Homplex ia în calcul extinderea în Europa de Est
Amenajări / 13 noiembrie 2023
Homplex, producător, furnizor şi integrator de soluţii smarthome şi echipamente inovative pentru industriile de gaz şi de apă, ia în calcul extinderea în Europa de Est, după cum n-a spus Bogdan Panainte, CEO şi confondator al companiei. Acesta ne-a transmis, printre altele: "Dispozitivele smart home, cum ar fi asistenţii vocali, termostatele inteligente, camerele de supraveghere şi sisteme de iluminat, au devenit din ce în ce mai populare şi accesibile pe piaţă. Această creştere a ofertei a expus consumatorii la tehnologii şi concepte noi, determinându-i să caute informaţii şi să înţeleagă cum să folosească aceste produse. Pe măsură ce tot mai mulţi oameni au început să integreze dispozitive smart home în casele lor, au crescut şi preocupările legate de securitatea acestor dispozitive".
Homplex a înregistrat o creştere a cifrei de afaceri de 20%, în primele opt luni ale acestui an comparativ cu aceeaşi perioadă din 2022, şi şi-a propus să încheie anul cu o creştere de 25% faţă de anul trecut, după cum ne-a spus Bogdan Panainte: "Ne aşteptăm la o creştere a afacerilor de până la 41 de milioane lei, de la 32,5 milioane lei, cât am înregistrat în 2022".
(Interviu cu Bogdan Panainte, CEO şi confondator Homplex)
Reporter: În ce constă caracterul de smart al produselor Homplex?
Bogdan Panainte: Portofoliul Homplex este compus din peste 1.500 de produse şi echipamente moderne şi în jur de 100.000 de repere pe stoc, toate respectând cele mai înalte standarde de calitate. Multe dintre acestea sunt dezvoltate şi produse direct de Homplex, iar altele sunt atent selectate pentru a completa portofoliul brandului, toate fiind destinate infrastructurilor de gaz, apă şi energie.
Fondată în 2013, Homplex a evoluat în zece ani, trecând de la a fi un simplu distribuitor de termostate şi detectoare de gaz la a deveni un producător, furnizor şi integrator de soluţii smarthome şi echipamente inovative pentru industriile de gaz şi de apă. Compania a investit în ultimii cinci ani peste un million de euro pentru a dezvolta şi a oferi pieţei locale soluţii inovatoare de control şi eficienţă energetică la preţuri accesibile şi cu raport optim calitate-preţ. În cazul produselor proprii, dezvoltăm totul, începând de la proiect şi matriţe până la soluţiile software. Aşa cum am mai menţionat, anul trecut, de exemplu, compania a lansat pe piaţa locală primul său termostat smart, care poate fi comandat prin internet.
Reporter: Observaţi o creştere a gradului de educaţie a consumatorilor pe domeniul smart home?
Bogdan Panainte: Dispozitivele smart home, cum ar fi asistenţii vocali, termostatele inteligente, camerele de supraveghere şi sistemele de iluminat, au devenit din ce în ce mai populare şi accesibile pe piaţă. Această creştere a ofertei a expus consumatorii la tehnologii şi concepte noi, determinându-i să caute informaţii şi să înţeleagă cum să folosească aceste produse. Consumatorii au acces acum la o multitudine de resurse online, inclusiv site-uri web, forumuri şi canale de social media şi asistenţi vocali celebri dedicate smart home-ului. Pe măsură ce tot mai mulţi oameni au început să integreze dispozitive smart home în casele lor, au crescut şi preocupările legate de securitatea acestor dispozitive. În ansamblu, aceşti factori au contribuit la o mai mare educaţie a consumatorilor în ceea ce priveşte avantajele şi riscurile asociate cu tehnologiile smart home.
Reporter: Cum au evoluat vânzările din domeniu, în ultima perioadă?
Bogdan Panainte: În general, vânzările de termostate inteligente au înregistrat o creştere semnificativă în ultimii ani, alimentată de interesul crescut al consumatorilor pentru casele inteligente şi pentru eficienţa energetică. Consumatorii au început să adopte tot mai rapid termostatele inteligente, pe măsură ce tehnologiile s-au dezvoltat şi au devenit mai accesibile din punct de vedere financiar. Termostatele inteligente au devenit o opţiune populară pentru persoanele care doresc să-şi automatizeze sistemele de încălzire şi răcire. De asemenea, consumatorii sunt din ce în ce mai interesaţi de soluţiile care pot ajuta la reducerea amprentei de carbon şi la economisirea banilor.
