Transportul inteligent - prioritatea MASDAR SMART CITY în 2018
Marcela Ganea Smart City / 11 aprilie 2018
Masdar City, oraşul construit la sud de Abu Dhabi cu ambiţia de a deveni primul oraş din lume cu zero emisii de carbon şi zero poluare, evoluează conform planului, urmând principiul sustenabilităţii şi al operării inteligente.
În primul rând, concepţia arhitecturală a condus la consumuri de energie reduse la 50% şi chiar 40%. Comunitatea (infrastructura, utilităţile şi spaţiile publice) se bucură de 10 grade Celsius mai puţin decât oraşul Abu Dhabi. Planul urbanistic maximizează ventilaţia naturală. Clădirile sunt concepute astfel încât să diminueze consumul de apă şi energie cu cel puţin 40%, conform standardelor ASHRAE şi sistemul de evaluare Estidama Pearl Building Rating System, unic în lume, conceput special pentru clima uscată şi aridă de la Abu Dhabi.
Clădirile sunt făcute din ciment cu conţinut redus de carbon şi aluminiu reciclat în proporţie de 90%. Clădirea care găzduieşte IRENA (Agenţia Internaţională pentru Energie Regenerabilă) consumă cu 60% mai puţină energie decât clădirile tradiţionale din Abu Dhabi.
Angajamentul Masdar pentru tehnologii inteligente şi curate este în spiritul Strategiei Naţionale de Inovare a Emiratelor Arabe Unite, care prioritizează 7 sectoare de activitate în care inovarea bazată pe tehnici inteligente trebuie să fie modul de lucru uzual: apa, tehnologia energie regenerabilă, sănătatea, spaţiul, educaţia şi transportul, pentru ca Emiratele Arabe Unite să devină una dintre cele mai inovatoare naţiuni ale lumii până în 2021.
Peste 1300 de oameni locuiesc, iar 2000 lucrează zilnic în orăşelul Masdar şi se doreşte ca populaţia să se tripleze până în 2020.
"Oraşele consumă 2/3 din energia consumată în lume şi produc 70% din emisiile de carbon pe plan global", a afirmat conducerea Abu Dhabi Future Energy Company, care se identifică cu Masdar, la începutul Smart City Expo World Congress, în Barcelona la 30 noiembrie 2017, şi la Abu Dhabi Sustainability Week (ADSW) 2018, în ianuarie 2018, cea mai mare reuniune pe tema dezvoltării sustenabile din Orientul Mijlociu, dedicată înţelegerii profunde a principalelor tendinţe sociale, economice şi de mediu care contribuie la dezvoltarea durabilă şi la abilitarea comunităţii internaţionale pentru a dezvolta strategii viabile care să conducă la diminuarea efectelor schimbărilor climatice.
Atenţia Masdar în acest an este focalizată pe inovarea transportului şi reducerea emisiilor de carbon pentru a contribui la diminuarea efectelor schimbărilor climatice. Raportul Masdar privind tehnologiile pentru mobilitatea urbană inteligentă, conceput împreună cu Bloomberg New Energy Finance, prevede tehnologii care includ vehicule electrice şi autonome, Internetul Obiectelor (the Internet of Things), concept ce presupune folosirea Internetului pentru a conecta între ele diferite dispozitive, servicii şi sisteme automate, formând astfel o reţea de obiecte, analiza de date (data analytics), tehnologia blocurilor înlănţuite (blockchain) şi drumurile inteligente (smart roads) vor asigura componentele care vor revoluţiona transportul urban în următorii 20 de ani. Reiese că, deşi deţinem tehnologiile necesare, punerea în practică nu este facilă, chiar şi în Statele Golfului unde de obicei construcţia arhitecturii futuriste şi implementarea ultimelor tehnologii se fac mult mai repede decât în restul lumii, deoarece dispun de fonduri şi de viziunea şi ambiţia liderilor.
Yousef Baselaib, director în cadrul Masdar, a spus la Abu Dhabi Sustainability Week (ADSW) 2018: "Transportul urban este la răscruce de drumuri ...tehnologiile emergente se combină. Orientul Mijlociu este cel mai avantajat de aceste evoluţii, dar se impun investiţii majore în următorii zeci de ani. Sectorul public şi cel privat va trebui să colaboreze pentru a defini standardele tehnologice ale pieţei şi pentru a face o prioritate din inovare şi tehnologie".
Sectorul transporturi consumă 30% din energie pe plan internaţional, iar procentul de regenerabilă este cel mai scăzut, conform IRENA - Agenţia Internaţională pentru Energie Regenerabilă, şi produce 25% din emisiile de gaze de seră la nivel global, iar creşterea acestor emisii este estimată a fi de 30% până în 2030.
Raportul Masdar a subliniat câteva din cele mai promiţătoare avansuri tehnologice în domeniul transporturilor care ar putea soluţiona aceste aspecte dacă sunt implementate eficient, precum şi faptul că tehnologiile digitale emergente vor schimba total sistemele de transport urban care vor crea noi oportunităţi pentru specialiştii din urbanism, companiile auto şi producătorii de tehnologii.
