În data de 27 martie 2009, a intrat în vigoare Ordinul nr.119/2009 ("Ordinul nr. 119/2009") pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice (denumite în continuare "Normele") de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii (denumită în continuare "Legea nr. 50/1991").
Modificarea prevederilor Normelor Metodologice s-a impus datorită amendamentelor aduse Legii nr. 50/1991 prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 214/2008 (denumită în continuare "OUG nr. 214/2008") ce a intrat în vigoare la data de 14 februarie 2009.
Prin noile modificări aduse Normelor, s-a urmărit asigurarea implementării într-un mod eficient a formei actuale a Legii nr. 50/1991 şi, în special, simplificarea procedurii de emitere a autorizaţiilor de construire, precum şi asigurarea transparenţei acestei proceduri. Astfel, conform modificărilor aduse Normelor prin Ordinul nr. 119/2009, publicul va putea participa efectiv la procedura de emitere a autorizaţiilor de construire. În acest scop, se vor pune la dispoziţia publicului, pe pagina de web a autorităţii administraţiei publice competente, emitentă, sau prin afişare la sediul acesteia listele la zi ale actelor de autoritate emise.
Având în vedere faptul că Normele sunt emise în scopul implementării Legii nr. 50/1991, toate modificările aduse acestei legi prin OUG nr. 214/2008 se regăsesc în noua formă a Normelor, fiind însă explicate şi detaliate.
Astfel, în Ordinul nr. 119/2009 se reia prevederea din Legea nr. 50/1991 conform căreia pot solicita eliberarea autorizaţiei de construire nu numai titularul dreptului de proprietate (cum se prevedea anterior), ci şi titularii unor drepturi reale (cum ar fi, de exemplu, dreptul de uz, dreptul de uzufruct, dreptul de abitaţie sau dreptul de superficie) asupra imobilului identificat prin număr cadastral, în cazul în care legea nu dispune altfel, drepturi reale care să confere titularilor acestora dreptul de a executa lucrări de construcţii).
O altă modificare adusă Normelor constă în abrogarea prevederilor anterioare referitoare la procedura simplificată de emitere a autorizaţiilor de construire/desfiinţare, conform modelului "ghişeul unic" precum şi a prevederilor referitoare la Comisia de Acorduri Unice. Conform Ordinului nr. 119/2009, toate atribuţiile cu privire la emiterea autorizaţiilor de construire sunt în sarcina structurilor de specialitate constituite în cadrul aparatului propriu al autorităţii administraţiei publice locale, având în componenţă personal cu pregătire în domeniul arhitecturii, urbanismului şi construcţiilor. Ca urmare a modificărilor aduse Normelor prin Ordinul nr. 119/2009, între atribuţiile structurilor de specialitate constituite în cadrul aparatului propriu al autorităţii administraţiei publice locale nu se mai regăsesc: (i) obţinerea, în numele investitorului, a avizelor şi acordurilor cerute prin certificatul de urbanism, (ii) pregătirea şi prezentarea documentaţiilor depuse spre analiză în Comisia de Acorduri Unice şi (iii) redactarea acordului unic.
Pentru emiterea autorizaţiilor de construire/desfiinţare structurile de specialitate ale organelor emitente au următoarele atribuţii specifice:
- verificarea modului în care au fost preluate în cadrul documentaţiei tehnice - D.T. condiţiile din avizele şi acordurile obţinute în prealabil de solicitant, inclusiv cele cuprinse în actul administrativ emis de autoritatea competentă pentru protecţia mediului;
- emiterea de către structurile de specialitate din cadrul consiliilor judeţene a avizelor solicitate de primarii unităţilor administrativ-teritoriale în situaţia inexistenţei structurilor de specialitate la nivelul primăriilor respective.
În ceea ce priveşte începutul procedurii de autorizare, problemă nereglementată în forma veche a Normelor, conform Ordinului nr. 119/2009, acesta este marcat prin depunerea cererii de emitere a certificatului de urbanism, cu menţiunea în clar a scopului solicitării actului, respectiv autorizarea executării lucrărilor de construcţii.
Prin Ordinul nr. 119/2009, s-au abrogat prevederile Normelor cu privire la avizele inspectoratelor de stat în construcţii, acordul de mediu, fişa tehnică şi acordul unic şi s-au modificat dispoziţiile Normelor referitoare la întocmirea Proiectului pentru autorizarea executării lucrărilor de construire - PAC, PAD. Astfel, din noua formă a Normelor sunt eliminate toate referirile la Proiectul pentru autorizarea executării lucrărilor de construire, acesta fiind înlocuit cu Documentaţia Tehnică - DT, prescurtările PAC, POE şi PAD fiind înlocuite cu DTAC, DTOE şi DTAD.
Conform unor prevederi nou introduse prin Ordinul nr. 119/2009, în cazul în care, înainte de începerea sau pe parcursul executării lucrărilor se aduc orice modificări documentaţiei tehnice - D.T., va fi necesară parcurgerea unei noi proceduri de autorizare dacă modificările respective nu se încadrează în limitele avizelor, acordurilor şi actului administrativ al autorităţii pentru protecţia mediului competente. Conform Ordinul nr. 119/2009, "verificarea încadrării modificărilor în limitele avizelor şi acordurilor se face de către structurile de specialitate ale autorităţilor administraţiei publice competente, precum şi de verificatorii de proiecte atestaţi în condiţiile legii, cu participarea reprezentanţilor instituţiilor avizatoare, iar verificarea încadrării modificărilor în limitele actului administrativ al autorităţii competente pentru protecţia mediului se realizează de către aceasta potrivit prevederilor legislaţiei privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului."
În ceea ce priveşte certificatul de urbanism, conform Ordinului nr. 119/2009, validitatea acestuia încetează în cazul în care titularul renunţă la intenţia de a mai construi (având obligaţia de a notifica această intenţie), precum şi în cazul în care titularul nu solicită prelungirea validităţii în termenul legal. De asemenea, referitor la certificatul de urbanism, în forma nouă a Normelor se prevede că, în vederea încadrării investiţiei în regulile urbanistice aprobate, la certificatul de urbanism se anexează un extras din planşa de reglementări a PUG (în locul planului cadastral sau topografic cum era prevăzut în vechea reglementare), eliberat la cerere de autoritatea administraţiei publice locale interesate.
În vederea eliberării autorizaţiei de construire, conform Ordinului nr. 119/2009, solicitantul trebuie să depună în plus faţă de certificatul de urbanism şi dovada titlului asupra imobilului, următoarele documente: (i) extrasul de plan cadastral actualizat la zi, (ii) extrasul de carte funciară pentru informare actualizat la zi, (iii) documentaţia tehnică (în locul proiectului pentru autorizarea lucrărilor de construcţii), (iv) avizele, acordurile şi actul administrativ al autorităţii pentru protecţia mediului, (v) studiile, raportul de expertiză tehnică şi (vi) dovada plăţii taxelor legale.
În ceea ce priveşte autorizarea executării lucrărilor de construcţii aferente infrastructurii de transport rutier de interes naţional, conform Ordinului nr. 119/2009, aceasta se face de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.