Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2024

Producătorii de mobilă clasică se tem că ruşii ar putea interzice importurile

Amenajări /

Producătorii de mobilă clasică se tem că ruşii ar putea interzice importurile
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Producătorii noştri de mobilă clasică sunt îngrijoraţi de situaţia din Rusia şi se tem că ruşii ar putea interzice importurile de mobilă din UE. Aceştia afirmă că angajaţii din această industrie ar rămâne fără locuri de muncă a doua zi după ce Rusia ar tăia importurile, întrucât cea mai mare parte a produselor fabricate la noi merg către piaţa rusă.

    Potrivit doamnei Aurica Sereny, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Mobilă din România (APMR), în prezent, producţia de mobilă este destinată în principal pieţei externe, anul trecut mergând în afară 81,9% din producţie. Pentru 2014, aşteptările referitoare la export se ridică la o proporţie de 75% din producţie, aceasta ridicându-se, în 2013, la 2,025 miliarde euro.

    Preşedintele APMR susţine că sectorul se confruntă cu două probleme majore: asigurarea de resurse de masă lemnoasă şi alocarea de fonduri suficiente pentru participarea producătorilor români la târgurile internaţionale de mobilă.

    Într-o piaţă unde cererea este în scădere, cumpărătorii încearcă tot mai mult să echilibreze calitatea cu preţul, privind mai ales către produsele din lemn masiv, tapiţerii, obiecte finisate cu materiale ecologice.

    Monica Tomescu, Monte Cristo Mobili: "În România lipseşte reţeaua comercială"

    Situaţia din Rusia şi deciziile politice care au fost luate în ultima vreme în zona respectivă îi îngrijorează pe producătorii de mobilă clasică din ţara noastră, care se tem că ruşii ar putea interzice şi importurile europene de produse de mobilier, după cum ne-a spus Monica Tomescu, reprezentantul Monte Cristo Mobili.

    Domnia sa ne-a precizat: "Suntem toţi foarte preocupaţi de ceea ce se întâmplă în Rusia. Este foarte uşor să faci declaraţii politice, când realitatea din teren este cu totul alta. Ne-am chinuit în ultimii ani să dezvoltăm piaţa din URSS pe care România o pierduse şi nu a fost simplu. Este uşor să faci declaraţii dintr-un birou, dar în fabricile de mobilă lucrează sute de oameni. Aceştia rămân acasă fără locuri de muncă dacă ni se taie piaţa rusă. Toţi exportă în Rusia, pe segmentul clasic. Ar fi o tragedie de la o zi la alta. Şi de partea cealaltă (n.r. pe piaţa rusă) sunt foarte supăraţi pentru toate aceste mişcări politice, care produc pierderi în ambele ţări. În Ucraina este acelaşi lucru, pentru că noi am lucrat foarte bine cu ucrainenii. Nu poţi să opreşti toată această activitate de la o zi la alta".

    Domnia sa ne-a spus că nu există nicio soluţie care să fie adoptată în regim de urgenţă: "Nu poţi face nimic de la o zi la alta. Noi lucrăm într-un domeniu în care proiectele se planifică, produsele se produc în timp de câteva luni, nu ne putem replia imediat".

    Potrivit doamnei Tomescu, producătorii din domeniu au demarat negocieri cu ţările arabe şi le-au relansat pe cele din Occident, însă cererea care vine dinspre aceste pieţe este diferită de oferta autohtonă.

    "Nu ne putem reorienta total pe modern. Nu putem răspunde nici din punct de vedere tehnologic dacă ne repliem pe modern. Nu putem trece mâine de la clasic la modern".

    În ceea ce priveşte cererea internă, aceasta ar fi mare, dar la noi nu există reţele de distribuţie, care sunt foarte importante pentru producători.

    "În România este această anomalie - lipseşte reţeaua comercială şi nu este rolul producătorului să o construiască, ea trebuie să prindă viaţă singură.

    Pentru a vinde în afară, există un mix. Noi vindem în Italia, în Rusia, în Cecenia - fiecare piaţă având particularităţile ei. Pentru unele ţări lucrăm cu exportatorii, iar pentru altele - cu retailerii mari".

    Monte Cristo Mobili urmăreşte să se extindă la export şi consideră că o piaţă interesantă pentru cei care produc mobilă clasică este Caucazul. Potrivit Monicăi Tomescu, toţi producătorii de mobilă clasică se mută spre est, întrucât "clasicul va muri, în curând, în Europa".

