Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2024

ÎN URMĂTORII ANIPiaţa spaţiilor industriale şi logistice are potenţial de dublare, la 8 milioane mp

Piaţa Imobiliară /

Piaţa spaţiilor industriale şi logistice are potenţial de dublare, la 8 milioane mp
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Volumul de spaţii industriale moderne a depăşit, anul trecut, 4,3 milioane de metri pătraţi - un stoc dublu faţă de cel din 2015, ne-a trans­mis Costin Bănică, Head of Indus­trial Department în cadrul JLL.

    Acesta ne-a precizat: "Un alt trend pe care l-am remarcat în 2019 este interesul crescut al dezvoltatorilor pentru a atrage clienţi cu suprafeţe mai mici, însă care au potenţial puternic de creştere. Aceşti clienţi, cei mai mulţi localizaţi în spaţii din foste platforme indus­triale din marile oraşe, vor fi nevoiţi să migreze către spaţii industriale moderne, pentru a oferi angajaţilor condiţii mai bune de lucru, dar şi de a fi în conformitate cu reglemen­tările mai stricte legate de autorizaţia de securitate la incendiu".

    Pe piaţa spaţiilor industriale, rata de neocupare, adică spaţii care nu au chiriaşi, a rămas la nivelul de 5-7%, în condiţiile în care cererea a depăşit, anul trecut, aproape 476.000 metri pătraţi.

    "Aşteptăm să vedem noi investitori în România care ar urma să genereze cerere de spaţii industriale şi de birouri. Vedem în continuare interes din partea unor nume noi pentru piaţa locală, din domeniul automotive, IT&C, Servicii profesionale", ne-au mai spus sursele citate.

    Volumul livrărilor în zona de spaţii industriale s-a ridicat, anul trecut, la peste 400.000 mp de spaţii de depozitare, stocul total la nivel naţional fiind de 4,6 milioane mp. Mare parte din cererea de închiriere a venit, anul trecut, din partea industriei auto, dar situaţia se poate schimba, în 2020, când pare că multe cereri noi pot veni din partea sectorului de retail, care s-a dezvoltat exploziv în ultimii ani şi poate spaţiile lor de depozitare nu au ţinut pasul. Altfel, ratele de neocupare rămân destul de scăzute - în jurul a 5% în Bucureşti, de exemplu - semn ce ar indica o piaţă a dezvoltatorilor, dar situaţia este destul de echilibrată, având în vedere că există, totuşi, o concurenţă destul de puternică între dezvoltatori.

    În general, lumea s-a concentrat destul de mult (inclusiv în ultimii ani) pe Bucureşti şi, apoi, pe diverse zone din Transilvania şi pe anumite centre industriale din sudul ţării (Craiova, Ploieşti, Piteşti). Anii care urmează vor păstra aceste tendinţe, dar este foarte posibil să vedem noi pieţe pe hartă, cum ar fi Constanţa sau anumite oraşe din Moldova, având în vedere că cel puţin industria de retail şi FMCG are nevoie de spaţii de stocare în acea zonă, conform surselor citate. Altfel, dacă apar proiecte de infrastructură majore pe hartă (mai ales autostrăzi), stocul poate depăşi 8 milioane mp în termen de câţiva ani. Pentru 2020, stocul de spaţii industriale şi logistice moderne este aşteptat să se majoreze cu mai bine de 500.000 mp, conform experţilor de la JLL.

    Colliers: "Ţara noastră îşi va reduce decalajele faţă de alte state din Europa Centrală şi de Est"

    După o creştere de aproximativ 10%, în 2019 faţă de anul anterior, piaţa are potenţialul să se dubleze, la 8 milioane de metri pătraţi, în următorii ani. Astfel, ţara noastră îşi va reduce decalajele faţă de alte state din Europa Centrală şi de Est, apreciază consultanţii Colliers International.

    Aceştia arată: "Stocul de spaţii industriale şi logistice moderne din România a înregistrat o creştere record, de 50%, în ultimii trei ani, dar în continuare există loc de creştere în raport cu nivelul din alte ţări din regiune. În Cehia, de exemplu, suprafeţele moderne industriale şi logistice însumează aproximativ 9 milioane de metri pătraţi, iar în Polonia acestea ajung la 19 milioane de metri pătraţi, de aproape patru ori mai mult decât în România".

    Laurenţiu Duică, Partner & Head of Industrial Agency în cadrul Colliers International, a completat: "Vedem un potenţial ridicat de expansiune în segmentul industrial şi logistic, mai ales dacă vor fi livrate proiecte majore de infrastructură în următorii ani, iar industria auto şi retailul sunt principalele motoare de creştere a cererii. Normele noi şi mai restrictive UE privind transporturile ar putea, de asemenea, să ducă la schimbarea peisajului industrial şi logistic din România în următorii ani, generând o creştere a nevoii pentru hub-uri regionale de stocare".

