Art.139 - (1) Autorizaţia de construire se emite pe baza documentaţiei depuse la autorităţile prevăzute de lege, care va cuprinde:
- certificatul de urbanism;
- dovada titlului asupra terenului şi/sau construcţiilor sau a dreptului de utilizare a terenului în vederea construirii;
- proiectul pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii sau a dreptului de utilizare a terenului în vederea construirii;
- avizele şi acordurile legale necesare, stabilite prin certificatul de urbanism în vederea obţinerii acordului unic;
- dovada privind achitarea taxelor legale.
(2) Proiectul pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii este extras din proiectul tehnic verificat şi se elaborează în conformitate cu conţinutul-cadru prevăzut în Anexa nr.6, în concordanţă cu cerinţele certificatului de urbanism, cu conţinutul avizelor şi al acordurilor cerute prin aceasta, şi se întocmeşte, se semnează şi se verifică, potrivit prevederilor prezentului cod. Semnatarii proiectului pentru autorizarea execuţiei lucrărilor de construcţii sunt semntarii proiectului tehnic de execuţie.
(3) Autorizarea de construire/desfiinţare se emite fără condiţionări numai pe baza documentelor precizate la alin. (1) emise cu cel mult 6 luni înainte, pe baza unui proiect de autorizare a executării lucrărilor de construire în conformitate cu conţinutul-cadru prevăzut la Anexa nr.6, cu excepţia situaţiilor prevăzute special în lege.
(4) Autorizaţia de construire se semnează de preşedintele consiliului judeţean sau de primar, după caz, de secretar şi de arhitectul-şef sau de persoana de responsabilitate în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului din aparatul propriu al autorităţii administraţiei publice emitente, responsabilitatea emiterii autorizaţiilor revenind semnatarilor, potrivit atribuţiilor stabilite conform legii.
(5) În situaţia depunerii unei documentaţii tehnice incomplete, aceasta se restituie solicitantului în termen de 5 zile de la data înregistrării, cu menţionarea în scris a elementelor necesare în vederea completării acesteia.
(6) Executarea lucrărilor de construcţie se face numai pe baza proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie, cu respectarea dispoziţiilor prezentului cod, titlul III.
(7) Autoritatea emitentă a autorizaţiilor de construire stabileşte o perioadă de valabilitate de cel mult 12 luni de la data emiterii acesteia, interval în care solicitantul este obligat să înceapă lucrările. În această situaţie, valabilitatea autorizaţiei se extinde pe toată durata de execuţie a lucrărilor prevăzute prin autorizaţie, în conformitate cu proiectul tehnic.
(8) Neînceperea lucrărilor ori nefinalizarea acestora în termenele stabilite conduce la pierderea valabilităţii autorizaţiei, fiind necesară emiterea unei noi autorizaţii de construire, cu respectarea prevederilor legale.
(9) Prin excepţie de la prevederile alin. (8), în cazul justificat în care lucrările de construcţii nu pot fi începute ori nu pot fi executate integral la termenul stabilit, investitorul poate solicita autorităţii emitente prelungirea valabilităţii autorizaţiei cu cel puţin 15 zile înaintea expirării acesteia. Prelungirea valabilităţii autorizaţiei se poate acorda o singură dată şi pentru o perioadă nu mai mare de 12 luni.
(10) Investitorul are obligaţia să înştiinţeze autoritatea emitentă a autorizaţiei de construire, percum şi inspectoratul judeţean în construcţii asupra datei la care vor începe lucrările autorizate. În caz contrar, dacă constatarea faptei de începere a lucrărilor fără înştiinţare s-a făcut în termenul de valabilitate a autorizaţiei, data începerii lucrărilor se consideră ca fiind următoare datei de emitere a autorizaţiei.
