Una din priorităţile Metrorex din acest an - noul sistem de control acces
Investiţii / 05 aprilie 2017
Una din priorităţile pe care compania de Metrou le are în vedere pentru acest an este modernizarea instalaţiilor de control-acces, într-un număr de 41 de staţii urmând să fie implementată noua tehnologie, după cum ne-a spus, într-un interviu, Marin Aldea, directorul general al Metrorex.
Domnia sa îşi propune să deruleze "tot mai multe proiecte investiţionale", menţionând că "doar aşa poţi activa într-un mediu dinamic şi performant": "Ne propunem ca, începând din acest an, Metrorex, care este o companie cu capital integral de stat, să treacă pe profit. Până acum, în ultimii doi ani, rezultatele Metrorex au fost pozitive, în sensul că am avut un rezultat echilibrat, fără pierderi, pe zero. Potrivit legii, Metrorex nu poate să facă profit, întrucât primeşte subvenţii. Anul trecut am realizat un profit de 16 milioane de lei, pe care l-am returnat la bugetul de stat".
Metrorex a făcut deja o propunere de modificare a unui proiect de act normativ care permite companiei să obţină profit şi care se află pe circuitul de aprobare.
(Interviu cu Marin Aldea, director general Metrorex)
Reporter: Care sunt priorităţile Metrorex pentru acest an?
Marin Aldea: Eu aş structura priorităţile anului 2017 în două planuri. Planul unu se referă la activitatea curentă de exploatare, iar cel de-al doilea - la activitatea de investiţii.
În ceea ce priveşte activitatea de exploatare, ne propunem ca, începând din acest an, compania Metrorex, care este o companie cu capital integral de stat, să treacă pe profit. Până acum, în ultimii doi ani, rezultatele Metrorex au fost pozitive. Potrivit legii, Metrorex nu poate să facă profit, întrucât primeşte subvenţii de la bugetul de stat în completarea veniturilor, pentru acoperirea cheltuielilor cu desfăşurarea activităţii. În situaţia în care veniturile sunt mai mari decât cheltuielile, diferenţa se returnează la bugetul de stat. În anul 2016 am ieşit cu un profit de 16 milioane de lei şi diferenţa am dat-o la buget. Am făcut deja o propunere de modificare a unui proiect de act normativ, ce se află pe circuitul de aprobare, care permite ca Metrorex să obţină profit.
Reporter: Intenţionaţi să reinvestiţi profitul realizat?
Marin Aldea: Cel mai probabil. Însă nu mă pot pronunţa de acum. Aştept să văd ce se întâmplă cu modificările propuse.
Reporter: Ce ne spuneţi legat de activitatea de investiţii?
Marin Aldea: Legat de activitatea de investiţii, ne concentrăm pe continuarea proiectelor pe care le avem în derulare şi mă refer aici la Magistrala 5 de metrou, secţiunea Eroilor - Drumul Taberei, care are ca stadiu de realizare 91% din structură, iar cel de finisaje - de 32%.
Până la sfârşitul trimestrului al doilea din 2018, ne propunem să punem în funcţiune această secţiune de metrou. Trebuie să subliniez faptul că, indiferent dacă staţiile ar fi gata - arhitectura, finisajele, instalaţiile -, trebuie să avem finalizat şi sistemul de siguranţă, automatizare şi informare dinamică a traficului.
Termenul de realizare a acestui proiect este foarte, foarte optimist - până la sfârşitul trimestrului al doilea al anului viitor. Specialiştii au subliniat că este greu de realizat zece staţii într-un timp atât de scurt, plus sistemul de automatizare a traficului. În această documentaţie noi am prevăzut şi 13 echipamente care vor fi îmbarcate la început pe trenurile din flota existentă, urmând ca, pe măsură ce achiziţionăm trenuri noi, să le punem în funcţiune pe acelea. În 17 martie 2017, deja am publicat anunţul de participare la licitaţie. Achiziţia de trenuri noi nu poate fi realizată în termenul pe care ni l-am pus noi.
Reporter: Dar aveţi în flota existentă trenuri disponibile?
