REGIUNEA BUCUREŞTI-ILFOVProiecte de dezvoltare de 97 miliarde de lei
Finanţare / 05 noiembrie 2015
Planul de Dezvoltare Regională (PDR) Bucureşti- Ilfov prevede un necesar de finanţare de aproximativ 97 miliarde de lei pentru perioada 2014-2020. Conform documentului, proiectele pregătite pentru promovarea sistemelor de transport durabile şi reducerea blocajelor din trafic sunt în număr de 228 şi totalizează 71 miliarde de lei. Investiţiile pentru îmbunătăţirea calităţii mediului şi sprjinirea dezvoltării durabile au o valoare de 13,9 miliarde de lei. Multe din aceste proiecte pot fi finanţate şi cu ajutorul fondurilor europene.
Printre proiectele majore, cu o valoare de peste 50 milioane de euro fiecare, ce vor fi implementate până în 2020, se numără, conform PDR, reabilitarea liniei de cale ferată Bucureşti-Aeroport Henri Coandă, fazarea liniei de metrou Drumul Taberei (Râul Doamnei-Eroilor, inclusiv Valea Ialomiţei), fazarea Magistralei 4 de metrou secţiunea Parc Bazilescu-Străuleşti, dar şi a proiectului de îmbunătăţire a serviciilor de transport public cu metroul pe magistrala Berceni-Pipera.
Alte proiecte presupun modernizarea centurii existente de sud a Capitalei, proiectul de dezvoltare a infrastructurii de apă şi apă uzată în judeţul Ilfov, fazarea proiectului de extindere a reţelelor de apă şi canalizare în Bucureşti, finalizarea staţiei de epurare Glina (cu reabilitarea principalelor colectoare de canalizare şi a canalului colector Dâmboviţa.
Tot până în 2020, autorităţile bucureştene vor să atragă fonduri comunitare pentru modernizarea sistemului de transport a energiei termice, dar şi pentru realizarea unei instalaţii de valorificare energetică a deşeurilor municipale, după cum mai precizează PDR.
Documentul subliniază: "Direcţiile de dezvoltare ale regiunii Bucureşti-Ilfov pentru perioada 2014-2020 sunt creşterea competitivităţii regionale, reducerea disparităţilor intraregionale şi consolidarea dezvoltării durabile. Pentru atingerea acestor obiective au fost identificaţi următorii vectori: IMM-urile, cercetarea dezvoltarea şi inovarea, coeziunea regională, transportul, calitatea mediului natural şi construit, precum şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră".
Strategia regiunii Bucureşti-Ilfov 2014-2020 cuprinde şase obiective specifice, respectiv creşterea competitivităţii IMM-urilor, consolidarea cercetării, dezvoltării tehnologice şi inovării, întărirea coeziunii sociale şi teritoriale, promovarea sistemelor de transport durabile şi reducerea blocajelor din cadrul reţelelor de transport, îmbunătăţirea calităţii mediului şi sprijinirea dezvoltării durabile şi tranziţia către o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon.
18 proiecte de infrastructură rutieră contractate prin POR 2007-2013
În regiunea Bucureşti Ilfov, în perioada 2007-2013, au fost contractate 18 proiecte de infrastructură rutieră, în valoare de 519.132.811 lei (117.450.862 euro), din care cinci sunt finalizate, conform statisticilor din PDR.
Din totalul proiectelor, 11 au vizat reabilitarea infrastructurii rutiere judeţene, iar şapte sunt pentru reabilitarea infrastructurii rutiere orăşeneşti.
"La nivel intraregional, se constată că doar un proiect de infrastructură rutieră a fost implementat în municipiul Bucureşti, restul de 17 fiind situate în judeţul Ilfov, beneficiari fiind Consiliul Judeţean Ilfov, Consiliul Local Chitila, Consiliul Local Măgurele, Consiliul Local Voluntari", precizează PDR.
Prin POR 2007- 2013, au fost finanţate lucrări de modernizare la nouă drumuri judeţene care însumează 112 km de sisteme rutiere, din care 32,6 km au fost finalizaţi până în august 2013. Sistemele rutiere modernizate sunt reprezentate de porţiuni din DJ 100, DJ 101 şi DJ 301 B (32,6 km) iar cele în curs de modernizare sunt reprezentate de porţiuni din DJ 101B, DJ 101C, DJ 200, DJ 301, DJ 401D, DJ 602.
În privinţa investiţiilor preconizate pentru POR 2014-2020 în infrastructura judeţeană de transport, PDR Bucureşti-Ilfov indică DJ 101 Baloteşti - limită judeţ Ialomiţa, DJ 401 Centură Bucureşti - limită judeţ Giurgiu, DJ 602 Domneşti - limită judeţ Giurgiu. Cele trei sectoare de drum judeţean asigură conectivitatea la reţeaua TEN-T.