    "Aici va rămâne mobila contemporană, probabil. Clasicul nu mai are piaţă, este văzut ca un produs greoi, pretenţios, iar generaţiile care vin vor ceva «ready to go». Dispare încet-încet în Occident ideea casei în sine. Mobila clasică este pretenţioasă, este gândită să o ţii în casă cel puţin 30 de ani", ne-a spus domnia sa.

    Angelica Iacob, Monte Cristo Mobili: "Lumea preferă să mai amâne sau să-şi ia ceva mai ieftin"

    Producător din Iaşi, care activează pe piaţă din anul 1992, Monte Cristo Mobili a fost printre primele companii care au exportat mobilă în Italia după 1990, stilul în care sunt realizate produsele fiind influenţat de piaţa italiană. Reprezentantul companiei ne-a precizat că vinde 80% din producţie în Italia.

    Referitor la gama de produse, Monica Tomescu ne-a declarat: "Acoperim toate zonele casei, de la living şi birou, până la bucătărie şi dormitor. Am introdus bucătăriile abia acum trei ani, dar au avut un mare succes de la început. Din punct de vedere stilistic, avem 22 de colecţii, care acoperă aproape toate stilurile majore - de la baroc la impero, art deco etc. Ceea ce avem deosebit anul acesta este că întreg conceptul este gândit mai mult spre HoReCa, deşi cererea încă este redusă pe acest segment, fie din cauza bugetului mic, fie din cauza celor care au anumite pretenţii şi doresc să-şi cumpere produsele de mobilier din străinătate".

    Potrivit Angelicăi Iacob, director de vânzări în cadrul companiei, materia primă din care sunt fabricate obiectele de mobilier este lemn masiv de tei, la care se adaugă panouri furniruite de diferite culori, în funcţie de solicitările clienţilor.

    În ceea ce priveşte cererea, tineretul se adresează în general produselor vopsite, cu patină sau nu, iar cei de vârstă mijlocie merg pe finisaje clasice, transparente, ne-a spus doamna Iacob. Domnia sa a subliniat că, în timpul crizei, a scăzut atât bugetul cumpărătorilor dedicat mobilei, cât şi cererea din piaţă: "Lumea preferă să mai amâne sau să-şi ia ceva mai ieftin. Oamenii încă mai aşteaptă să se construiască, să vadă tendinţele din piaţă, aşteaptă alegerile".

    Angelica Iacob ne-a spus că, în condiţiile unei cereri aflate, în general, în scădere, solicitările pentru mobilierul din lemn masiv au crescut, consumatorii începând să aprecieze calitatea.

    Compania produce dormitoare la preţuri cuprinse între 2.500- 3.000 de euro, până la 16.000 de euro, costul unui living pornind de la 3.500-4.00 de euro. În cazul bucătăriilor, este nevoie ca producătorii să discute personal cu fiecare client.

    Mate Zoltan, Zetam PLM: "Se simte o revenire a cererii către natural"

    În ultima vreme, se simte o revenire a cererii către natural, lemnul masiv şi finisajele ecologice începând să fie mai apreciate decât palul melaminat sau materialele compozite, ne-a precizat Mate Zoltan, manager în cadrul Zetam PLM.

    Producător din Odorheiu Secuiesc, judeţul Harghita, compania Zetam este o afacere de familie înfiinţată în 1996 având ca obiect fabricarea unei game largi de mobilier individual şi garnituri, din lemn masiv (brad, cireş, stejar, paltin, nuc, arin, tei), finisate cu materiale ecologice, în ultima fiind folosit şi MDF-ul şi MDF furniruit. Atât piesele moderne, cât şi cele rustice, dar şi piesele special antichizate sunt confecţionate în nuanţele naturale specifice esenţei lemnului sau băiţuite în diferite nuanţe.

    Finisajul ecologic constă în baiţuri, vopsele şi lacuri pe bază de apă, potrivit lui Mate Zoltan, care ne-a spus că aceste produse sunt mai scumpe, dar mai sănătoase.

    Potrivit domniei sale, un dormitor alcătuit din pat matrimonial, două noptiere, dulap cu trei uşi şi o băncuţă la pat costă între 3.500 şi 9.000 de lei. O cameră pentru copii ajunge la 2.000 - 5.000 de lei, în funcţie de combinaţia garniturii, iar un preţ mediu pentru living (bibliotecă, dulap tip soldat, comodă tv şi masă cu scaune) ar fi de 4.000 de lei. Bucătăria se realizează doar la comandă, mobilierul pentru o astfel de cameră, ce conţine masă, scaune şi mobilă pentru cinci metri liniari pornind de la 4.000 de lei în sus.