Marin Aldea: Intenţia este să refacem programul de circulaţie astfel încât să acoperim şi această necesitate.
Reporter: Cum se circulă acum, pe magistralele funcţionale?
Marin Aldea: Pe magistrala doi avem 24 de trenuri de generaţie nouă. La orele cu vârf de trafic, trenurile circulă la distanţe de până la trei minute, iar pe magistralele 1 şi 3 intervalele la care circulă trenurile sunt de 5-6 minute. Pe linia comună a magistralelor 1 şi 2 (Eroilor - Nicolae Grigorescu) se circulă şi la distanţe de timp de sub două minute, la orele de vârf. În afara orelor cu vârf de trafic, însă, circulăm la 8-10 minute. Spre sfârşitul programului optimizăm graficul de circulaţie aşa încât ţinem seama atât de numărul de călători pe care îi transportăm, cât şi de consum.
Reporter: Ce ne puteţi spune despre secţiunea Eroilor-Iancului, care face parte tot din magistrala 5?
Marin Aldea: Pe această secţiune se lucrează la documentaţia privind achiziţia serviciilor de proiectare, care ar dura până în anul 2019. Realizarea lucrărilor este propusă să se finalizeze până în anul 2023. Cea de-a treia secţiune a acestei magistrale (Iancului-Pantelimon) se va realiza, conform Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) Bucureşti - Ilfov, în orizontul de timp 2028-2030.
Reporter: Care sunt sursele de finanţare?
Marin Aldea: Finanţarea acestei secţiuni se realizează din fondurile structurale, prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014 -2020, buget de stat şi împrumut B.E.I.
Valoarea totală a fondurilor este de 600 de milioane de euro, fără TVA, doar pentru secţiunea Eroilor-Drumul Taberei. De la bugetul de stat avem, pentru magistrala 5, o sumă de 55 de milioane de lei, pentru anul acesta. Dacă vorbim doar de bugetul pe anul 2017, pentru această secţiune (Eroilor-Drumul Taberei, care include şi depoul şi staţia Valea Ialomiţei) sunt 843 de milioane de lei, din care 779 de milioane de lei - fonduri europene nerambursabile.
Reporter: Aveţi prevăzută şi finanţarea pentru segmentul Eroilor - Iancului?
Marin Aldea: Pentru Eroilor-Iancului sunt prevăzuţi bani în vederea demarării procedurilor de achiziţie a serviciilor de proiectare. Proiectarea o să dureze până în anul 2019, iar valoarea va fi de aproximativ 65 de milioane de lei, fără TVA, lucrările urmând să dureze până în anul 2023, conform estimărilor.
Valoarea totală a proiectului este de circa 650 de milioane de euro, cu TVA. Finanţarea este prevăzută din fonduri europene nerambursabile.
Reporter: Să vorbim şi despre celelalte magistrale...
Marin Aldea: Altă magistrală care se află în lucru este magistrala 4 - extinderea reţelei de metrou cu două staţii în partea de nord a Capitalei, proiect ce cuprinde un depou, un "park and ride" şi un intermodal. Se lucrează intens la acest proiect în valoare de 252 de milioane de euro, cu TVA, care are două componente de finanţare, pentru tuneluri şi staţii, finanţarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile în cadrul programelor P-OST şi POIM, în valoare de 140 de milioane de euro, fără TVA. Diferenţa de până la 252 de milioane de euro este pentru depou, "park and ride" şi intermodal.
Mai avem în implementare şi alte proiecte mai mici: ca de exemplu realizarea a două accesuri la staţia de metrou Tineretului, ce au ca termen de finalizare nouă luni de la data începerii lucrărilor.
Metrorex intenţionează să demareze acţiunile specifice etapei de licitaţie pentru execuţia lucrărilor de structură pentru linia de metrou care va ajunge la Aeroportul Otopeni
Reporter: Cu toţii aşteptăm să ne spuneţi când vom avea metrou către Aeroportul Otopeni...
Marin Aldea: Legat de magistrala 6 - legătura reţelei de metrou existente cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă (Otopeni), din staţia de metrou 1 Mai, de pe linia 4 , menţionez că acesta este un proiect în valoare de 5.899 mld.lei (cu TVA).
