Anul acesta nu a adus schimbari majore in afacerile producatorului de sisteme de finisare Duraziv. "Ne asteptam la o stagnare a business-ului in 2013. Speram sa ramanem profitabili si anul acesta", ne-a declarat Daniel Guzu, director general si proprietar Duraziv.
Afacerile companiei au inregistrat o evolutie echilibrata, in care contributia fiecarei divizii (profile metalice, adezivi si mortare, vopsele si tencuieli decorative) a fost similara. Divizia de vopsele si tencuieli decorative, cea mai tanara din companie, a crescut constant in ultima perioada. Aceasta intr-un context de piata nefavorabil. "Per ansamblu, pe fiecare dintre pietele pe care activam s-a inregistrat fie o stagnare, fie o diminuare moderata a volumelor comercializate", a precizat Daniel Guzu.
In ultimii ani, una dintre strategiile aplicate de antreprenorii din constructii a fost de a realiza game de produse din categoriile inferioare de pret, alimentand astfel o lupta acerba pe preturi. Chiar daca, in unele cazuri, a parut ca pretul unor produse a crescut, acest avans a fost anulat de diversele promotii desfasurate de fiecare jucator din piata.
"Nu ne-am permis sa intram in aceasta batalie a preturilor. Am ales, in schimb, sa inovam si sa cautam sa aducem un plus la capitolul calitate", afirma proprietarul Duraziv.
De asemenea, compania a optat sa isi diversifice categoriile de clienti. Astfel, anul acesta Duraziv a fost implicata in multe proiecte de reabilitare termica executate de autoritati si si-a devoltat o gama ampla de produse in acest sens. In acelasi timp, au fost realizate investitii importante si pe segmentul tencuielilor decorative, respectiv prin lansarea de produse noi si imbunatatirea parametrilor tehnici. De asemenea, Duraziv a alocat fonduri consistente pentru achizitia unor masini de colorat si dotarea showroom-urilor partenerilor.
In 2013 multi romani au facut investitii punctuale in renovarea sau in simpla zugravire a proprietatilor. Tranzactiile realizate prin programul Prima Casa care au implicat imobile noi au fost urmate de cele mai multe ori de lucrari de zugravire. Aceasta deoarece locuintele noi sunt vandute adesea cu peretii albi, urmand ca proprietarul sa personalizeze fiecare camera, argumenteaza domnul Guzu.
Strategia aleasa a permis companiei sa recupereze pierderile din anii anteriori si chiar sa obtina un mic profit anul trecut, subliniaza proprietarul Duraziv.
Rezidentialele au revenit in atentia dezvoltatorilor
Segmentul rezidential a dat semne de dezmortire in 2013, mai ales in Bucuresti si localitatile limitrofe, precum si in Vestul tarii. In aceste regiuni exista o cerere mai mare de locuinte, dar si mai multe persoane care-si permit achizitia unui imobil nou. Multi dezvoltatori au anuntat proiecte rezidentiale importante. A scazut in schimb numarul locuintelor noi realizate direct de beneficiarul final, la fel cum a scazut si ponderea imobilelor sociale dezvoltate de autoritati, remarca Daniel Guzu.
"Ne-a bucurat sa vedem ca multe proiecte puse pe stand-by in anii anterior au fost reluate in 2013. Dezvoltatorii au sesizat ca pot construi imobile pe care sa le vanda ulterior usor datorita faptului ca pot veni in piata cu o oferta accesibila ca urmare a preturilor mici ale manoperei. S-a ajuns in Bucuresti ca apartamentele noi dezvoltate in acest interval sa fie scoase la vanzare la preturi mai mici de 1.000 de euro pe metru partrat, oferta care a raspuns usor cererii din piata, aspect favorizat de programul Prima Casa", adauga domnul Guzu.
Aproape jumatate din contructiile noi din regiunea Bucuresti-Ilfov au fost dezvoltate in zona de Sud. Acesti parteneri au avut pe parcursul anului o evolutie constanta, continuand proiecte rezidentiale incepute aici, adauga proprietarul Duraziv.
Anul acesta a adus si transformari importante programului Prima Casa. Astfel, creditele sunt acordate acum in lei. In prima faza, numarul celor care se incadrau pentru a achizitiona un imobil s-a diminuat, dar reducerea dobanzilor operata de BNR a facut ca aceasta varianta sa fie una atractiva pe termen lung, considera Daniel Guzu.
Intensitatea Programului de rebilitare termica este corelata cu campaniile electorale
In 2013, principala dificultate intampinata de companiile active pe segmentul de finisaje a fost inghetarea programului de reabilitare termica. Daca 2012 a fost un an electoral, in care termoreabilitarea blocurilor a reprezentat una dintre principalele promisiuni ale candidatilor, in 2013 s-a inregistrat o activitate redusa pe acest segment.
In perspectiva anului 2014 se contureaza insa elemente favorabile, in principal intrarea intr-un an electoral, atat cu alegeri prezidentiale, cat si europarlamentare. Anii electorali sunt caracterizati de obicei de o intensificare a activitatii in constructii ca urmare a alocarii unor sume importante pentru dezvoltarea unor proiecte publice.
"Termoreabilitarea pare sa fie din nou o tema de pe agenda politicienilor in contextul in care Romania a fost atentionata deja de forumurile europene in legatura cu ritmul foarte incet in care s-au realizat interventii pentru cresterea gradului de izolare a cladirilor vechi. Speram ca alegerile europarlamentare sa duca si la o intetire a programului de termoizolare a cladirilor vechi", mai spune proprietarul Duraziv.