Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2024

Ghid de finanţare a Programului de înlocuire sau de completare a sistemelor clasice de încălzire cu sisteme care utilizează energie solară, energie geotermală şi energie eoliană ori alte sisteme care conduc la îmbunătăţirea calităţii aerului, apei şi

F.A. Legea /

Art.1. Prezentul ghid de finanţare furnizează informaţii privind completarea cererilor de înscriere în Programul de înlocuire sau completare a sistemelor clasice de încalzire cu sisteme care utilizează energie solară, energie geotermală şi energie eoliană ori alte sisteme care conduc la îmbunătăţirea calităţii aerului, apei şi solului, denumit în continuare Program, a cererilor de finanţare pentru proiecte, precum şi desfăşurarea programului de finanţare. Ghidul de finanţare este documentul în care sunt precizate toate criteriile de eligibilitate ce trebuie să fie îndeplinite de către solicitantul finanţării, precum şi cele privind proiectul şi cheltuielile, bugetul prevăzut şi desfăşurarea programului de finanţare.

Art.2. Obiectul Programului îl reprezintă finanţarea de la Fondul pentru mediu a proiectelor de înlocuire sau de completare a sistemelor clasice de încălzire cu sisteme care utilizează energie solară, energie geotermală şi energie eoliană ori alte sisteme care conduc la îmbunătăţirea calităţii aerului, apei şi solului.

Art.3. Scopul Programului îl reprezintă îmbunătăţirea calităţii aerului, apei şi solului prin reducerea gradului de poluare cauzată de arderea lemnului şi a combustibililor fosili utilizaţi pentru producerea energiei termice folosite pentru încălzirea şi obţinerea de apă caldă menajeră, precum şi stimularea utilizării sistemelor care folosesc în acest sens sursele de energie regenerabilă, nepoluante.

Art.4. În sensul prezentului ghid de finanţare, expresiile şi termenii de mai jos se definesc astfel:

Autoritate - Administraţia Fondului pentru Mediu;

Beneficiar - solicitantul al cărui proiect a fost aprobat şi care a încheiat contract pentru finanţare cu Autoritatea;

Instalator - operatorul economic specializat, care comercializează şi instalează sisteme de încălzire ce utilizează energie solară, energie geotermală şi energie eoliană;

Sistem de încălzire - complex de instalaţii, echipamente şi elemente destinate obţinerii/producerii de energie termică;

Sistem de încălzire clasic - sistem de încălzire bazat pe arderea combustibililor fosili: produse petroliere, gaze naturale, cărbuni;

Solicitant - unitatea administrativ-teritorială.

Art.5. Unităţile administrativ-teritoriale pot depune proiecte de finanţare în cadrul Programului pentru imobilele aflate în proprietatea sau în administrarea lor ori pentru asociaţiile de proprietari/locatari cu personalitate juridică, care au sediul pe raza administrativă a respectivelor unităţi administrativ-teritoriale.

Art.6. Pentru a participa la Program, solicitantul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii de eligibilitate:

să nu înregistreze obligaţii de plată restante la bugetul general consolidat;

să deţină contribuţia proprie în vederea implementării proiectului; în cazul asociaţiilor de proprietari/locatari se va menţiona contribuţia formată din cota aprobată de către unitatea administrativ-teritorială şi cota asociaţiei de proprietari/locatari;

să aibă în administrare sau în proprietate imobilul pe care urmează să se implementeze proiectul ori a încheiat un contract de mandat, în cazul unităţilor administrativ-teritoriale care solicită finanţare pentru asociaţiile de proprietari/locatari.

Art. 7. (1) Alocarea din Fondul pentru mediu a sumei necesare finanţării Programului se face anual, în limita fondurilor stabilite cu această destinaţie prin bugetul anual de venituri şi cheltuieli al Administraţiei Fondului pentru Mediu, aprobat prin hotărâre a Guvernului.

(2) Pentru anul 2009, suma prevăzută pentru derularea Programului este de 310.000 mii lei.

(3) Unităţile administrativ-teritoriale pot solicita finanţare pentru mai multe locaţii în cadrul aceleiaşi cereri de finanţare.

Art. 8. (1) Finanţarea se acordă prin modalitate nerambursabilă, ca procent din cheltuielile eligibile ale proiectului.