    În ceea ce priveşte rezultatele financiare ale companiei, anul în curs se ridică la nivelul lui 2013, când afacerea a fost în creştere. "Pentru acest an, sperăm la o creştere de 5%, iar pentru anul viitor - la 10%", ne-a spus domnia sa, subliniind că cifra de afaceri de anul trecut a fost în jur de 1 milion de euro. 70% din această sumă a provenit din export.

    Până în anul 2000, compania a lucrat doar pentru piaţa externă, potrivit reprezentantului societăţii, care a adăugat că acest mod de lucru este cel mai sigur: "Pentru producători este mai eficient, pentru că fac serii mai mari. Pentru export, comercianţii din alte ţări comandă de la zece bucăţi în sus".

    Pentru Zetam PLM, pe primul loc la export este Franţa, aceasta fiind urmată de Elveţia, Germania, Olanda, Belgia şi Italia, unde societatea exportă cel mai puţin.

    "Suntem deschişi pentru orice oportunitate de extindere. Participăm la târguri externe de la Budapesta, Viena, Koln, Paris, Bermingam", ne-a mai spus domnul Zoltan, subliniind că tendinţa, în ultima perioadă, se îndreaptă către culorile deschise, respectiv alb şi crem.

    Carmen Anton, Marge Home Collections: "Mobila tapiţată nu va fi niciodată pe buzunarul tuturor"

    Marge Home Collections din Bucureşti este specializată pe producţia de mobilă tapiţată, lucrată manual, realizând şi servicii de decorare interioară la cheie.

    Potrivit doamnei Carmen Anton, reprezentantul companiei, acest segment este unul special, în creştere de la an la an: "Oamenii care nu au venituri foarte mari îşi doresc şi ei mobilă tapiţată, iar noi încercăm să îi consiliem şi să le propunem soluţii cât mai apropiate de bugetul de care dispun. Trebuie să ţinem cont, însă, că acest tip de mobilă nu va fi niciodată pe buzunarul tuturor, pentru că vorbim despre elemente lucrate manual, iar acest lucru face diferenţa între ceva produs în serie, unde găsim şi preţuri foarte joase, şi obiectele lucrate manual. Acestea din urmă, pe lângă faptul că sunt foarte frumoase, sunt şi foarte durabile. Eu spun că cei care le cumpără le pot avea pe viaţă. Noi încercăm să ne păstrăm stilul, care se carcaterizează prin lucrătura artizanală în special pe tapţerie, dar şi pe realizarea de decorare interioară la cheie - perdele, draperii şi alte accesorii asortate cu mobila".

    Mobilierul poate fi realizat într-o serie de nuanţ, printre care se numără alb antic, nuc, alb mat, alb lucios, cireş, mobilier lemn pictat etc.

    Doamna Anton ne-a spus că anul acesta mizează pe turcoaz, subliniind că sunt şi clienţi care nu vor să rişte şi apelează la culori precum galben pai şi bej, dar că turcoazul se află printre ultimele tendinţe.

    Compania comercializează şi obiecte de mobilier din lemn masiv, care sunt importate din Italia.

    În ceea ce priveşte preţurile, un pat funcţional cu ladă costă de la 3.000 de lei. Acesta poate avea ca accesorii o banchetă tapiţată, care costă în jur de 900 de lei plus TVA, sau un scaun la acelaşi preţ sau o noptieră din lemn masiv la 300 de lei plus TVA. De asemenea, patul mai poate fi accesorizat cu un baldachin ce poate fi montat deasupra.

    Societatea nu vinde la export, pentru că nu produce obiecte de mobilier în serie.

    Marge Home Collections a fost înfiinţată în anul 2007 şi a trecut prin criză fără să simtă dificultăţile acestei perioade, după cum ne-a declarat Carmen Anton: "La noi niciodată nu a fost criză. Odată cu criza, clienţii încearcă să ajungă la un echilibru între calitate şi preţ. Oamenii care au bani nu vor accepta niciodată să fie în criză, iar noi ne putem adapta nevoilor lor. Spre exemplu, un pat din piele costă destul de mult, dar putem oferi un pat din piele ecologică - o variantă mult mai ieftină şi la fel de spectaculoasă şi trainică. Fiind o lucrătură manuală şi având o serie de modalităţi de lucru, putem consilia clienţii. Serviciile pe care le oferim acoperă toată gama, de la consiliere până la montaj, realizând ambientul complet".

    Andras Szocs, Larix Mobilă: "Criza a făcut curăţenie în piaţă, multe companii care nu erau sănătoase dispărând"

    Criza economică a făcut curăţenie în piaţa mobilei, în sensul că multe companii care nu erau sănătoase au dispărut, sectorul ajungând să se compacteze, potrivit lui Andras Szocs, director de vânzări în cadrul Larix Mobilă.

