SUAAmericanii întrevăd noi oportunităţi de investiţii în România
F.A. Perspective / 01 iunie 2012
Domeniile cele mai atractive în România pentru oamenii de afaceri americani sunt energia şi eficienţa energetică, tehnologiile de mediu (îndeosebi tratarea şi epurarea apei), dar şi serviciile medicale, după cum ne-a declarat Keith Kirkham, consilier comercial în cadrul Ambasadei SUA în România.
IT-ul este, de asemenea, un domeniu care oferă foarte bune oportunităţi pentru realizarea unor parteneriate între companiile americane şi cele româneşti. În paralel, sunt atractive şi domeniile care cresc productivitatea economică, de exemplu activităţi de procesare şi ambalare a alimentelor.
Pentru infrastructură va exista întotdeauna interes deoarece este mult de construit în România, iar SUA are o vastă expertiză în domeniu. Însă oamenii de afaceri americani vor asigurări că vor fi plătiţi pentru lucrările prestate şi că licitaţiile sunt derulate într-o manieră profesionistă.
România ar putea deveni un exportator de energie
Având în vedere creşterea capacităţilor de producţie a energiei din surse regererabile eoliene şi solare şi acordarea de stimulente pentru acest gen de activităţi, în ultima perioadă au intrat pe piaţa din România tot mai multe companii americane producătoare de tehnologii pentru sisteme solare. Principala provocare pe acest palier rezidă în necesitatea de a realiza o reţea inteligentă pentru distribuţia energiei electrice, care să poată prelua fluxul generat din surse regenerabile, să funcţioneze eficient şi să fie mai stabilă. Astfel, s-ar putea concretiza potenţialul României ca exportator de energie, este de părere domnul Kirkham.
În paralel, companiile americane sunt deopotrivă interesate de marile proiecte hidroenergetice şi nuclearo-energetice.
Cele mai importante aspecte în atragerea de investitori pentru oricare din aceste domenii au în vedere ca proiectele în cauză să fie licitate şi derulate într-o manieră transparentă şi predictibilă, aşa cum sunt obişnuiţi investitorii internaţionali, subliniază consilierul comercial al Ambasadei SUA.
Legea Parteneriatului Public-Privat are o importanţă majoră în atragerea de investitori, însă cadrul legal trebuie să fie competitiv raportat la sistemele practicate în alte ţări, stabil şi predictibilă în sensul modalităţilor prin care investitorii pot să intre şi să iasă din astfel de proiecte.
"Nu este rezonabil să crezi că investitorii vor aştepta o eternitate un simplu document administrativ. Trebuie să se vadă bunăvoinţă din partea autorităţilor pentru gestionarea procesului într-o manieră eficientă. Dacă vorbim de energie, autorităţile trebuie să se gândească în ce fel vor să îşi dezvolte România resursele de energie şi care sunt priorităţile. Strategia este importantă pentru a da oamenilor semnalul că România se mişcă într-o direcţie", atrage atenţia Keith Kirkham.
Companiile de servicii energetice ar putea veni şi în România
Un sistem adesea aplicat în SUA pentru investiţii în creşterea eficienţei energetice se bazează pe experienţa companiilor de servicii energetice (ESCO). O astfel de companie are expertiză în identificarea şi implementarea tehnologiilor de economisire a energiei. De exemplu, un ESCO poate aborda spitale, şcoli, clădiri comerciale. În urma unui audit, va determina cu cât poate să diminueze consumul de energie al clientul respectiv prin anumite îmbunătăţiri aduse infrastructurii clădirii. Într-una din variante, acest ESCO poate suporta integral investiţiile de modernizare, urmând să îşi recupereze într-un anumit timp banii din economia de energie realizată, deci preluând astfel întregul risc al proiectului. Beneficiarul nu plăteşte nimic suplimentar şi în final rămâne cu o clădire eficientă energetic. Dacă există un cadru legal corect, astfel de tranzacţii pot avea loc în mod firesc între cele două părţi.
România trebuie să fie competitivă pentru a atrage investiţii străine
Potrivit domnului Kirkham, este greu de spus în prezent care este tendinţa în privinţa evoluţiei investiţiilor americane în România. Deşi este unanim acceptat că vârful investiţiilor străine şi, implicit, cele americane a fost în anul 2008, acest lucru nu exclude apariţia unor noi investiţii semnificative.
Pe de altă parte, statistica investiţiilor nu este foarte relevantă, având în vedere că multe companii americane investesc în România prin intermediul unor subsidiare europene şi atunci investiţiile sunt atribuite respectivelor state. În plus, comunitatea de afaceri este mai curând interesată de calitatea şi tipul investiţiilor, dacă sunt pe termen lung, decât de volumul în sine al investiţiilor.
"Suntem într-un dialog permanent cu investitorii care au în vizor România, însă ei evaluează ţara în paralel cu alte pieţe competitoare. Unele dintre ele sunt cunoscute, de exemplu Turcia şi Polonia. În IT este o competiţie globală, cu Asia şi restul Europei. Unele companii şi-au exprimat intenţia să se extindă, dar trebuie să vadă un angajament din partea guvernului că le va fi asigurat un cadru optim în care să îşi desfăşoare activitatea", relatează oficialul Ambasadei SUA.
Serviciul Comercial de la Bucureşti prezintă antreprenorilor români oportunităţile de afaceri, de import, pentru stabilirea unor parteneriate de tip joint venture cu companii americane sau alte modalităţi de colaborare. "Mai este mult loc de competiţie pe această piaţă şi sunt sigur că numărul companiilor americane în România va creşte", afirmă domnul Kirkham.
Consilierul american încurajează antreprenorii români să aibă cât mai multe contacte cu firme americane dacă vor să înţeleagă modul american de a gândi o afacere. În general, companiile americane nu sunt foarte diferite de ceilalţi investitori, dar operează într-un anumit cadru legal, care nu le permite să deruleze activităţi neetice în afara ţării de origine (aşa cum este stipulat, de exemplu în Foreign Corrupt Practices Act - FCPA).