(11) Autorizaţia de construire se emite dacă sunt îndeplinite cumulativ condiţiile cerute prin dispoziţiile prezentului cod. Odată cu depunerea cererii de emitere a autorizaţiei de construire solicitantul are obligaţia să prezinte o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că imobilul, teren şi construcţii, nu face obiectul unui litigiu aflat pe rolul unei instanţe judecătoreşti. În caz contrar documentaţia se restituie solicitantului care o va depune spre autorizare numai după soluţionarea definitivă şi irevocabilă în instanţă a litigiului. Autoritatea emitentă a autorizaţiei nu este responsabilă pentru eventualele prejudicii ulterioare cauzate de existenţa, la momentul emiterii actului, a unor litigii aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti privind imobilul - teren şi/sau construcţii - responsabilitatea aparţinând în acest caz exclusiv solicitantului, nedeclarate.
(12) Lucările de consolidare la clădirile încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic şi care prezintă pericol public se autorizează în regim de urgenţă, în condiţiile prevăzute la alin. (16).
(13) În condiţiile prezentului cod nu se emit autorizaţii provizorii.
(14) Valabiliatate autorizaţiei se menţine în cazul schimbării investitorului, înaintea finalizării lucrărilor, cu condiţia respectării prevederilor acesteia şi a transcrierii actelor care conferă dreptul de construire, precum şi cu condiţia respectării prevederilor acesteia şi a transcrierii actelor care conferă dreptul de construire, precum şi cu condiţia informării obligatorii a Inspectoratului de Stat în Construcţii în termen de 15 zile de la semnarea actului legal de schimbare a proprietarului/investitorului.
(15) În situaţia în care în timpul execuţiei lucrărilor, şi numai în perioada de valabilitate a autorizaţiei de construire, survin modificări de temă privind construcţia autorizată, care conduc la necesitatea modificării acesteia, titularul are obligaţia de a solicita o nouă autorizaţie, potrivit legii. Pentru obţinerea noii autorizaţii de construire solicitantul va depune o documentaţie, elaborată cu condiţia încadrării noilor propuneri în prevederile documentaţiilor de urbanism aprobate şi numai în limitele avizelor şi acordurilor obţinute pentru autorizaţia iniţială şi în acest caz nu este necesară emiterea unui nou certificat de urbanism.
(16) Autorizaţia de construire pentru lucrările de intervenţie de primă necesitate în cazuri de avarii, accidente tehnice, calamităţi ori alte evenimente cu caracter excepţional, inclusiv la construcţiile prevăzute la art.130 lit. b), se emite imediat de către autoritatea administraţiei publice abilitată, conform legii, urmând ca documentaţia legală necesară să fie definitivată pe parcursul sau la încheierea executării lucrărilor, cu respectarea prevederilor legale.
(17) Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de construire de calculează potrivit legii.
(18) Taxa pentru prelungirea valabilităţii autorizaţiei de construire se calculează la 30% din valoarea iniţială a taxei de autorizare.
(19) Instituţiile abilitate prin dispoziţiile alin (2) lit. b), c), e) şi f) ale art. 38, din prezentul cod să emită avize şi acorduri în vederea autorizării lucrărilor de construcţii, altele decât emitentele acordului unic, au obligaţia emiterii acestora în termen de maximum 15 zile de la data înregistrării cererii/documentaţiei, direct structurilor organizate de consiliile judeţene şi locale sau, după caz, solicitantului.
(20) Fac excepţie de la prevederile alin. (19) avizele şi acordurile pentru care procedurile de elaborare sunt stabilite prin legi specifice domeniul.
Art.140. - (1) Autorizaţia de desfiinţare se emite în aceleaşi condiţii ca şi autorizaţia de construire, în conformitate cu prevederile planurilor urbanistice şi ale regulamentelor aferente acestora, potrivit legii, cu excepţiile prevăzute la art.142.
