Baiului", ne-a explicat preşedintele CJ Prahova.
Transbaiul va trebui să fie modernizat pe 47,2 km. Valoarea totală a investiţiei este estimată la 166 milioane lei (aproximativ 38 milioane de euro). Perioada estimată de punere în aplicare este 2014-2016. "Entitatea responsabilă cu implementarea proiectului este o asociaţie de dezvoltare intercomunitară formată din primăriile care promovează proiectul, care urmează a fi constituită imediat ce va fi promovată investiţia", ne-a spus Mircea Cosma.
Atât proiectul Transbaiul, cât şi DJ 102I Câmpina - Valea Doftanei - Săcele vor fi promovate ca proiecte prioritare ale judeţului Prahova în vederea finanţării din fonduri europene nerambursabile şi cofinanţare locală aferentă.
Reabilitarea DJ 102I Câmpina - Valea Doftanei - Săcele (judeţul Braşov) răspunde atât necesităţii de preluare a traficului aglomerat de pe DN 1 (Valea Prahovei), valorificării potenţialului turistic al Văii Doftanei, precum şi dezvoltării economice pentru o zonă transregională importantă. Proiectul reactiveză un parteneriat mai vechi între Consiliul Judeţean Prahova şi Consiliul Judeţean Braşov. Potrivit datelor puse la dispoziţie de CJ Prahova, bugetul orientativ al proiectului este de 27,4 milioane de euro.
De asemenea, pentru îmbunătăţirea funcţionalităţii DN 1 sunt prevăzute, cu finanţare printr-un program BEI, BERD şi BDCE, lucrări de consolidare versanţi, refacere ziduri de sprijin, apărări de maluri între km 111+000-138+000; reparaţii pod km 130+472 peste Valea Jepilor la Buşteni, dar şi reparaţii pod km 135+332 peste pârâul Azuga la Azuga. Sunt planificate, de asemenea, covoare asfaltice pe DN 1 B şi DN 1 D.
Mircea Cosma a mai ţinut să menţioneze: "Priorităţile Consiliului Judeţean constau şi în modernizarea tronsoanelor de drumuri care, în prezent, au structura împietruit sau de pământ, respectiv starea de viabilitate rea sau impracticabilă, în corelaţie cu indicii de utilizare pentru aceste trasee. Proiectele pe care ni le-am propus în următorii ani vizează modernizarea a 43 km drumuri judeţene, cu o valoare a investiţiei de circa 31 milioane euro. Avem lucrări de reparaţii curente (ranforsări de structuri rutiere) şi de întreţinere periodică prin covoare bituminoase pe un număr de 26 drumuri judeţene din totalul de 71, cu un total de 141 km. Evaluarea acestor lucrări se cifrează la 77,3 milioane lei (18 milioane euro), cu o periodicitate de aproximativ 5 ani".
Consiliile locale din Prahova şi-au propus investiţii de 488 milioane de euro
Pentru consiliile locale din judeţ infrastructura rutieră reprezintă domeniul de cea mai mare însemnătate, reflectat în transmiterea, de către un număr de 82 localităţi, a unor fişe de proiect pentru atragerea de fonduri europene, a căror valoare însumată se ridică la 488 milioane euro, cea mai mare parte dintre ele având la bază documentaţii tehnice.
Sunt incluse drumuri comunale şi săteşti, uliţe, drumuri de exploatare, alei în mediul rural, precum şi străzi urbane, a căror modernizare reprezintă o necesitate atât pentru gradul de confort elementar, cât şi pentru asigurarea accesibilităţii şi funcţionalităţii activităţilor economico-sociale în respectivele localităţi.
Consiliul Judeţean Prahova a asigurat includerea acestor fişe în portofoliul judeţean şi regional de proiecte pentru infrastructură şi susţin finanţarea lor cu fonduri europene prin programele adecvate şi/sau prin programe naţionale specifice. Peste 80% din proiectele propuse au la bază studii de fezabilitate, susţine Mircea Cosma.
În domeniul infrastructurii urbane, planul de dezvoltare durabilă a judeţului Prahova include un set de 6 proiecte majore, care vizează modernizarea transportului public în municipiul Ploieşti şi zonele periurbane, îmbunătăţirea accesibilităţii, mobilităţii persoanelor şi bunurilor pe teritoriul Polului de Creştere Ploieşti-Prahova.