La sfârşitul anului trecut, prin Hotărârea de Guvern 930, au fost aprobaţi indicatorii tehnico-economici, lungimea acestei extinderi fiind de 14,1 km, iar numărul de staţii - 12. În valoarea proiectului sunt incluse şi 12 trenuri de metrou. Structura este subterană, iar acum documentaţia pentru proiectul de HG privind culoarul de expropriere se află pe circuitul de avizare. Ne propunem ca, spre sfârşitul acestui an, să demarăm procedura de achiziţie a lucrărilor de structură.
Termenul de finalizare a lucrărilor este prevăzut la 48 de luni de la data începerii. Până acum avem finalizată proiectarea.
Pentru linia şase am semnat, în anul 2010, un acord de împrumut în valoare de 41,87 miliarde yeni, care înseamnă circa 330 de milioane de euro, din care se asigură finanţarea asistenţei tehnice, proiectării şi consultanţei. Diferenţa de finanţare se va realiza din fonduri externe nerambursabile şi alocaţie de la bugetul de stat.
Reporter: Conducerea Metrorex a vorbit, în ultimii ani, şi despre reţeaua către Voluntari, deşi înţeleg că este un proiect cu bătaie lungă...
Marin Aldea: Până când vom avea metrou către Voluntari, vom face extinderea liniei 4 de la Gara de Nord la Gara Progresul. Noi am demarat deja procedura de achiziţie a serviciilor privind studiul de fezabilitate, studiul de trafic, iar finanţarea este asigurată în cadrul unui acord de implementare încheiat cu guvernul Elveţian în 2013.
Prin acest acord va fi asigurată finanţarea studiilor de fezabilitate, în valoare totală de 10 milioane de franci elveţieni. Partea elveţiană va contribui cu 8,5 milioane de franci elveţieni. Întocmirea studiilor va dura, estimativ, până în 2019. Deci noi discutăm acum despre proiectele pe termen scurt şi mediu, dar avem şi proiecte pe care noi le vom începe, dar vom depăşi termenul mediu.
O asociere condusă de UTI va moderniza sistemul de control acces la metrou
Reporter: Anul trecut aţi dat vreun proiect în folosinţă?
Marin Aldea: Anul trecut am pus în funcţiune instalaţiile de ventilaţie pe tronsonul Timpuri Noi - Semănătoarea, actualmente Petrache Poenaru. Este vorba de şase staţii şi interstaţii, pe o distanţă de 8,6 km.
Anul acesta, ne-am propus mai multe obiective. În primul rând intenţionăm să punem în funcţiune cu călători cele două staţii ale M4 - Laminorului şi Străuleşti, până la finele acestei luni. Au fost întâlniri cu constructorii şi aceştia au estimat, la începutul anului, că termentul este realist.
Alt proiect pe care îl avem în implementare se referă la sistemul de control acces în 41 de staţii, plus 139 de automate de vândut cartele de generaţie nouă care dau şi rest. De asemenea, vor fi modernizate şi automatele existente de vândut cartele.
Reporter: Pentru acest proiect aveţi contractul semnat?
Marin Aldea: Avem contractul semnat cu UTI, TIAB, Logic IT. Este o asociere unde UTI este lider. Pe magistrala a doua de metrou intenţionăm să înlocuim calea de rulare. Dorim să finalizăm cât de repede documentaţia de achiziţie a lucrărilor, care înseamnă înlocuirea completă a căii de rulare, a instalaţiilor din cale, a instalaţiilor electrice şi a celor de alimentare cu apă din tunel.
Reporter: A fost o perioadă mai dificilă, la începutul anului, când vremea a fost mai rea, dar şi când au avut loc protestele de stradă, şi când metroul a devenit neîncăpător...
Marin Aldea: Aşa este, iar noi am luat o serie de măsuri ca să asigurăm transportul călătorilor şi am avut trenuri disponibile în perioadele supra-aglomerate, când a fost viscol. Am suplimentat numărul de trenuri în circulaţie, am diminuat timpii de succedare între trenuri aşa încât să putem asigura transportul călătorilor la orele cu vârf de trafic.