(2) Primăriile pot dezafecta construcţiile, proprietate a unităţii administrativ-teritoriale, aflate în stare avansată de degradare şi care pun în pericol siguranţa publică, cu excepţia construcţiilor monument istoric, pe bază de autorizaţie de desfiinţare emisă în condiţiile alin. (16), cu obligaţia de a se întocmi documentaţii specifice în conformitate cu prevederile cuprinse în Anexa nr.6.
Art. 141. - Pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii în zonele asupra cărora s-a instituit, potrivit legii, un anumit regim de protecţie prevăzut în planurile de amenajare a teritoriului şi în documentaţiile de urbanism aprobate, se va proceda după cum urmează:
a) în zonele construite de protecţie a monumentelor istorice, definite prin documentaţiile de amenajare a teritoriului şi/sau de urbanism, în ansamblurile de arhitectură şi siturile arheologice, solicitantul va obţine avizul conform al Ministerului Culturii şi Cultelor, pe baza documentaţiilor de urbanism avizate şi aprobate conform legii;
b) în cazul lucrărilor de intervenţii asupra construcţiilor monumente istorice, pe lângă avizul Ministerului Culturii şi Cultelor, se vor obţine avizele specifice cerinţelor de calitate a construcţiilor, potrivit dispoziţiilor prezentului cod;
c) în zonele naturale protejate, stabilite potrivit legii, în zonele de siguranţă şi protecţie ale amenajărilor hidrotehnice de interes public, precum şi în alte arii protejate, solicitantul va obţine avizul Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor şi al Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale:
d) în zonele de siguranţă şi protecţie a infrastructurilor de transport în interes public, precum şi în zonele aferente construirii căilor de comunicaţie, stabilite prin documentaţiile de amenajare a teritoriului şi/sau de urbanism se va obţine şi avizul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului conform reglementărilor specifice;
e) în zonele unde s-a instituit alt tip de restricţie solicitantul va obţine avizul organismelor abilitate legal care au introdus restricţia;
f) desfiinţarea sau demolarea parţială a monumentelor istorice, în orice situaţie, se va face după obţinerea avizului Ministerului Culturii şi Cultelor. n
Art.142. - (1) Se pot executa fără autorizaţie de construire următoarele lucrări care nu modifică structura de rezistenţă, caracteristicile iniţiale ale construcţiilor sau aspectul arhitectural al acestora:
reparaţii şi refaceri de împrejmuiri şi garduri, acoperişuri, învelitori sau terase, atunci când nu se schimbă forma acestora şi materialele sunt executate;
reparaţii şi înlocuiri de tâmplărie interioară şi exterioară, dacă se păstrează forma, culoarea şi dimensiunile golurilor, indiferent de materialul din care este realizată tâmplăria, cu excepţia construcţiilor clasificate sau în curs de clasificare ca monument istoric;
compartimentări suplimentare, fără modificarea structurii de rezistenţă şi a compartimentărilor iniţiale, realizate din materiale uşoare care conduc la o încărcare uniform distribuită utilă prevăzută de reglementările tehnice în vigoare la data elaborării proiectului pentru structura iniţială;
reparaţii şi înlocuiri de sobe de încălzit;
zugraveli şi vopsitorii interioare;
zugraveli şi vopsitorii exterioare, dacă nu se modifică elementele de faţadă şi culorile clădirilor;
reparaţiile la instalaţiile interioare, la branşamentele şi racordurile exterioare, de orice fel, aferente construcţiilor, în limitele proprietăţii;
montarea sistemelor locale de încălzire şi de preparare a apei calde menajere cu cazane omologate, în apartament sau locuinţă individuală (inclusiv instalaţiile aferente) precum şi montarea aparatelor individuale de climatizare şi/sau de contorizare a consumurilor de utilităţi;
reparaţii şi înlocuiri de pardoseli;
reparaţii şi înlocuiri de finisaje interioare şi exterioare (tencuieli, placaje, altele asemenea), la trotuare. La ziduri de sprijin şi la scări de acces, fără modificarea calităţii, a aspectului elementelor constructive şi a culorilor acestora;
lucrări de întreţinere la căile de comunicaţie şi la instalaţiile aferente;
lucrări de investigare, cercetare, expertizare, conservare şi restaurare a componentelor artistice ale construcţiilor prevăzute la art.130 lit. b), cu avizul Ministerului Culturii şi Cultelor şi al autorităţii administraţiei publice judeţene sau locale, după caz;
lucrări de forjare şi sondaje geotehnice pentru construcţii de orice categorie de importanţă;
lucrări de construcţii funerare subterane şi supraterane, cu avizul administraţiei cimitirului.