Alte investiţii viitoare sunt legătura autostrăzii A3 cu Aeroportul Henri Coandă, modernizarea Centurii Sud Bucureşti, drumul expres Bucureşti - Alexandria - Craiova, drumul Bucureşti - Giurgiu, hub multimodal Bucureşti - Ilfov.
2,3 miliarde de lei, finanţarea neramburabilă atrasă prin POR 2007-2013
La nivelul regiunii Bucureşti-Ilfov, au fost contractate, prin Programul Operaţional Regional (POR) 2007 -2013, un număr de 346 de proiecte, pentru care finanţarea nerambursabilă este de 2,3 miliarde de lei, ne-a declarat Dan Nicula, directorul general al Agenţiei de Dezvoltare Regională Bucureşti-Ilfov (ADRBI).
Pe toată perioada de implementare a POR toate părţile implicate au depus eforturi pentru respectarea calendarului de lucrări, susţine domnia sa, subliniind efortul depus de Ministerul Fondurilor Europene, care a îmbunătăţit cadrul legislativ, ce a condus la creşterea gradului de absorbţie a fondurilor europene.
Dan Nicula ne-a explicat: "Un ajutor important dat beneficiarilor a fost adoptarea HG nr.76/2013 pentru modificarea şi completarea OUG nr.64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale, prin care a fost extins mecanismul decontării cererilor de plată tuturor categoriilor de beneficiari ai proiectelor finanţate prin fonduri europene nerambursabile. Astfel, beneficiarii care nu dispuneau de fondurile necesare pentru achitarea facturilor pentru lucrări de construcţii/achiziţia de echipamente au putut primi bani de la Autoritatea de Management pe baza facturilor şi a centralizatoarelor de lucrări. Procesul de implementare a unui proiect se desfăşoară mai uşor, fiind independent de suma de bani de care dispune la un moment dat beneficiarul". Beneficiarii pot plăti cheltuielile efectuate în cadrul proiectelor POR până la 31 decembrie 2015, iar cererile de rambursare pot fi depuse la Organismele Intermediare până la 29 februarie 2016.
Domnul Nicula nu ne-a precizat care este valoarea proiectelor cu risc de dezangajare la nivelul Regiunii Bucureşti-Ilfov, menţionând doar că ADRBI depune eforturi împreună cu beneficiarii pentru ca aceasta să fie cât mai mică.
Potrivit ADRBI, principalul obstacol în implementarea unui proiect cu fonduri nerambursabile îl reprezintă problemele din derularea licitaţiilor: "Pe parcursul organizării acestor licitaţii au fost depuse contestaţii din partea unor ofertanţi, iar până la rezolvarea acestora procesul de implementare a întârziat. O altă cauză o reprezintă întârzierea desfăşurării lucrărilor de construcţii. În general execuţia se desfăşoară cu greutate la investiţiile unde au fost necesare lucrări suplimentare pentru mutarea reţelor de utilităţi, care, iniţial nu apăreau pe hărţi".
În opinia lui Dan Nicula, pentru finalizarea proiectelor până la sfârşitul anului 2015, beneficiarii trebuie să urmărească cu atenţie lucrările executate de firmele de construcţii şi prin bună colaborare cu acestea să încerce să recupereze eventualele întârzieri.
Patru ghiduri de accesare a fondurilor POR 2014-2020, în dezbatere
Autoritatea de Management a POR (Ministerul Dezvoltării) a postat spre consultare publică patru Ghiduri specifice pentru POR 2014-2020 până la finalul lunii octombrie.
Ghidurile vizează Prioritatea de investiţii: 2.1 - "Promovarea spiritului antreprenorial, în special prin facilitarea exploatării economice a ideilor noi şi prin încurajarea creării de noi întreprinderi, inclusiv prin incubatoare de afaceri", Prioritatea de investiţii: 3.1 - "Sprijinirea eficienţei energetice, a gestionării inteligente a energiei şi a utilizării energiei din surse regenerabile în infrastructurile publice, inclusiv în clădirile publice, şi în sectorul locuinţelor - Operaţiunea A Clădiri rezidenţiale", Prioritatea de investiţii 5.1 - "Conservarea, protejarea, promovarea şi dezvoltarea patrimoniului natural şi cultural" şi Prioritatea de investiţii 6.1 - "Stimularea mobilităţii regionale prin conectarea nodurilor secundare şi terţiare la infrastructura TEN-T, inclusiv a nodurilor multimodale".
Conducerea ADRBI susţine că pe toată perioada de elaborare a Planului de Dezvoltare Regională Bucureşti-Ilfov au existat consultări cu potenţialii beneficiari ai noului POR. Astfel, potenţialii beneficiari au luat cunoştinţă despre principalele domenii de investiţii pentru care se vor aloca banii şi-au constituit un portofoliu de proiecte finanţabile.
Dan Nicula consideră că beneficiarii din regiunea Bucureşti-Ilfov au căpătat experienţă în decursul perioadei anterioare, s-au informat din timp şi sunt mai bine pregătiţi pentru absobţia fondurilor europene alocate ţării noastre în perioada 2014-2020.