Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2024

"Rezistenţa autorităţilor ne împiedică să ajungem la standardele europene ale destinaţiilor de schi"

Investiţii /

"Rezistenţa autorităţilor ne împiedică să ajungem la standardele europene ale destinaţiilor de schi"
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Rezistenţa care vine din partea autorităţilor şi a investitorilor privaţi reprezintă un obstacol ce stă în calea dezvoltării destinaţiilor de schi de la noi la standardele din Europa de Vest, este de părere Bogdan Fălcescu, director general Transport Urban Sinaia.

    Domnia sa ne-a precizat, într-un interviu, că, deocamdată, un sistem integrat de transport la nivel zonal ori naţional pare o utopie. Domnul Fălcescu ne-a vorbit despre investiţiile pe care compania le derulează în Sinaia.

    Interviu cu Bogdan Fălcescu, director general Transport Urban Sinaia

    Reporter: Ce proiecte de infrastructură aveţi în derulare şi ce lucrări pregătiţi pentru 2016?

    Bogdan Fălcescu:Satisfacţia turiştilor se află în centrul activităţii noastre, motiv pentru care ne concentrăm toate capacităţile ca să le oferim acestora experienţe de neuitat. Dat fiind faptul că numărul turiştilor care vizitează Sinaia creşte de la an la an, avem în vedere mărirea numărului de locuri de parcare în zona Gondolei Sinaia, prin construirea unei parcări supraetajate în următorii doi ani. După trei ani în care am investit, alături de municipalitate, aproximativ 15 milioane de euro, exclusiv în dezvoltarea domeniului schiabil Sinaia, anul acesta, odată cu finalizarea Gondolei Carp, alegem să ne consolidăm liniile de business şi să creştem nivelul serviciilor pe care le oferim turiştilor şi sinăienilor. Sigur că vom dezvolta Bike Resort Sinaia - brand-ul nostru de entertainment pentru iubitorii mountain biking-ului - cu o nouă linie de downhill. De asemenea, vom începe lucrările de reţelistică prin care toate conexiunile gondolei existente vor fi montate prin fibră optică, din raţiuni de securitate şi pentru a evita problemele de conectică întâmpinate din cauza condiţiilor meteo şi torenţilor, apărute în special primăvara. Din primăvara acestui an, vom relua şi programul Sinaia Skyline, unic în România, care oferă turiştilor şansa unor cine gourmet la înălţime în Gondola Sinaia.

    Reporter: Când va fi dat în folosinţă sistemul de înzăpezire artificială a pârtiilor de la cota 2000?

    Bogdan Fălcescu: Sistemul ultramodern de înzăpezire artificială a pârtiilor de mare altitudine de pe domeniul schiabil Sinaia (mai exact pârtiile din Valea Soarelui şi din Valea Dorului), finanţat din fonduri europene şi cofinanţare a municipalităţii, a fost finalizat în toamna lui 2015 şi va fi perfect funcţional în sezonul următor de schi. În acest moment, din cauza resurselor insuficiente de apă, testele în funcţionare nu au putut fi efectuate şi lucrarea nu este recepţionată. Cu siguranţă, în primăvară, când zăpada se va topi, pâraiele care asigură alimentarea lacului de acumulare de unde apa ajunge în instalaţia de înzăpezire vor avea suficientă apă. Pe de o parte, este un proiect strategic pentru domeniul schiabil sinăian, care va asigura zăpadă timp de 6-7 luni pe an la Cota 2000, ceea ce ne permite să avem cel mai lung sezon de schi din România: până în luna mai. Pe de altă parte, vom fi în măsură să deschidem sezonul de schi mai devreme decât o facem în condiţii naturale.

    Reporter: Ce ne puteţi spune despre noua instalaţie de telegondolă, construită între Cota 1400 şi Cota 2000?

    Bogdan Fălcescu: Important de menţionat este faptul că noua Gondolă Carp, un proiect cu impact major pentru Sinaia, ca destinaţie turistică de schi, şi care a fost dată recent în folosinţă, este cea mai modernă instalaţie de transport pe cablu din România şi va uni cele două zone schiabile ale staţiunii Sinaia - Cota 1400 şi Cota 2000. Acest lucru va aduce un plus de competitivitate oraşului Sinaia pe piaţa locală şi va rezolva definitiv eterna problemă a skipass-ului comun. Astfel, un skipass de o zi achiziţionat de la Transport Urban Sinaia va oferi turiştilor, la doar 140 de lei, acces la toţi cei 25 de km ai Pârtiilor de Schi Sinaia, prin cele mai moderne şi sigure instalaţii din România. Pentru schiori este esenţial să afle că lansarea noii Gondole Carp nu va modifica în nicio măsură tarifele lansate la începutul sezonului de schi 2015/2016.