(2) Se pot executa fără autorizaţie de construire şi lucrări pentru amplasarea de tonete, pupitre acoperite sau închise, destinate difuzării presei, cărţilor şi florilor, care sunt amplasate direct pe sol, fără fundaţii şi platforme, precum şi fără racorduri şi/sau branşamente la utilităţile urbane, cu excepţia energiei electrice.
(3) Dacă lucrările prevăzute la alin. (1), cu excepţia celor prevăzute la lit e) şi k), se execută la construcţiile menţionate la art.130 lit. b), este obligatorie emiterea autorizaţiei de construire.
Art.143. - (1) Autorizaţiile de construire sau de desfinţare, emise cu încălcarea prevederilor prezentului cod, pot fi anulate de către instanţele de contencios administrativ, potrivit legii. Anularea autorizatiilor de construire sau de desfinţare este cerută, în condiţiile legii, de către partea vătămată sau de către prefect. Cererea de anulare formulată de prefect poate fi făcută din oficiu sau ca urmare a sesizării acestuia de către persoanele cu atribuţii de controle din cadrul Inspectoratului de Stat în Construcţii.
(2) Odată cu introducerea acţiunii instanţa de judecată dispune, în mod obligatoriu şi în regim de urgenţă, suspendarea autorizaţiei de construire sau desfiinţare şi oprirea executării lucrărilor, până la soluţionarea pe fond a cauzei.
(3) Excepţii de la prevederile alin.(1) sunt autorizaţiile de construire sau desfiinţare care se supun dispoziţiilor art.52 alin.(2). Constatarea condiţiilor de exceptare, precum şi punerea în executare a prevederilor art.52 alin.(2), revine în sarcina emitentului autorizaţiei.
Art.144. - Autorizarea construcţiilor cu caracter militar se face în condiţiile stabilite de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului împreună cu ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale interesate.
"Codul construcţiilor", elaborat de Guvernul României, prin Inspectoratul de Stat în Construcţii, este primul proiect de acest gen din România şi ar putea intra în vigoare în primăvara acestui an. Acest Cod a născut vii dispute între reprezentanţii Inspectoratului de stat în Construcţii şi cei ai Ordinului Arhitecţilor din România. OAR a susţinut că proiectul de lege este anticonstituţional, iar ISC a acuzat OAR de concurenţă neloială şi îngrădire a drepturilor arhitecţilor debutanţi.
La jumătatea lunii februarie a acestui an, reprezentanţii Inspectoratului de Stat în Construcţii s-au întîlnit cu cei ai asociaţiilor profesionale din domeniul arhitecturii şi urbanismului, în scopul dezbaterii acestei propuneri de act normativ. Oficialii ISC afirmă: "În timpul discuţiilor au fost semnalate disfuncţionalităţi în ceea ce priveşte comunicarea dintre specialişti în activitatea de elaborare a actului normativ...În aceste condiţii au fost stabilite coordonatele unei colaborări imediate pentru identificarea celor mai bune soluţii legislative în vederea reglementării coerente şi unitare a domeniilor care concură în activitatea de construire pe teritoriul României şi armonizarea acestora cu normele Uniunii Europene".
Deocamdată, "Codul" este numai un proiect, aflat în dezbatere publică, din a cărui cea mai recentă variantă vă prezentăm mai jos câteva fragmente vizând autorizaţia de construire şi autorizaţia de desfiinţare.