Procentul de cheltuieli eligibile nefinanţat constituie contribuţia proprie a solicitantului şi este asigurată din surse financiare proprii.

Finanţarea se face eşalonat, în interiorul perioadei de valabilitate a contractului pentru finanţare şi pe măsura realizării proiectului.

Finanţarea nerambursabilă, asigurată de Administraţia Fondului pentru Mediu, se acordă în procent de până la 80% din cheltuielile eligibile ale proiectului.

Consiliul local va stabili cota de participare pentru asociaţiile de proprietari/locatari.

Cuantumul finanţări nu poate depăşi următoarele valori:

4.000.000 lei pentru unităţile administrativ-teritoriale cu un număr de locuitori mai mare de 100.000;

3.000.000 lei pentru unităţile administrativ-teritoriale cu un număr de locuitori cuprins între 50.000 - 100.000;

2.000.000 lei pentru unităţile administrativ-teritoriale cu un număr de locuitori cuprins între 20.000 - 50.000;

1.000.000 lei pentru unităţile administrativ-teritoriale cu un număr de locuitori între 3.000 - 20.000;

500.000 lei pentru unităţile administrativ-teritoriale cu un număr de locuitori mai mic de 3.000.

(7) Cuantumul finanţării reprezintă însumarea valorilor tuturor obiectivelor pentru care se solicită finanţare de către un solicitant.

Art. 9. (1) Unităţile administrativ-teritoriale care doresc participarea la Program pentru imobilele din patrimoniul propriu, trebuie să depună următoarele documente:

cererea de finanţare nerambursabilă, în formatul prevăzut în anexa nr. 1;

copia certificatului de înregistrare fiscală;

copie de pe hotărârea consiliului local, consiliului judeţean şi acordul cu privire la contractarea finanţării;

înscrisuri din care să rezulte că beneficiarul are în proprietate sau în administrare imobilul în care se va monta sistemul de încălzire;

aprobarea în consiliul local sau consiliul judeţean a studiului de fezabilitate, conform anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii;

declaraţie pe propria răspundere că sunt prevăzute în buget sumele necesare cofinanţării proiectelor de mediu;

declaraţie pe propria răspundere că vor include în dosarul achiziţiilor publice solicitările Administraţiei Fondului pentru Mediu prevăzute în prezentul ghid de finanţare;

studiul de fezabilitate, care să cuprindă explicit: consumul lunar de apă rece şi apă caldă menajeră, certificat de documentele de plată şi numărul de utilizatori, exceptând acorduri şi autorizaţii.

(2) Unităţile administrativ-teritoriale care doresc participarea la Program pentru asociaţiile de proprietari/locatari trebuie să depună, pe lângă documentele prevăzute la alin. (1) lit.a)-c), e)-g), şi următoarele documente:

contractul de mandat privind participarea la Program, încheiat în formatul prevăzut în anexa nr.5 şi actul adiţional al acestuia, încheiat în formatul prevăzut în anexa nr. 6;

hotărârea adunării generale a proprietarilor/locatarilor cu privire la acordul de înscriere în Program, în formatul prevăzut în anexa nr. 2;

solicitarea de înscriere în Program, în formatul prevăzut în anexa nr. 3;

acordul tuturor proprietarilor/locatarilor cu privire la participarea la Program, în cazul asociaţiilor de proprietari/locatari, în formatul prevăzut în anexa nr. 4;

hotărârea consiliului local cu privire la stabilirea cotei de participare a acestuia la implementarea Programului;

hotărârea asociaţiei de proprietari/locatari cu privire la cota de participare la Program.

Art.10. Sunt considerate eligibile următoarele cheltuieli efectuate în cadrul Programului:

cheltuieli prevăzute pentru realizarea investiţiei conform studiului de fezabilitate (instalaţii, subansamble, construcţii, aferente instalaţiilor);

cheltuielile cu montajul sistemelor, efectuarea, verificarea probelor şi încercărilor;

taxa pe valoarea adaugată (TVA);

cheltuielile cu consultanţă, studii de fezabilitate, proiect tehnic, publicitate, în limita a 8% din cheltuielile eligibile.

