Piata de panouri termoizolante ar putea inregistra o usoara crestere de 2% in 2013 fata de anul precedent, pana la nivelul de 5,7 milioane metri patrati si valoarea de aproximativ 80 milioane de euro, estimeaza Adrian Porfir, manager pentru Europa de Sud-Est in cadrul Joris Ide Group, compania detinatoare a brandului Megaprofil.
Cresterea se datoreaza continuarii investitiilor in spatii cu caracter comercial, precum centre comerciale, supermarketuri, retele de benzinarii etc.
Pe de alta parte, piata de profile metalice, al doilea segment pe care activeaza compania, va continua sa scada in 2013 cu cel putin 4-5%, pana la nivelul de 3,9 milioane metri patrati, respectiv o valoare de aproximativ 24 milioane de euro. O scadere similara, de 4-5%, s-ar putea produce si in cazul pietei de tigla metalica, pana la nivelul de 14-14,2 milioane metri patrati si valoarea de aproximativ 52 milioane de euro, precizeaza reprezentantul Joris Ide Group.
"Vom incheia 2013 cu o crestere importanta la export +17%, in timp ce pe piata din Romania vom inchide spre -19%. Dat fiind ca exportul reprezinta aproape jumatate din vanzarile noastre, 2013 poate fi considerat un an slab",declara managerul Joris Ide Group.
Daca primul trimestru din 2013 a inceput foarte bine pentru industrie in baza proiectelor pregatite anul trecut, in luna mai lucrurile s-au oprit, odata cu lunga vacanta de Paste, afacerile stagnand pana in ultimul trimestru, cand au aparut ceva semne de revenire, remarca domnul Porfir.
"Din pacate criza a lasat urme adanci la nivel european si ca parte a acestui sistem Romania are de suferit. In plus guvernul nu pare sa gaseasca alte solutii decat cele legate de mariri de taxe si noi reglementari birocratice. Singurul aspect pozitiv il reprezinta persistenta cu care anteprenorii romani lupta sa reziste pe o piata din ce in ce mai concurentiala si mai birocratica. Din pacate in Romania, marii jucatori straini sunt favorizati in timp ce firmele cu capital romanesc sunt strivite de coruptie si birocratie", atrage atentia Adrian Porfir.
Pe partea de venituri, Joris Ide Group a continuat in acest an extinderea geografica in regiune. Astfel, contributia exporturilor a devenit relevanta in cifra de afaceri a companiei. Din pacate, datorita situatie dificile din industrie, in luna mai compania a fost nevoita sa recurga la reduceri de personal, ca parte a unui efort de reducere a costurilor operationale. "Aceste doua initiative majore permit obinerea unui mic profit operational. Pe partea de cash-flow suntem intr-o pozitie comfortabila atat timp cat stocurile se afla la un nivel adecvat iar probleme mari cu recuperarea creantelor nu am avut anul acesta", precizeaza Adrian Porfir.
O revenire a pietei romanesti in 2014 este improbabila in lipsa proiectelor de pe plansetele proiectantilor. In plus, de abia din toamna anului 2015 se intrevad noi finantari europene. "Ca atare asteptarile pentru piata din Romania sunt modeste. Sperantele raman la export", considera domnul Porfir.
Compania si-a propus pentru 2014 un program de investitii in valoare de aproximativ un million de euro. La inceputul lunii decembrie, programul urma sa fie supus aprobarii actionarilor companiei.