Numărul de călători din ianuarie 2017 faţă de cel din 2016 a fost cu 250.000 de călători mai mult, iar în februarie - cu circa 160.000 de călători mai mult. Au fost zile aglomerate şi zile mai puţin aglomerate, aşa încât, per ansamblu, în întreaga lună, diferenţele nu au fost semnificative.
Reporter: Trebuie să ţinem cont că în ianuarie am avut şi şcolile oprite o perioadă, iar vacanţa copiilor a fost mai lungă...
Marin Aldea: Da, şi acest lucru a influenţat traficul de la metrou.
Reporter: Tarifele vor creşte în acest an?
Marin Aldea: Nici anul trecut nu au fost modificate tarifele pentru circulaţia cu metroul şi nici anul acesta nu vor fi modificate.
Ce pot să vă spun este că ne dorim să extindem paleta de tarife pe care noi le avem acum - să completăm cu noi titluri de călătorie şi facem teste în acest sens pentru un titlu cum ar fi abonamentul anual.
Vreau să subliniez că valoarea reală a unei călătorii cu metroul, fără a fi subvenţionată, este de 4-5 lei, iar preţul mediul al unei călătorii ajunge la 1,4 lei. Mulţi spun că o călătorie cu metroul costă 2,5 lei, dar acest preţ este valabil doar dacă cetăţenii cumpără cartelă de două călătorii. În schimb, un abonament lunar de 70 de lei permite efectuarea de călătorii nelimitate la orice oră, pe întreaga reţea de metrou. Preţul de 1,4 lei pe călătorie înseamnă total venituri realizate raportat la numărul de călători plătitori transportaţi. Cu abonament, poţi avea 60-70 de călătorii la o valoare de sub un leu. Dacă achiziţionezi un titlu cu 10 călătorii, ajungem la doi lei pe călătorie. Aşadar, nu ne raportăm la titlul cel mai scump de călătorie, pentru că nu toţi călătorii merg cu legitimaţie de două călătorii, cei mai mulţi merg cu abonament. Peste 35% din călători aleg abonamentul lunar, pentru că este cel mai ieftin.
Trebuie să ţinem cont şi de condiţii, metroul este unul dintre cele mai rapide şi confortabile mijloace de transport în comun, indiferent de anotimp şi de condiţiile meteorologice. Acest lucru nu înseamnă că nu continuăm să îmbunătăţim condiţiile de trafic - să îmbunătăţim staţiile, instalatiile, să aducem trenuri noi, să asigurăm intervale mai mici de circulaţie. Avem proiecte în acest sens.
Reporter: Nu s-a concretizat nimic în ceea ce priveşte colaborarea cu RATB?
Marin Aldea: Noi colaborăm cu RATB, au fost constituite două comisii - una tehnică şi una comercială. Acestea s-au întâlnit ca să pună la punct anumite aspecte. Odată cu implemetarea noului sistem de taxare vom relua colaborarea cu RATB astfel încât să putem emite şi noi titluri de călătorie sau cartele comune care să poată fi folosite şi la RATB şi invers, Regia de Transport să poată emită titluri valabile şi la metrou. Sperăm că acest lucru se va întâmpla din acest an.
Pentru că extinde reţeaua de metrou, Metrorex va majora numărul angajaţilor
Reporter: Câţi angajaţi are Metrorex?
Marin Aldea: Având în vedere că extindem reţeau de metrou, numărul de angajaţi va ajunge la 4.560, în acest moment având 4.500 de angajaţi. Înainte de punerea în funcţiune a magistralei 4 de metrou, vom mai angaja 60 de persoane, care să asigure partea de comercial, controlori de acces, casieri.
Reporter: Care a fost cifra de afaceri a companiei, anul trecut?
Marin Aldea: Anul trecut am realizat un profit de 16 milioane de lei, pe care l-am returnat la bugetul de stat. Cifra de afaceri în 2016 a fost de 278,9 milioane lei, faţă de 247,99 milioane lei, în 2015, fără subvenţii. Cifra de afaceri cu subvenţii a fost de 577.5 milioane lei, faţă de 537,77milioane lei, în 2015. Aceasta presupune vânzări de bilete, venituri din alte activităţi comerciale, venituri din vânzări de deşeuri, fier vechi - toate veniturile pe care le obţine societatea în cursul exerciţiului financiar.