Continuă amenajarea domeniului schiabil
Turismul este una dintre activităţile cele mai importante ale judeţului Prahova, care deţine aproximativ 49% din capacitatea structurilor de primire turistică la nivelul Regiunii de Dezvoltare Sud Muntenia, oferind servicii într-o gamă diversificată, preponderent în turismul montan, dar cu accente din ce în ce mai consistente pe alte componente, în special pe turismul tematic.
Pentru proiectele de interes judeţean: Drumul Vinului, Drumul Fructelor şi Drumul Voievozilor, componenta privind reabilitarea-modernizarea infrastructurii de acces urmăreşte ca traseele respective să devină cât mai atractive, cu un carosabil, trotuare, rigole, poduri de bună calitate, indicatoare şi semnalizări corespunzătoare, care să permită vizitatorilor identificarea tuturor obiectivelor şi punctelor specifice profilului acestor trasee, se precizează în planul de dezvoltare.
Principalele obiective menţionate în document sunt dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii de specialitate pentru sport şi agrement de iarnă în Sinaia, Buşteni şi Azuga, punerea în valoare a potenţialului deosebit turistic şi terapeutic al Salinei Slănic, printr-un proiect amplu pregătit de finanţare, precum şi modernizarea Băilor Slănic: Boboci, Ţintea şi Telega, dar şi amenajarea, modernizarea şi echiparea zonelor de agrement, recreere şi turism de week-end precum Parcul Constantin Stere Bucov, Hipodromul Ploieşti, Fântâna cu Cireşi - Câmpina, pădurea Păuleşti, Gura Diham - Buşteni, Lunca Mare - Paltinu, Cheia, Ceraşu. În comuna Brazi este prevăzută construirea unui Complex turistic şi de agrement cu piscine, ştranduri, bazine pentru kinetoterapie.
Un alt proiect vizează restaurarea şi valorificarea durabilă a patrimoniului cultural istoric, cu accent pe latura ştiinţifică - educativă, a castrelor romane de la Drajna şi Dumbrăveşti, Parcului arheologic şi muzeal Tîrgşoru-Vechi, mănăstirilor Apostolache şi Vărbila, Crucii Caraiman, Complexului Tabla Buţii (Ceraşu), ş.a.
O bună parte dintre obiectivele menţionate se regăseşte în proiecte pregătite sau în idei de proiecte avute în vedere pentru perioada 2014-2020, evaluate la circa 198 milioane de euro şi pentru care vor fi identificate surse de finanţare, ne-a mai declarat Mircea Cosma.
Domnia sa a conchis că Judeţul Prahova are constituit un portofoliu de peste 170 proiecte cu o valoare totală de 550 milioane euro care vizează dezvoltarea urbană, la care se adaugă un număr însemnat de proiecte aferente zonelor funcţionale periurbane.
Drumul Transbaiul are următoarele componente:
1.Pe teritoriul oraşului Azuga:
- modernizare drum forestier Cazacu (proprietate a R.N.P. Romsilva, administrat de Ocolul Silvic Azuga)-3,220 km.
- modernizare drum forestier Cazacu Prelungire (proprietate a S.C. Azuga Carpat Proiect SRL.)-1,953 km.
- construire drum acces Gol Alpin Baiul I (proprietate privată) -2,432 km.
- construire drum Gol Alpin Baiului II ( proprietate a oraşului Azuga) - 3,760 km.
2. Pe teritoriul oraşului Buşteni:
- modernizare drum acces "Zamora-Baiului, strada Principală km 0+000-km 6+832.
- modernizare drum acces "Zamora Baiului - strada Vârfului km 0+000-km 1+955.
- construire drum Gol Alpin Baiului III (proprietate a oraşului Buşteni) - 7,210 km.
3. Pe teritoriul comunei Valea Doftanei:
- construire drum Gol Alpin Baiului IV (proprietate a comunei Valea Doftanei) - 8,510 km.
- modernizare drum Forestier Prislop (proprietate a R.N.P. Romsilva) - 11,300 km.