Piata de termoizolatii din polistiren a inregistrat un declin pronuntat in 2013. Daca anul trecut volumul total ajunsese la 3,2 milioane mc de polistiren expandat si 320.000 mc de polistiren extrudat, pana la sfarsitul anului in curs piata se va contracta cel mai probabil la 2,6 milioane mc de polistiren expandat, respectiv 290.000 mc de polistiren extrudat, estimeaza Laurentiu Istrate, directorul general Austrotherm Romania.
Anul trecut, cifra de afaceri a companiei a fost de 20 milioane euro. "Pentru anul acesta estimam mentinerea acestei valori", afirma domnul Istrate.
Fenomenul insolventelor si dificultatile financiare cu care s-au confruntat multi jucatori din piata s-au resimtit si asupra situatiei financiare si profitabilitatii furnizorilor de materiale de constructii, inclusiv in cazul Austrotherm, precizeaza Laurentiu Istrate.
Cele mai mari dificultati in privinta pietei de polistiren s-au produs pe segmentul majoritar al lucrarilor de termoizolare reprezentat de reabilitarile termice. In opinia domnului Istrate, aici trebuie tras un mare semnal de alarma, deoarece, in lipsa unei legislatii stricte, normativele care recomanda tipul de polistiren utilizat nu sunt in totalitate respectate. De exemplu, pentru termoizolarea fatadelor, standardele EU recomanda polistirenul de tip EPS 80. Cu toate ca in caietele de sarcini ale proiectelor de reabilitare sunt specificate aceste caracteristici, nu toti executantii le respecta, apeland la solutii mai ieftine, mai putin corecte. Ei sunt ajutati in acest sens si de anumiti producatori care, folosind denumiri inselatoare, influenteaza decizia cumparatorului, transmitand in mod fals ideea ca materialul poate fi utilizat la termoizolarea fatadelor, sustine reprezentantul Austrotherm.
Cu toate acestea, in 2013 s-au manifestat si unele aspecte pozitive in piata, de exemplu cresterea ponderii investitiilor private in totalul constructiilor realizate si, odata cu aceasta, interesul direct al consumatorului final pentru corectitudinea materialelor utilizate si calitatea punerii lor in opera, apreciaza domnul Istrate.
Strategia aplicata de Austrotherm in acest an a vizat mentinerea calitatii produselor si serviciilor, concomitent cu acordarea de suport tehnic de specialitate atat pentru punctele de desfacere cat si pentru clientii finali. Investitiile actuale ale companiei vizeaza eficientizarea procesului de fabricatie si distributie. "Pe viitor, daca piata va fi pregatita pentru o noua investitie, putem lua in calcul si acest aspect", a adaugat Laurentiu Istrate.
Programul national de reabilitare termica ofera noi oportunitati in 2014
In opinia reprezentantului Austrotherm, Programul national de reabilitare termica va reprezenta in continuare o provocare in 2014, dar si o oportunitate demna de luat in calcul. Pana in prezent au fost reabilitate prin program peste 1.000 de blocuri cu mai mult de 30.000 de apartamente.
Pentru anul 2014 sunt prevazute, in cadrul Programului Operational Regional, lucrari de crestere a eficientei energetice pentru circa 50.000 de apartamente, suma cofinantata cu fonduri europene. "Exista o urma de scepticism in ceea ce priveste reusita acestui proiect", marturiseste domnul Istrate.