Art.11. Sunt considerate neeligibile următoarele cheltuieli:

cheltuielile efectuate până la semnarea contractului de finanţare, excluzând cheltuielile prevăzute la art.10 lit.d);

cheltuielile unui eventual credit contractat de beneficiar pentru plata contribuţiei proprii, cheltuieli bancare, comisioane, diferenţe de curs valutar;

costurile de exploatare a instalaţiilor existente sau realizate în cadrul proiectului;

cheltuielile realizate în regie proprie;

cheltuieli privitoare la emiterea acordurilor, avizelor şi autorizaţiilor;

cheltuielile cu orice fel de amendă sau cheltuielile de judecată generate de lucrările de instalare a sistemului.

Art.12 - (1) Aprobarea proiectului are la bază analiza şi evaluarea cererii de finanţare şi a documentaţiei depuse de către solicitant.

(2) Preşedintele Autorităţii emite o dispoziţie prin care numeşte Comisia de analiză constituită din personalul Autorităţii.

(3) Comisia de analiză verifică şi analizează documentele prezentate de către solicitant şi formulează propuneri prin grila de evaluare a eligibilităţii solicitantului, intocmită în formatul prevăzut în anexa nr. 7, comisiei de avizare constituite prin ordin al ministrului mediului.

(4) Comisia de avizare aprobă sau respinge cererea de finanţare a solicitantului.

(5) Lista solicitanţilor aprobaţi şi lista solicitanţilor respinşi se publică pe site-ul Autorităţii după finalizarea procedurii de analiză şi evaluare.

(6) Solicitanţii nemultumiţi de decizia comisiei de avizare pot depune o contestaţie la sediul Autorităţii în termen de 3 zile de la data afişării pe pagina de internet a proiectelor aprobate şi a celor respinse.

(7) Contestaţiile se soluţionează de către o comisie constituită prin ordin al ministrului mediului.

(8) Soluţionarea contestaţiilor se face în termen de 7 zile de la data expirării termenului de depunere a contestaţiilor şi se finalizează prin elaborarea listei finale cu proiectele selectate care se aprobă de către comisia de avizare.

Art.13 - (1) Contractul-cadru pentru finanţare nerambursabilă în cadrul Programului este prevăzut în anexa nr. 8.

(2) Autoritatea nu efectuează plăţi în avans pentru lucrări efectuate anterior încheierii contractului de finanţare nerambursabilă, cu excepţia prevederilor art.10 lit.d), nu efectuează plăţi pe baza facturilor pro forma emise de către instalator beneficiarului finanţării şi nu efectuează plăţi pentru facturile reprezentând avansuri în baza unor convenţii.

(3) Decontarea sumei către beneficiar se face în baza contractului pentru finanţare şi a cererii de tragere, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la contractul de finanţare nerambursabilă.

Art. 14 - (1) Responsabilitatea întocmirii documentaţiei de achiziţie, organizării şi derulării procedurii de achiziţie, potrivit prevederilor legislaţiei specifice achiziţiilor publice, revine beneficiarului.

(2) Vor fi incluse în documentaţia de achiziţie următoarele prevederi minime pe care instalatorii trebuie să le îndeplinească pentru a fi admişi la licitaţie:

să fie persoană juridică şi obiectul de activitate principal sau secundar corespunde grupei CAEN 432 - Lucrări de instalaţii electrice şi tehnico-sanitare şi alte lucrări de instalaţii pentru construcţii;

să aibă experienţă în domeniu;

să aibă îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor şi contribuţiilor către bugetul general consolidat, Fondul pentru mediu;

să nu fie insolvabili, în stare de reorganizare juridică sau faliment, în încetare de plăţi sau în stare de insolvenţă, să nu aibă suspendate activităţile economice sau să nu se afle în situaţii similare;

să nu sponsorizeze activităţi cu efect negativ asupra mediului;

să declare, prin reprezentanţii lor legali, că sistemele utilizate în cadrul instalaţiei corespund reglementărilor de punere pe piaţă şi sunt conforme cu standardele europene, adoptate la nivel naţional;

să asigure o garanţie de 3 ani pentru sistemele de încălzire;

să fie autorizaţi de furnizor pentru comercializarea şi montajul echipamentelor livrate de acesta;

să aibă personal specializat şi instruit de furnizorul de echipamente pentru montajul acestora;

echipamentele şi instalaţiile sub regimul Inspecţiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipienţilor sub Presiune şi instalaţiilor de Ridicat să fie însoţite de documentaţia solicitată de legile în vigoare pentru punerea în funcţiune.

