2013 este anul in care scaderea pietei de constructii rezidentiale se aproprie de sfarsit, prin urmare 2014 ar putea aduce primele semne de revigorare. "Speram ca pana la sfarsitul anului sa ne atingem tintele pe care le-am stabilit in bugetul pentru 2013 si ca semnele timide de reviriment care s-au remarcat in 2013 se vor vedea si in 2014", afirma Iulian Mangalagiu, director general Ceramica, Iasi, compania care detine brandul Brikston.
Chiar daca numarul de autorizatii de constructie pentru cladiri rezidentiale emise de la inceputul anului pana in octombrie s-a redus fata de anul trecut cu 1,5%, suprafata de constructie autorizata a fost mai mare cu 1% fata de aceeasi perioada a anului precedent. In plus, 2013 este primul an de dupa declansarea crizei economice in care numarul de unitati locative date in folosinta in prima jumatate a anului a fost mai mare cu 5% decat cel din perioada similara a anului precedent, respectiv aproape 17.000 de unitati fata de putin peste 16.000 in 2012, subliniaza domnul Mangalagiu.
Schimbarea in piata in 2013 a constat in reaparitia proiectelor rezidentiale mici si medii. In contextul economic actual, investitorii si constructorii s-au orientat spre executia de apartamente sau case unifamiliale care pot fi vandute usor prin programul "Prima Casa", adauga reprezentantul Ceramica.
Majoritatea clientilor companiei vin din segmentul rezidential, unde lucrarile sunt de mica amploare. "Faptul ca ne adresam consumatorului mic, care isi construieste o casa, coincide cu trendul actual al pietei constructiilor din Romania si ne permite sa sustinem vanzarile companiei, in ciuda scaderii numarului proiectelor de mare anvergura. De altfel, singura zona unde se dezvolta proiecte de o mai mare anvergura este Bucurestiul, unde inca se mai construiesc blocuri de locuinte si cladiri de birouri; in restul tarii, activitatea este la un ritm foarte scazut, iar macarale se pot vedea foarte rar comparativ cu anul 2008", precizeaza Iulian Mangalagiu.
Principalul factor care umbreste aceste semne firave de dezvoltare a pietei constructiilor este absenta creditarii. Cu toate ca Banca Nationala a Romaniei a redus dobanda cheie, bancile din Romania intarzie inca sa deblocheze creditarea, lucru care influenteaza negativ intreaga industrie, sesizeaza domnul Mangalagiu.
Exista de asemenea un blocaj in zona proiectelor de infrastructura in piata constructiilor, care creeaza un efect de domino si duce la blocaje si in restul pietelor. Singurul segment care functioneaza activ este cel al renovarilor, considera reprezentantul Ceramica.
In conditiile in care capacitatile de productie sunt excedentare, lupta pe pret este cea dicteaza in piata materialelor de zidarie. "An de an consumatorii devin mai atenti la ceea ce achizitioneaza si cerintele lor din punct de vedere al calitatii sunt din ce in ce mai mari. Acest lucru face ca pretul sa fie important, insa daca nu oferi produse de calitate risti sa pierzi ceea ce ai reusit sa construiesti", considera reprezentantul Ceramica.
In 2013 Ceramica Iasi si-a continuat strategia implementata inca din 2008, care a dus la triplarea cotei de piata. "Pe fondul unor conditii vitrege, de declin, am mizat pe dezvoltarea intensiva si extensiva a distributiei si a exporturilor, pe dezvoltarea gamei de produse, precum si pe mentinerea calitatii la standarde inalte si oferirea de servicii performante si complexe", precizeaza Iulian Mangalagiu.
De asemenea, compania a lansat in 2013 trei produse noi, create special pentru nevoile inca neacoperite ale clientilor.
"Consumatorii sunt din ce in ce mai interesati de produsele ceramice pentru decorarea caselor, gradinilor si gardurilor, respectiv de caramida de fatada si de placajele din klinker. Sunt semne de maturizare a pietei si pe acest segment", remarca domnul Mangalagiu.
Preturile produselor de zidarie vor creste in 2014
Ca si in 2013, anul viitor dificultatile vor fi legate de climatul legislativ instabil si complicat. Schimbarile legislative majore sunt principalul factor care blocheaza economia si care descurajeaza de cele mai multe ori investitorii, este de parere directorul general Ceramica.
In plus, 2014 va fi si un an electoral. Acest lucru prezinta riscuri suplimentare, avand in vedere ca in ultimul an electoral, 2012, piata a inregistrat o scadere accentuata in trimestrul IV, adauga domnul Mangalagiu.
De asemenea, cresterea continua a preturilor la energie electrica si la gaze, materii prime principale in fabricatia caramizilor, afecteaza activitatea intregului sector. Aceasta evolutie va dicta la un moment dat cresterea pretului de vanzare, pentru a evita instabilitatea financiara a sectorului materialelor de zidarie. Cresterea de pret de anul viitor este influentata si de noile taxe introduse de guvern pentru 2014. Majorarea redeventei miniere, aplicarea taxei de 1,5% pentru constructiile speciale (majoritatea constructiilor dintr-o unitate productiva) lovesc greu in profitabilitatea producatorilor si acestia vor fi obligati sa creasca pretul. "Si noi vom face acest lucru incepand chiar cu prima luna a anului", afirma directorul general Ceramica.
In conditiile in care capacitatile nationale de productie pentru materialele de zidarie depasesc cu aproximativ 60% cererea de pe piata, Zceramica nu are programate investitii majore. "Ne concentram in continuare pe eficientizarea productiei si a proceselor", mai spune Iulian Mangalagiu.