"Inovaţia stă la baza misiunii noastre de a face trecerea de la economia de azi bazată pe combustibili fosili la economia viitorului pentru care vom folosi tehnici deocamdată experimentate în laborator, dar dovedite a fi valoroase, şi le vom implementa dezvoltând tehnologii avansate la scară largă," a spus Bader Al Lamki, director executiv al Departamentului de Energie Curată a Masdar.
În orăşelul Masdar, cel fără automobile, vehiculele rapide de transport personal (PRT) au devenit operaţionale în 2010 pe o arie de 6 kmp. 10 vehicule care devin operaţionale la cerere, staţionează la platforme angulare ce permit intrarea şi ieşirea. La 22 mai 2014, a fost transportat pasagerul cu numărul 1 milion iar în noiembrie 2016, cel cu numărul 2 milioane, semn că tranzitul s-a intensificat între diversele locaţii din orăşelul Masdar: North Car Park, Institutul Masdar, Universitatea Khalifa de Ştiinţă şi Tehnologie, IRENA - Agenţia Internaţională pentru Energie Regenerabilă şi noul mall. Vehiculele sunt alimentate cu baterii litiu-fosfat cu autonomie de 60 km după o oră şi jumătate timp de încărcare. Vehiculele se reîncarcă automat la platforme, când staţionează.
Firma Iconiq Motors, producător din Tianjin-China, prezentă la Abu Dhabi Sustainability Week, a prezentat prototipul vehiculului său autonom L5 şi a semnat cu Abu Dhabi Future Energy Company (Masdar) şi Safe City Group un contract în baza căruia prototipul L5 va fi testat la Masdar City în 2018, pentru a putea furniza un prim lot de astfel de vehicule pentru Expo 2020, conform declaraţiei lui Bruno Lambert, director general al Iconiq Motors.
Yousef Baselaib, director în cadrul Masdar, a declarat că "Masdar City a înregistrat deja succes cu sistemul său de transport personal fără şofer", iar "Masdar City este locaţia ideală pentru a testa vehicule inovative autonome".
China a fost validată încă din 2017 de către analişti ca potenţiala primă piaţă pentru vehicule autonome fără şofer bazate pe inteligenţa artificială. Primele autobuze fără şofer au fost testate Shenzhen în decembrie 2014.
Masdar a decis să aleagă NAVYA, producător francez de vehicule autonome, pentru a construi etapa următoare a reţelei de transport în Masdar City. Reţeaua de vehicule care deserveşte comunitatea urbană va fi extinsă cu încă 1 km, conform Masdar.
În orăşelul Masdar se va testa în curând şi prototipul de autobuz Eco-Bus, a anunţat conducerea Masdar în cadrul Abu Dhabi Sustainability Week 2018. Autobuzul va avea motor Siemens, autonomie de 150 km pentru o încărcare a bateriei care va avea dimensiuni şi greutate minime, emisii de carbon zero şi va fi conceput special pentru zone calde.
O estimare recentă a IRENA (Agenţia Internaţională pentru Energie Regenerabilă) arată că numărul de autobuze electrice din lume a ajuns la 345.000 şi că s-a dublat între 2015 şi 2016. Multe oraşe din lume au ca scop reducerea emisiilor şi s-au angajat la achiziţia de autobuze cu emisii de carbon zero după 2025.
Masdar s-a angajat să deschidă şi o staţie de alimentare cu hidrogen, a doua din Emirate, după cea din Dubai deschisă în 2017, acestea fiind primele din Orientul Mijlociu. Hidrogenul este extras din apă cu ajutorul electricităţii şi poate încărca vehicule electrice în câteva minute, iar producţia de hidrogen se face pe loc.
Dincolo de fonduri şi viziune, unul din cele mai importante instrumente în conceperea unor comunităţi sustenabile şi oraşe inteligente bazate pe inteligenţa artificială este analiza de date (data analytics). La World Green Economy Summit 2017, care a avut loc în octombrie 2017 la Dubai, Yousef Baselaib de la Masdar explicase că această analiză de date este fundamentul pe care se bazează un oraş inteligent: "Masdar City ia în calcul toţi factorii care afectează traiul uman sustenabil, cum ar fi nivelul de zgomot, emisiile de C02, umiditatea, modul de răcire a aerului etc, ceea ce ne ajută să stabilim ţinte şi să măsuram performanţa".
Atunci când vă gândiţi la oraşele inteligente, nu încercaţi să faceţi neapărat un top, pare a fi destul de greu pentru moment deoarece matricea de evaluare este complexă. Există mai multe topuri făcute de mai multe instituţii şi ele nu coincid.
Este foarte util însă să reţineţi elementele care se iau în calcul atunci când se apreciază nivelul de "inteligenţă" al unui oraş. La 31 mai 2017, revista Forbes enumera 79 de indicatori ce ţin de 10 dimensiuni diferite ale vieţii urbane: economia, tehnologia, capitalul uman, coeziunea socială, interconexiunile pe plan internaţional, mediul, mobilitatea şi transportul, urbanismul, administraţia publică şi guvernarea. Rezultatele arată că pe aproape toate aceste dimensiuni de măsurare conduc oraşe europene şi nord-americane, cu excepţia tehnologiei unde conduce Taipei.
Masdar City câştigă detaşat în ceea ce priveşte mediul, sustenabilitatea şi cel mai inteligent urbanism.