    Anul trecut, au fost livrate în România spaţii noi cu o suprafaţă de peste 400.000 de metri pătraţi, ceea ce înseamnă 1 din fiecare 11 metri pătraţi din stocul industrial şi logistic existent. Peste 62% sau aproximativ 284.000 de metri pătraţi au fost livraţi numai în Bucureşti. Încă jumatate de milion de metri pătraţi vor fi livraţi în 2020, cu posibilitatea ca această prognoză să se dovedească mai redusă decât realitatea la final de an.

    Cu toate astea, rata de neocupare a spaţiilor industriale şi logistice rămâne redusă, de numai 5% în Bucureşti sau chiar sub 3% în alte zone din ţară, pe fondul cererii mari şi a suprafeţei mici disponibile în proiectele finalizate. Sursele citate apreciază că, în continuare, piaţa rămâne dominată de proiecte construite după specificaţiile chiriaşilor, de tip Build-to-Suit.

    Chiriile pentru spaţii premium au rămas relativ stabile în 2019, între 3,9 şi 4 euro pe metrul pătrat în Bucureşti şi împrejurimi, respectiv 3,8 - 3,9 euro pe metrul pătrat în alte centre din ţară. Comparativ, în zona Varşoviei chiriile se ridică la 5 euro pe metrul pătrat, iar în Budapesta ajung şi la 6 euro/mp.

    Cererea a venit în 2019 în cea mai mare parte din industria auto, cu aproximativ 141.000 de metri pătraţi, urmată de retail. Cel mai important proiect de anul trecut a fost cel al grupului Pirelli, care şi-a extins capacităţile logistice de la Slatina cu 62.000 de metri pătraţi. De altfel, Bucureştiul - în special zona de Nord şi de Vest a oraşului, care asigură conexiuni bune cu şoseaua de centură şi cu autostrăzile - şi Slatina au atras anul trecut cea mai mare parte a cererii de spaţii industriale şi de logistică, urmate de Timişoara şi Sibiu. În general, dezvoltările sunt concentrate în apropierea Coridorului IV de Transport Pan-European.

    CBRE: "Creştere accelerată pe piaţa spaţiilor industriale din zona de vest şi nord-vest a ţării"

    Conform specialiştilor de la CBRE, piaţa spaţiilor industriale din zona de vest şi nord-vest a ţării înre­gistrează o creştere accelerată, după ce, în decurs de doar patru ani, stocul s-a dublat, devenind a doua piaţă ca mărime după Bucureşti şi este aşteptat să depăşească 700.000 mp în acest an, arată datele CBRE, liderul pieţei de consultanţă imobiliară. În 2019, în vestul şi nord-vestul României au fost livraţi 67.000 mp de spaţii industriale, ridicând stocul actual la 650.000 mp. În ceea ce priveşte cererea, au fost închiriaţi aproape 70.000 mp de spaţii industriale, CBRE având o cotă de piaţă de 44%.

    Mădălin Aresmeriţoaie, Senior Advisor, Industrial Services, CBRE România, arată: "Observăm un apetit tot mai ridicat pentru zona de vest şi nord-vest a ţării, atât în ceea ce priveşte oferta de noi proiecte care vin pe piaţă, cât şi apetitul pentru spaţii industriale, volumul închiriat în 2019 depăşind nivelul livrărilor. În acest moment, sunt în construcţie încă 65.000 mp de spaţii industriale în apropierea oraşelor Timişoara, Cluj-Napoca, Oradea şi Satu Mare".

    În Timişoara, CBRE România a consiliat recent închirierea a 18.000 mp în proiectul Timişoara Industrial Park II (cunoscut anterior sub numele de Timişoara Airport Park 2 sau TAP 2), dezvoltat şi administrat de Global Vision pentru Globalworth.

    Prima fază a proiectului Ti­mi­şoara Industrial Park II este acum complet ocupată, după ce NDB Logistica, furnizor de servicii integrate de logistică, a închiriat o suprafaţă de 12.000 mp, iar DS Smith, companie internaţională lideră în domeniul ambalajelor, a închiriat aproximativ 6.000 mp, ambele tranzacţii fiind consiliate de CBRE România.

    NDB Logistica este unul dintre cei mai mari furnizori de servicii integrate de logistică, cu o prezenţă în 32 de ţări, oferind servicii de transport şi depozitare, control al calităţii şi distribuţie, în diferite domenii de activitate: FMCG, producţie, automotive şi industrial, construcţii, textile şi produse electrocasnice şi electronice.

    DS Smith este o companie internaţională lideră în domeniul ambalajelor cu operaţiuni în 37 de ţări şi peste 27,000 angajaţi. Viziunea DS Smith este de a revoluţiona industria de producţie a ambalajelor.

    Andrei Jerca, Head of Industrial Services, CBRE România, menţionează că societăţile comerciale din domeniul distribuţiei şi producţiei continuă să reprezinte motorul cererii pe piaţa de spaţii industriale, cumulând peste 60% din cei 480.000 mp tranzacţionaţi anul trecut în România. Oraşele regionale acoperă aproape jumătate din volumul închiriat în total în 2019, observându-se în continuare cerere pentru spaţii industriale în zonele de vest, nord-vest şi centrul ţării.

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Amenajări

    Smart City

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Consilier

    Companii

    Internaţional