    Reporter: Ce planuri aveţi pentru amenajarea şi deschiderea de pârtii noi în perioada următoare?

    Bogdan Fălcescu: Chiar în această perioadă, colegii mei lucrează la omologarea a două noi pârtii - Furnica şi Pelişor -, care vor pleca din imediata apropiere a staţiei superioare a Gondolei Carp. Realist vorbind, cei 5 km noi de pârtii vor fi disponibili din viitorul sezon de schi, când domeniul schiabil Sinaia va ajunge la 30 de km de pârtii şi trasee montane, adică cea mai extinsă zonă schiabilă din România.

    Reporter: Care este bugetul de investiţii pentru acest an?

    Bogdan Fălcescu: Ne-am propus pentru acest an un buget de investiţii de 100.000 de euro. Este diminuat semnificativ faţă de investiţiile majore din anii precedenţi. E o decizie firească în contextul rambursării lunare a creditului de 34 de milioane de lei, contractat pentru Gondola Carp. Vom investi anul acesta într-o mai bună şi mai eficientă prezenţă în online a brand-urilor noastre de servicii, prin lansarea unui nou website şi a unei aplicaţii mobile. Printre altele, vom continua colantarea autobuzelor de transport public cu noua identitate de brand a serviciilor noastre.

    Reporter: Ce rezultate financiare aţi înregistrat anul trecut şi ce estimări aveţi pentru 2016?

    Bogdan Fălcescu: Anul 2015 a fost unul spectaculos din punct de vedere financiar. Practic, am realizat cea mai bună performanţă economică din istoria de nouă ani a companiei. Transport Urban Sinaia a înregistrat o creştere a cifrei de afaceri de 46%, ajungând la 5,73 milioane de lei. La nivelul profitabilităţii, datele sunt încă mai îmbucurătoare: creştere de 280% faţă de profitul din 2014 al companiei, de la 0,375 milioane de lei la 1,427 milioane de lei în 2015. Fără dubii, performanţa publică rămâne dezideratul nostru principal căruia, iată, îi adăugăm an de an performanţe financiare din ce în ce mai bune. Ca urmare a lansării noii Gondole Carp, ne propunem o creştere a cifrei de afaceri de 30-35%, pentru anul 2016. Vom rămâne profitabili, cu siguranţă, şi în 2016, dar marja nu este de foarte mare interes pentru noi în condiţiile rambursării creditului prin care am finanţat Gondola Carp şi în condiţiile investiţiilor pe care ni le propunem pentru acest an.

    Reporter: Care au fost sectoarele de activitate cu cele mai mari creşteri?

    Bogdan Fălcescu: Anul acesta, sectorul de activitate cu cele mai mari creşteri a fost Gondola Sinaia, fiind cea mai căutată instalaţie de transport pe cablu şi singura din România care funcţionează pe tot parcursul anului. Dovadă a interesului crescut al turiştilor pentru Gondola Sinaia este şi faptul că veniturile provenite exclusiv din funcţionarea Gondolei au crescut, în primele zece luni ale anului 2015, cu 62,7%, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2014. Şi parcările publice Sinaia au înregistrat o creştere semnificativă a veniturilor, în primele zece luni ale anului trecut: 31,1%. În afară de Gondola Sinaia şi parcările publice Sinaia, Transport Urban Sinaia administrează Pârtiile de Schi Sinaia şi instalaţiile de înzăpezire artificială, Transport Public Sinaia, Bike Resort Sinaia, Facilităţi Sportive Sinaia, Telescaunul Soarelui şi Babyski Pârtia Nouă.

    Reporter: Ce tendinţe aţi observat privind numărul de turişti, faţă de sezoanele precedente?

    Bogdan Fălcescu: Sinaia a evoluat frumos în ultimii doi ani, mai ales în contextul investiţiei în proiectul de 20 de milioane de euro, care a schimbat cu totul faţa zonei centrale a oraşului. Acum Sinaia arată modern, ca orice staţiune civilizată din ţările către care privim de fiecare dată aspiraţional. Este evident că turiştii aleg într-un număr tot mai mare să viziteze oraşul nostru. Chiar performanţele financiare ale Transport Urban Sinaia în 2015 indică acest trend pozitiv. Lucrăm în continuare prin toate mijloacele să facem din Sinaia cea mai dezirabilă destinaţie turistică de pe Valea Prahovei.

