Pe o piaţă în care vânzarea este influenţată din ce în ce mai mult de nivelul preţurilor, strategiile societăţilor producătoare de materiale de construcţie sunt diferite în ceea ce priveşte preţurile practicate.
Astfel, producătorul de materiale de zidărie "Ceramica" Iaşi recunoaşte că urmăreşte atent piaţa în vederea "stabilirii preţului corect". Iulian Mangalagiu, directorul general al companiei, menţionează că în a doua jumătate a anului trecut a avut o promoţie, prin care utilizatorul final beneficia de un discount de 10%.
Anul 2009 este un an al provocărilor pentru toţi jucătorii din piaţa materialelor de construcţii din România, consideră Marius Dragne, marketing manager la Xella Baustoffe South-East Europe. "Ne propunem pentru acest an consolidarea poziţiei deţinute pe piaţa din România, prin adaptarea ofertei noastre la nevoile specifice ale consumatorului român. Astfel, am adus pe piaţa de BCA brandul YTONG, un produs premium cu caracteristici superioare în ceea ce priveşte eficienţa energetică, protecţia împotriva incendiilor, rezistenţa antiseismică, durabilitatea", susţine domnul Dragne.
Compania Doka îşi derulează activitatea atât în domeniul vânzării de cofraje, dar şi al închirierii acestora, astfel încât cotaţiile la materia primă vor avea influenţă imediată numai asupra materialului nou, efect ce va fi resimţit de abia după jumătatea acestui an, precizează Adina Bâlcu, director general Doka Româ-nia. "Considerăm oportună scăderea de preţ, lucru care dovedeşte funcţionarea mecanismelor pieţei. Din păcate, costurile de finanţare compensează de multe ori diferenţele survenite dintr-o eventuală scădere a cotaţiei materiei prime", spune doamna Bâlcu.
Producătorii îşi lărgesc gama de servicii suplimentare
În privinţa serviciilor suplimentare oferite de "Ceramica" Iaşi, domnul Mangalagiu menţionează serviciile de transport al marfii şi subliniază că a fost intensificată activitatea de consultanţă, atât pentru distribuitori, cât şi pentru cei care pun materialele în operă.
Xella se concentrează spre a oferi un pachet complet de servicii adiţionale performante tuturor clienţilor, incluzând suport tehnic specializat şi programe de instruire, completate de demonstraţii specifice care ajută la o mai bună înţelegere a produselor şi a avantajelor oferite, precizează domnul Dragne.
Toţi clienţii Doka beneficiază de consultanţă tehnică, proiectarea optimizată a soluţiei de cofrare, suport logistic, asistenţă tehnică pe şantier, service materiale şi nu numai, declară doamna Bâlcu.
Accent pe eficientizarea producţiei
Ca urmare a scăderii cererii din piaţă, la sfârşitul anului trecut, Ceramica Iaşi a închis o secţie de producţie veche, care genera costuri de operare foarte mari din cauza tehnologiilor învechite precizează directorul general al companiei. "Dezvoltăm în continuare proiectul de extindere a capacităţii de producţie a fabricii în care ne-am implicat la începutul anului trecut. Deşi au intervenit unele întârzieri faţă de graficul iniţial al lucrărilor, înainte de sfârşitul lui 2009 vom beneficia de efectele pozitive ale acestui proiect", estimează domnul Mangalagiu.
În prezent, activitatea Xella România are la bază importul produselor YTONG de la unităţi de producţie din Ungaria şi Bulgaria. În ciuda contextului economic dificil, anul 2009 reprezintă un an de extindere pentru Xella, ce se va concretiza prin deschiderea primei unităţi de producţie YTONG din România, relatează Marius Dragne.
Diminuarea cererii îi afectează pe producători
Iulian Mangalagiu consideră că piaţa nu s-a modificat semnificativ în comparaţie cu sfârşitul anului trecut, astfel că nu au apărut alternative menite să asigure finanţarea în segmentul imobiliar. Piaţa ar putea să îşi mai revină cel mai curând la sfârşitul anului curent, estimează domnul Mangalagiu. Totodată, domnia sa apreciază că este dificil de prevăzut cum va evolua piaţa, însă ar putea să scadă până la 40 - 50%.
Şi domnul Marius Dragne este de părere că anul 2009 va fi imprevizibil, cu o cerere oscilantă pentru materialele de construcţii. Datorită dificultăţilor cu care se obţine finanţarea, multe proiecte imobiliare ar putea fi amânate şi prin urmare, se va reduce şi consumul de materiale. "Considerăm că este prematur să ne exprimam asupra evoluţiei pieţei, dar efectele crizei sunt reale", conchide aceeaşi sursă.
Cifra de afaceri pe anul 2008 a societăţii Doka a fost de 19,6 milioane de euro, spune doamna Bâlcu. Domnia sa completează că pentru 2009 este preconizat un nivel similar, în contextul unei uşoare scăderi în ansamblu a pieţei pentru cofraje.
Firmele urmăresc raţionalizarea costurilor şi utilizarea la maxim a avantajelor competitive
Domnul Iulian Mangalagiu mizează pe acordarea unei atenţii deosebite prevenirii defecţiunilor "printr-un program de mentenanţă urmărit riguros". Aceasta se completează cu "mărirea productivităţii muncii şi practic reducerea costurilor unitare". De asemenea, societatea urmăreşte o utilizare cât mai eficientă a capabilităţilor tehnice ale liniilor de producţie şi punerea în valoare a calităţii materiei prime folosite, relatează domnul Mangalagiu.
Optimizarea bugetelor reprezintă o preocupare constantă, cu atât mai importantă în situaţia economică actuală, precizează domnul Marius Dragne. A mai rămas puţin timp până la deschiderea unităţii de producţie locale a Xella, pentru care s-au investit sume importante. "Ne-ar fi greu să menţionăm o reducere a costurilor în plin proces de expansiune de la o unitate de vânzare-distribuţie la o entitate productivă", explică domnul Dragne.
Pentru a menţine competitivitatea, managerii Doka s-au concentrat până acum asupra raţionalizării costurilor, "astfel încât să putem oferi un preţ cât mai bun clienţilor noştri", spune doamna Adina Bâlcu.