    Domnia sa ne-a spus că societatea pe care o reprezintă are o cifră de afaceri de circa 8 milioane de euro din producţie şi 8-10 milioane euro din retail, în 2014 intenţionând să crească vânzările cu circa 26%.

    Având patru fabrici în judeţul Mureş, compania produce obiecte de mobilier pentru living, dinning şi dormitor, scaune tapiţate şi mobilier tapiţat, canapele şi colţare, fixe şi flexibile.

    În ceea ce priveşte materia primă, o nişă de produse se bazează pe furnir, la producţia de tapiţerie fiind folosite stofe, piele naturală şi piele artificială.

    Circa 60% din producţie merge la export, în Olanda, Germania, Belgia, Italia şi Elveţia, producătorul propunându-şi să crească pe piaţa locală.

    "Oamenii cumpără în special mobilă de înlocuire - scaune, mese, canapele, iar cumpărătorul a devenit foarte dificil, fiind conştient de putera banului. Cumpărătorul îşi doreşte un produs bun, ieftin şi care să-i sosească repede. Sunt mulţi clienţi care lucrează în afară şi nu au timp să aştepte. De aceea, pe piaţa locală dacă nu ai stoc eşti inexistent", ne-a declarat domnul Szocs.

    Compania a introdus produse personalizate la categoria mese şi scaune, clientul putând să-şi aleagă finisajul şi materialul dorit.

    Fiind prezent din 1992 pe piaţă, Larix Mobilă a crescut ca urmare a activităţii de export, debutând cu fabricarea mobilierului de grădină, pe care îl vindea în totalitate în alte ţări. Ulterior, a început să producă scaune, canapele şi corpuri de mobilier.

    "A fost mai uşor după revoluţie, când a fost explozia de cumpărători din afară, să exportăm. Era mult mai uşor să vinzi în alte ţări", ne-a precizat reprezentantul societăţii, subliniind că, acum, importă şi decoraţiuni.

    Activând pe segmentul medium-medium plus, compania are preţuri care pornesc de la 5.000 - 7000 de lei, pentru un dormitor dedicat segmentului de la mediu către plus, cu un pat, două noptiere şi un dulap. O masă costă de la 1.000 până la 2000 de lei, iar scaunele ajung la 140 - 600 de lei.

    Ion Ionuţ, Mob Store: "Banul aduce culoare în viaţa noastră"

    Societatea Mob Store, înfiinţată în 2007, importă produse de mobilier, în special din Turcia, şi le vinde pe piaţa noastră.

    Ion Ionut, administratorul companiei, ne-a spus că, la noi, sunt din ce în ce mai puţini importatori: "Noi importăm dintr-o ţară non UE şi suntem puţin defavorizaţi pentru că plătim TVA în vamă. La importurile din ţările membre UE, TVA se plăteşte la încasare. De aceea, importurile din statele care nu sunt în Uniune au scăzut foarte mult, iar cele din UE sunt în creştere".

    Domnia sa ne-a precizat că în industria pe care o reprezintă au avut loc şi falimente, dar au fost înfiinţate şi firme noi, piaţa având de-a face cu falimente mascate care au avut menirea să scape firmele de datorii, ulterior fiind înfiinţate societăţi noi.

    Referitor la cerere, "pe segmentul low cost, culorile solicitate sunt cele standard - crem şi maro -, însă, dacă ridicăm puţin ştacheta, culorile prind viaţă şi devin pastelate. Banul aduce culoare în viaţa noastră", ne-a spus Ion Ionuţ.

    Potrivit domniei sale, cererea pe intern începe să crească, în general, de la jumătatea anului, revigorarea pieţei având loc în cel de-al doilea semestru: "În luna august, când se întorc mulţi din afară şi fac achiziţii, are loc o vânzare sezonieră".

    La Mob Store, mobila pentru living, alcătuită din canapea, două fotolii şi un taburet costă circa 6.000 de lei, iar un dormitor (dulap, uşi culisante, pat, două comode, oglindă) ajunge la 4.500-10.000 lei.

    În acest an, compania a înregistrat o creştere la şase luni cu 30% faţă de aceeaşi perioadă din 2013.

    Reprezentantul companiei ne-a spus că urmează să investească circa 200.000 de euro în lărgirea spaţiului de depozitare (un nou depozit de 2.000 de mp) şi în maşini, în contextul în care a deschis un business complementar - importul de accesorii pentru industria mobilei tapiţate.

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Amenajări

    Smart City

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Consilier

    Companii

    Internaţional