    Reporter: Cum caracterizaţi evoluţia pieţei de transport pe cablu în urma investiţiilor recente, prin comparaţie cu staţiunile din Europa de Vest?

    Bogdan Fălcescu: Am abordat mereu cu onestitate această temă comparativă. Din punctul meu de vedere, piaţa de servicii de transport pe cablu din România nu este încă suficient de matură şi competitivă, incluzând jucători care nu înţeleg să investească continuu în infrastructura lor de transport pe cablu şi în securizarea maximă a acesteia. În România, încă avem funcţionale instalaţii construite în anii "70, cu capacităţi de transport de 200 de persoane/ oră. De asemenea, investiţiile în maşinile de bătut zăpada sunt minore şi efectuate simptomatic. Aşa cum mi-a spus zilele acestea reprezentantul unui jucător major din piaţa de snowgroomer-e la nivel mondial, România cumpără anual un snowgroomer nou ori niciunul. Gondola Carp e singura instalaţie de transport pe cablu construită în ultimii 3 ani în România. Aşa ne dăm cu toţii seama de ritmul scăzut de dezvoltare a acestei industrii. La Sinaia, ritmul de creştere este mult peste ce se întâmplă în industrie. Am investit 30 de milioane de euro în ultimii 8 ani şi am achiziţionat două snowgroomere în ultimii 3 ani. Cred, confruntând realitatea brută, că suntem încă foarte departe de ce se întâmplă pe domeniile schiabile din Italia, Austria, Franţa ori Elveţia. Avem nevoie de strategii pe termen-lung, de investiţii majore, de profesionalizare a oamenilor care lucrează în industrie. E un proces care va lua 20-30 de ani. Poate mai mult. Compania noastră şi-a propus ca, în următorii doi ani, domeniul schiabil Sinaia să devină cel mai căutat şi performant din România. Zilnic lucrăm pentru acest obiectiv.

    Reporter: În ce stadiu se află dezvoltarea aplicaţiei mobile pentru turişti?

    Bogdan Fălcescu: Aplicaţia este în curs de dezvoltare şi o vom lansa în toamna acestui an. Prin intermediul ei, cei interesaţi vor avea acces la informaţii în timp real despre pârtiile de schi Sinaia, stratul de zăpadă, programul de funcţionare a instalaţiilor şi alte informaţii esenţiale pentru schiori sau iubitorii de Sinaia.

    Reporter: Ce progrese aţi făcut pentru construirea Aqua Land în apropierea Gondolei Sinaia?

    Bogdan Fălcescu: Recent, am discutat cu domnul primar despre aqua land-ul care, evident, este o necesitate de entertainment pentru Sinaia. Înţeleg că există un investitor interesat de acest proiect, că au loc discuţii cu el pe tema construirii unui aqua land şi pare a se prefigura varianta unui PPP. Mai multe informaţii, sigur, vom afla când negocierile vor evolua.

    Reporter: Care sunt obiectivele companiei pe termen mediu şi lung?

    Bogdan Fălcescu: Transport Urban Sinaia continuă să îşi intensifice investiţiile locale pentru a atinge unul din principalele obiective ale sale, anume transformarea oraşului Sinaia în destinaţia principală aleasă de turişti pe toată durata anului. Ne dorim să fim în topul alegerilor turiştilor români şi străini, iar Sinaia să devină destinaţia montană preferată a tuturor celor care călătoresc în România.

    Reporter: Cum apreciaţi posibilitatea elaborării unei strategii pentru un sistem integrat de transport la nivelul staţiunilor montane din ţară?

    Bogdan Fălcescu: Suntem şi am fost întotdeauna deschişi pentru crearea unui sistem integrat de transport pe cablu, mai întâi în Sinaia şi apoi la nivelul staţiunilor montane, din ţară. Ne-am oferit disponibilitatea şi proactivitatea către elaborarea unei strategii benefice economiei întregii ţări. Rezistenţa din partea autorităţilor şi investitorilor privaţi ne împiedică la nivel zonal şi naţional să ajungem la standardele destinaţiilor de schi din Europa de Vest, chiar dacă noi, Transport Urban Sinaia, prin sistemul modern de transport pe cablu, ne apropiem cel mai mult de standardele europene. Deocamdată pare o utopie un sistem integrat de transport la nivel zonal (Valea Prahovei) ori naţional. Nici interes pentru asta nu există.

    Reporter: Ce planuri aveţi pentru accesarea fondurilor europene în vederea derulării proiectelor de investiţii?