Ca pondere, veniturile proprii, adică veniturile din transportul de călători cu metorul, ajung la circa 35%.
Reporter: Ce buget a fost alocat Metrorex, în 2017?
Marin Aldea: Bugetul pentru acest an, doar pentru activitatea curentă de exploatare a metroului (fără sumele aferente activităţii de investiţii), este de 1,7 miliarde lei, faţă de 717 milioane de lei - bugetul de anul trecut. Avem o creştere de 141%. În această creştere este inclusă o sumă de 884 de milioane de lei care înseamnă obiective de investiţii ce fac parte din patrimoniul public şi pe care noi le-am cuprins în buget atât la venituri, cât şi la cheltuieli. Aşadar, nu influenţează rezultatul exerciţiului financiar.
Pe componenta de investiţii, avem un buget de 1,1 miliarde lei, fără să luăm în calcul suma de 343,8 milioane de lei, pe care o vom primi cu siguranţă şi care provine din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră. Aceste sume se reportează de la un an la anul următor. Printr-o ordonanţă de urgenţă, în anul 2016, companiei Metrorex i s-a aprobat suma de 234 de milioane de lei pentru proiectele de investiţii în derulare - 64 pentru magistrala 4, alte 40 de milioane pentru magistrala 5 şi 130 pentru magistrala 6. Mai sunt încă 109 milioane de lei care se reportează tot din anul 2016, aşa încât suma totală reportată este de circa 343 de milioane de lei, bani ce se adună la valoarea deja alocată de 1,1 miliarde lei, menţionată mai sus.
În concluzie, pe cele două componente - exploatare şi investiţii - bugetul total al Metrorex depăşeşte 3 miliarde lei.
Reporter: Cum apreciaţi aplicarea Ordonanţei privind Guvernanţa Corporativă, la Metrorex?
Marin Aldea: Eu am fost numit în anul 2015 director general cu preluare de atribuţii şi în anul 2016 s-a încheiat selecţia potrivit ordonanţei de urgenţă 109/2011 privind Guvernanţa Corporativă aprobată cu legea 111/2016 şi am fost numit director general al acestei companii. Am încheiat contract de mandat pe o perioadă de patru ani, până în anul 2020.
Ca o părere personală, eu spun că legislaţia se aplică cu succes în situaţia în care sunt selectaţi manageri ce au legătură cu domeniul de activitate respectiv. În momentul în care selectezi un manager extraordinar de bun, dar care s-a ocupat de altceva, este mai greu să performeze în respectivul domeniu. Trece un timp până se acomodează cu specificul companiei, cu legislaţia din domeniu etc. şi atunci rezultatele nu ştiu dacă sunt cele mai bune.
Eu am împlinit, în martie anul acesta, 26 de ani de când lucrez în companie şi am pornit de la inginer de gradul 4, inginer de gradul 3, apoi 2, şef serviciu, director, în ultimii 15-16 ani am fost în posturi cheie de conducere, fiind în contact cu tot ceea ce se întâmplă în companie. Programul meu este de la 7.30-8.00 până la 20.00- 21.00, şase zile pe săptămână, şi tot îmi dau seama că sunt foarte multe de făcut, în situaţia în care cunosc toate problemele şi modul lor de rezolvare. În situaţia în care ar fi fost cineva din exterior, părerea mea este că i-ar veni foarte greu.
Reporter: Unii manageri aleşi pe OUG 109, în alte companii de stat, spun că nu sunt lăsaţi de acţionari să conducă societatea aşa cum doresc...
Marin Aldea: Nu ştiu ce se întâmplă la alte companii, dar la Metrorex nu există probleme de acest gen. Noi colaborăm bine atât cu Consiliul de Administraţie, cu Adunarea Generală a Acţionarilor, conducerea ministerului ne sprijină şi ne străduim să rezolvăm împreună problemele pe care le avem.
Reporter: Mulţumesc!