(3) Nerespectarea prevederilor alin.(2) atrage rezilierea de drept a contractului de finanţare, fără a mai fi necesară punerea în întârziere şi fără îndeplinirea altor formalităţi, iar beneficiarul este obligat să returneze, în termen de 15 zile lucrătoare de la data primirii notificării de încetare a contractului, sumele finanţate de Autoritate până în acel moment.

Art.15 - Evaluarea cererilor de finanţare se va face după următoarele criterii:

cota de cofinanţare;

tipul sistemului de încalzire înlocuit;

raportul cost-beneficiu al instalaţiei;

gradul de utilizare şi randamentul instalaţiei propuse;

cererile de finanţare vor fi aprobate în ordinea descrescătoare a punctajului acordat conform grilei de evaluare a eligibilităţii solicitantului.

Art. 16 - (1) Pentru anul 2009 se organizează două sesiuni de depunere a proiectelor cu următoarele sume aferente:

sesiunea I - 150.000 mii lei;

sesiunea II - 160.000 mii lei;

(2) Sesiunile vor fi stabilite prin dispoziţia preşedintelui Autorităţii si vor fi publicate pe site-ul acesteia.

(3) Sumele neutilizate într-o sesiune se reportează pentru sesiunea următoare.

(4) Cererea de finanţare şi documentaţia anexată, legată, paginată şi opisată, se depun într-un singur exemplar, în plic sigilat, la registratura Autorităţii, la adresa Administraţia Fondului pentru mediu, municipiul Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6, codul postal 060031, şi în format electronic. Pe plic trebuie scrise în mod obligatoriu următoarele informaţii:

denumirea şi adresa completă ale solicitantului;

pentru "Programul de înlocuire sau de completare a sistemelor clasice de încălzire cu sisteme care utilizează energie solară, energie geotermală şi energie eoliană ori alte sisteme care conduc la îmbunătăţirea calităţii aerului, apei şi solului".

(5) Documentele prevăzute la alin.(4) pot fi transmise prin poştă, cu confirmare de primire, sub condiţia ca data de expediere, evidenţiată prin ştampila poştei, să nu depăşească data-limită de depunere aferentă sesiunii de finanţare.

(6) Documentaţia conţinând ştersături, ilizibilă, incompletă sau neconformă cu realitatea, atrage respingerea cererii de finanţare.

Art. 17 - (1) Toate datele, informaţiile, instrucţiunile, comunicatele şi alte documente relevante în legătură cu Programul se publică pe site-ul Autorităţii, la secţiunea "Informaţii privind Programul de înlocuire sau de completare a sistemelor clasice de încălzire cu sisteme care utilizează energie solară, energie geotermală şi energie eoliană ori alte sisteme care conduc la îmbunătăţirea calităţii aerului, apei şi solului".

(2) Singurele informaţii şi instrucţiuni valabile prezentate în mass-media, referitoare la Program, sunt cele transmise sub formă de comunicate de presă din partea Ministerului Mediului şi a Autorităţii.

Art. 18 - (1) Beneficiarul finanţării care a participat la Program este obligat să inscripţioneze sistemul cu sintagma "Finanţat din Fondul pentru mediu".

(2) Orice demers publicitar efectuat de către beneficiar sau instalator cu privire la proiectul propus, în orice formă şi în orice mediu, trebuie să specifice că acesta este realizat în cadrul "Programului de înlocuire sau de completare a sistemelor clasice de încălzire cu sisteme care utilizează energie solară, energie geotermală şi energie eoliană ori alte sisteme care conduc la îmbunătăţirea calităţii aerului, apei şi solului", derulat de Ministerul Mediului şi finanţat de Autoritate.

Art. 19 - Anexele 1-8 fac parte integrantă din prezentul ghid de finanţare.

(publicat în Monitorul Oficial partea I, nr 375/3.06.2009)

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Amenajări

Smart City

Fotoreportaj

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Consilier

Companii

Internaţional