    Bogdan Fălcescu: Cu siguranţă, pentru următoarele proiecte de dezvoltare turistică vom avea în vedere accesarea fondurilor europene, cu atât mai mult cu cât, de-a lungul timpului, oraşul Sinaia a beneficiat de fonduri europene pentru construirea sistemului de înzăpezire artificială de la Cota 2000. Aşteptăm deschiderea axelor care să ne permită lansarea unor proiecte de investiţii în domeniul schiabil Sinaia, cu finanţare europeană.

    Reporter: Vă mulţumesc!

    Gondola Carp din Sinaia - o investiţie de 9 milioane de euro

    Tronsonul 1400-2000 al Gondolei Sinaia a fost inaugurat la jumătatea lunii februarie, aceasta fiind "cea mai recentă şi importantă investiţie publică în sectorul turistic realizată la Sinaia în ultimul an".

    Reprezentanţii oraşului Sinaia menţionează că tronsonul 1400-2000 al Gondolei din localitate reprezintă "cea mai modernă instalaţie de transport pe cablu din România, unind cele două zone schiabile ale staţiunii Sinaia - cea de joasă altitudine (Cota 1400) şi cea aflată la înaltă altitudine (Cota 2000)".

    Noua Gondolă stabileşte o serie de recorduri naţionale, instalaţia ajungând la cea mai mare altitudine, comparativ cu celelalte instalaţii funcţionale în România, respectiv 2.050 metri, iar în zona Valea cu Brazi atingând cea mai mare înălţime faţă de sol înregistrată de o astfel de instalaţie - 120 metri. Gondola este construită pe cel mai abrupt segment de transport pe cablu - 45 de grade la primii trei piloni. Instalaţia are 42 de gondole a câte opt locuri, o capacitate de transport de 1.500 de persoane pe oră şi un traseu cu o lungime de 2000 de metri.

    Investiţia s-a cifrat la 9 milioane de euro, lucrările efective aferente proiectului întinzându-se pe o perioadă de şapte luni. Echipele de specialişti au fost din România, Italia şi Austria.

    Având la bază sisteme ultramoderne de funcţionare şi cele mai înalte tehnologii în domeniu, noua telegondolă are două motoare diesel şi cel mai nou sistem de economisire a energiei, numit de către specialişti direct drive, care asigură o reducere a consumului de electricitate cu 20% faţă de sistemele tradiţionale.

    Vlad Oprea, primarul oraşului Sinaia, a declarat: "Este ultima piesă de legătură pentru un domeniu schiabil integrat, ultimul pas către un skipass unic, care va oferi acces către toate pârtiile de schi ale oraşului nostru. În anul 2007 a fost construită prima instalaţie publică a oraşului: Telegondola Sinaia. În anul 2011, am extins domeniul schiabil prin deschiderea celui mai modern telescaun din Bucegi, în Valea Soarelui. Tronsonul 1400- 2000 al Gondolei Sinaia este cea mai modernă instalaţie pe cablu din ţară şi singura situată la o altitudine de 2000 de metri. Toate aceste investiţii sunt publice, iar instalaţiile menţionate mai sus sunt administrate şi deţinute de oraş. Sper ca ele să rămână ale sinăienilor pentru totdeauna. Din acest moment, oraşul nostru deţine unul dintre cele mai competitive domenii schiabile din ţară".

    Bogdan Fălcescu, director general Transport Urban Sinaia, subliniază că noua investiţie are un impact major pentru Valea Prahovei, ca destinaţie turistică de schi pentru pasionaţii sporturilor de iarnă: "Turiştii români şi străini se vor bucura să afle de lansarea schipass-ului unic, care, la preţul de 140 de lei, le oferă acces la 25 de km de pârtii şi la cele mai performante trei instalaţii din România: tronsoanele 1000-1400 şi 1400-2000 ale Gondolei Sinaia şi Telescaunul Soarelui. Inaugurarea acestui nou tronson de telegondolă reprezintă unul dintre cele mai vizbile demersuri ale strategiei noastre de a transforma Sinaia în destinaţia de schi numărul 1 în România".

    Lansarea instalaţiei de transport pe cablu nu va modifica tarifele anunţate la începutul sezonului de schi 2015/2016.

    Denumirea Gondolei Carp a fost inspirată de pârtia de schi cu acelaşi nume. "Carpul" este una dintre cele mai dificile pârtii de schi din România, cu un grad de înclinare, pe Faţa Mare, de 43 de grade. Cea mai populară pârtie neagră din Sinaia are o lungime de 1.382 de metri şi o diferenţă de nivel de aproape 500 de metri.

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Amenajări

    Smart City

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Consilier

    Companii

    Internaţional