Pe de altă parte, preocupările tot mai mari privind securitatea locuinţelor şi a mediului de lucru, au făcut ca mulţi oameni să îşi dorească sisteme de securitate inteligente, respectiv detectoare de gaz inteligente. Acest lucru a condus la o creştere a cererii pentru astfel de produse. Tehnologia din spatele detectoarelor de gaz inteligente a continuat să se dezvolte, oferind caracteristici mai avansate şi mai precise. Şi reglementările privind siguranţa la nivel local şi naţional şi-au spus cuvântul, influenţând cererea şi oferta de detectoare de gaz inteligente. O preocupare tot mai mare pentru mediul înconjurător a stimulat, de asemena, cererea pentru detectoare de gaz inteligente care să ajute la prevenirea scurgerilor de gaz şi a altor incidente care pot avea un impact negativ asupra mediului.
Reporter: În ce masura s-a diversificat oferta pe acest segment?
Bogdan Panainte: Homplex a lansat în 2013 în România primul termostat cu display in limba română (DG908) extinzând astfel portofoliul existent de termostate programabile. În 2014, Homplex a fost pionier în piaţa din România prin introducerea primului call center dedicat produselor Homplex. În 2015, Homplex a devenit distribuitor acreditat în România al produselor AGRU Kunststofftechnik GmbH (Austria) şi a propus proiectelor româneşti de infrastructură, gaz şi apă fitinguri PE-100RC de o calitate superioară, rezistente la fisuri, injectate sau cu electrofuziune, precum coturi, teuri, şei, reducţii, capace, mufe şi multe altele. În anul 2016, Homplex a fost autorul unei soluţii care permite simplificarea sistemului de alarmă, eliminând nevoia de staţii de alarmă, module suplimentare sau reţele complexe de conexiuni. Inovaţia continuă în 2017 cu primul centralizator pentru detectoarele de gaz metan radio, primul Finder radio, o soluţie care extinde funcţionalitatea detectoarelor de gaze radio prin monitorizarea simultană a zeci, şi posibil sute de detectoare în paralel. În 2020 s-a lansat prima firidă de gaz din materiale compozite produsă de o companie din România. În 2022, apare Homplex NX1: Primul termostat inteligent produs de o companie românească. În strânsă legătură cu beneficiarii produselor noastre şi tendinţelor tehnologice, am adoptat universul IoT, primul pas fiind deja făcut. Diversificarea gamei de detectoare continuă cu noi modele şi anul acesta prin lansarea detectoarelor cu control multiplu - seria HDX ce pot fi integrate în sisteme BMS sau Double Control cu declanşare dublă 12 / 230V, extinderea gamei PRO cu varianta radio HD100 PRO RF sau HD100 PRO 12V pentru electrovalvele cu voltaj mic.
Reporter: Ce investiţii şi ce strategie aveţi pentru a avea o afacere sustenabilă?
Bogdan Panainte: Crearea şi menţinerea unei afaceri sustenabile implică luarea în considerare a mai multor aspecte, inclusiv investiţii, strategie şi practici operaţionale. Pentru Homplex afacerea sustenabilă are legătură direct cu impactul asupra mediului şi comunităţii. Or, Homplex dezvoltă produse sau servicii care sunt mai prietenoase cu mediul şi care răspund nevoilor clienţilor interesaţi de sustenabilitate, iar aceasta a implicat incusiv inovaţii în design şi tehnologie.
Reporter: Ce sfaturi oferiţi consumatorilor pentru a îndeplini condiţiile de protecţie a mediului?
Bogdan Panainte: Protejarea mediului este o preocupare globală din ce în ce mai importantă, deoarece activităţile umane au un impact semnificativ asupra ecosistemelor planetei noastre. Înţelegerea şi implementarea unor practici durabile sunt esenţiale pentru conservarea resurselor naturale şi pentru menţinerea unui mediu sănătos pentru generaţiile viitoare. Ca să contribuim la protejarea mediului le sugerăm consumatorilor să ia în considerare reducerea consumului de energie, utilizarea surselor de energie regenerabilă, economisirea apei, reducerea şi reciclarea deşeurilor, precum şi eficienţa energetică.
Reporter: Ce perspective are acest segment de piaţă?
Bogdan Panainte: Piaţa românească a echipamentelor necesare în industria utilităţilor a atins o maturitate binevenită, dovedită de creşterea cererii pentru produse de calitate ce pun accent tot mai mult pe siguranţă şi eficienţă. Cererea de echipamente pentru lucrări în domeniul utilităţilor va începe să crească încă din perioada imediat următoare, pentru că este aşteptată absorbţia de fonduri prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). În ultimii ani am observat o creştere spectaculoasă a numărului de proiecte de infrastructură în utilităţi, derulate cu bani publici şi ceea ce ne-a atras atenţia în mod special a fost că, în proiectele în care am devenit furnizori de echipamente pentru gaz sau alimentare cu apă, a crescut cererea pentru produse de calitate. În domeniul rezidenţial, Homplex excelează în oferirea de detectoare de gaz metan, soluţii radio, termostate şi echipamente HVAC, garantând confortul şi siguranţa a peste 500,000 de români. În sectorul industrial, ne distingem ca furnizor de încredere pentru fitinguri de polietilenă AGRU şi avem o gamă largă de produse pentru dezvoltarea infrastructurii utilităţilor.
O analiză eficientă a pieţei trebuie să ia în calcul acest segment atât din perspectivă cantitativă, valorică, dar şi calitativă, al durabilităţii, sustenabilităţii şi alinierii la tendinţele internaţionale în materie. Bussinesul cu echipamente necesare infrastructurii de utilităţi a evoluat foarte mult în România, iar datele arată că utilizatorii şi dezvoltatorii din mediul privat, dar şi public, au înţeles cât de important este ca într-un proiect să foloseşti pe întreg lanţul tehnologic echipamente de aceeaşi valoare, să nu faci rabat de la calitate. Evident, această tendinţă se reflectă în vânzări şi este un factor de creştere a business-ului, de evoluţie a companiei în ultimii ani. Pentru o prezenţă cât mai bună în piaţă, nu ne-am rezumat doar la parteneriatele cu firmele care lucrează în domeniul utilităţilor, ci am introdus în portofoliu şi produse destinate reţelelor de retail. Primul mare lanţ de magazine de bricolaj partener este Dedeman. Am dezvoltat cu ei atât partea de termostate, cât şi de detectoare de gaz. De-a lungul timpului a mai colaborat şi cu alte magazine de bricolaj, dar preferăm să rămânem pe segmentul marilor proiecte de construcţii. Chiar dacă piaţa imobiliară a stagnat, cred că aceasta îşi va reveni în perioada următoare şi va fi nevoie inclusiv de lucrări edilitare.
Homplex este un business susţinut prin inovaţie, aşadar acolo unde simţim şi vedem că putem inova, acolo construim efectiv produsele. De aceea, Homplex este lider de piaţă pe segmentul detectoarelor de gaz, reuşind să vândă anual peste 90.000 de unităţi. Deocamdată, businessul este concentrat pe piaţa locală, însă luăm în calcul şi o extindere în afara ţării, ţinta fiind pieţe din Europa de Est.
Homplex se numără, de asemenea, printre furnizorii celor mai performante detectoare de gaz metan, iar relaţia de zece ani cu furnizorii şi distibuitorii de gaze agreaţi este cea mai bună dovadă a calităţii produselor. În privinţa firidelor de gaz din compozit, speciale pentru operatorii de gaz, pe lângă aspectul modern, cu un design mult mai estetic, similar celui al detectorului de gaz, acestea sunt mai uşoare, ignifuge, au o durată de viaţă mai lungă, nu ruginesc, nu trebuie vopsite, se curăţă uşor, nu au risc de acccidentare, poluează mult mai puţin si sunt mai uşor de transportat. Firidele Homplex permit o optimizare mai bună a costurilor de mentenanţă şi sunt pregătite şi pentru zona de smart meetering, adică monitorizarea la distanţă a consumului de utilităţi, pentru că nu blochează undele radio.
Pe măsură ce piaţa se maturizează, Homplex îşi extinde oferta şi consolidează parteneriatele durabile cu marii jucători implicaţi în industria de gaz sau alimentare cu apă, cum este cazul parteneriatului cu compania AGRU din Austria, datorită căruia Homplex a devenit reprezentantul unuia dintre cei mai importanţi producători globali de sisteme de conducte si fitinguri din polietilenă.
Reporter: Ce cifră de afaceri aţi realizat în primele opt luni ale acestui an, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2022?
Bogdan Panainte: În primele opt luni ale acestui an am înregistrat o creştere a cifrei de afaceri de 20%, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2022. Suntem optimişti şi ne propunem să încheiem anul cu o creştere de 25% faţă de anul trecut.
Conceptul de smart home devine din ce în ce mai popular şi în România. Ca furnizor de produse şi soluţii inovatoare, menite să sporească confortul şi siguranţa locuinţei, ne bucurăm de acest semnal pozitiv. În ciuda climatului economic dificil, ne aşteptăm ca, în 2023, acest trend să susţină o creştere a afacerilor până la 41 de milioane lei, de la 32,5 milioane lei cât am înregistrat în 2022. Conform estimărilor noastre, termostatul smart construit de Homplex îşi va dubla vânzările în 2023, numărul românilor interesaţi de soluţii smart home fiind în creştere accelerată. De altfel, peste jumătate din veniturile companiei sunt generate de produse şi soluţii dezvoltate integral de noi. Ne bazăm creşterea pe toate produsele pe care le-am adăugat în portofoliu, inclusiv pe firidele din compozit pe care am început să le producem şi să le distribuim tot mai mult în România.
Reporter: Mulţumesc!